Smart home opzetten tips en advies gevraagd 😀

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On a Quest
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-09-2023
Goedenavond,

Voor onze nieuwbouw woning gaan we van scratch een domotica systeem opbouwen.
Ik ben op zoek naar advies welk protocol het beste aansluit bij onze wensen en bij welke merken we terecht zouden kunnen voor aanschaf van de apparatuur.
Budget ongeveer 1500 euro

We willen ons huis uitrusten met het volgende:

- 5 Slimme puls schakelaars in plaats van normale lichtknoppen die ook via een app te bedienen zijn/dimbaar zijn. (Op deze manier behoud je de 230v naar je lampen, kan je ze normaal blijven gebruiken en zijn ze altijd op afstand te regelen).
- Slimme deurbel met beveiligingscamera functie
- ÊÊn losse Beveiligingscamera
- slimme thermostaat
- bewegingsensoren voor verlichting/inbraak (mag best op een batterij)
- slimme 230v stopcontacten
- slimme rookmelders

Apparaten moeten bij wegvallen van het netwerk weer als dom apparaat verder kunnen blijven functioneren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:56
Moet het kant en klaar zijn, en wie gaat het plaatsen, programmeren onderhouden?
Moet het bedraad zijn (bijvoorbeeld KNX), of moet alles draadloos zijn, (bijvoorbeeld Zigbee)

Of ga je zelf aan de gang met een HomeAssistant / Domoticz? En dus je bij wijze van alle interessante producten kan kopen zolang je ze maar zelf integreert, koppelt etc.

Welke producten zit je aan te denken, of wat voor producten wil je juist niet. Want smart home is tegenwoordig zo breed als je eigen fantasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On a Quest
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-09-2023
Hoi Stefan! Terechte vragen. Ik ga het zelf plaatsen en nieuwe items moeten zelf te integreren en koppelen zijn via een home assistant.
Camera via power over ethernet.
De lampen zelf hoeven niet slim te zijn, dat wil ik via de schakelaars geregeld hebben.

Er mag best een basis station aanwezig zijn.
Ik ben benieuwd of er standaardoplossingen op de markt zijn of bepaalde merken waar ik mij toe kan wenden waar jullie goede ervaringen mee hebben die aansluiten op mijn wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:56
Home Assistant is open-source software, en functioneert daarmee dus als basis station.
Te installeren op bijvoorbeeld een raspberry pi 4. Voordeel daarvan is dat heel veel producten geintegreerd zijn door de mensen achter Home Assistant zelf, of iemand uit de community er iets voor gemaakt heeft.

Ikzelf maak er gebruik van en heb veel zigbee apparaten gekoppeld, van slimme schakelaars (achter een pulsdrukker) tot temperatuuropnemers en deursensoren.

Bij het gebruik van een standaardoplossing heb je Homey, daar kan ook veel mee gekoppeld worden en van daaruit zou je dan kunnen kijken welke koppelingen zij hebben om vervolgens te kijken naar type thermostaat, camera's etc.

Voor zowel Home Assistant, Homey en andere smart home systemen zijn er topics hier op Tweakers te vinden waar je een hoop informatie kan vinden.

Jouw wensen zijn namelijk niet heel specifiek, en vrijwel alle systemen kunnen dit wel op 1 of andere manier koppelen.