Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdevries
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-12-2024
Goedenavond,

Ik wend me nogmaals tot jullie, aangezien er geen reactie meer kwam in een ander draadje waarin ik slechts reageerde (op een stokoude post). Mijn probleem: ik heb een PC, jaartje of 10 oud, DELL en ik probeer al dagenlang om mijn oude Sony Digital Handycam daarop aan te sluiten. Heb nu 3 freeware-programma’s geprobeerd: miniDV.exe, VirtualDub en HDVSplit. Bij alle drie krijg ik de mededeling dat-ie ‘m niet kan vinden. Ik had een oude firewirecard, PCI en ik las ergens een tip dat je een PCIE-card moest hebben. Die heb ik gekocht, maar helaas, zelfde resultaat. Nou staan er nog meer tips (o.a. Magix), maar voordat ik weer een zinloze aankoop doe, wilde ik toch graag jullie advies. Wie o wie? _/-\o_

Groet,
Hans de Vries

Beste antwoord (via hansdevries op 30-09-2022 11:43)

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Is je kabel ook helemaal in orde? :) Geen kabelbreuk o.i.d.?

Ik ben een tijdje terug ook fanatiek bezig geweest met een soortgelijke camera. Ik had nog een oude PC op zolder staan met FireWire aansluiting maar had geen goede kwaliteit FireWire kabel in huis. Hiervoor 90km moeten rijden maar het werkte prima.

Ik heb overigens WinDV gebruikt. Kwestie van camera aansluiten naar de PC, WinDV starten en op Play drukken (camera).

[ Voor 106% gewijzigd door Ryan_ op 28-09-2022 19:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hansdevries schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:38:
...aangezien er geen reactie meer kwam in een ander draadje waarin ik slechts reageerde (op een stokoude post). Mijn probleem: ik heb een PC, jaartje of 10 oud, DELL en ik probeer al dagenlang om mijn oude Sony Digital Handycam daarop aan te sluiten.
Ik heb het andere topic kort opgezocht en eerlijk gezegd: je springt daar een beetje van de hak op de tak met termen en dingen die je zelf kan doen / probeert / vindt maar het is allemaal wat kort en verder zonder uitleg (voor ons).

Dat je aan jouw bureau zit en er niet uitkomt, ontzettend frustrerend natuurljik maar het is onmogelijk voor ons om te ruiken/voorspellen wat jouw handelingen of gedachtengang is. Wil je toch eens proberen er een logisch verhaal van te maken? En te benoemen welke merken/typen onderdelen, insteekkaarten, OS, etc allemaal hebt? Want kort roepen "kan ik iets met magix" of "pinnacle-ding"; daar gaat helaas niemand uitkomen qua raadwerk :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdevries
Haha, ok. Ik zal proberen er een logisch verhaal van te maken. Ik had een oude PC, zeg uit 2005, die heb ik onlangs geruild voor een iets nieuwere (2010). Ik dacht namelijk dat het daaraan lag dat ik mijn camera niet zag. Ik had daar ook een oude FireWire-card in (PCI). Deze had ik in die nieuwe PC gezet, maar ik kreeg in geen enkel capturepakket beeld. Inmiddels heb ik mijn FireWire-card vervangen voor een PCIE (SE-PCIE-1394) en die in die nieuwe PC gezet. Nada noppes.

Mijn operating system is Windows 10, ik heb een Sony handycam met mini DV, dcr-trv12e. Deze heb ik verbonden via FireWire en met geen enkele software krijg ik beeld.

Zo iets duidelijker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanChr55
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Hans,
De FireWire kaart is up to date qua drivers en voor Windows zichtbaar?

In het camera menu zul je wel nog moeten aangeven dat iLink Conv aan staat.
https://www.sony.nl/elect...-trv12e/articles/00083654

Ik heb vroeger gemonteerd met Sony Vegas (nu van Magix), en dat ging eigenlijk probleemloos, tenminste als ik die menu instelling goed had, kon vanuit de Vegas software de camera besturen en video als AVI importeren.

Probeer het anders met DaVinci Resolve, gratis en kan alles wat ik vroeger met Vegas deed.
Suc6
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdevries
JanChr55 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:18:

De FireWire kaart is up to date qua drivers en voor Windows zichtbaar?
Eerlijk gezegd weet ik niet precies waar ik moet kijken. Ik gok hier...?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1qkxjoGFjeiEgxMBDc5prRrYJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IlOo3r6HlsUqoGAayVMowFt3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdevries
JanChr55 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:18: In het camera menu zul je wel nog moeten aangeven dat iLink Conv aan staat.
https://www.sony.nl/elect...-trv12e/articles/00083654
Ik heb hier gekeken net, maar mijn menu lijkt niet op dit menu; ik vind niks met Ilink in elk geval...

• JanChr55
Zo te zien is Windows paraat.

Het is alweer een tijdje geleden, de raderen draaien ;)
Is er een expert instelling in het menu of zo iets dergelijks wat je kunt instellen?
Het kan ook DV uit heten.
Je hebt 'toevallig' geen handleiding meer van de camera? (is ook waar ik destijds het laatste in keek....)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
Ik gebruikte vroeger NERO om die mini-DV beelden eraf te halen. Werkte in de tijd van Windows XP dikke prima :)
Al je de beelden echt wil hebben zou ik tijdelijk XP installeren (zonder dat die PC aan internet hangt!!!!), beelden overzetten en kopiëren naar USB HDD oid en die XP installatie wipen.
Grote kans dat het een OS probleem is

[ Voor 51% gewijzigd door SniperGuy op 28-09-2022 11:52 ]

• hansdevries
JanChr55 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:20:Is er een expert instelling in het menu of zo iets dergelijks wat je kunt instellen?
Het kan ook DV uit heten.
Je hebt 'toevallig' geen handleiding meer van de camera? (is ook waar ik destijds het laatste in keek....)
Ik heb inderdaad de handleiding geraadpleegd,

https://www.sony.com/elec...anuals/3080/30803684M.pdf

maar helaas staat er geen 1) achter DV out (1 is mijn camera):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf7mhheUosCoR8hbZhVXtaDZRZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uO3PumBi9i0vaaeiE5epAlzp.png?f=user_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02

Ik ben een tijdje terug ook fanatiek bezig geweest met een soortgelijke camera. Ik had nog een oude PC op zolder staan met FireWire aansluiting maar had geen goede kwaliteit FireWire kabel in huis. Hiervoor 90km moeten rijden maar het werkte prima.

Ik heb overigens WinDV gebruikt. Kwestie van camera aansluiten naar de PC, WinDV starten en op Play drukken (camera).

[ Voor 106% gewijzigd door Ryan_ op 28-09-2022 19:03 ]

• hansdevries
SniperGuy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:49:
Ik gebruikte vroeger NERO om die mini-DV beelden eraf te halen. Werkte in de tijd van Windows XP dikke prima :)
Al je de beelden echt wil hebben zou ik tijdelijk XP installeren (zonder dat die PC aan internet hangt!!!!), beelden overzetten en kopiëren naar USB HDD oid en die XP installatie wipen.
Grote kans dat het een OS probleem is
Leuke suggestie, als ik zeker wist dat het dan zou werken. Maar ik lees zoveel op internet met mensen die van alles aan de praat krijgen in Windows 10, dat ik eigenlijk hoop dat er eenvoudiger tips komen...
Wel dank voor de suggestie!

• hansdevries
Ryan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:52:Is je kabel ook helemaal in orde? :) Geen kabelbreuk o.i.d.?
Da's een goeie. Net een nieuwe kabel besteld (al was deze ook nieuw...)
Ryan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:52:
heb ik ook geprobeerd idd, maar steeds een Error: No Device found...
Ryan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:52: Hiervoor 90km moeten rijden maar het werkte prima.
Haha, lang voor PostNL dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdevries
Ryan_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:52:
Dit was 'm!!!! :D

Ik heb beeld! Ik vind het nog wat schokkerig, maar goed, daar zijn vast andere draadjes over geschreven.

Dank allen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdevries
Weet nu iemand toevallig ook nog waarom het gecapturede beeld niet heel erg goed is? Sowieso vind ik het vrij donker (donkerder dan op het schermpje op mijn camera) en ik vind het ook wat schokkerig. Kan dat aan de capture-kaart liggen? Ik heb mijn oude namelijk (gek genoeg) wel weer aan de praat gekregen, maar mijn nieuwe niet meer (een keertje wel, daarna niet meer... 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanChr55
Beste Hans,

Mooi dat je het 'aan de praat' hebt.

MiniDV heeft een resolutie van 720x576 pixels (PAL), 25 beeldjes per sec, en een aspect ratio van hetzij 4:3 hetzij 16:9 (breedbeeld).
Wellicht kun je de instellingen van je capture kaart bekijken of deze hiermee overeenkomen?

Dat de opnamen op je LCD scherm van de camera lichter zijn, komt wellicht omdat het scherm lichter is ingesteld?

Suc6
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdevries
JanChr55 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:26:
Dat de opnamen op je LCD scherm van de camera lichter zijn, komt wellicht omdat het scherm lichter is ingesteld?

Suc6
Jan
Dank voor je reactie, met virtual dub is het toch aardig geworden uiteindelijk 👍🏼
Pagina: 1