"Don't look for the needle in the haystack. Just buy the haystack." - John C. Bogle
Vraag
Alle reacties
Welke achtergrond heb je, ben je begonnen aan een ict opleiding (en hoe ver was je in je studie). Hoe groot is het bedrijf (denk je dat er mogelijkheden zijn?).
Btw. Regio kan ook veel uitmaken, Brabant/randstand heb je meer kans dan in friesland oid)
Btw. Regio kan ook veel uitmaken, Brabant/randstand heb je meer kans dan in friesland oid)
Zou eerder kijken naar AZ-900 en AZ-104 en richting Cloud Administrator gaan. De standaard windows systeembeheerder is nou niet echt iets wat toekomstbestendig is. De concurrentie is daar ook steviger, omdat er simpelweg gewoon veel systeembeheerders rondlopen, cloud is weer een ander verhaal.
De CCNA is ook leuk en geeft een goede basis (En ook best wel pittig), maar zou daar niet mee willen werken, omdat het ook allemaal naar Software Defined gaat op een gegeven moment. Je hebt ook de Cisco Devnet, dat is dan wel weer relevanter en toekomstbestendiger.
Basiskennis in Linux is ook altijd goed en raad ik zeker aan.
Het is lastig in te schatten wat nu je niveau is en hoe snel je kan instromen op een IT functie. Wat heb je in het verleden met IT gedaan? Heb je er aanleg voor? Heb je probleemoplossend vermogen en wil je graag dingen uitzoeken en uitwerken? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen.
De CCNA is ook leuk en geeft een goede basis (En ook best wel pittig), maar zou daar niet mee willen werken, omdat het ook allemaal naar Software Defined gaat op een gegeven moment. Je hebt ook de Cisco Devnet, dat is dan wel weer relevanter en toekomstbestendiger.
Basiskennis in Linux is ook altijd goed en raad ik zeker aan.
Het is lastig in te schatten wat nu je niveau is en hoe snel je kan instromen op een IT functie. Wat heb je in het verleden met IT gedaan? Heb je er aanleg voor? Heb je probleemoplossend vermogen en wil je graag dingen uitzoeken en uitwerken? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen.
Als je het je kan veroorloven zou ik gaan voor een trainneeship. Dan krijg je meteen ervaring. Dan sta je veel sterker na het afronden van een opleiding of certificaten.
[quote]Microsoft Certified System Administrator of MCSA.
Cisco Certified Network Associate (CCNA) en Cisco Certified Network Professional (CCNP).
Oracle Solaris 11 System Administration.
Red Hat Certified System Administrator (RHCSA).
...
Ik zou uiteindelijk bij mijn huidige werkgever willen blijven (hoeft niet perse). /quote]
Open deur: maar welke van de genoemde opleidingen zou voor jou en voor jouw werkgever een match zijn om in door groeien? Computers & printers aansluiten valt onder "rtfm" over het algemeen en daar heb je niet een hele zware opleiding voor nodig. En zonder verder jouw werkgever te kennen maar als dat een uienteler is, heb je mogelijk met RHCSA niet heul veul te doen de hele dag.
Cisco Certified Network Associate (CCNA) en Cisco Certified Network Professional (CCNP).
Oracle Solaris 11 System Administration.
Red Hat Certified System Administrator (RHCSA).
...
Ik zou uiteindelijk bij mijn huidige werkgever willen blijven (hoeft niet perse). /quote]
Open deur: maar welke van de genoemde opleidingen zou voor jou en voor jouw werkgever een match zijn om in door groeien? Computers & printers aansluiten valt onder "rtfm" over het algemeen en daar heb je niet een hele zware opleiding voor nodig. En zonder verder jouw werkgever te kennen maar als dat een uienteler is, heb je mogelijk met RHCSA niet heul veul te doen de hele dag.
Er zijn wel 500 richtingen. Ik denk dat je "IT" verwart met letterlijk "keihard machines beheren in een kamertje"? Ik lees in jouw startpost helemaal niets over jouw diploma / richting / denkwijzen / etc. Wie weet ben je veeeeel beter inzetbaar in IT als een scrum-master. Of een programmeur. Of juist klantgericht dus (beginnend) service-manager.Ik dacht zelf aan systeembeheerder. (zijn er nog andere richtingen?)
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ook voor software defined zul je toch moeten weten hoe een netwerk in elkaar steekt, maar CCNA is overdreven als je een systeembeheer kant uit wil.Daivdav11 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:06:
CCNA is meer dan handig en ook/zeker voor een ietwat serieuze "systeembeheerder" (hoe jullie daar dan ook weer een definitie aan hangen). Maar andersom, hoor graag wel argumenten er zijn om CCNA af te raden en in hoeverre een systeembeheerder weinig/niets met Network Masks, DHCP, Security Fundamentals etc van doen heeft.Lawwie schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:01:
[...]
Ook voor software defined zul je toch moeten weten hoe een netwerk in elkaar steekt, maar CCNA is overdreven als je een systeembeheer kant uit wil.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Een systeembeheerder met basiskennis van networking is zeker aan te raden, en dat maakt het samenwerken ook een stuk fijner, voor mij, als netwerk engineer. Maar CCNA is erg pittig als je er geen affiniteit mee hebt, afraden doe ik het zeker niet, maar weet waar je aan begint.MAX3400 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:15:
[...]
CCNA is meer dan handig en ook/zeker voor een ietwat serieuze "systeembeheerder" (hoe jullie daar dan ook weer een definitie aan hangen). Maar andersom, hoor graag wel argumenten er zijn om CCNA af te raden en in hoeverre een systeembeheerder weinig/niets met Network Masks, DHCP, Security Fundamentals etc van doen heeft.
Mijn inziens kan je ver komen door jezelf in te lezen in de netwerk fundamenten, CCNA is in mijn mening weer een brug verder en niet vereist als systeembeheerder.
Pagina: 1