Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandijk68
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09-2022
Mijn vraag

Wij hebben net een woning gekocht met overal (op 3 verdiepingen) vloerverwarming.
ik wil graag een zoneregeling plaatsen omdat ik overdag alleen in mijn kantoor ben.

Maar ik kom er niet uit.

Ik heb totaal 4 verdelers gevonden in huis:

Op de tweede verdieping hangt de CV-ketel, met ingebouwde pomp. Daaronder hangt een kunstofverdeler (Zo een met een rode en blauwe balk en kranen erop) zonder pomp met 3 kranen, ik neem aan voor de drie ruimtes op die verdieping.

Op de eerste verdieping hangt ook een soortegelijke verdeler (met meer kranen, maar ook meer ruimtes).

Dan: op de begane grond: Daar zitten twee verdelers : zo een zelfde rood-blauwe zonder pomp plus een stalen verdeler met een pomp en maar 1 rij kranen.

Ik snap niet goed waarom er 2 verdelers zijn en waarom alleen de stalen een pomp heeft. Is het zo dat de stalen verdeler met pomp verdeeld naar de verschillende verdiepingen? (er zitten 4 kranen op).

Ik heb totaal geen ervaring met vloerverwarming. Elke tip is welkom.

Groet Bas

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandijk68
Hier wat fotos van de installatie op de begane grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfKqedZCDUHQL9It8QrzFkl-f8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFMwArvUjJl4EhaoW04llbCB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x8nL_J0l1JrKqsri-D_glTiNJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TzYoDa860qQn3PDlPyvgPEb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyL84I2YtND7QwVC1n5E893bN1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/so9HJtkLawGZa9pqbx9DrBvw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Die pomp moet ook het water beneden kunnen rondpompen en ook weer terug naar de ketel boven. Dat trekt de pomp van de ketel zelf niet. Zodoende.
Je kan denk ik alleen op groepniveau een zoneregeling maken in dit geval.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 26-09-2022 14:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandijk68
paQ schreef op maandag 26 september 2022 @ 14:58:
Die pomp moet ook het water beneden kunnen rondpompen en ook weer terug naar de ketel boven. Dat trekt de pomp van de ketel zelf niet. Zodoende.
Je kan denk ik alleen op groepniveau een zoneregeling maken in dit geval.
Bedankt voor het antwoord.

Kan ik geen zone regeling op die rode balk van de benedenverdieping plaatsen dan?

Wat ik ook niet goed snap is dat het lijkt (zie middelste foto) dat de aanvoerleiding voor de verdelers splitst en dan naar de rood/blauwe verdeler en de stalen verdeler gaat. Ik zou dan verwachten dat de rood/blauwe NA de stalen verdeler moet zitten? Die leiding die op foto twee uit de grond komt en dan splits naar beide verdelers gaat is in ieder geval de eerste die warm wordt als ik de kamerthermostaat aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

Je kunt zone verwarming op diverse manieren implementeren: met kleppen, meestal per verdieping één klep. of met echte zones. Dat laatste doe je door servo motoren op de stelknoppen van de zones te plaatsen. Regelen met bijvoorbeeld Evohome.

Beide systemen hebben per zone een thermostaat nodig. Bij de Evohome met servo motoren kun je de groepen combineren.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvandijk68
Ik zat naar deze te kijken:

https://www.smarthomesupply.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-09 18:53
Ik heb dezelfde verdelers (1 per verdieping, 3 verdiepingen), en slechts 1 pomp (in de cv ketel). Daarbij kun je op elke afsluiter op de rode balken servo- of stelmotoren plaatsen die je afzonderlijk (deels) open of dicht kunt zetten

Ik begrijp ook de 4e verdeler met pomp niet. Was dat misschien de oorspronkelijke vvw welke later is uitgebreid?

Tevens heb ik begrepen dat een pomp op een verdeler gebruikt wordt om koud water bij te mengen vanuit de cv. En dat dus de pomploze verdelers geschikt zijn voor een lage temperatuur cv ketel (zeg 40 graden max).
Pagina: 1