Lekkage badsifon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Helaas stond vanochtend mn onderbuurman voor de deur met de mededeling dat er water uit zijn plafond kwam. Dit was nadat ik gedouched had. Na wachten tot het uitgedruppeld was, de hoeveelheid viel mee, heb ik geprobeerd het lekt te vinden.

Ik verwacht dat het niet aan de afvoerleidingen ligt, ik heb hier veel water door heen gegooid en verwachte bij een lek redelijk gelijk druppels. Na wachten heb ik water direct in de afvoer laten lopen en gewacht. Wederom geen druppels. Pas toen ik de "douche" via het bad liet lopen kwamen er, pas na enige tijd, druppels. Daarom denk ik dat het aan de aansluiting tussen sifon en bad ligt. Het lijkt alsof het water buiten de afvoer om gaat.

Ik heb daarom deze los gemaakt en wil het rubber gaan vervangen. Naast het duidelijke schoonmaken (zie foto's) vraag ik me af of dit gekit dient te worden? Of hoort er iets van een rubber tussen het "zeefje" en het fysieke bad?

Kunnen jullie mij adviseren qua kitten? En/of hoe te testen anders dan lekkage..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKN1yBNEVEuqG2cdFwCk7hDLOjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxhRVBDrwcpYl3QXAMnNymnU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9KojO0fsG8_8AU7DkE6Kk2qsVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRXqAA6IAP2vi0wjNb2cbbLE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrztZVA6a5nlGFhj-DYK8wCml1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e54ABPq0HEfObGjsB14RHhjX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Mx7733 op 26-09-2022 14:46 ]

Aut viam inveniam aut faciam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Er hoort onder het bad een rubber, en boven het bad een rubber.
Het bad zit dus tussen 2 rubbers geklemd.

Iig, zo was het bij mij.
Uiteindelijk bleek de lekkage in de zwanenhals / sifon te zitten. Die had een aftapschroef, die na 50 jaar compleet doorgerot was en waar al het douchewater dus zo uit liep :+

[ Voor 49% gewijzigd door Jeldert op 26-09-2022 15:14 ]

Juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Oke. Ga mn bad maar openmaken. Serviceluik aanleggen. Kan ik gelijk kijken.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:20
Als je dan toch bezig gaat....vervang meteen het hele zaakje.

Bij mij was de aansluiting van de overloop losgekomen. Daar liepen bij het douchen enkele druppels door en als de kids in bad zaten en golfkracht 10 optrad ging er ook een plens doorheen.

Totdat het door het plafond beneden kwam zetten.

Uiteindelijk een verzekeringskwestie bij mij en die hebben een hele nieuwe aansluitset laten monteren.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Helaas hebben "ze" bij het aanleggen van het bad geen rekening gehouden met vervanging. Als ik het wil vervangen moet de gehele ombouw eruit en het bad zelf.. Dat is mij voor nu te veel werk, mede omdat ik op termijn de badkamer in zn geheel wil doen, maar nog aan het sparen ben.

Dus voor nu wil ik het repareren dat ik kan douchen en de buurman droog zit.

Dus ik heb een "luik" gemaakt. De afvoer van het bad was verroest. Dit heb ik zo goed en zo kwaad verwijderd en gesealed. Ook heb ik een nieuw rubber gehaald. Deze is al net zo stijf als de oude...

Nou vraag ik me af of ik een kit kan gebruiken tussen het rubber en de afvoer van het bad. Als extra sealing?! En welke kit dat zou moeten zijn..

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je het gaat kitten, is siliconen kit wel de aangewzen kit: die blijft flexibel en is waterbestendig. Wordt in badkamers heel veel toegepast. Ik twijfel alleen of kit de boel verbetert... misschien na montage een rups er omheen uitsmeren?

Nog beter zou zijn om even een nieuwe kunststof sifon te gaan halen bij de bouwmarkt om de hoek. Kost een paar tientjes incl. bevestigingsmaterialen. Gelijk de juiste rubber ringen, nieuwe schroefdraad, ben je weer voor jaren voorzien tot je de boel volledig aanpakt.

Aansluiting op bestaand is dan nog wel een dingetje uiteraard... is dat metaal of kunststof? Ik hoop het laatste, maar vrees het eerste.

Ik lees ook 'onderbuurman' dus ik denk aan een apartement. Kan de VVE nog een speler zijn hierin? Of zoals genoemd dat hier de verzekering iets in kan betekenen?

[ Voor 10% gewijzigd door Waterbeesje op 27-09-2022 16:16 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Ik ben een enorme leek op het gebied van verzekeren, hoe kan een lekkage van mij in de verzekering zitten? Ik ben degene die schade veroorzaakt, al dan niet onbewust.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
Voor de gevolgschade(in dit geval bij je buurman) ben je waarschijnlijk wel verzekerd, maar het gebrek zelf(de kapotte sifon) is gewoon "achterstallig" onderhoud en wordt niet door een verzekering gedekt.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stnkfst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05 13:30
Jouw buurman moet dit melden bij zijn opstalverzekering. En jij moet zsm de oorzaak zien te vinden en het oplossen en het melden bij jouw aansprakelijkheidsverzekering. Althans, zo zou ik het doen :)

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
De opstalverzekering zit in de VVE. Het lek is inmiddels gevonden. Op een enorme rot plek. Of mn hele vloer moet open of zijn hele plafond. Kijken wat de verzekeing, opstal, zegt.

Maar bedankt voor het advies, het meedenken en de uitleg. wordt zeer gewaardeerd

Pagina: 1