PC gaat aan, maar monitor maakt geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmer van Bree
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-12-2022
Ik heb voor het eerst een PC in elkaar gezet.

Het betreft deze build: review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2022 (het enige wat verschilt is de processor. Ik heb een Intel Core i7-12700 in plaats van de Core i7 - 12700F gehaald.

En deze monitor: https://www.coolblue.nl/p.../msi-optix-mag281urf.html

Nu gaat de PC na lang proberen eindelijk aan! De fans draaien en de lichtjes branden. Het lichtje op het moederbord is ook groen, dus alles zou moeten werken.

Maar als ik de HDMI kabel van mijn monitor naar de GPU connect, gebeurt er niks (er gebeurt ook niks als ik de hdmi aan het moederbord zet). Alle instellingen van de monitor kloppen en de stekkers zitten overal op de goede plek, ik heb 'm zelf aan een andere monitor gedaan en daar deed het ook niks. De monitors deden het wél als ik ze connect aan mijn laptop, dus daar is zeker niks mis mee. Ook heb ik de videokaart in het andere slot gedaan om te kijken of die het dan wel doet, maar dan doet het ook niks. De lichtjes branden en fans draaien wel. Ook heb ik de RAM kaarten er nog een keer uit en in gedaan, en deze zitten op de juiste plek en zitten er goed in.

Ik heb al veel op YouTube opgezocht, maar nog zonder succes. Ik en mijn vrienden die toch wel wat van computers weten zijn een beetje ten einde raad. Zijn er mensen die hier meer van weten of zelf zoiets hebben ervaren? Ik zou graag alle suggesties horen, want het is een computer van totaal 4000 euro, dus ik hoop echt dat het gaat werken.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Elmer van Bree op 26-09-2022 18:15)

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:13

HugoBoss1985

Xenotech

Alles kan en gaat kapot (ook nieuw uit de doos), neem dat maar aan.

Ik zou dan gewoon gaan troubleshooten met zo min mogelijk onderdelen.
De videokaart nog even vergeten, zie eerst eens beeld te krijgen uit het mobo + ram + cpu (het voordeel dat daar een IGPU zit heb je nu).
Verder enkel alleen de benodigde kabels uit de voeding aansluiten en eventueel de ventilator van de cpu koeler.
Dus geen ssd's, geen usb kabels, etc.

De monitor is dus goed, mooi; dat is dan al duidelijk.

Testen met één ram stickje elke keer (probeer de sticks afzonderlijk) en in alle sloten...
Er kan ook één stickje of één ram slot defect zijn.

En (anders/daarna) de boel uitbouwen en buiten de behuizing testen.
Check de afstand houders in de behuizing (niet ééntje teveel op een plek waar die niet hoort?)

Verder zul je hierna dan toch één voor één componenten moeten uitsluiten (andere voeding testen, andere cpu testen, ander moederbord testen) en/of het geheel als setje RMA sturen.

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-09-2022 14:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-06 02:12
Je hebt niet toevallig een andere GPU ergens liggen (of kan er even een lenen van vrienden) om te checken of je GPU dood is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:13

HugoBoss1985

Xenotech

Alles kan en gaat kapot (ook nieuw uit de doos), neem dat maar aan.

Ik zou dan gewoon gaan troubleshooten met zo min mogelijk onderdelen.
De videokaart nog even vergeten, zie eerst eens beeld te krijgen uit het mobo + ram + cpu (het voordeel dat daar een IGPU zit heb je nu).
Verder enkel alleen de benodigde kabels uit de voeding aansluiten en eventueel de ventilator van de cpu koeler.
Dus geen ssd's, geen usb kabels, etc.

De monitor is dus goed, mooi; dat is dan al duidelijk.

Testen met één ram stickje elke keer (probeer de sticks afzonderlijk) en in alle sloten...
Er kan ook één stickje of één ram slot defect zijn.

En (anders/daarna) de boel uitbouwen en buiten de behuizing testen.
Check de afstand houders in de behuizing (niet ééntje teveel op een plek waar die niet hoort?)

Verder zul je hierna dan toch één voor één componenten moeten uitsluiten (andere voeding testen, andere cpu testen, ander moederbord testen) en/of het geheel als setje RMA sturen.

[ Voor 27% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-09-2022 14:07 ]