Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:15

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een Intel NUC van een jaar of 3 oud, en een AOC 32" 4K-scherm (4-5 jaar oud alweer). Sinds een paar weken merk ik dat enkele keren per dag het beeld wegvalt, meestal voor een seconde of 5.

In eerste instantie leek het samen te vallen met een melding in de eventvwr (over autopilot.dll). Dat was een bekend probleem en heb ik gefixed middels deze pagina. Het uitvallen van het scherm blijft echter, en eventvwr geeft helemaal geen fouten meer. De videodriver (Iris Plus 655) is origineel van Intel en up-to-date (maart 2022). De kabel is goed en stoort verder niet bij bewegen.

Iemand een idee wat ik verder nog kan onderzoeken?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:16

HugoBoss1985

Xenotech

Heb je het scherm al getest op een ander systeem (om uit te sluiten of het aan de nuc of het scherm ligt) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Voor de mensen die dit topic vinden via de search: heb het uiteindelijk opgelost door via de Intel site een nieuwere set drivers te downloaden en installeren. Werkt nu al meer dan een week zonder haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb te vroeg gejuicht. Het probleem treedt nog steeds sporadisch op, naar ik nu heb ontdekt als er video wordt afgespeeld vanuit de browser (Chrome).

Bij Google Meet flitst niet het hele scherm, maar gaat zeg maar alles om het browserwindow even op zwart, en hangt ook de muiscursor. Bij YT gaat wel het hele beeld op zwart (ook al speelt de video in een window).

Edge werkt overigens prima...

Ik heb in Chrome nu de hardwareversnelling gedisabled, en dat lost het probleem op (maar op de struisvogel-manier natuurlijk).

Is de videokaart stuk, of kan ik dit toch nog onder een driver-probleem of andere bug schuiven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Welkom in de wondere wereld van Intel Iris op de 8000-serie laptop CPU's. Ik ben er bang voor dat dit niet beter gaat worden dan dat het nu al is.

2 collega's van mij vermelden het zelfde, ook privé heb ik een laptop onder de ogen gehad met dezelfde problemen. Geen idee of het iets hardwarematigs is of niet, maar de driver klapt vooral in Chrome om de haverklap dicht als er iets van de GPU gevraagd wordt. Dat levert een kortstondig zwart beeld op of een browser welke er geen zin meer in heeft.

Het lijkt overigens met elke driver update wel minder te worden.

[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2023 15:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
@D4NG3R ja, inderdaad, met elke driver sowieso andere verschijnselen. Nu net weer de laatste versie bij Intel vandaan getrokken, en het lijkt weer beter te gaan, maar goed, fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met problemen. Gedeelde smart is halve smart :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Update: heb de NUC vervangen door een nieuwe (NUC12WSKi5).

De oude is opnieuw geïnstalleerd en draait nu (sporadisch) als mediacenter - en dat gaat goed 8)7

Pagina: 1