Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 949015

Topicstarter
Hi, ik ben op zoek naar een nieuwe gaming laptop die weer voor een tijdje zal mee gaan. Op dit moment heb ik nog een MSI Leopard Pro GTX1060, die me meer dan 5 jaar trouw heeft gediend. ;) Maar het laatste jaar begint hij bij het gamen wat te slabakken, of begint hij ineens heel warm te worden bij het minste. Daarnaast besloot m'n onhandige vriendin een paar weken geleden om een glas water te morsen over het klavier, met als resultaat dat een paar belangrijke toetsen (zoals de backspace) niet meer werken. Tijd voor een nieuwe dus.

Wat ga je met je laptop doen?
Sowieso een 'sterke' CPU gezien ik weldra begin te werken (eindelijk afgestudeerd als handelsingenieur :9~) in een job waar ik veel macro-economische simulaties in o.a. Matlab en R zal moeten doen. Daarnaast ben ik een gematigde gamer: ik speel wanneer ik tijd heb (games zoals Total War Troy), en hecht wel tamelijk veel waarde aan de 'aesthetics'. Een game kunnen spelen op (ultra-)high settings vind ik waanzinnig. Daarnaast kijk ik ook veel films en Netflix op m'n laptop, dus een hoge fps en helderheid vind ik ook leuker.

Wat is je budget?
Niet echt een vast budget, maar ik wil niet te ver boven de 1500€ gaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Yep, ik werk wel minstens 3 dagen van thuis uit dus het is niet dat ik veel zal moeten verhuizen. Maar ik zit wel vaak in het buitenland waar ik m'n laptop mee naartoe neem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt, wel geen te twijfelachtig merk zoals Medion.
Daarnaast moet de Laptop er wel wat professioneel uitzien. Dus niet zo eentje waar je van op 100 meter afstand al denkt dat gamen mijn fetish is. :D

Na wat rondspeuren en recensies bekijken valt mijn oog vooral op:
https://tweakers.net/pric...b-azerty-toetsenbord.html
Wat ik me wel afvraag: is die 16GB DDR voldoende? En is dit voor de rest een heel goede koop voor die prijs?
Een iets goedkopere lijkt deze:
https://tweakers.net/pric...e-azerty-toetsenbord.html
Maar ik heb gelezen dat deze msi crosshair wel gevoelig minder fps heeft dan de Lenovo legion 5 pro.

Of is het niet beter om met mijn noden en budget voor een 1080p met rtx3060 (of 70) te gaan?
Zoals deze:
https://tweakers.net/pric...b-azerty-toetsenbord.html
...

Alvast bedankt!

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 949015 op 26-09-2022 13:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
Je hebt een AZERTY keyboard nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 949015

Topicstarter
Ik ben Belg en schrijf geregeld in het Frans, dus ja.
Ben bovendien ook nooit iets anders gewoon geweest dan een azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeffert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
Kan je niet gewoon deze bestellen:
uitvoering: Lenovo Legion 5 15ACH6H (82JU008DMH)

En dan een los Azerty toetsenbord bestellen bij Lenovo en inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Of op qwertyeren typen , daar kan je ook Frans op schrijven.

Maar zonder gekheid, de Legion is prima laptop :) ik zou me niet te druk maken over je toetsenbord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Niet zo'n scherpe aanbieding als die van Bol.com in Nederland maar wel Azerty:

uitvoering: Lenovo Legion 5 15ACH6H (82JU0193MB, Azerty toetsenbord)

• NLSwitcher
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02 14:32
Wat deze Tweaker zegt, de Legion laptops zijn goed en de laptop versies van de 3060 en 3070 zijn dan wel niet zo krachtig als een desktop versie, maar dat moet je misschien ook niet willen vanwege warmteontwikkeling.

Ik raad wel aan om op een gaming laptop 3 jaar garantie af te sluiten bij Lenovo zelf, wacht daar niet mee, want standaard heb je geloof ik 1 jaar (2 jaar via consumenten recht met gelimiteerde bijbetaling geloof ik)
Mocht je videokaart namelijk door warmte problemen gaan geven, dan is dat vaak wel binnen 3 jaar.

Maar je hebt al ervaring met warme laptops zie ik haha

I don't mind that you tried to kill me, but protecting myeself against your kind gets expensive....and I'm on a budget

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
NLSwitcher schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:30:
[...]

Wat deze Tweaker zegt, de Legion laptops zijn goed en de laptop versies van de 3060 en 3070 zijn dan wel niet zo krachtig als een desktop versie, maar dat moet je misschien ook niet willen vanwege warmteontwikkeling.

Ik raad wel aan om op een gaming laptop 3 jaar garantie af te sluiten bij Lenovo zelf, wacht daar niet mee, want standaard heb je geloof ik 1 jaar (2 jaar via consumenten recht met gelimiteerde bijbetaling geloof ik)
Mocht je videokaart namelijk door warmte problemen gaan geven, dan is dat vaak wel binnen 3 jaar.

Maar je hebt al ervaring met warme laptops zie ik haha
Kies dan de premium care optie.. dan heb je zelfs garantie aan huis en is niet heel veel duurder in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brieto
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08-2024
Ik wacht op de 4000 serie hopelijk gaat de 3000 serie dan in de uitverkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Brieto schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:01:
Ik wacht op de 4000 serie hopelijk gaat de 3000 serie dan in de uitverkoop
3000 serie is al behoorlijk in de uitverkoop momenteel.. legion 5 pro met 3070 voor 1549 is echt stuk goedkoper dan de launch terwijl de wisselkoers en inflatie nou juist omhoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odysseus87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:01
Cinemaskoop schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:18:
[...]

3000 serie is al behoorlijk in de uitverkoop momenteel.. legion 5 pro met 3070 voor 1549 is echt stuk goedkoper dan de launch terwijl de wisselkoers en inflatie nou juist omhoog is.
weet je hoeveel Wattt die rtx3070 heeft? Kan ik bij bol niet terug vinden. Er zijn laptops waar een 3070 in zit met 110w maar ook een rtx 3070 met 150w. uiteraard zijn daar grote perrformance verschillen tussen (makkelijk 10-20 fps vercshil)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Odysseus87 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

weet je hoeveel Wattt die rtx3070 heeft? Kan ik bij bol niet terug vinden. Er zijn laptops waar een 3070 in zit met 110w maar ook een rtx 3070 met 150w. uiteraard zijn daar grote perrformance verschillen tussen (makkelijk 10-20 fps vercshil)
Je kan dit altijd vinden op de lenovo psref site ( psref.lenovo.com)

Ze zijn vrij transparant over de specs gelukkig. Daar kan menig merk nog wat van leren

https://psref.lenovo.com/...on_5_15ACH6H?M=82JU008DMH

130 watt voor de 3070. De Legion 5 Pro heeft 140watt voor de RTX3070
Pagina: 1