20 procent minder werken is niet hetzelfde als 20 procent meer loon, net zoals dat BTW-vrij niet 21% korting is.
De mensen die nu parttime (32 uur) werken krijgen 25% opslag omdat ze op 4 dagen werken nu loon van 5 dagen gaan krijgen. 5/4=125% oftewel 25% loonsverhoging
Douweegbertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 02:31:
2:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
en nog meer.. ik zal het uitleggen: er zijn mensen die bijna niet kunnen rondkomen. Op dit moment, al is het trouwens al tijden aan de gang, is alles veel en veel duurder geworden. Er zijn mensen met kaarsjes op tafel om gas en elektra te besparen. Mensen die met echt heel weinig geld zich maar moeten redden of zelfs in de problemen/schulden komen.
TS heeft het nu al een paar keer aangegeven dat de 'winst' of zogenaamde loonsverhoging (want dat is het helemaal niet) niet relevant is. Leg je daar even bij neer. Fijn, en enorm leuk voor je dat jij bijvoorbeeld wel die luxe hebt en niet eens het vermogen hebt om in te zien waarom dit veel een zeer grote groep mensen in Nederland wel een probleem is. Een bedrijf die niet aan loonsverhoging doet en niet mee gaat met de inflatie en eigenlijk mensen afscheept met een vaag voorstel is niet altijd prettig. Sterker nog, het geeft mij meer vraagtekens dan dat ik hier een positief gevoel bij zou hebben.
Anyhow, er is nu eenmaal de noodzaak voor mensen om toch even een x-% meer te gaan verdienen omdat ze anders misschien niet meer goed kunnen rondkomen. De opmerking "en dan werk je even die ene dag ergens anders" is ook zo lekker kort door de bocht. Daar zitten zoveel haken en ogen aan. Niet alleen contractueel maar ook loonheffingskorting en het feit dat er maar bar weinig vraag is naar iemand die even 1 dagje ergens kan werken. Zeker als iemand toch al lastig rond komt, is de kans vrij groot dat hier geen markt voor is, in het segment waar die gene in werkt.
Volledig mee eens, en daarmee vind ik het algemene verhaal zelf ook interessanter dan deze ene casus. Hoe of wat mijn kennis gaat kiezen maakt me niet zo veel uit. Persoonlijk zou ik dolblij zijn met de extra vrije dag. Dat betekent niet dat ik het niet interessant vind om te praten over alle andere overwegingen en situaties die vergelijkbaar kunnen zijn.
Er zijn in ieder geval al erg veel reacties geweest waar we wat aan hebben gehad en die stof tot nadenken geven. Ik probeer op zo veel mogelijk vragen te reageren, maar wil het onderwerp niet té veel versmallen tot alléén deze casus.
De afspraken rond contractwijzigingen e.d. zullen ook nog even vaag blijven in deze casus, aangezien het bedrijf daar nog geen uitspraak over heeft gedaan.
Het leek me in ieder geval een goed idee om eens andere meningen te verzamelen, dank daarvoor aan allen!
@ TS:
Zoals ik al zei zou ik best mijn vraagtekens hebben bij de insteek van het bedrijf. Alleen ik mis heel veel context, die je overigens ook niet kunt geven tenzij je een heel boekwerk maakt. Wat ik hiermee bedoel is dat er legitiem bedrijven zijn die overstappen naar een 4 daagse werkweek. Ik ken zelf één bijvoorbeeld. Een redelijke IT provider startup. Het enige verschil is dat ze dat echt hebben gedaan om:
- Talent aan te trekken
- Ze geven daadwerkelijk om hun medewerkers, wat ook zichtbaar is op heel veel andere vlakken
- De financiële positie is er naar (VC funding.. yay)
Daarnaast wordt er gewoon adequaat winst gemaakt en zijn loonsverhogingen ook niet bevroren.
Dus om iets meer context te krijgen;
Ik wil er niet té diep op ingaan, maar even wat korte antwoorden.
- Welke sector is het?
Software development
- Hoe groot is het bedrijf?
Net boven de 100 medewerkers.
- Hoelang is de bevriezing van loonsverhogingen al aanwezig?
Een beetje variabel aangezien er geen duidelijk loonbeleid is, maar de loongesprekken van dit jaar zijn stilgelegd, dus minstens één jaar.
- Aan welk segment loon moet ik denken? Zit iedereen rond minimum loon, modaal of er boven?
HBO-WO opgeleiden, rond de 2500-4000 euro bruto gok ik zo voor het gros van de medewerkers. (Eigen invulling, geen feit)
Een beetje afhankelijk van je antwoorden en context, zou ik zeggen dat het of een klote streek is om maar 'iets' te overbruggen en/of op een andere manier mensen uit te buiten of dat het legitiem een mooi project is. Ik denk dat het belangrijk is om daar eerst achter te komen. Dan is het ook wat makkelijker om een keuze te maken. Indien echt meer verdienen een belangrijk item is, zou je dan afhankelijk van de insteek van het bedrijf; of een andere baan zoeken of nog eens het gesprek aan gaan.
Ik denk zeker niet dat de insteek van het bedrijf "klote streek" is. Maar wat de motivatie ook is, ik vraag me af of iedereen hier op zit te wachten.
Voor parttimers natuurlijk alleen een dikke financiele bonus, voor full-timers alleen meer vrije dagen, en geen keus om daar flexibel zelf invulling aan te geven vind ik persoonlijk wel een beetje nare bijsmaak geven.
jongetje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:41:
[...]
Wat een kul verhaal. Je kunt toch ergens solliciteren en zeggen dat je bedrag X wilt verdienen. Het maakt toch niet uit of je daar op dit moment 1 of 80uur per week voor werkt? je nieuwe werkgever hoeft helemaal niet te weten wat je nu verdient.
Volledig mee eens, maar ook een beetje off-topic.
Ik vind dat je nieuwe salaris moet zijn voor je nieuwe baan, en helemaal los staat van je oude baan. Een werkgever die mij zou verplichten een oud loonstrookje ter inzage te geven, zou ik ook meteen afstrepen van mogelijke nieuwe werkgevers.
BastaRhymez schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:49:
Maar hoe zit het als de "pilot" eventueel tegenvalt? Mag je werkgever dan ook weer verwachten dat je straks weer 40 uur (5 dagen) gaat werken? Of wordt het een verworven recht voor de medewerkers?
En hoe zit het met de parttimers die nu al 32 uur werken? Krijgen die dan alleen 25% meer loon of worden die ook "verplicht" minder te gaan werken (24 uur ofzo)?
Dat is denk ik een hele goede vraag, waar het bedrijf nu nog niks over heeft gezegd naar mijn weten. Ik denk dat ze daar nog vorm aan moeten geven.
Het is natuurlijk een hele andere situatie als:
"De werknemer krijgt de komende 6 maanden 24 vakantiedagen, die opgenomen moeten worden op de vrijdag om daarmee een effectieve werkweek van 4 dagen te creëren."
of
"Hier is je nieuwe contract met loon €x op basis van 32 uur per week."
[
Voor 7% gewijzigd door
dragonhaertt op 27-09-2022 09:08
]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.