Normale omvormer in de ombouwen naar hybride omvormer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsono
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-10-2022
Mijn vraag:

Ik wil zonnepanelen laten plaatsen en in de toekomst een thuisbatterij aansluiten op de omvormer. Als in de toekomst de thuisbatterij wordt geplaatst wil ik dat overtollige stroom wordt opgeslagen op de batterij. Ook wil ik dan dat bij een stroomstoring van het net, het systeem de stroom gaat gebruiken van de batterij (zodat de omvormer niet uitvalt), en apparaten die stroom vragen 's-avonds gebruik maken van de thuisbatterij.

Nu heb ik offerte ontvangen van een installateur, en die adviseert mij om een normale omvormer (SolarEdge 8K E-series) te pakken en die in de toekomst om te bouwen naar een hybride omvormer. Dit zou flink wat uitmaken in de kosten volgens de installateur. Klopt dit wat de installateur adviseert. Is het zo makkelijk om die omvormer van SolarEdge om te bouwen (en zo ja wat zijn de geschatte 'ombouwkosten')?

Alonso

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, ook als bij SolarEdge tegen die tijd een hybride niet meer mogelijk is kan je alsnog een andere omvormer nemen met bestaande panelen of een AC accu die onafhankelijk van je panelen werkt (is hoe dan ook interessanter bij dynamische energie contracten). Daarnaast heb je geen vendor lock-in mocht er iets stuk gaan.

'Ombouw' kosten in de toekomst kan niemand bepalen, kwestie van vraag en aanbod ik denk dat deze niet heel veel zullen verschillen met de huidige meerprijs. Er valt overigens niet veel om te bouwen als je huidige omvormer geschikt is voor een optionele DC accu.

Persoonlijk zou ik wel overwegen of je off-grid wel echt nodig hebt, dat maakt het in mijn opinie onnodig duur en complex. AC accu's zonder off-grid zijn een stuk goedkoper.

[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 26-09-2022 15:20 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.