Verwarming werkkamer - IR / Convectie of vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-05 23:47
Zoals velen ben ook ik bezig met verwarmingsvragen voor de komende winter... ;)

Ik ben afgelopen jaar verhuisd. Daarbij heb ik reeds de conventionele verwarmingen op de kinderslaapkamers op zolder en de slaapkamer van mij en mijn vrouw vervangen voor airco's die 's zomers verkoelen in 's winters kunnen verwarmen.

Alleen de gang, de woonkamer, en mijn werkkamer hebben eigenlijk nog normale radiatoren, waarbij ik de woonkamer redelijk warm krijg met 50/55 graden water, maar mijn werkkamer eigenlijk niet. Daarbij zou ik ook graag mijn werkkamer totaal apart willen kunnen regelen, en om dat met de CV te kunnen doen, vereist het iets van 6-7 slimme radiator knoppen om beneden alles dicht te zetten, dus dat wordt me prijstechnisch wat te gortig...

Nu speel ik met het idee om ook op de werkkamer de radiator maar helemaal af te koppelen en die te vervangen voor een andere oplossing. Heb hoop gelezen over IR, waarbij ik wisselende verhalen lees. Een losse elektrische (olie) convectie oplossing behoort tot de mogelijkheden, maar nu kwam ik online ook elektrische vloerverwarming van Quality Heating tegen (https://www.elektrische-vloerverwarming.nl/).

Aangezien de laminaatvloer nog los ligt, zou ik die los kunnen halen en vloerverwarmingsfolie aan kunnen brengen. Om dat in de hele kamer te doen, kom ik op 900W uit ofzo, wat me nog redelijk efficiënt lijkt... Een convector is al gauw 1000+ watt... Daarbij als de voeten warm zijn heb je het zelf ook sneller warm...

Even ter aanvulling voor de informatie. Redelijk geisoleerd vrijstaand huis uit 1999/2000, spouw isolatie, HR glas. Kamer is 7m2, en heb flinke overcapaciteit zonnepanelen.

Iemand die ervaring heeft met een van bovenstaande ideeën en me van advies kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Niemand? (te snelle kick? ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik zat met dezelfde afweging: oliegevulde radiator van 800-1100W, of dit.
Paar dagen overdacht en IR folie verwarming op de gang gelegd 2 weken terug, ca. 160W/m2.

Ik heb hem even 1 avond ter test 'gestookt' op 19 graden, (het blijft de gang natuurlijk) en met name even met de swing instellingen van de thermostaat gespeeld. (het is nogal reactief in temperatuur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LysarBcOC9EAl8k3MNHm5rhAmu4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2065PuhhIV3P5xE149UdUt79.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QjEBCrAp2HmgkNbNRbC4Dk_FmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccBMa92kwch0r5UQjQKmy6n9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGYkamRaDQbiNl5Lee27DdI3lKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRukkLfaZHMDtWCex7Y62jVn.jpg?f=fotoalbum_tile

Vooralsnog lijkt het prima te gaan werken.
Het warmt razendsnel op, waarna de vloer als convector dient. Daarna gaat de thermostaat pendelen. Het is dus niet zo dat het constant staat te slurpen. (Afhankelijk uiteraard van omstandigheden) En warme voetjes > temp lager (is mijn ervaring)

Dit hele setje kostte me 211 euro incl bezorging bij verwarminghandel.nl:
- 10m folie 50cm van 160W/m2
- 11m2 XPS ondervloer
- 10m2 beschermfolie (voor tussen folie en vloer)
- bekabeling
- krimptang
- krimpklemmen
- tape
- rol alu folie voor onder ondervloer

Je kan elke (wifi/tuya) thermostaat van amazon plukken voor 16A electric heating.
Dat zijn dingen daar wordt flink op verdiend bij de verwarming handelaren.
Voor deze folieverwarming is een externe tempsensor (voor in de vloer dus) essentieel. Dus let daar wel op als je los een thermostaat koopt.

Maar ik heb graag in elk vertrek dezelfde thermostaat, dus heb ook deze weer gekocht:
https://www.amazon.de/-/n...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Gaat ook prima via HB weer in mijn HK :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:59:
Paar dagen overdacht en IR folie verwarming op de gang gelegd 2 weken terug, ca. 160W/m2.

Ik heb hem even 1 avond ter test 'gestookt' op 19 graden, (het blijft de gang natuurlijk) en met name even met de swing instellingen van de thermostaat gespeeld. (het is nogal reactief in temperatuur)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het warmt razendsnel op, waarna de vloer als convector dient. Daarna gaat de thermostaat pendelen. Het is dus niet zo dat het constant staat te slurpen. (Afhankelijk uiteraard van omstandigheden) En warme voetjes > temp lager (is mijn ervaring)

- 11m2 XPS ondervloer
- bekabeling
- krimptang
- krimpklemmen
- tape

Je kan elke (wifi/tuya) thermostaat van amazon plukken voor 16A electric heating.
Voor deze folieverwarming is een externe tempsensor (voor in de vloer dus) essentieel. Dus let daar wel op als je los een thermostaat koopt.

Maar ik heb graag in elk vertrek dezelfde thermostaat, dus heb ook deze weer gekocht:

Dit is exact wat ik bedoel, dank voor het delen!

Ik heb nu al een ondervloer van rubber met daarop een zilveren laag, dus ik denk dat ik die gewoon zou kunnen gebruiken. Ik heb nu wel voor mijn bureaustoel zo'n doorzichtige mat liggen tegen krassen, weet niet of dat straks dan nog zo verstandig is...

De link die ik hierboven trouwens benoem heeft het trouwens over maar 140W/m2 voor hoofdverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

en heel veel duurder zo te zien ;)

Wellicht dat je je ondervloer moet omkeren. Ze hameren er een beetje op dat de reflecterende laag niet direct onder de folie moet zitten. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ter voorkoming van doorslijten van een contactpunt en zo de ondervloer onder stroom zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bedenk wel dat je overcapaciteit van je zonnepanelen de volgende winter (vanaf 1-1-2024) al veel minder lucratief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn
Wolly schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:39:
Bedenk wel dat je overcapaciteit van je zonnepanelen de volgende winter (vanaf 1-1-2024) al veel minder lucratief is.
Vanaf 1-1-2025 ja, klopt, maargoed, wat is het alternatief? Gewone radiator niet namelijk, alle andere mogelijkheden zijn denk ik minder 'zuinig'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:29:
en heel veel duurder zo te zien ;)

Wellicht dat je je ondervloer moet omkeren. Ze hameren er een beetje op dat de reflecterende laag niet direct onder de folie moet zitten. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij ter voorkoming van doorslijten van een contactpunt en zo de ondervloer onder stroom zet.
Ik heb deze vloer er nu onder liggen.

Volgens mij is de zilveren laag geen aluminium folie ofzo, dus vraag me af of dat wel stroom doorlaat. Worden de contactpunten waar 230v op staat niet geisoleerd? En zorgt dat vervolgens niet voor een verdikking in de vloer? Mijn ondervloer is maar 3.2mm, dus veel ruimte heb je niet denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Martijn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:51:
[...]

Ik heb deze vloer er nu onder liggen.

Volgens mij is de zilveren laag geen aluminium folie ofzo, dus vraag me af of dat wel stroom doorlaat. Worden de contactpunten waar 230v op staat niet geisoleerd? En zorgt dat vervolgens niet voor een verdikking in de vloer? Mijn ondervloer is maar 3.2mm, dus veel ruimte heb je niet denk ik...
Verwarminghandel levert een soort van rubbertape mee ter isolatie van de contacten. In de xps plaatjes kun je heel eenvoudig uitsparingen snijden daarvoor. Dat moet overigens ook voor je bekabeling.

Je kan (mag) folieverwarming niet in serie koppelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Martijn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:42:
[...]

Vanaf 1-1-2025 ja, klopt, maargoed, wat is het alternatief? Gewone radiator niet namelijk, alle andere mogelijkheden zijn denk ik minder 'zuinig'...
Het enige echt zuinige alternatief is een airco ;) (die verbruikt slechts eenvierde tot eenvijfde van wat de overige oplossingen doen)

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 27-09-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
pagani schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:20:
[...]

Het enige echt zuinige alternatief is een airco ;) (die verbruikt slechts eenvierde tot eenvijfde van wat de overige oplossingen doen)
Op zich heb je gelijk, echter weet ik niet of het in de praktijk ook zo is. Als deze vloerverwarming de kamer heeft opgewarmd, dan kan hij effe uit totdat de temp daalt, en dan zal hij weer aanspringen. Maar als je voeten warm zijn, is het al snel goed...

Bij een airco moet ie echt de hele tijd aan staan is mijn ervaring. Uitzetten is warmte weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Martijn schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:23:
[...]

Op zich heb je gelijk, echter weet ik niet of het in de praktijk ook zo is. Als deze vloerverwarming de kamer heeft opgewarmd, dan kan hij effe uit totdat de temp daalt, en dan zal hij weer aanspringen. Maar als je voeten warm zijn, is het al snel goed...

Bij een airco moet ie echt de hele tijd aan staan is mijn ervaring. Uitzetten is warmte weg...
Op papier is cv. Airco enz. altijd goedkoper dan cop1.
Alleen er spelen meer parameters -zoals ook in dit geval- als je maar heel lokaal wilt verwarmen.

Persoonlijk vind ik airco warmte echt verschrikkelijk.
In de winter laat ik hem in de vroege ochtend een uur warme lucht blazen in kantoor, zodat de boel lekker behaaglijk is en al wat warmte in de massa is gaan zitten. Maar daarna gaat toch echt de cv vloerverwarming aan.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 27-09-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:59:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

- 11m2 XPS ondervloer
- bekabeling
- krimptang
- krimpklemmen
- tape

Ff een kickje, ik ga het nu eindelijk uitvoeren ;). Was nog benieuwd welke thermostaat je hebt gekocht. Voor mij is belangrijk dat ik hem kan combineren met Home Assistant en/of Homey...
Pagina: 1