Kan een muis via de buitenunit van een airco naar binnen?

Pagina: 1
Acties:

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:38
Kleine situatie opsomming:
  • Woon in mijn appartement nu bijna 20 jaar
  • Single-split airco laten plaatsen in maart 2020
  • Eerste keer een muis te zien september 2020, hiervoor dus +15 jaar nog nooit een muis gehad/gezien. Vreemd, muis gevangen en probleem opgelost (dacht ik).
  • In december 2020 weer een muis. Toen eens gaan nagaan wat ik heb aangepast en enige waar ik op kwam is de airco. De gaten van leiding die naar binnen/buiten gaan dichtgemaakt met staalwol sponsjes.
  • In heel 2021 geen muis meer te bekennen.
  • Afgelopen juli heb ik mijn single-split airco laten vervangen voor een multi-split, bovenstaande verhaal nog aangegeven en ze gaven aan dat er echt niets meer doorheen kon door de gaten van leiding die naar binnen/buiten gaan.
  • Had ik moeten controleren, want +/-10 september weer een muis in huis. Er zat nog wel degelijk wat ruimte dus weer opgevuld met staalwol sponsjes.
  • Afgelopen weekendje weg geweest maar had nog wel een val staan, bij thuiskomst zat er toch 1 in
  • Later op de avond zag ik er nog 1 lopen
  • Nu ook waterafvoerpijpje van de airco dicht getaped (hoeft nu toch niet aan). Bij de vorige had ik dit niet gedaan, weet alleen niet meer precies hoe groot het gat van deze afvoer was.
Heel verhaal / opsomming maar kan het ook zo zijn dat muizen via de buitenunit van de airco kunnen binnenkomen?

Extra vermoeden hiervoor, het tweede muisje (december 2020) liep ook boven mijn boxspring rand toen ik sliep ( :X ) en daardoor wakker werd brrr. Die rand is ook de dichtstbijzijnde plek als hij uit de binnenunit moet zijn gekomen.

Verder had ik na het eerste muisje al een grondige keukenopruiming gedaan, alles in potten of hardplastic dus vermoeden dat eten niet de oorzaak is waar ze op af komen.

Mocht iemand nog tips of suggesties hebben, graag :)

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Weet je wat voor muis het is? Dan weet je ook de grootte en de grootte van de gaten waar ze doorheen zouden kunnen. Deze week had ik bijvoorbeeld een bosmuis in de tuin en die zijn echt heel klein. Kunnen door hele kleine openingen heen.

Het kan ook zijn dat ze op een andere manier binnengekomen zijn (zoals een open raam). En dat ze vervolgens ergens in je huis aan een nest zijn begonnen.

• Marc3l
Volgens mij gewoon een huismuisje, had nog een foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DY2ZSmY/Muisje.png

Verder heb ik voor openstaande ramen een hor zitten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Marc3l schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:09:
Kleine situatie opsomming:
  • Had ik moeten controleren, want +/-10 september weer een muis in huis. Er zat nog wel degelijk wat ruimte dus weer opgevuld met staalwol sponsjes.
  • Afgelopen weekendje weg geweest maar had nog wel een val staan, bij thuiskomst zat er toch 1 in
  • Later op de avond zag ik er nog 1 lopen
Daar zit natuurlijk niet heel veel tijd tussen, dus het kan ook zijn dat die muizen die je nu vond al eerder zijn binnengekomen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Marc3l
Orion84 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:31:
[...]

Daar zit natuurlijk niet heel veel tijd tussen, dus het kan ook zijn dat die muizen die je nu vond al eerder zijn binnengekomen.
Dat is ook een beetje waar ik op hoop en probeer uit te sluiten dat ze niet via de buitenunit (dus in een leiding) naar binnen komen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:34

SpamLame

niks

Muizen kunnen leidingen doorknagen, ze kunnen ze ook gebruiken ze ook om langs iets omhoog te klimmen, zelfde met bv een electriciteits kabe;.
In een vakantie woning in het bos gehad met de douche afvoer.

Als het gat groot genoeg is kan er een muis doorheen komen.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:50
Wat mijn geleerd is dat als je een gat hebt waar een pen in past er ook een muis door kan.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19

Tazzios

..

heb je het gat in de binnen EN buitenmuur gedicht?

• Marc3l
walletje-w schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:51:
Wat mijn geleerd is dat als je een gat hebt waar een pen in past er ook een muis door kan.
Klopt, probeer het altijd even met een pen
Tazzios schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:55:
heb je het gat in de binnen EN buitenmuur gedicht?
Yes

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:04
Ik weet dat dit een (heel) oud topic is. Maar ik heb denk ik muizen of ratten die via mijn airco naar binnen komen.

Wij hebben op de begaande grond een Daikin laten plaatsen. Wij wonen in een huis uit 1934 waarvan de spouwmuren zijn geïsoleerd met die gelijmde piepschuimballetjes.

Nu horen wij al een tijdje ongedierte in het plafond lopen alleen komen wij er niet bij, want boven de gipsplaten zitten nog houten platen. Op de gipsplaten is niets te zien. Met een inspectiecamera gekeken bij de gaten voor de lampen.

Nu hoorde we gisterenavond eerst wat bij de airco om vervolgens weer wat over het plafond te horen lopen. Buiten kon ik niks vinden/zien. Nu werd ik vanmorgen wakker met een ingeving. De condens afvoer loopt ook door de muur naar buiten. Op de buitenmuur heb ik een PVC pijpje geplaatst die gewoon in de tuin het water laat vallen. Ik denk dus dat de muizen/ratten door dit PVC pijpje omhoog klimmen om vervolgens door de condens afvoer de airco in te gaan. Vanuit de airco gaan ze het gat terug in de spouwmuur. De muur eindigt dan best snel en dan klimmen ze het plafond op. Het huis heeft namelijk vanaf de begane grond een schuin dak.

Nu heb ik vanmorgen al de condens afvoer los gemaakt uit de PVC pijp en deze los gehangen. Zodat eventuele dieren eruit kunnen maar eigenlijk niet terug erin. Wat is nog meer wijsheid om te doen?

Bijvoorbeeld een kooi plaatsen onder aan de PVC pijp, dat als er iets in zit deze hierin schiet. Ik ben bang dat als ik nu alles dicht ga maken de muis/rat in de airco of andere plekken in huis schade aan gaat richten om naar buiten te kunnen.

Dit is een foto van de situatie achter (in de zomer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYEvKTznR9aE-1QU48e3J_z40mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epCEHa5RwRwkJm9Ahdhi8yvf.jpg?f=fotoalbum_large

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:38
@Leanderr

Ik zou een Wildcamera plaatsen om te zien hoe ze naar binnen komen en of het om muizen gaat of om ratten

Had zelf een lange tijd last van een steenmarter vond het wel handig om te zien welke route die nam :P

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:49
Leanderr schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:20:

Bijvoorbeeld een kooi plaatsen onder aan de PVC pijp, dat als er iets in zit deze hierin schiet. Ik ben bang dat als ik nu alles dicht ga maken de muis/rat in de airco of andere plekken in huis schade aan gaat richten om naar buiten te kunnen.
[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat ze dan meestal dood gaan. Dode muizen drogen snel uit dus stank zal meevallen.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:17
Het wordt kouder, en dan hebben de muizen neiging ergens warmer binnen te trekken.

Als je zegt dat je ze hoort rondlopen, dan zitten ze heel waarschijnlijk wel op die gipsplaten, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Als al je eten afgeschermd zit denk ik heb je het probleem al vrij goed aangepakt.
De toegangsweg langs de airco... tja, als er een muis door kan is het in principe mogelijk.
Als je ze in het plafond hoort, zou wel kunnen dat ze er een nest gemaakt hebben (daardoor gaan ze niet onmiddellijk vertrekken als ze geen eten meer vinden).
Bij familie van me was dat het geval, daar hadden ze in het vals plafond, tegen de schoorsteen (lekker warm) een nest gemaakt.
Bij het renoveren van de kamer in kwestie werd het nest ontdekt, en tegelijk de mogelijke toegangswegen, die dan ook meteen gedicht zijn. Probleem was daarmee opgelost.
Ik denk dat in jouw geval ervoor zorgen dat ze eruit kunnen, maar niet terug, een logische oplossing is.
In de toekomst kan je de leiding laten eindiging in een doosje met en fijnmazig rooster (waar geen muizen doorheen kunnen).
Eventueel met een "fuik" (zoals je ook in bepaalde muizenvallen ziet) op het uiteinde van de pijp, zodat een achterblijver niet terug de pijp in kan.
Dat is natuurlijk allemaal in de veronderstelling dat ze via de airco naar binnen komen.
Daarvoor zou een wildcamera inderdaad kunnen helpen (als deze goed genoeg is om een muis te spotten).

• Leanderr
Anastanax schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:11:
Het wordt kouder, en dan hebben de muizen neiging ergens warmer binnen te trekken.

Als je zegt dat je ze hoort rondlopen, dan zitten ze heel waarschijnlijk wel op die gipsplaten, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Als al je eten afgeschermd zit denk ik heb je het probleem al vrij goed aangepakt.
De toegangsweg langs de airco... tja, als er een muis door kan is het in principe mogelijk.
Als je ze in het plafond hoort, zou wel kunnen dat ze er een nest gemaakt hebben (daardoor gaan ze niet onmiddellijk vertrekken als ze geen eten meer vinden).
Bij familie van me was dat het geval, daar hadden ze in het vals plafond, tegen de schoorsteen (lekker warm) een nest gemaakt.
Bij het renoveren van de kamer in kwestie werd het nest ontdekt, en tegelijk de mogelijke toegangswegen, die dan ook meteen gedicht zijn. Probleem was daarmee opgelost.
Ik denk dat in jouw geval ervoor zorgen dat ze eruit kunnen, maar niet terug, een logische oplossing is.
In de toekomst kan je de leiding laten eindiging in een doosje met en fijnmazig rooster (waar geen muizen doorheen kunnen).
Eventueel met een "fuik" (zoals je ook in bepaalde muizenvallen ziet) op het uiteinde van de pijp, zodat een achterblijver niet terug de pijp in kan.
Dat is natuurlijk allemaal in de veronderstelling dat ze via de airco naar binnen komen.
Daarvoor zou een wildcamera inderdaad kunnen helpen (als deze goed genoeg is om een muis te spotten).
Etensresten hebben we eigenlijk niet. Zeker niks in de tuin, het probleem is dat achter ons huis een hoop sociale huurwoningen staan. Waarvan een aantal bewoners de hygiëne wat minder serieus nemen om het netjes te zeggen.

Eten in de voorraadkast is ook allemaal niet aangevreten, geen kapotte verpakkingen etc in de kelder. Ook in de keukenkastjes is alles gewoon heel en afgesloten. Ze zitten dus echt alleen in het plafond in huis. Nergens keutels te vinden etc.

Na het programma van radar van afgelopen maandag ben ik nu eerder bang voor een rat dan een muis. Maar zonder keutels of camera ben ik bang dat ik er niet achter kom.

Vanmorgen de airco condensleiding uit de PVC pijp gehaald en deze met een ijzerdraadje los gehangen waardoor ze in ieder geval niet makkelijk meer in kunnen vanaf de grond.

Nu is zojuist het staalwol (speciaal tegen muizen en ratten) binnen gekomen en vraag ik mij af of ik dat vanmiddag bij thuiskomst moet plaatsen of bijvoorbeeld zondag middag.

Lastig, vanavond maar weer luisteren of we wat horen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Leanderr
bie100 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:11:
@Leanderr

Ik zou een Wildcamera plaatsen om te zien hoe ze naar binnen komen en of het om muizen gaat of om ratten

Had zelf een lange tijd last van een steenmarter vond het wel handig om te zien welke route die nam :P
Ook nog een idee, maar wel een prijzig geintje om te kijken of het een muis is.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:38
Leanderr schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:02:
[...]

Ook nog een idee, maar wel een prijzig geintje om te kijken of het een muis is.
Had er 1 van de Action viel mee :9

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:17
Leanderr schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:01:
[...]

Na het programma van radar van afgelopen maandag ben ik nu eerder bang voor een rat dan een muis. Maar zonder keutels of camera ben ik bang dat ik er niet achter kom.
Kans is groter dat het muizen zijn.
De huidige (bruine) ratten zijn minder geneigd dan de (voorheen hier voorkomende) zwarte rat om hun nest in de hoogte te maken.
Behalve een wildcamera kan je proberen een klassieke val (klap of levend, wat je zelf verkiest) te plaatsen daar waar je vermoed dat ze langskomen.
Let wel op hoe je die plaatst.
Ik had ooit een rattenval (klapval) bij ons kippenhok geplaatst, omringd door metaalgaas langs alle kanten en langs boven, om toch maar zeker te zijn dat er geen hond, kat of kip in terecht zou komen.
2 dagen later zat er een koolmees in ;(

• Leanderr
Gisteren begonnen aan het zogenaamde project muis.

Minder kieren dan ik dacht aan de achterkant van de woning. De condenspijp en de PVC zijn voorzien van staalgaas dus niet meer toegankelijk. Verder rond het purschuim nog wat gaas geduwd, leek geen gat te zitten maar het zit achter de buitenunit dus slecht te zien.

Toen ik echter de ladder op aan het ruimen was hoorde ik veel geritsel in de tuin van de buurvrouw. Laat daar nu net een sierappelboom staan. Muizen lusten deze appeltjes volgens het internet. Dus vermoedelijk is dat de voedselbron en stappen ze 10 meter verder onze woning in. Nu willen we in het voorjaar de tuinen op gaan knappen dus ook maar eens even aangeven dan die boom wel weg kan ;)

• Marc3l
Ook nog even een update van mij. Gelukkig geen muis meer gehad (zover ik weet) na mijn eerste post.

• Leanderr
Voorlopig laatste update over mijn project muis.

Wij hebben afgelopen week geen activiteit meer gehoord op het plafond. Wij blij. Wel het bewijs dat muizen via een airco unit naar binnen kunnen komen. In ons geval via de condensafvoer.

In januari 2026 komt de airco monteur langs om de airco uit elkaar te halen en alles goed te reinigen. Dan ga ik ook nog wat staalwol achter de airco plaatsen dat de muizen in de toekomst niet vanaf het plafond de airco in kunnen.

Pagina: 1