Kan een muis via de buitenunit van een airco naar binnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-09 10:27
Kleine situatie opsomming:
  • Woon in mijn appartement nu bijna 20 jaar
  • Single-split airco laten plaatsen in maart 2020
  • Eerste keer een muis te zien september 2020, hiervoor dus +15 jaar nog nooit een muis gehad/gezien. Vreemd, muis gevangen en probleem opgelost (dacht ik).
  • In december 2020 weer een muis. Toen eens gaan nagaan wat ik heb aangepast en enige waar ik op kwam is de airco. De gaten van leiding die naar binnen/buiten gaan dichtgemaakt met staalwol sponsjes.
  • In heel 2021 geen muis meer te bekennen.
  • Afgelopen juli heb ik mijn single-split airco laten vervangen voor een multi-split, bovenstaande verhaal nog aangegeven en ze gaven aan dat er echt niets meer doorheen kon door de gaten van leiding die naar binnen/buiten gaan.
  • Had ik moeten controleren, want +/-10 september weer een muis in huis. Er zat nog wel degelijk wat ruimte dus weer opgevuld met staalwol sponsjes.
  • Afgelopen weekendje weg geweest maar had nog wel een val staan, bij thuiskomst zat er toch 1 in
  • Later op de avond zag ik er nog 1 lopen
  • Nu ook waterafvoerpijpje van de airco dicht getaped (hoeft nu toch niet aan). Bij de vorige had ik dit niet gedaan, weet alleen niet meer precies hoe groot het gat van deze afvoer was.
Heel verhaal / opsomming maar kan het ook zo zijn dat muizen via de buitenunit van de airco kunnen binnenkomen?

Extra vermoeden hiervoor, het tweede muisje (december 2020) liep ook boven mijn boxspring rand toen ik sliep ( :X ) en daardoor wakker werd brrr. Die rand is ook de dichtstbijzijnde plek als hij uit de binnenunit moet zijn gekomen.

Verder had ik na het eerste muisje al een grondige keukenopruiming gedaan, alles in potten of hardplastic dus vermoeden dat eten niet de oorzaak is waar ze op af komen.

Mocht iemand nog tips of suggesties hebben, graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Weet je wat voor muis het is? Dan weet je ook de grootte en de grootte van de gaten waar ze doorheen zouden kunnen. Deze week had ik bijvoorbeeld een bosmuis in de tuin en die zijn echt heel klein. Kunnen door hele kleine openingen heen.

Het kan ook zijn dat ze op een andere manier binnengekomen zijn (zoals een open raam). En dat ze vervolgens ergens in je huis aan een nest zijn begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
Volgens mij gewoon een huismuisje, had nog een foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DY2ZSmY/Muisje.png

Verder heb ik voor openstaande ramen een hor zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Marc3l schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:09:
Kleine situatie opsomming:
  • Had ik moeten controleren, want +/-10 september weer een muis in huis. Er zat nog wel degelijk wat ruimte dus weer opgevuld met staalwol sponsjes.
  • Afgelopen weekendje weg geweest maar had nog wel een val staan, bij thuiskomst zat er toch 1 in
  • Later op de avond zag ik er nog 1 lopen
Daar zit natuurlijk niet heel veel tijd tussen, dus het kan ook zijn dat die muizen die je nu vond al eerder zijn binnengekomen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Orion84 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:31:
[...]

Daar zit natuurlijk niet heel veel tijd tussen, dus het kan ook zijn dat die muizen die je nu vond al eerder zijn binnengekomen.
Dat is ook een beetje waar ik op hoop en probeer uit te sluiten dat ze niet via de buitenunit (dus in een leiding) naar binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 13:55

SpamLame

niks

Muizen kunnen leidingen doorknagen, ze kunnen ze ook gebruiken ze ook om langs iets omhoog te klimmen, zelfde met bv een electriciteits kabe;.
In een vakantie woning in het bos gehad met de douche afvoer.

Als het gat groot genoeg is kan er een muis doorheen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:47
Wat mijn geleerd is dat als je een gat hebt waar een pen in past er ook een muis door kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:31

Tazzios

..

heb je het gat in de binnen EN buitenmuur gedicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
walletje-w schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:51:
Wat mijn geleerd is dat als je een gat hebt waar een pen in past er ook een muis door kan.
Klopt, probeer het altijd even met een pen
Tazzios schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:55:
heb je het gat in de binnen EN buitenmuur gedicht?
Yes
Pagina: 1