Hoge luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-01 12:17
Hallo vrienden,

recent hebben we een huis gekocht, losbouw.
Het huis is van de jaren 60-70 en is gerenoveerd in 2014.

Sinds we een kleine bébé hebben staat er ook in de living en in de kinderkamer een hygrometer.
We merken een hoge luchtvochtigheid in de kamers, dus wellicht in alle kamers het geval. (gemiddeld tussen 70 & 80%)

Nu is het zo dat het betreft een losbouw en laagbouw. De zolder is niet afgewerkt en op de vloer in de zolder ligt er glaswolisolatie. We vermoeden dat er geen isolatie zit in de kruipkelder noch in de spouwmuur.

Wat kunnen we doen om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 17:10
Ik zou eens kijken waar het vocht vandaan kan komen, en hoe het afgevoerd wordt.

Gewoon het luik naar de kruipruimte openmaken, en kijken hoe nat die is. Als die bijzonder nat is dan weet je dat je daar moet beginnen, dan kan die onder handen genomen worden.
Is die droog? Dan zal het gebrek aan ventilatie kunnen zijn.

|>

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:13
Los van het onderzoek naar de oorzaak en een permanente oplossing zou ik nu ook direct een vochtvreter neerzetten. Dat kost geen drol en dan voorkom je een hoop gedoe met gezondheidsklachten en schimmelvorming. Je wilt het eigenlijk omlaag naar 60% hebben.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
Hoe wordt er geventileerd? Op zijn zuinig (zolang de schimmel niet op de muur staat alles dicht); of correct (ventilatiesysteem of dagelijks voldoende lang ramen open)?
Met correcte ventilatie moet een normaal verwarmd huis nooit zo vochtig worden, je ademt gemiddeld 350ml vocht uit per dag en dat moer je weg ventileren, daarbij komt buitenlucht binnen die je wat moet opwarmen (door WTW in type D, en altijd verwarming en zonnestraling).

En met @Craven, oude nylonkous met kilo zout ophangen boven een emmer kan al helpen als het zo vochtig is.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 26-09-2022 14:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-01 18:37
Jaren 60/70 moet ik meteen denken aan 'Natuurlijke ventilatie'. Klopt het dat je moet ventileren door ramen open te zetten en er verder geen roosters of mechanische ventilatie aanwezig is? Dan zou ik daar het probleem zoeken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Ferry Bouman schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:38:
Wat kunnen we doen om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen?
Verwarmen en ventileren.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-01 17:45

Barrycade

Through the...

Staat er in de living (woonkamer zeggen wij in NL ;) ) en in de babykamer ook een CO2 meter? Want dit klinkt als slechte ventilatie. Grote kans dat je CO2 waarden ook hopeloos zijn. Dan heb je meteen gebrek aan ventilatie bevestigd.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:21
Begin eens met het checken van de kruipruimte. Is die droog? Ligt er al een bodemfolie om vocht te beperken?
Kijk daarbij ook of de kruipruimte voldoe de ventilatie heeft.
Zo niet = folie neerleggen en zorgen voor ventilatie kokers.

Daarbij check je of je in je huis wel goed ventileert en niet alles potdicht hebt. Dit icm stoken zou de vochtigheid ook omlaag moeten brengen.
Ik zat gisteren ff rond de 61%. Na 2 uur stoken is het 55% en dus OK.

Als dit allemaal OK is kom je al snel uit op lekkende leidingen of afvoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 26-09-2022 15:17 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Overtuig je er ook van of de hygrometer correcte waarden aangeeft. Ik weet niet waarmee je meet, een haarhygrometer bijvoorbeeld kan sterk afwijken en behoeft dan een vorm van ijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciL3FRxGk-RgsgJE9jjN94PKcUY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eZLLyx4SZNqj2BMkROxUqSmF.jpg?f=user_large

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Pagina: 1