Power query: van aantal per maand naar per weken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-06-2023
Mijn vraag
Wij krijgen een maandelijkse prognose van de klant. Daarin krijgen we van onze artikelnummers de prognose te zien. Echter, we moeten dit per week inladen. Het is niet zo makkelijk als de prognose per maand gedeeld door vier te doen, want sommige maanden hebben 5 weken.

Ik wil dit via Power Query automatisch inladen. Weten jullie een automatische manier om dit om te zetten? Dat zou enorm veel tijd schelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel versie 2101.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 10:42
Maal 12 doen en dan delen door 52?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Omrekenen via een kwartaal?
prognose maand *3/13

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-06-2023
De prognose is per maand anders. We kunnen het dus niet op een grote hoop gooien. We kunnen alleen die specifieke maand gebruiken voor die specifieke maand. Ik moet dus denk ik op basis van het maandnummer het omrekenen naar weeknummers. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Titel wat aangevuld.

Power Query ken ik onvoldoende. Toch even meedenken:

Stel je krijgt een schatting: oktober 400 units.

Welk cijfers verwacht je als je het op papier berekend?

Bijv:
Oktober heeft 31 dagen. Dat zijn 31/7 = 4,4286 weken. Dus progonose: 400*7/31 = 90,3 per week.
Dat valt te scripten, met alleen wat aandacht voor schrikkeljaren. Ook die zijn te doen, door bijv. de komende 10 jaar aan uitzonderingen alvast in te bouwen.

Of:
Oktober heeft 4 volle werkweken, en 1 maandag dus 21 werkdagen, weekend telt niet mee. 4,2 werkweken. 400/21*5 = 95,2
Elke maand in elk jaar is anders.

Of iets anders? Zoals rekening houden met kerst.

Of misschien: een prognose is geen absolute zekerheid. Misschien kan je het grof laten schatten: 'ergens tussen 400/4 en 400/4,5'.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:55
Ik zou dit door middel van powerquery en powerpivot doen. Powerquery om de files te laden en samen te voegen vervolgens laden in powerpivot. In powerpivot kan je date tabel aanmaken. Die kan je ook weeknummer geven. Dan weet je welke maanden welke weeknummer omvatten. Door middel van een count op aantal weken per maand kan je zien of je maandprognose gedeeld door 4 of 5 weken moet doen.
Pagina: 1