Welke Sata SSD kopen die niet na een jaar faalt ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyrider3774
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-10-2024
Hallo,

Ik had in juli 2021 een Samsung EVO 2 TB gekocht maar na enige tijd kreeg ik daar al corrupties bij met bestanden en gisteren heeft de schijf na ongeveer 1 jaar gebruik het al begeven, pc herkent schijf niet meer, ook niet wanneer ik deze in een enclosure steek en test op andere pc's. Mijn vraag is nu welke Sata SSD kan ik kopen die het niet na een jaar begeeft ?
...

Ik zou de ssd gebruiken voor dagelijks gebruik als windows en game schijf.
...

Ik heb reeds verschillende topics tegen gekomen op verschillende fora's waar meerdere mensen melden dat hun Samsung EVO's het snel begeven, dat er in de smart data errors te zien zijn en dat bestanden corrupt raken dus Samsung is a no go. (https://www.techpowerup.c...-prone-to-failure.291504/ ) zelfs de nieuwere versies van de mx 500 series lijken dit probleem nu te hebben ( https://www.reddit.com/r/...ally_good_recent_batches/ )

Ik weet niet of het klopt maar ik vraag me af of men met de tekorten aan chips wat shortcuts genomen heeft en inboet op kwaliteit.

Ik heb echt geen idee welke te nemen / te vertrouwen
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Je krijgt de defecte disk bij Samsung (of via de winkel) gewoon omgeruild voor een nieuwe binnen garantie.

Samsung hoor je nauwelijks iets van en behoren tot de kwalitatief betere schijven.
Crucial zijn ze hier ook erg tevreden over.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyrider3774
ja dat dacht ik ook, maar de reports over deze schijven gaan allemaal over recente batches (batches in de laatste 1 - 2 jaar). Misschien heb ik gewoon wat ongeluk gehad maar ik vertrouw ze toch niet meer. Alles was gebackupped maar het is een heel gedoe om alles weer in orde te krijgen.

Ik had eveneens amazon reeds gecontacteerd, maar die wezen me door naar samsung, maar daar heb ik nog geen antwoord van. Waarschijnlijk zal RMA wel lukken maar men vertrouwen in ssd's is wat beschadigd

[ Voor 26% gewijzigd door joyrider3774 op 26-09-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Gebruik zelf al jaren Samsungs SSDs en HDDs en ben daar alleen maar tevreden over.
Uitzondering daar gelaten....zo is dat.

Ik zou ze terug brengen binnen garantie en daarna verder gaan met de retour schijf.
Dat er eenmaal iets stuk gaat wil niet zeggen dat ze allemaal zullen falen... ;)

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
joyrider3774 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:13:
Ik weet niet of het klopt maar ik vraag me af of men met de tekorten aan chips wat shortcuts genomen heeft en inboet op kwaliteit.
:Y
En er is natuurlijk met mindere optimale ploegen chips geproduceerd door coronalockdowns.
joyrider3774 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:13:
Ik heb echt geen idee welke te nemen / te vertrouwen
Meerdere in software mirror?

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 26-09-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-08 23:45

DMZ

Een oplossing die ik heb gevonden en die je misschien niet altijd wil gebruiken, is toch oudere modellen SSDs aanschaffen, ook al is het soms 2ehands (wat Tweakers in principe, en met reden, sterk afraden).

Ik heb meerdere ex-gamer SSDs in mijn systeem die allemaal van het tijdperk Samsung 840 EVO/Pro komen, werken prachtig.

Ook de oude Crucials MX100/200 zijn nog steeds erg prima.

Daarentegen, een 'splinternieuwe' SU650 heeft zichzelf letterlijk gewiped recent en doet alsof ie het nog prima doet(stond een hele windows install op)

Failing that, als je echt ultra stabiliteit wil, Intel SSDs voor datacenters zijn daar geroemd om, ook al zijn ze trager.

[ Voor 13% gewijzigd door DMZ op 26-09-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Daarnaast is het goed om met een tooltje zoals CrystalDiskInfo of een andere eens per week te kijken of de SMART waardes binnen bereik zijn. Vaak kondigen die al aan dat er een storing zit aan te komen.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
@joyrider3774
Heb je niet gewoon gare voeding waardoor ze stuk gaan?

Als dat niet het geval is je maakt ze toch steeds stuk misschien eens een TLC SSD kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyrider3774
Ik denk niet dat het aan de voeding ligt, de SSD die voordien in de pc stak (voor ik die vervangen had met de samsung evo) stak er al 3 a 4 jaar in zonder problemen.

Ik ga proberen de disk terug te sturen naar de fabrikant (nog altijd geen reply van hen gehad maar vermoed dat zoiets wel even kan duren).

Ondertussen heb ik toch maar de gok nog eens gewaagd met een recente SSD de mx 500 1tb, wanneer en als ik mijn samsung evo onder garantie heb laten vervangen kan ik een andere schijf er eens uithalen en de evo dan puur voor games enzo gebruiken. De schijf was net geen 100 euro bij megekko dus dat valt goed mee

De smart info kon ik spijtige genoeg niet meer bekijken de schijf wordt niet meer herkend op geen enkele windows pc niet in de enclosure en niet met Sata III aansluiting.

Als ik terug in de problemen kom zien we het dan wel weer maar ik ga toch proberen de echt grotere schijven te vermijden.

bedankt voor de reacties allemaal en hopelijk moet ik volgend jaar niet terug komen met de melding dat die mx 500 het ook begeven heeft :)
Pagina: 1