Juiste volgorde ruimte voorbereiden op nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:19
Goedemorgen, voor het eerst gaan wij door het proces 'een nieuwe keuken kopen' die ook geplaatst zal worden door de keukenboer waar we hem hebben gekocht. De oude keuken (ik neem u mee: Bruynzeel 1984) heb ik zo goed als mogelijk eruit gesloopt omdat de tegeltjes die erop zaten niet meer terug komen.

Echter zijn wij nog zoekende wat de juiste volgorde is voor het opbouwen. Denk aan: leidingwerk verleggen, afvoer verleggen, oude afzuiggat dichtmaken, nieuw afzuiggat maken, stopcontacten maken, rolluik besturing infrezen, muren glad krijgen, etc. Dit zijn werkzaamheden die de keukenboer natuurlijk niet doet, maar wel eist op de dag van plaatsing.

Het punt is dat wij pas een leidingschema krijgen van de keukenboer nadat er ingemeten is. Inmeten heeft alleen nu geen zin, omdat de muren nog niet glad zijn. Dus wij zien twee opties:
- Eerst de muren glad krijgen zodat er ingemeten kan worden en wij een leidingschema hebben. Alle andere werkzaamheden doen we daarna, maar als we bijvoorbeeld willen infrezen moet je het daarna wéér dichtmaken.
- Eerst alle werkzaamheden doen en het glad maken van de muren op het einde. Alleen aangezien we geen leidingschema hebben is het voor ons gissen waar alles ongeveer moet komen, met het risico dat het niet op de goede plek straks zit.

Hoe pakken jullie keuken experts dit normaliter aan?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 51% gewijzigd door vinom op 26-09-2022 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:17

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Persoonlijk zou ik zeggen, als je de maten van de nieuwe keuken bij benadering weet, dan ga je ook bij benadering dingen aanleggen.

Normaal gesproken zijn muren glad en ja dat er dan in gefreesd wordt voor leidingwerk wat naderhand weer dichtgesmeerd wordt, dat hoort er bij.

Maar als je een keukenkastje hebt van 60 breed, 80 cmd hoog dan heb je in principe een halve m2 om ergens een kraanaansluiting of stopcontact te zetten.

In dit geval is het een beetje kip ei, maar zo zou ik het aanpakken nu ik er snel over denk

Edit: én stopcontact zou je prima laag bij de grond kunnen aanleggen omdat keukenkastjes op poten staan heb je prima 15 tot 20 cm ruimte om in de hoogte van de plint/pootjes je stroomaansluiting te leggen.

[ Voor 16% gewijzigd door loewie1984 op 26-09-2022 10:37 ]

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-05 19:22
Ik neem aan dat je weet hoe de nieuwe keuken eruit komt te zien. Daarmee zeggende: je weet waar het nieuwe fornuis spoelbak koelkast ect komt. 9 van de 10 zaken komt niet zo nauw.

Dus als je stopcontact (meestal midden van het kast) of je waterleiding/afvoer een paar cm uit het hart is van de kast, is dit geen ramp. Stekker past gewoon, water gaat via een flexibele slang en afvoer is veel mee te spelen. Het enige waar ik minder verstand van heb is de afzuiging. maar ik kan mij haast niet voorstellen dat hier ook niet wat speling in zit.

Dus voor nu: beginnen met breekwerk ect. dan gaan opbouwen, dus stuccen en aansluitingen maken. Het inmeet gedeelte is vaak om alleen het paswerk pas te maken (dus een plint in de hoek of een blad in te meten). Ik denk dat het niet zo spannend zal zijn.

p.s. wel raar dat je geen tekening krijgt met +- afmetingen. Dit kunnen ze gewoon geven als je de indeling weet. Het enige is dat ze dan groot erop mogen zetten dat het indicatie maten zijn ect..

//edit: ik zie dat je een bora hebt. heeft deze wel een afvoer naar buiten? bij mij namelijk niet. aan de hand van de impressies kun je ook alles een heel eind maken in de muren.

[ Voor 8% gewijzigd door epicfailguy23 op 26-09-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 19:54
De eerste optie lijkt mij het meest logische. Dat je daarna gaat frezen en weer moet dichtmaken ontkom je bijna niet aan. En dat is ook niet zo erg lijkt me, echt netjes afwerken doe je toch pas als de muur helemaal af is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 20:42
De genoemde optie 2 is het meest efficiënte. Het is gelukkig geen rocket science en het komt echt niet op 2 centimeter aan.

Midden in het kastje wil je graag een afvoerbuis hebben, daarnaast een waterleiding en een stopcontact. Na het vlak maken van de wand en eventueel opnieuw betegelen kun je hooguit 2 centimeter afwijking hebben.

stroom aansluiting voor je oven/koelkast etc. worden veelal op vloerniveau aangelegd, zodat je er bij kunt als je de plint verwijderd. Ook daar maakt het echt niet uit of je een paar centimeter naar links of rechts zit.

In het algemeen geldt, eerst rommel maken en daarna netjes maken. Dus eerst alles infrezen en daarna pas de wand afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Grappig dat de mening toch wel een beetje verdeeld zijn wat eerst zou moeten, maar dat jullie wel eensgezind zijn over het feit dat er een paar centimeter er naast zitten geen probleem zou moeten zijn.
epicfailguy23 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:39:
Ik neem aan dat je weet hoe de nieuwe keuken eruit komt te zien. Daarmee zeggende: je weet waar het nieuwe fornuis spoelbak koelkast ect komt. 9 van de 10 zaken komt niet zo nauw.

Dus als je stopcontact (meestal midden van het kast) of je waterleiding/afvoer een paar cm uit het hart is van de kast, is dit geen ramp. Stekker past gewoon, water gaat via een flexibele slang en afvoer is veel mee te spelen. Het enige waar ik minder verstand van heb is de afzuiging. maar ik kan mij haast niet voorstellen dat hier ook niet wat speling in zit.

Dus voor nu: beginnen met breekwerk ect. dan gaan opbouwen, dus stuccen en aansluitingen maken. Het inmeet gedeelte is vaak om alleen het paswerk pas te maken (dus een plint in de hoek of een blad in te meten). Ik denk dat het niet zo spannend zal zijn.

p.s. wel raar dat je geen tekening krijgt met +- afmetingen. Dit kunnen ze gewoon geven als je de indeling weet. Het enige is dat ze dan groot erop mogen zetten dat het indicatie maten zijn ect..

//edit: ik zie dat je een bora hebt. heeft deze wel een afvoer naar buiten? bij mij namelijk niet. aan de hand van de impressies kun je ook alles een heel eind maken in de muren.
Ik heb inmiddels een tekening bijgevoegd met de maten, gebaseerd op mijn eigen meetkunsten en die hun hebben gebruikt om de keuken in te tekenen.

Bij Bora kun je kiezen voor recirculatie Bora Pure U of afzuiging naar buiten Bora Pure A. Wij hebben de laatste gekozen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09:15
vinom schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:21:
Grappig dat de mening toch wel een beetje verdeeld zijn wat eerst zou moeten, maar dat jullie wel eensgezind zijn over het feit dat er een paar centimeter er naast zitten geen probleem zou moeten zijn.

[...]

Ik heb inmiddels een tekening bijgevoegd met de maten, gebaseerd op mijn eigen meetkunsten en die hun hebben gebruikt om de keuken in te tekenen.

Bij Bora kun je kiezen voor recirculatie Bora Pure U of afzuiging naar buiten Bora Pure A. Wij hebben de laatste gekozen :)
Zoals hierboven aangegeven. Het komt echt niet op een cm aan. Alle apparaten op een stopcontact achter de plint, daar kan je bij vervangen oid makkelijk bij. Een wateraansluiting komt toch nog een flexibele slang op naar de kraan, en voor een afvoer is genoeg pvc verkrijgbaar om het goed aan te laten sluiten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:00
Zorg wel dat de inbouwmaat van de keuken en het stucwerk goed op elkaar zijn afgestemd. Wij hebben een ombouw laten plaatsen en die was na het stuccen te krap om de kasten erin te passen. Dit had de keukenleverancier niet goed gecommuniceerd.

En later ging het nog een keer fout met een plank in een nis die te dik was gestuct (of de plank was te lang).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Laatst online: 27-05 19:22
loeberce schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:26:
Zorg wel dat de inbouwmaat van de keuken en het stucwerk goed op elkaar zijn afgestemd. Wij hebben een ombouw laten plaatsen en die was na het stuccen te krap om de kasten erin te passen. Dit had de keukenleverancier niet goed gecommuniceerd.

En later ging het nog een keer fout met een plank in een nis die te dik was gestuct (of de plank was te lang).
Als ik naar de tekening kijk hebben ze al rekening gehouden met een passtuk (rechts bovenin). Enige waar ze in moeten meten is het blad. Ik zou het als het goed is nog eens navragen bij de keukenboer maar dat is mijn 2 centen. Voor de rest zie ik weinig issues.

Dus nu is het eerst hakken/frezen --> leidingen / stopcontacten --> stuccen --> (blad) inmeten --> Keukenplaatsen --> afwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
vinom schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:21:

Ik heb ventilatiebuizen gestoken voor mijn Bora, voordat mijn definitieve keuken/maten bekend was. Had enkel een idee in mijn hoofd zitten.
Je moet wel ietwat achteraan de kast uitkomen van je kookvuur, maar voor de rest is er nog marge genoeg om met halve bochten wat aan te passen.
Heb uiteindelijk een 10tal centimeter naar rechts moeten uitwijken in de kast, en enkele cm naar voor. Niet met flexibel gedaan, gewoon met een platte kunstof / pvc buis.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 26-09-2022 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Als er nog electra van boven moet komen zou ik die eerst infrezen en dan pas gaan stucen. Is dit niet het geval dan eerst stucen en dan de elctra voor de apparatuur met opbouwdozen op plint hoogte. Het is mij 1x gebeurd dat na 5 jaar de stekker van de koelkast er uit was gevallen geen idee hoe. En dan is het wel handig dat je gewoon plat op je buik de stekker terug kan drukken zonder heel de koelkast er uit te moeten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:48

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Paar cm is geen probleem nee, en soms is een paar m ook geen probleem :P

Voorheen heb ik een keuken gehad met de oven rechts in de keuken. Deze is verplaatst naar links en heeft daar een andere stroomgroep gekregen. De oude oven-groep is nu benut om de kokendwaterkraan de voeden, maar die zat zo'n 2 meter te ver naar rechts. Hebben ze van de keukenboer gewoon een verlengkabeltje tussen gezet.
Ik heb nagevraagd of deze verplaatst moest worden, maar dat zouden ze wel oplossen bij het plaatsen. Mede omdat een WCD onder een raam onhandig is als de kabels uit het plafond komen.
Zo ook voor de vaatwasser/koelkast (1 groep) die net verkeerd zat en op de tekening van de keukenboer als 2 groepen stonden.
Scheelt een hoop werk :) en ik hoefde uiteindelijk maar 2 nieuwe sleuven te maken ipv 5.

Waterleiding zit ook zo'n 20cm uit het lood, omdat dit uit de oude keuken zo zat. Geen probleem als het in het kastje past. Die flexibele slang is geduldig en kunnen er evt ook twee worden gekoppeld.

Riool zat toevallig op de wenselijke plaats (in de oude keuken uit het lood) en -zoals gezegd- met een paar extra 45° bochtjes is dat ook zo weer aangesloten.

Afzuiger zit ook 5cm uit het lood. Omdat er een kastje omheen zit, is dit ook erg flexibel. Mede door de 'spiraalbuis' die hiervoor is gebruikt. Werk je met een dunne cove dan ben je wat minder flexibel.

Dus het komt echt niet zo nauw als ze soms doen voorkomen

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:35
Kookplaat bij het raam? Weet je dat zeker? Mag je elke keer na het bakken je ramen wassen om alle vetspetters er vanaf te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Jimster schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:47:
Kookplaat bij het raam? Weet je dat zeker? Mag je elke keer na het bakken je ramen wassen om alle vetspetters er vanaf te krijgen.
We gaan het zien. Andere optie is er niet. Als je spoelbak en kookplaat om zou wisselen kan het raam niet meer open door de kraan :) Ik denk dat het wel mee zal vallen. We koken nu rechts achter (op de oude foto) en dat is goed te doen qua spetters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexoofd
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
vinom schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:49:
[...]

We gaan het zien. Andere optie is er niet. Als je spoelbak en kookplaat om zou wisselen kan het raam niet meer open door de kraan :) Ik denk dat het wel mee zal vallen. We koken nu rechts achter (op de oude foto) en dat is goed te doen qua spetters.
Er bestaan inklapbare/induwbare mengkranen als oplossing voor spoelbakken in combinatie met een naar binnen draaiend keukenraam..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:39:

Met hierboven :) Uiteindelijke gaat het bij nieuwbouw ook zo.

En communiceer de maximale/minimale maten goed met de stukadoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Omdat ik geen CV-leidingen zie: Ligt er vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
plexoofd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:21:
[...]

Er bestaan inklapbare/induwbare mengkranen als oplossing voor spoelbakken in combinatie met een naar binnen draaiend keukenraam..
Ook van Quooker? Afwegingen :)
pagani schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:29:
Omdat ik geen CV-leidingen zie: Ligt er vloerverwarming?
Er liggen geen CV leidingen, die liggen inmiddels nergens meer in huis, omdat we verwarmen met een lucht lucht warmtepomp.

[ Voor 33% gewijzigd door vinom op 27-09-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Weet je of er in de dekvloer leidingen/kabels liggen, bijvoorbeeld voor electra? (je zult namelijk je afvoer dwars door de keuken moeten leggen, of ga je een kruipruimte in?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
pagani schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:42:
Weet je of er in de dekvloer leidingen/kabels liggen, bijvoorbeeld voor electra? (je zult namelijk je afvoer dwars door de keuken moeten leggen, of ga je een kruipruimte in?)
Zover ik weet liggen er in de dekvloer geen leidingen. Zoals je op de oude foto ziet, zit er links een afvoer die we vijf jaar geleden ook zelf hebben gelegd. De kruipruimte is begaanbaar, dus een nieuwe afvoer maken of leidingwerk zou geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Ik vind je nieuwe uitzicht een stuk beter (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 11:24
vinom schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:49:
[...]

Wij hebben vrijwel exact dezelfde afmetingen/opstelling alleen wij koken wel aan de linkerkant. Hoe vaak ga je dat raam nou open willen in de praktijk? Wij hebben hem altijd op kiepstand en nog nooit gedacht "Joh, kon ik het raam maar opendraaien"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOSiFj9j7mh0janhZRSCLnwSono=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSeBKtF1zvPwLgKeKyyWt6gM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Jimster schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:47:
Nu moet je je achterplaat schoonmaken. Wij gaan ook koken voor een raam, ik kan me niet voorstellen dat ik daardoor langer bezig ben met schoonmaken. (glas schoonmaken is veel makkelijker dan tegeltjes met voegen bijvoorbeeld)

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-05 15:55
Zou persoonlijk voor de tweede optie kiezen. In feite exact zoals je bij nieuwbouw ook (laat) doet/doen.
Daarbij geef je al in een heel vroeg stadium aan waar ongeveer de stopcontacten en leidingen/afvoer moeten komen. De keukenboer kan bij plaatsen van de keuken dan altijd nog wat aanpassingen doen.

Dit traject hebben wij inmiddels bij twee nieuwbouwhuizen ook zo doorlopen en in beide keren probleemloos.

Mooie 3D tekeningen overigens!

[ Voor 14% gewijzigd door yinnemans op 28-09-2022 11:48 ]

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 11:24
jichem schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:01:
[...]

Nu moet je je achterplaat schoonmaken. Wij gaan ook koken voor een raam, ik kan me niet voorstellen dat ik daardoor langer bezig ben met schoonmaken. (glas schoonmaken is veel makkelijker dan tegeltjes met voegen bijvoorbeeld)
Het raam zelf is niet zo'n probleem, maar je gaat meer last hebben van je raamdecoratie die je moet schoonmaken. Of eventuele plantenpotten of andere decoratie die je in je raamkozijn hebt staan.

• jichem
Gutanoth schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:10:
[...]

Het raam zelf is niet zo'n probleem, maar je gaat meer last hebben van je raamdecoratie die je moet schoonmaken. Of eventuele plantenpotten of andere decoratie die je in je raamkozijn hebt staan.
Dit kan inderdaad voor bepaalde mensen gelden, dan is het zeker iets om rekening mee te houden.
Wij hebben geen vensterbank en de raambekleding zal zeker omhoog gaan bij het koken. (raam zit overigens nog 20cm hoger dan aanrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik ben weer het volgende rabbit hole ingedoken. Optie 1: de laminaat vloer zo laten (zie foto eerste post) en dan komt de keuken er op. Nadeel zou het gewicht van de keuken kunnen zijn of als er lekkage zou zijn dat het moeilijk te verwijderen is.

Optie 2: het laminaat weghalen en op de onderliggende plavuizen zetten en daarna de laminaat vloer laten aansluiten? Nadeel: inbouwapparatuur moeilijk naar voren te halen mocht er iets zijn in verband met hoogteverschil

Ik lees heel veel verschillende adviezen wat het niet echt makkelijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Geen vloer onder je keuken, althans, alleen tot aan de poten waar de keuken op staat.

Laminaat laat je daar op aansluiten - rand onder de keuken staat dan wél op het laminaat.

Je vloer zal er normaal gesproken korter liggen dan dat de keuken er staat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Laatst online: 24-05 15:47
vinom schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:13:
Ik ben weer het volgende rabbit hole ingedoken. Optie 1: de laminaat vloer zo laten (zie foto eerste post) en dan komt de keuken er op. Nadeel zou het gewicht van de keuken kunnen zijn of als er lekkage zou zijn dat het moeilijk te verwijderen is.

Optie 2: het laminaat weghalen en op de onderliggende plavuizen zetten en daarna de laminaat vloer laten aansluiten? Nadeel: inbouwapparatuur moeilijk naar voren te halen mocht er iets zijn in verband met hoogteverschil

Ik lees heel veel verschillende adviezen wat het niet echt makkelijker maakt.
Dat nadeel bij optie 2 is er niet echt hoor. Bij een vaatwasser draai je de pootjes even wat in (wat je toch al zou doen), til je hem er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Vorkie schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:22:
Geen vloer onder je keuken, althans, alleen tot aan de poten waar de keuken op staat.

Laminaat laat je daar op aansluiten - rand onder de keuken staat dan wél op het laminaat.

Je vloer zal er normaal gesproken korter liggen dan dat de keuken er staat :)
Met de rand onder de keuken bedoel je de keukenplint?
Wanneer ze komen voor het inmeten zal dus het laminaat weg moeten zijn aan de zijkanten, maar moet weer juist liggen als ze komen plaatsen. Hoe weet ik dan tot hoever die stelpoten komen en dus het laminaat moet leggen? Sorry als dit voor sommige heel logisch is, maar ik snap hem nog niet helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Heb je geen technische tekening gekregen met welk leidingwerk ze waar willen hebben of adviseren voor het plaatsen van de keuken?
Mijn ervaring is eerst installatiewerk voorbereidingen, dus alle leidingen en elektra, houd rekening met de verschillende groepen voor de verschillende apparaten. Dan stucen, sauzen, vloer leggen en daar de keuken op.

Of je de vloer doorlegt of laat liggen onder de keuken is persoonlijk, een laminaat vloer ga je nog wel eens wisselen. Uiteindelijke wordt het wel strakker om de keuken op de vloer te hebben. Ervaring is dat keuken plinten behoorlijk strak tegen de poten van de je keuken aankomen. Je moet dan dus je vloer behoorlijk strak hier tegenaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:52
vinom schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Met de rand onder de keuken bedoel je de keukenplint?
Wanneer ze komen voor het inmeten zal dus het laminaat weg moeten zijn aan de zijkanten, maar moet weer juist liggen als ze komen plaatsen. Hoe weet ik dan tot hoever die stelpoten komen en dus het laminaat moet leggen? Sorry als dit voor sommige heel logisch is, maar ik snap hem nog niet helemaal :)
Ik zou het laminaat gewoon verwijderen voordat ze het komen installeren. Zodra die keuken er in staat leg je het laminaat weer netjes aan tot de poten. Vervolgens alleen nog de plint er over heen, dat zul je dan zelf moeten doen, maar stelt ook niet veel voor. Zit vaak met enkele clips vast aan de stelpoten en is als het goed is al de juiste maat.
(hier niet over gehad bij de keukenboer trouwens? Bij ons vroegen ze er expliciet naar of we het op de cementdekvloer gingen plaatsen of op het laminaat)

M.b.t. de leidingen. Ik zie dat je wel een tekening hebt, gewoon de leidingen die nodig zijn aanleggen in het midden van het betreffende kastje en dat zit je altijd wel goed. Ik zie dat ze nog moeten komen intekenen, dus dan kan die meneer ze gelijk intekenen op de plek waar jij ze hebt gestopt :*)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
T-homas schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:35:
Heb je geen technische tekening gekregen met welk leidingwerk ze waar willen hebben of adviseren voor het plaatsen van de keuken?
Mijn ervaring is eerst installatiewerk voorbereidingen, dus alle leidingen en elektra, houd rekening met de verschillende groepen voor de verschillende apparaten. Dan stucen, sauzen, vloer leggen en daar de keuken op.

Of je de vloer doorlegt of laat liggen onder de keuken is persoonlijk, een laminaat vloer ga je nog wel eens wisselen. Uiteindelijke wordt het wel strakker om de keuken op de vloer te hebben. Ervaring is dat keuken plinten behoorlijk strak tegen de poten van de je keuken aankomen. Je moet dan dus je vloer behoorlijk strak hier tegenaan leggen.
Technische tekening/leidingsschema komt ná het inmeten. Enige tekeningen die ik nu heb zie je in de startpost.
Pindakaas schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:44:
[...]

Ik zou het laminaat gewoon verwijderen voordat ze het komen installeren. Zodra die keuken er in staat leg je het laminaat weer netjes aan tot de poten. Vervolgens alleen nog de plint er over heen, dat zul je dan zelf moeten doen, maar stelt ook niet veel voor. Zit vaak met enkele clips vast aan de stelpoten en is als het goed is al de juiste maat.
(hier niet over gehad bij de keukenboer trouwens? Bij ons vroegen ze er expliciet naar of we het op de cementdekvloer gingen plaatsen of op het laminaat)

M.b.t. de leidingen. Ik zie dat je wel een tekening hebt, gewoon de leidingen die nodig zijn aanleggen in het midden van het betreffende kastje en dat zit je altijd wel goed. Ik zie dat ze nog moeten komen intekenen, dus dan kan die meneer ze gelijk intekenen op de plek waar jij ze hebt gestopt :*)
In principe is het op maat maken van de keukenplinten en plaatsen een taak van de keukenboer. Keukenboer krijgt gewoon 5/10/15 cm keukenplint geleverd en worden bij plaatsing op maat gemaakt. Keukenloods heeft overigens niks gevraagd wat voor vloer we hadden en wat hun daarin verwachten.

[ Voor 39% gewijzigd door vinom op 06-10-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:52
vinom schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

[...]

In principe is het op maat maken van de keukenplinten en plaatsen een taak van de keukenboer. Keukenboer krijgt gewoon 5/10/15 cm keukenplint geleverd en worden bij plaatsing op maat gemaakt. Keukenloods heeft overigens niks gevraagd wat voor vloer we hadden en wat hun daarin verwachten.
Ja dat klopt ja, dan zal je de keuken op je laminaat vloer moeten installeren.
Als je dat niet wil kan je denk ik moeilijk eisen dat ze terug komen voor die plinten zodra jij de vloer af hebt.

Paar weken geleden bij ons thuis zelf de hele keuken geïnstalleerd. Bij ons staan de achterste poten op de cementdekvloer en de voorste poten op het PVC. Als er dan ooit een andere vloer in moet kan ik simpel die voorste poten even iets verder uitdraaien.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Leidingschema's zijn voor mensen die niet snappen dat de afvoer op de plek van de spoelbak moet komen en er een stopcontact nodig is voor een vaatwasser of boiler.

Wij hadden een keurig leidingschema. Niets mee gedaan en alles kwam goed.
Pagina: 1