Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij zonnepanelen configuratie - meerdere dakvlakken

Pagina: 1
Acties:

• wtu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 11:27
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIwtAWraS2rXR8mb2gJ52omaIxA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SL0by8feIshoHtfY2kQqrJ4B.png?f=user_large
Apologies voor mijn paint skills.
Rood zijn de 3 dakvlakken, links is voorkant, rechts is achter. Beneden is platte dak na uitbouw.
Groen zijn het huis van de buren en boom die schaduw geven.
Beschikbare (dak)ruimte
Meerdere dakvlakken zijn beschikbaar en geschikt:
- Voorkant onder dakkapel: 2.10m hoogte x 5.60m breedte. Dakhoek: ong. 45graden
- Op dakkapel voorkant: 1.80m x 3.30m. dakkapel is niet berekend op (veel) extra gewicht/ballast
- Boven dakkapel achterkant: ongeveer 4.50m x 5.60. Zit een schoorsteen (gedeeld met huis buren). Dakhoek: ong. 45graden
- Dakkapel achterkant: 1.75m x 4.20m. dakkapel is niet berekend op (veel) extra gewicht/ballast
- Platdak: dit wordt straks verbouwd en vergroot (komt er ongeveer op neer dat lijn van eigen huis (waar de kap zit) en de uitbouw van de buren zullen doorlopen en kruisen. Wel 2 dakramen in dit vlak. Nu nog geen definitieve tekeningen, maar foto geeft goede indicatie. Wellicht passen er hier nog meer panelen.
Schaduw
Ja. Vooral met laagstaande zon is er schaduw te verwachten van boom aan de straat (rechts/midden beneden op foto) en huis van de buren (linksonder op foto)
Jaarverbruik
Momenteel rond de 5,000kW incl. af en toe opladen EV. Komt een WP bij + koken op inductie. Verwacht straks rond de 8,000kW uit te komen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35. Wordt in Januari vervangen naar 3x25 (al aangevraagd)
Als onderdeel van de PV offerte wil ik meterkast laten vervangen en klaar maken voor 3-fase.
Budget en doel
15k EURO. Zoveel mogelijk opwekken en eigen gebruik afdekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat het (compleet) doen. Als onderdeel van de verbouwing worden er al 5x4mm kabels getrokken naar plat dak en naar zolder.
Bijhouden van data
Ja. Hoeft niet super uitgebreid.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1 (dit is de opzet zoals foto hierboven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQZsluoFEmwo7IJV7uLHSrILN7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/123FB09FR2aNe4lOeFV7h52P.png?f=fotoalbum_large
Op dakkapellen 2x paneel (oost-west systeem om gewicht te minimaliseren)
Prijs 15k Ex BTW. 1.43 EUR/Wp

Offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68bqaA-JDYZj7z4Hh8hMC8o4lxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qYLxL3SFWkjamZycpo9np5kI.png?f=user_large
-28x 410 Wp Eurener zonnepanelen
-28 x IQ7-A Micro-omvormer + 1x Enphase Envoy-S Metered 3 Fase
- MK vervangen
Op dakkapellen 2x paneel (oost-west systeem om gewicht te minimaliseren)
Prijs 19k ex. 1.66EUR/Wp.

Offerte 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7T_s_XQmFQ3f4gCmvD-JQU4SAUo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XZgVwgt4mqBldWIg8Q7QEIbs.png?f=user_large
-13x E.ON Aura 395
-1x Enphase 3F Envoy standard
-13x Enphase IQ7A
- MK vervangen
Prijs 10k ex. Deze aanbieder had nog niet helemaal begrepen dat er meer dak beschikbaar is/komt.
1.95 EUR/Wp
Regio
Regio Midden Nederland (nabij Houten)

Vragen:
- Offerte 1 lijkt me vooralsnog het meest interessant. Blijkbaar zijn de Hoymiles micro-omvormers een stuk interessanter (qua prijs) dan de Enphase IQ7A. Wat zijn de ervaringen/adviezen hieromtrent?
- Is een stringomvormer eventueel toch een optie? Verwacht dat dit positief prijseffect zal hebben.
- Wat kan er nog gedaan worden om zoveel mogelijk bang-for-the-buck te krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door wtu op 26-09-2022 21:29 ]

• wtu
Heeft iemand advies voor me?
Heb binnenkort gesprekken staan met installateurs en zou het graag meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door wtu op 26-09-2022 19:26 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 00:03

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het is lastig te zien wat precies jouw dak is. Misschien kan je de foto bewerken en in't rood of zo omlijnen waar het precies om gaat?

Aangezien je doel maximale opwekking is verwacht ik op plat dak dat er dakjes geplaatst worden ipv alles op 1 oriëntatie met tussenruimtes. Geen van je offertes lijkt dat voor te stellen dus dat is wel een punt van aandacht.

Oost/West of Noord/Zuid maakt niet uit, als er maar maximaal panelen ingepast worden. Zo ligt het bv op mijn platte dak, waar op een dak van ongeveer 45 m2 het systeem uit m'n signature ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUYRjDKfwuSTtwKEMN9BVgAb4yE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuuIItO3rBZvkiTMKURzoCk6.jpg?f=fotoalbum_medium

Ter vergelijk: een buurtgenoot met hetzelfde type huis en dakoppervlak heeft er slechts 14 van 300 Wp op zuid. Lijkt me duidelijk wie er meer opwekt ;).

Als ook precies duidelijk is welke vlakken er zijn dan is Solaredge waarschijnlijk goedkoper dan enphase. Dat systeem moet wel goed ontworpen worden en heeft bepaalde eisen (zie het grote SolarEdge topic) dus laat zo'n offerte zeker op Tweakers checken. Als dat niet kan (te weinig panelen op bepaalde vlakken bv) en het micro's moeten worden is APS ook een goed of zo mogelijk beter alternatief voor Enphase. Maar die worden zelden gebruikt door installateurs lijkt het (ik heb het zelf gelegd, stuk makkelijker dan je denkt op plat dak).

[ Voor 19% gewijzigd door Termy op 26-09-2022 20:37 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• wtu
Termy schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:34:
Het is lastig te zien wat precies jouw dak is. Misschien kan je de foto bewerken en in't rood of zo omlijnen waar het precies om gaat?

Aangezien je doel maximale opwekking is verwacht ik op plat dak dat er dakjes geplaatst worden ipv alles op 1 oriëntatie met tussenruimtes. Geen van je offertes lijkt dat voor te stellen dus dat is wel een punt van aandacht.

Oost/West of Noord/Zuid maakt niet uit, als er maar maximaal panelen ingepast worden. Zo ligt het bv op mijn platte dak, waar op een dak van ongeveer 45 m2 het systeem uit m'n signature ligt:
[Afbeelding]

Ter vergelijk: een buurtgenoot met hetzelfde type huis en dakoppervlak heeft er slechts 14 van 300 Wp op zuid. Lijkt me duidelijk wie er meer opwekt ;).

Als ook precies duidelijk is welke vlakken er zijn dan is Solaredge waarschijnlijk goedkoper dan enphase. Dat systeem moet wel goed ontworpen worden en heeft bepaalde eisen (zie het grote SolarEdge topic) dus laat zo'n offerte zeker op Tweakers checken. Als dat niet kan (te weinig panelen op bepaalde vlakken bv) en het micro's moeten worden is APS ook een goed of zo mogelijk beter alternatief voor Enphase. Maar die worden zelden gebruikt door installateurs lijkt het (ik heb het zelf gelegd, stuk makkelijker dan je denkt op plat dak).
Ik heb het begin plaatje even aangepast om het wat duidelijker te maken.
Het dakjes systeem wat jij bedoelt heb ik laten meenemen op de dakkapelen. Wordt (zover ik het begrijp) vaak Oost-West systeem genoemd - ook als de orientatie anders is .

Wat mij betreft prima om het platte dak zo vol mogelijk te knallen, maar loop nu al tegen grenzen van budget aan zonder dat alles vol ligt.

Zelf installeren gaat het voor mij niet worden helaas.

Ik zal me morgen wat gaan inlezen op APS vs Enphase.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Je loopt tegen grenzen van budget aan omdat je helaas alleen offertes hebt gekregen van installateurs die redelijk de hoofdprijs vragen.

28x iq7a hakt er nogal hard in… die kosten per stuk bijna evenveel dan die hoymiles… de hoymiles offerte vind ik daarmee ook erg pittig…
En die laatste mag gezellig dromen van vakantie met champagne… maar niet met jouw geld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wtu
Ronald schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:41:
Je loopt tegen grenzen van budget aan omdat je helaas alleen offertes hebt gekregen van installateurs die redelijk de hoofdprijs vragen.

28x iq7a hakt er nogal hard in… die kosten per stuk bijna evenveel dan die hoymiles… de hoymiles offerte vind ik daarmee ook erg pittig…
En die laatste mag gezellig dromen van vakantie met champagne… maar niet met jouw geld.
Dat vermoeden had ik helaas ook al. Offertes 2 en 3 gaan hem sowieso niet worden.

Ik ga nog een paar extra offertes aanvragen. Waar moet ik op aansturen om betere offertes te krijgen?

Ik bedoel qua systeemopbouw. Of iemand de leuning wil grijpen qua prijs heb ik weinig invloed op...

• Ronald
Ik heb recent kleinere ook wat componenten betreft duurdere solaredge systemen gezien voor €1,20/Wp

Al gekeken wat de webshops (met installateurs arm) voor je kunnen doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 26-09-2022 21:48 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wtu
Ronald schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:48:
Ik heb recent kleinere ook wat componenten betreft duurdere solaredge systemen gezien voor €1,20/Wp

Al gekeken wat de webshops (met installateurs arm) voor je kunnen doen?
Nee nog niet gedaan. Heb je een suggestie voor een webshop en welk type systeem? Moet ik me richten op Hoymiles of beter iets anders?

• Ronald
Ik heb mijn spul bij solar outlet vandaan, maar zelf gelegd dus geen ervaring met hun installatie proces. (Zie sig)

Solar bouwmarkt, Winkelman hebben ook installatie. Stralend groen, solar garant geloof ik niet.

• wtu
Vandaag een extra offerte gekregen. Gebaseerd op SolarEdge systeem. Denk de beste offerte tot nu toe. Ontwerp gemaakt in/met SolarEdge Designer Report

Offerte 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NE1nxyuPouuvcZPtWfr3IEERDmE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mq9cjs8xtP66O1qB2UWeODP5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_R7J7VC6AfCGKO3AA-b3aVxJz64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VbDnJ4oM7Roev7mNsmmDkLib.png?f=user_large
Prijs 13k incl. vervangen meterkast naar 3-fase. 1.29 EUR/Wp

Omdat er nu nog een beetje budget overblijft overweeg ik om te vragen er nog een stuk of 3 panelen bij te leggen. Denk dat dat nog moet kunnen. De dakramen gaan in werkelijkheid iets minder plek innemen en aan aan de voorkant kan er 1 paneel bij als ze allemaal in portrait gaan. Ik denk dat de omvormer dan naar de 9K moet?

Wat is jullie feedback op deze offerte?

• Ronald
Heb je de opbrengst verlies grafiek er bij gekregen, doorgaans onderaan een se designer rapport.

• wtu
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:20:
Heb je de opbrengst verlies grafiek er bij gekregen, doorgaans onderaan een se designer rapport.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82UFPIaR9xl4Cp2muTE6uxUCXbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyAnBCjANwtjtBAqc7kfept5.jpg?f=fotoalbum_large

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wtu schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:11:
Prijs 13k incl. vervangen meterkast naar 3-fase. 1.29 EUR/Wp

Wat is jullie feedback op deze offerte?
Nette prijs, excl meterkast komt het op ongeveer EUR 1.21/Wp.
Wat voor meterkast gaan ze plaatsen? In offerte 1 staat een Emat, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.

Aan het systeemverlies diagram te zien behoeft de keuze van de optimizers nog wel wat aandacht ;).

Ik zou je wensen voor extra panelen bij de installateur neerleggen die kan dan in SE Designer doorrekenen of je een zwaardere omvormer nodig hebt.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
De clipping zal denk ik ontstaan door het oost en of west dak, dus vermoedelijk lossen 3 panelen het niet op.

Laat het voorstel eens opmaken met S500b?

• wtu
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:51:
De clipping zal denk ik ontstaan door het oost en of west dak, dus vermoedelijk lossen 3 panelen het niet op.

Laat het voorstel eens opmaken met S500b?
Heb net de beginpost van het SolaEdge topic doorgelezen. Geloof dat ik het soort van begin te snappen, maar zal er nog niet helemaal zijn. Dus je vermoedt dat de optimizers te weinig bereik hebben en dat er waarschijnlijk met name op Oost te weinig panelen liggen? Begrijp ik het dan goed?

• Ronald
@wtu (y) :Y

• Termy

Termy

@wtu Vraag ze ook naar oost/west dakjes ipv op 1 oriëntatie op de platte daken. Dat helpt wellicht ook je oostdak, naast dat je waarschijnlijk gewoon meer kwijt kunt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• wtu
Met hulp van de input van @Ronald @Termy & @blackd heb ik nog wat doorgepuzzeld met de opzet met deze aanbieder.

Intussen ook de dakindeling en hoeken wat realistischer laten maken wat helaas meer schaduwverliezen geeft.

Hieronder eerst OW opzet en Zuid opzet (beide met 32 panelen) en daarna de offerte (die grotendeels overeenkomt met de Zuid opstelling).

OW opzet (32x410, S440, SE8K):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFTM7uZJpYPa1SgI32eus2_fzDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dv4bGkyNJLjszKC72mpp9geA.png?f=user_large
resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zQEBpqY21FN1hU6wNOk17cVQqjg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JOeqOMPBEUfHlsseI0Ywy1Ds.png?f=user_large

Zuid opstelling (32x410, S500, SE9K):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c7jn54mzKs5Uj9DuD9s6lWsO_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/othwLmgkneNUyBUamKvF1xRZ.png?f=user_large
resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MT0p5GlEQKpnkLnI7CbxsHSti0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iwJvhiyMJ82H6hNdd671q3eA.png?f=user_large

Op basis hiervan besloten met name te focussen op een Zuid opstelling en een offerte aangevraagd.

Na een paar dagen de offerte gekregen waarbij er blijkbaar (?) toch 3 panelen minder pasten op het platte dak. Ik heb hier (nog) geen SolarEdge rapport van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHm0uGW-UYi6D9YvaVygfLhXKp0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k3DHCUv3QkJ1atCDECG6jKnR.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IelAEMxkKrr37430VdoyKDe3xBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UzUOv4ZHh9kWPjSWlVsOdmph.png?f=user_large
Totaal voor 13.9k EURO excl. vervangen meterkast (~750E). Totaal 14.6k en 1.25 EUR/Wp

Echter heb ik online de recensies van deze aanbieder gelezen en daar staan vele slechte ervaringen tussen. Dus ik denk hier niet mee verder te gaan en hoop een andere aanbieder te vinden.

Wat is jullie feedback op de offerte / opzet?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wtu schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:57:
Wat is jullie feedback op de offerte / opzet?
Feedback op jouw twee opstellingen. Ik zou ze beiden met S500B laten doorrekenen (zoals @Ronald al suggereerde) om te kijken of de opbrengst factor verlies dan helemaal is weggespeeld.
Met het platte dak op zuid brengt het systeem zo te zien meer op dus ik snap je focus voor zuid wel.

De offerte van de aanbieder, princing lijkt wederom ok, maar ook hier staan nog S440 optimizers, dus dat moet aangepast. En ik zie geen post voor de meterkast, hoe zit dat?
Maar ik lees dat je daar niet me verder wilt, dus of dat nog relevant is weet ik niet?

Volgens mij weet je aardig wat je wil en wat mogelijk is, dan is het de vraag welke installateur kan dat tegen een redelijke prijs leggen..

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Ronald
Als het budget (of noodzaak met een groot systeem als dit) er niet is om het dak vol te leggen ben je op platdak beter af met zuid.
En die s500b lijken nuttig, zelfs in de zuid opstelling

• wtu
@blackd @Ronald bedankt beiden voor jullie feedback.

Mbt. de optimizer: voor de OW opstelling had de aanbieder een rapport gedraaid met de S440 en met de S500. De resultaten waren identiek. Volgens zijn begeleidende email was echter de S440 beter dan de S500b (die dan weer niet in het rapport zat) en leverde de S440 een betere opbrengst (?).

Ik zie echter dat de S500B duidelijk andere specs heeft dan de S500 (en S400). Beetje vreemde conclusie...

Mbt. de meterkast: De 3-fase meterkast had hij in eerder stadium een bedrag van 750E voor afgegeven - gebaseerd op EATON omdat ze daar vooral mee werkten. Volgens hem was ABB slecht leverbaar. Zal in praktijk waarschijnlijk een iets hoger bedrag worden omdat ik een grotere kast dan standaard wil vanwege aankomende uitbreiding/verbouwing.

Ik denk dat ik dan nu er redelijk uit ben qua opstelling. Alleen nog een andere aanbieder zien te vinden die ook een redelijke prijs afgeeft.

• Ronald
Volgens zijn begeleidende email was echter de S440 beter dan de S500b
Gaf hij ook een argument? Of heeft hij s500b niet in zijn magazijn liggen omdat zijn niet solaredge design tool het ding niet kent?

• wtu
Ronald schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:45:
[...]

Gaf hij ook een argument? Of heeft hij s500b niet in zijn magazijn liggen omdat zijn niet solaredge design tool het ding niet kent?
Dit was zijn redenering: Optimizers rekent het systeem telkens met de 440. De 500B heeft een iets snellere opstarttijd en dan vooral te gebruiken met minder dan 6 panelen op een ligging. Voor nu heb ik de 500b gedaan maar heb ook een berekening gemaakt met een 440 om te zien wat het effect gaat zijn (in de ow opstelling). En dan blijkt dat de 440 iets meer opwekt. Daarnaast is de 440 een stukje goedkoper.

• Termy

Termy

Nogal wiedes dat evenveel panelen zuid meer opleveren dan O/W. Waarom is het dak wel volgelegd met zuid en niet met O/W?

• wtu
Intussen weer een paar weken verder. Een extra offerte ontvangen en gisteravond zelf maar s in SolarEdge Designer gedoken. Heb over beide wat vragen.

Offerte 5:
- 30 stuks Zonnepaneel AEG 1202B-H 370WP full black
- 1 Solar Edge 9K 3fase omvormer en 30* optimizer S440
- 3 ESDEC platdak systeem en 2 * van der Valk pannendaksysteem
met alle zichtbare delen in zwart afgewerkt
- Diverse elektramateriaal inclusief een AEG groepenkast 3fase zoals
besproken
- Arbeid en transport

Totaal voor 14k EURO. 1.26Euro/Wp.

Denk de beste offerte tot nu toe. Echter:
- Geen SolarEdge design rapport of ook maar plaatje van de opzet. Wel opgevraagd. Vandaar zelf ook maar s erin gedoken, zie hieronder.
- Het zijn iets kleinere panelen en ook met wat minder opbrengst. Meeste panelen zitten wel rond de 400Wp. Enige voordeel is dat ik 5 panelen aan de voorkant kwijt kan (zie hieronder),

SolarEdge eigen design
Ik heb de componenten van Offerte 5 even aangehouden en zelf een ontwerp gemaakt. Alleen de optimizers vervangen voor S500b.
SolarEdge designer vond ik trouwens aardig zelf te doen! Het lastigste vond ik nog om mijn huis en dakvlakken zo nauwkeurig mogelijk te maken (had wellicht toch even de manuals moeten bekijken...).
Hieronder de opzet en uitkomst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMwUgzhPOK7q6YbO3MezLhLvpFU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NsW12ujJocpcTRI9EJcC2X9G.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-6UO8QsGyE_8KDU3ZtC1DH-ikI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zq4tGPLzy5brXRM8slXhV6zK.png?f=fotoalbum_large

Vragen die ik heb:
- In het grote SolarEdge topic trok het tuinhuisvoorbeeld mijn aandacht. Is er niet een grote kans dat dit bij mij ook gaat optreden omdat ik niet genoeg panelen per kant heb? Of zou dit al genoeg moeten blijken uit het Designer rapport?
- Wat is jullie gevoel over deze opzet??

Er is nog wat budget over dus er zouden nog 2 panelen bij kunnen. Omvormer zou een slag kleiner kunnen, maar als ik het later alsnog eens omgooi naar OW (en er meer panelen passen), zou het wellicht handig zijn deze wat te groot te laten.

• wtu
Termy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:56:
Nogal wiedes dat evenveel panelen zuid meer opleveren dan O/W. Waarom is het dak wel volgelegd met zuid en niet met O/W?
Ik had je nog niet geantwoord. Reden is met name budget en in mindere maten ook beschikbare plek. Ben intussen zelf maar s in SolarEdge Designer gedoken...

• Ronald
wtu schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:05:

- Het zijn iets kleinere panelen en ook met wat minder opbrengst. Meeste panelen zitten wel rond de 400Wp. Enige voordeel is dat ik 5 panelen aan de voorkant kwijt kan (zie hieronder),

Vragen die ik heb:
- In het grote SolarEdge topic trok het tuinhuisvoorbeeld mijn aandacht. Is er niet een grote kans dat dit bij mij ook gaat optreden omdat ik niet genoeg panelen per kant heb? Of zou dit al genoeg moeten blijken uit het Designer rapport?
- Wat is jullie gevoel over deze opzet??

Er is nog wat budget over dus er zouden nog 2 panelen bij kunnen. Omvormer zou een slag kleiner kunnen, maar als ik het later alsnog eens omgooi naar OW (en er meer panelen passen), zou het wellicht handig zijn deze wat te groot te laten.
Maat, vermogen van individuele panelen boeit niet. Gewoon kijken naar wat past, en hoeveel €/Wp. Ik heb zelf bijvoorbeeld kleinere panelen gebruikt omdat er 12 in plaats van 8 van op garage gingen.

Tuinhuisje issue komt naar voren in het rapport: het is de post opbrengst factor verlies. Komt in jouw ontwerp waarschijnlijk door tekort op het schuine west dak. Dus als het extra budget hebt, daar denk ik.

Je opzet lijkt me verder prima. Die s500b optimizers zijn in jouw ontwerp wel noodzaak denk ik. Met s440 gaat het denk ik mis.

Wat berekend designer als theoretische piek? Zit in 1 van de uit te klappen panels in het rapport.

• wtu
Ronald schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:42:
[...]

Maat, vermogen van individuele panelen boeit niet. Gewoon kijken naar wat past, en hoeveel €/Wp. Ik heb zelf bijvoorbeeld kleinere panelen gebruikt omdat er 12 in plaats van 8 van op garage gingen.

Tuinhuisje issue komt naar voren in het rapport: het is de post opbrengst factor verlies. Komt in jouw ontwerp waarschijnlijk door tekort op het schuine west dak. Dus als het extra budget hebt, daar denk ik.

Je opzet lijkt me verder prima. Die s500b optimizers zijn in jouw ontwerp wel noodzaak denk ik. Met s440 gaat het denk ik mis.

Wat berekend designer als theoretische piek? Zit in 1 van de uit te klappen panels in het rapport.
Hierbij de resultaten. 2 panelen bijgeplaatst: 1 op West naast de dakkapel (moet wel nog even checken of dat echt kan. er zit daar nog ergens een afvoer van de MV), en 1 op het platte dak waar nog veel instraling was. Nu met 8k omvormer.

Ik geloof dat dit nu ook de info geeft die je zocht, @Ronald ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hFsDbSiQoVjIf0S_xHdcG7lvXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hopTXbkG5uQCHMClC4Nt3Pw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJHKSQQdFjcrvx3-tK-CzM4hy2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44aNiCe4joHnI4SbolbnZVWr.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
Passen er niet een 3 tal boven de dakkapel in landscape?

Dakkapellen zijn altijd berekend op permanente belasting.

• wtu
Ronald schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:56:
Passen er niet een 3 tal boven de dakkapel in landscape?

Dakkapellen zijn altijd berekend op permanente belasting.
Ik heb het daar laatste gemeten: ongeveer 1m beschikbaar tot aan de nok. Ik denk dat dit net niet gaat lukken. Daarnaast zit er aan de Noordkant nog een schoorsteen (niet ingetekend op SolarEdge designer), dus 1 valt er sowieso af.

Het is een beetje jammer want qua instraling zou het een perfecte plek zijn...

Kan het nog eens met de installateur bekijken wanneer die een schouw komt doen.

Verder is de opzet zo dus ok? Nu maar hopen dat de installateur van offerte 5 hiermee kan werken.
Pagina: 1