Nieuwe Energie tarieven, 30 dagen van te voren melden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04 13:21
Ik las paar dagen geleden het volgende nieuws artikel van RTL Nieuws, over dat energieleveranciers hun tarieven verhogen. dat is op zich niet nieuws, echter moeten zij volgens de ACM dit 30 dagen van te voren melden. Nu doen veel dat niet en doen ze dat veel korter van te voren. Ofwel jij gaat dan meer betalen in de periode terwijl dit dus niet mag.

https://www.rtlnieuws.nl/...-van-tevoren-nee-zegt-acm

Ik zelf zit bij Oxxio, daar ook navraag gedaan, aangezien ik ook een verhoging had gekregen welke 9 dagen later inging...
De reden waarom de tarieven pas 9 dagen, in plaats van 30 dagen van te voren communiceren, is omdat de tarieven op dat moment nog niet bekend zijn. De markt is enorm in beweging, de prijzen schommelen veel. Oxxio kiest er daarom voor om zo dicht mogelijk op de tariefswijziging energie in te kopen. Op basis van de inkoopprijs van dat moment bepalen we het uiteindelijke tarief. We hebben zo dus meer tijd om voor jou als klant de stroom en het gas tegen de minst hoge tarieven op de huidige markt in te kopen. We willen je als klant uiteraard niet met de allerhoogste tarieven opschepen.

In onze algemene voorwaarden, die voldoen aan wet- en regelgeving, staat dat wij wijzigingen zoals deze op tijd moeten melden. Je kan als klant in deze periode ook overstappen en hoeft nooit langer bij ons te blijven dan de gestelde 9 dagen. Je kan als klant binnen de gestelde termijn overstappen. En zit erna niet vast aan tarieven die de klant niet wil betalen.

Onze klanten worden volgens onze algemene voorwaarden tijdig geïnformeerd over hun nieuwe tarieven. Dit is in lijn met de geldende regelgeving. We gaan wel in gesprek met de ACM om duidelijkheid te krijgen over hun opvatting over de termijn waarop klanten geïnformeerd worden over hun nieuwe tarieven. Afhankelijk van de uitkomst van deze gesprekken zullen we kijken naar passende vervolgstappen. Hier hoor je dan als klant uiteraard van ons over als het zo ver is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Saffie_time

Why use this? 42!

Hier exact hetzelfde schuitje met Oxxio die de 30-dagen termijn niet wil respecteren.
Denk dat ik maar eens een melding bij de ACM zelf moet gaan maken om te zien wat ze daarmee kunnen gaan doen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Saffie_time schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:55:
Hier exact hetzelfde schuitje met Oxxio die de 30-dagen termijn niet wil respecteren.
Denk dat ik maar eens een melding bij de ACM zelf moet gaan maken om te zien wat ze daarmee kunnen gaan doen.
Hier een voorbeeld brief van de ACM om een klacht in te dienen.

https://www.consuwijzer.n...r-termijn-tariefwijziging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

eth0 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:00:
[...]

Hier een voorbeeld brief van de ACM om een klacht in te dienen.

https://www.consuwijzer.n...r-termijn-tariefwijziging
* Raven vraagt zich af of dat zin heeft.

Bij zo'n "fout" als dit denk ik meteen aan contractbreuk en dan overstappen naar een ander, maar buten dat dit niet beperkt is gebleven tot 1 energieaanbieder, overstappen is wel het laatste dat je wil met de huidige tarieven voor nieuwe contracten :X

Hier Essent, 21-9 de mail dat per 1-10 de tarieven flink omhoog gaan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:53

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik heb ook niet het vermoeden dat de brief enige indruk gaat maken bij Oxxio.
Ze weten dat je met de rug tegen de muur staat en eigenlijk niet kan overstappen zonder de hoofdprijs te gaan betalen bij een andere aanbieder (als je al aangenomen wordt).

Leuk dat ze aangeven met ACM in gesprek te gaan over wat wettelijk nu juist is en daarmee of de algemene voorwaarden wel correct zijn, maar dat zal wel even gaan duren verwacht ik zo.
Dus maar klacht bij ACM gemaakt en eens zien wat ervan gaat komen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eth0
Ja, uiteindelijk moeten consumenten genoeg herrie maken, anders gebuert er niets.
En overstappen heb ik geen probleem mee, echter wel dat ik dan opnieuw moet salderen ivm zonnepanelen. En dan ben ik dus het opgewekte verbruik van de zomer kwijt.

En ik heb geen medelijden met hun, hun marge blijft gewoon hetzelfde, echter hun winsten? Tja, 20% op 0,25kwh of 20% op 0,60kwh, ja dat is nogal een verschil
Pagina: 1