Tijdcontrole meerere SSID?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai, ik heb al flink gezocht, maar de oplossing nog niet gevonden. Heeft iemand een goed idee?

Doel: voor de kinderen wifi vrije uren instellen gedurende de dag en nacht. Kan eventueel ook voor hele gezin, maar liefst gescheiden. Bonus zou zijn tijdslimiet op sites als tiktok.

De huidge oplossing is een tijdsschakelaar, maar dat is verre van ideaal...

Probleem 1: de schoollaptop van mijn dochter heeft een randomized mac address, dus mijn kpn V12 modem ziet die laptop niet.
Probleem 2: twee SSID, kan geen router vinden die op beide SSID een afwijkend tijdschema kan zetten
Probleem 3: twee routers, dat had ik in het vorige huis, maar dat heb ik weer uitgezet omdat verschillende apparaten, waaronder de slimme lampen problemen hadden omdat ze bleven wisselen tussen de twee netwerken. Wellicht is de beter te configureren?

Hoewel ik weinig verstand heb van routers en hardware, ben ik niet bang voor een scriptje. Het hoeft niet waterdicht te zijn, de kids zijn niet technisch.

Ik kan eventueel een extra router kopen.

PS: het oplossen met een goed gesprek en eigen verantwoordelijkheid werkt maar bij 1 van de kids :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:23
Heb je die vorige router nog?
Als dat werkte dan zou ik die terugplaatsen, het dubbel netwerk probleem is technisch wel op te lossen.

Kun je niets instellen op je experiabox? Of werkt dat allemaal obv mac
Anders 1 superwifi scoren voor de kids, die heeft een scheduler lees ik https://forum.kpn.com/thu...-functioneert-niet-550033

Ik zou trouwens wel je post editen en een nep verhaal ophangen rondom de use case, om te voorkomen dat je opvoed advies krijg ipv technisch advies

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2022 08:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je zou een tweedehands Fritzbox kunnen scoren, die alleen voor de kinderen toegankelijk maken (eigen SSID) en vervolgens het ingebouwde tijdsysteem gebruiken. Zolang de andere apparaten niet ingesteld worden op de andere SSID kunnen ze ook niet in de war raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja kan allemaal maar kinderen werken heel goed samen en ze hebben snel genoeg door dat je een macadres kan spoofen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:53
Ik denk dat het meest gemakkelijke is dat je twee routers hebt. Beide met dezelfde SSID, echter stel je op beide routers een tijd in voor wanneer de router de SSID aanzet, maar niet gaat overlappen met elkaar.

Voorbeeld voor als je tussen 21:00 en 0:00 bepaalde sites wilt blokkeren:
Router1 staat alles toe. De SSID daarvan stel je in op 8:00 t/m 21:00
Router2 heeft een lijst met geblokkeerde URL's. De SSID daarvan stel je in van 21:00 tm 0:00

De laptops/clients zullen automatisch verbinden met de juiste router.

Let wel op dat het heel simpel is om deze blokkades te omzeilen met VPN's of tunnel websites.
Wellicht dat je dan weer moet kijken naar iets als een Pi Hole waar je een lijst met websites/VPN providers moet toevoegen, maar dat is ook dweilen met de kraan open.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

iamcj schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:23:
... Het hoeft niet waterdicht te zijn, de kids zijn niet technisch...
Famous last words ... ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
Ik zou aparte Access Points toevoegen, geen losse routers. Recente, betere APs hebben o.a. tijdschakelaars voor SSIDs, doen aan onderlinge handover, ... Je geeft dan niet geld uit aan een apparaat dat voor dat geld ook nog allerlei andere functionaliteiten moet aanbieden. Ze zijn vaker beperkt op aantal SSIDs, VLAN toewijzing, ..

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Ik ben tegen nieuwe hardware adviseren MAAR
met TP link Omada of Aruba instant On (ik denk ook Unifi?)
Kan je time profiles instellen in de controller

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2094/

Dan maak je verschillende SSIDs aan en geef je de wachtwoorden alleen aan de apparaten die op dat Profile (en tijden) mogen

edit:
Als ik even snel google dan denk ik dat je ook acces rules toe kan voegen aan een SSID in Omada (en dus denk ik ook unifi)
Maar voordat je alles aanschaft zou ik wel even zelf alles goed uitzoeken:)

[ Voor 48% gewijzigd door frankyfn126 op 26-09-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Dacht mijn vader vroeger ook, ik bewees het tegendeel...

Tot dat hij gewoon met de telefoonrekening kwam met de mededeling dat ik even 200 gulden mocht gaan betalen... (Toen nog internet via inbellen op modem/ISDN)

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Plopeye schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:03:
[...]

Dacht mijn vader vroeger ook, ik bewees het tegendeel...

Tot dat hij gewoon met de telefoonrekening kwam met de mededeling dat ik even 200 gulden mocht gaan betalen... (Toen nog internet via inbellen op modem/ISDN)
offtopic:
Bwoah, tegenwoordig heb je een flat fee

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frankyfn126 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:58:

Dan maak je verschillende SSIDs aan en geef je de wachtwoorden alleen aan de apparaten die op dat Profile (en tijden) mogen

edit:
Als ik even snel google dan denk ik dat je ook acces rules toe kan voegen aan een SSID in Omada (en dus denk ik ook unifi)
Technisch 100% eens: dit kan met genoemde platforms (ook UniFi - het heet daar "WiFi Scheduler").

Maar opvoedkundig... technische beperkingen zijn een blijk van gebrek aan wederzijdse vertrouwen en respect, en nodigen uit tot pogingen tot omzeilen. Als dat vertrouwen en respect het probleem is zou ik eerder daaraan werken. Hier doen we het gewoon ouderwets met afspraken desnoods met subtiele herinnering indien nodig. Ik stimuleer m'n zoons ook om zich te verdiepen in netwerken en security, maar dat staat los van hun schermvrije tijd.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Opvoedkundig zitten er ook twee kanten aan. Enerzijds natuurlijk jammer dat @iamcj deze kans om middels overleg tot een oplossing te komen, laat liggen. Anderzijds zijn de kinderen nu gemotiveerd om zich in ieder geval in technisch opzicht te bekwamen >:)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@iamcj google op "parental controls time scheduling". dat vind je oplossingen om op mac adres basis toegangstijden in te stellen op routers van een bepaald merk.
als de kidz dan dat omzeilen kunnen er drastischer maatregelen worden getroffen na een goed "gesprek" (het hoeft geen dialoog te zijn)

@Brahiewahiewa Blijkbaar heb ik de openingspost niet eens goed gelezen. Betrapt. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door W1ck1e op 26-09-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

W1ck1e schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:07:
@iamcj google op "parental controls time scheduling". dat vind je oplossingen om op mac adres basis toegangstijden in te stellen op routers van een bepaald merk.
Niet goed gelezen, hè? Er is al minstens één apparaat wat mac-randomisation aan heeft staan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
@Brahiewahiewa en @W1ck1e Wel aardig spelen met elkaar he!
.plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

@dion_b Ik ben het met je eens maar laten we het opvoedkundige vraagstuk maar overlaten aan een ander forum (de viva?)
Dan kunnen wij met z'n allen mooie technische (netwerk) problemen tackelen in dit (sub) forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
laurens0619 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:32:
Heb je die vorige router nog?
Als dat werkte dan zou ik die terugplaatsen, het dubbel netwerk probleem is technisch wel op te lossen.

Kun je niets instellen op je experiabox? Of werkt dat allemaal obv mac
Anders 1 superwifi scoren voor de kids, die heeft een scheduler lees ik https://forum.kpn.com/thu...-functioneert-niet-550033

Ik zou trouwens wel je post editen en een nep verhaal ophangen rondom de use case, om te voorkomen dat je opvoed advies krijg ipv technisch advies
Ja, maar die is echt heel oud, slecht bereik.
Experiabox werkt niet voldoende door die randomized mac.
Superwifi ga ik naar kijken.
synoniem schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:39:
Je zou een tweedehands Fritzbox kunnen scoren, die alleen voor de kinderen toegankelijk maken (eigen SSID) en vervolgens het ingebouwde tijdsysteem gebruiken. Zolang de andere apparaten niet ingesteld worden op de andere SSID kunnen ze ook niet in de war raken.
com2,1ghz schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:46:
Ik denk dat het meest gemakkelijke is dat je twee routers hebt. Beide met dezelfde SSID, echter stel je op beide routers een tijd in voor wanneer de router de SSID aanzet, maar niet gaat overlappen met elkaar.

Voorbeeld voor als je tussen 21:00 en 0:00 bepaalde sites wilt blokkeren:
Router1 staat alles toe. De SSID daarvan stel je in op 8:00 t/m 21:00
Router2 heeft een lijst met geblokkeerde URL's. De SSID daarvan stel je in van 21:00 tm 0:00

De laptops/clients zullen automatisch verbinden met de juiste router.

Let wel op dat het heel simpel is om deze blokkades te omzeilen met VPN's of tunnel websites.
Wellicht dat je dan weer moet kijken naar iets als een Pi Hole waar je een lijst met websites/VPN providers moet toevoegen, maar dat is ook dweilen met de kraan open.
tweede router is zeker een optie. Slim idee om ze niet te laten overlappen in tijd.
Dadona schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:57:
Ik zou aparte Access Points toevoegen, geen losse routers. Recente, betere APs hebben o.a. tijdschakelaars voor SSIDs, doen aan onderlinge handover, ... Je geeft dan niet geld uit aan een apparaat dat voor dat geld ook nog allerlei andere functionaliteiten moet aanbieden. Ze zijn vaker beperkt op aantal SSIDs, VLAN toewijzing, ..
frankyfn126 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:58:

edit:
Ik heb net een ap gekocht voor boven, de unifiy light, die moet ik nog installeren. Als dit werkt hoe gaat het dan met die box van beneden, moet daar dan ook een ap en de wifi van de box uit?
dion_b schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:53:
[...]

Technisch 100% eens: dit kan met genoemde platforms (ook UniFi - het heet daar "WiFi Scheduler").

Maar opvoedkundig... technische beperkingen zijn een blijk van gebrek aan wederzijdse vertrouwen en respect, en nodigen uit tot pogingen tot omzeilen. Als dat vertrouwen en respect het probleem is zou ik eerder daaraan werken. Hier doen we het gewoon ouderwets met afspraken desnoods met subtiele herinnering indien nodig. Ik stimuleer m'n zoons ook om zich te verdiepen in netwerken en security, maar dat staat los van hun schermvrije tijd.
Brahiewahiewa schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:59:
[...]

Opvoedkundig zitten er ook twee kanten aan. Enerzijds natuurlijk jammer dat @iamcj deze kans om middels overleg tot een oplossing te komen, laat liggen. Anderzijds zijn de kinderen nu gemotiveerd om zich in ieder geval in technisch opzicht te bekwamen >:)
Het ene kind is het andere niet, zeker niet als er ook nog een stoornis bij komt kijken. Feit is dat hun kinderbrein het op moet nemen tegen machine learning algoritmes die psychologische trucjes gebruiken om hun aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Superverslavend dus. Ook voor sommige volwassenen. Mijn ene kind is daar simpelweg niet tegen bestand en heeft daar hulp bij nodig. Om 11 uur in de avond gaat hier daarom voor iedereen het internet er uit, maar dat is wel eens vervelend als je net een flimpje aan het kijken bent.

[ Voor 6% gewijzigd door iamcj op 26-09-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@iamcj oooow je hebt een unifi ac lite!
Easy dan :) daar kun je het gewoon instellen. Je experiabox zou ik sowieso uitzetten en een 2e unifi kopen als je dat nodig hebt qua dekking. Werkt toch net wat beter/simpeler dan mix met je EB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
laurens0619 schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:01:
@iamcj oooow je hebt een unifi ac lite!
Easy dan :) daar kun je het gewoon instellen. Je experiabox zou ik sowieso uitzetten en een 2e unifi kopen als je dat nodig hebt qua dekking. Werkt toch net wat beter/simpeler dan mix met je EB
Die kan ik dan ook in de woonkamer leggen en dan heb ik ook bereik in de tuin :)

Maar easy, gaat hier niets....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnsGQ9KjpW-HDFmxlsemq3gBVVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dsGnG5FLqJeYJ5f9dQAijFm5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

iamcj schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:08:
[...]

Die kan ik dan ook in de woonkamer leggen en dan heb ik ook bereik in de tuin :)

Maar easy, gaat hier niets....

[Afbeelding]
Wel java geïnstalleerd? ;)

Klik eens op troubleshoot, dan kom je iig verder met wat je mist voor de controller.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
nelizmastr schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:21:
[...]

Wel java geïnstalleerd? ;)

Klik eens op troubleshoot, dan kom je iig verder met wat je mist voor de controller.
Goed begin...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ9ikkTZdg_cLUtVZkPhOfMwLRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mir7OWhvHgoPmmb6sJ7NoX0V.png?f=fotoalbum_large

De unify network app om mn mobiel vind ook niets.

[ Voor 4% gewijzigd door iamcj op 26-09-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
iamcj schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:42:
[...]

Goed begin...
[Afbeelding]

De unify network app om mn mobiel vind ook niets.

Eens een andere laptop proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@iamcj misschien is je (scherm)tijd op?
:+

Maar ik zou voor dit type vragen beter het grote ubiquiti topic opzoeken om het aan de praat te krijgen

Pagina: 1