Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:02
Voor mijn PV installatie heb ik een 3-fase aansluiting nodig.
Probleem is alleen dat mijn huidige groepenkast vol zit, wat is de meest logische oplossing?

Een Alamat in een mini groepenkast er links tegenaan, die dan op de hoofdschakelaar wordt aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N1xYf-IOOIqEPC4DzHDW4_BofM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ea7dHfwA5Rllfe7QUccfpx05.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Zo te zien heeft ts al een 3 fasen aansluiting.
Bij ons hebben ze er een minikast naastgehangen met een 3 fasen alamat voor de zonnepanelen en die verbonden met de hoofdschakelaar.

Wat me nog opvalt is dat je 1 fase groepen achter een 3- fasen aardlekschakelaar hebt, dat mag volgens mij niet (meer?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 22:45
Pejdref schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:25:
Zo te zien heeft ts al een 3 fasen aansluiting.
Bij ons hebben ze er een minikast naastgehangen met een 3 fasen alamat voor de zonnepanelen en die verbonden met de hoofdschakelaar.

Wat me nog opvalt is dat je 1 fase groepen achter een 3- fasen aardlekschakelaar hebt, dat mag volgens mij niet (meer?).
Dit mocht destijds wel volgens de nen1010 dus mag zo blijven.
Ik zou er een kastje naast zetten als dat past.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-06 00:50
Uitbreiding ligt aan de ruimte, die laat je op de foto niet zien 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvolutionX
Links zitten planken, die kunnen verwijderd worden waardoor er eventueel nog een volledige kast naast kan.

Deze meterkast is in 2015 geplaatst, toen mocht die 4 polige aardlekschakelaar nog net wel volgens mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Als je toch bezig bent en de ruimte hebt zou ik er persoonlijk een volledige kast naast hangen. Had ik achteraf gezien zelf ook moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EvolutionX schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:13:
Links zitten planken, die kunnen verwijderd worden waardoor er eventueel nog een volledige kast naast kan.
Als dat zou kunnen, zou ik persoonlijk dat overwegen. 3 fase componenten nemen behoorlijk wat ruimte in en mocht je in de toekomst nog meer groepen (1 of 3 fase) nodig hebben, dan kan je makkelijk uitbreiden. Denk aan warmtepomp/EV.
Deze meterkast is in 2015 geplaatst, toen mocht die 4 polige aardlekschakelaar nog net wel volgens mij :)
Het is toegestaan, maar wordt wel afgeraden.
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Gewoon een mooie volledige Hager kast naasthangen met een 3 fase alamat voor je panelen. Heb je voor de toekomst nog mooi de ruimte voor nieuwe uitbreidingen. Anders blijf je bezig met kleine minikastjes erbij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30

Blokker_1999

Full steam ahead

Pejdref schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:26:
Als je toch bezig bent en de ruimte hebt zou ik er persoonlijk een volledige kast naast hangen. Had ik achteraf gezien zelf ook moeten doen.
Inderdaad, wie weet ga je binnen 10 jaar nog wat dingen bijplaatsen zoals een warmtepomp of laadstation voor een EV. Dan heb je weer plaats tekort als je nu een zeer klein kastje bijzet. Mocht je de ruimte hebben, zorg dan ineens voor een kast die in de toekomst nog kan meegroeien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:45

Wuursj

want worst is al bezet

• Vervang een bestaande 3 fase aardlek door twee x 1 -fase aardleks (ALS) (max 4 groepen per ALS dus dat gaat goed). Iedere ALS op aparte fase dus de 1 fase groepen zijn verdeeld over 2 fase.
  • Vervang de huidige krachtgroep (kookplaat?) door een 3 fase ALAMAT
  • Vervang een bestaande aardlek door een 3 fase ALAMAT voor de zonnepanelen.
Volgens mij moet dat net passen en je hebt meteen 1 fase aardleks voor je 1 fase groepen.
En maak dan meteen duidelijk welke groepen aan welke aardlek hangt, dat is nu onduidelijk.

De twee krachtgroepen aan 1 aardek hangen zou ook kunnen maar dat past fysiek niet. En zonnepanelen achter eigen aardlek hangen, vind ik wel prettig.

[ Voor 36% gewijzigd door Wuursj op 26-09-2022 16:58 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

Detmer

Professioneel prutser

Wuursj schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:32:
Vervang een bestaande 3 fase aardlek door twee x 1 -fase aardleks (eentje voor 4 groepen, eentje voor 3 groepen)
Vervang de huige kracht groep (kookplaat?) door een 3 fase ALAMAT
Vervang een bestaande aardlek door een 3 fasa ALAMAT voor de zonnepanelen.

Volgens mij moet dat net passen en je hebt meteen 1 fase aardleks voor je 1 fase groepen.
En maak dan meteen duidelijk welke groepen aan welke aardlek hangt, dat is nu onduidelijk.

De twee krachtgroepen aan 1 aardek hangen zou ook kunnen maar dat past fysiek niet. En zonnepanelen achter eigen aardlek hangen, vind ik wel prettig.
Grijs hangt aan grijs en zwart hangt aan zwart? Zo is het in onze meterkast ook met kleuren gecodeerd.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Detmer schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:37:
[...]

Grijs hangt aan grijs en zwart hangt aan zwart? Zo is het in onze meterkast ook met kleuren gecodeerd.
Met kleuren kan dat, ABB doet dat vaak met ' groene' en ' grijze' groepen en bij nader inzien lijkt dat hier boven ook gedaan te zijn met zwart en grijs. :$

Maar je kan ook
ALS-groep-groep-groep-groep ALS-groep-groep-groep-groep doen. Dat is bij Hager prettig omdat je dan kam-rails speciaal voor dit doel kan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4X719NZ.png

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 26-09-2022 13:08 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
Bedankt voor de reacties.De oplossing van Wuursj kan ik mij ook wel in vinden, maar denk toch dat ik ga voor de wat minder ingrijpende oplossing.

Ik zal alleen dat ik helaas geen verdeelblokjes heb. Verstandig om die toe te voegen de de bedrading vanuit de hoofdschakelaar op de verdeelblokjes te doen en van daaruit te verbinden naar iedere ALS?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfmaGJvfEFf6_2GDEX2peXdLQi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eV0hqYU59VFYy3PjYSY5FW1e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Dat kan. Maar je kan ook vanuit de hoofdschakelaar met dubbele adereindhulzen splitten: de bestaande draden naar de ALS'en en de nieuwe draden naar de nieuwe zonnepaneel-ALAMAT. Die ALAMAT wil je dan in een los kastje plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://conexholland.nl/wp-content/uploads/2020/09/27.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uLzkEor.png
En doe dan meteen een afdek kousje over die blootliggende niet gebruikte kam aansluiting ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Ko4mIE.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7iHBfov.png
Kosten bijna niks. Of een kortere kam er in. Of een extra groep op die plek als je toch bezig bent.

En er lijkt 2,5mm2 gebruikt in je kast voor de zekering vanuit de linker ALS? Niet heel netjes, er kan in normaal gebruik 32A over lopen en dan is 2,5mm2 te krap. Dikker kom je wellicht niet kwijt als paartje in de ALS maar beter om daar ook te splitten met adereindhulzen en dan wel netjes 6mm2 te gebruiken.

[ Voor 78% gewijzigd door Wuursj op 26-09-2022 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 22:52
Kabels 'dubbel insteken' op de hoofdschakelaar is inderdaad niet zo'n goed idee, dus als je blokjes kunt plaatsen zou ik dat zeker doen. Met adereindhulzen kan natuurlijk ook.

Het kan ook aan mij liggen, maar wat is de kabeldiameter die uit je aardlek komt naar de groepen? Dat lijkt op het linker deel van de foto toch wel erg op 2,5mm? Ik zou op zijn minst 4mm verwachten...

[ Voor 5% gewijzigd door joerij op 26-09-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvolutionX
De kabels richting de krachtgroep en 3 andere groepen bedoel je?
Was mij nog niet opgevallen, maar zijn idd dunner dan die dan de rechter aardlek. Zijn deze per definitie te dun (krachtgroep is tbv 2fase inductie)?

Best leerzaam hier btw 👍

[ Voor 20% gewijzigd door EvolutionX op 26-09-2022 22:15 ]

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 22:52
EvolutionX schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:58:
De kabels richting de krachtgroep en 3 andere groepen bedoel je?
Was mij nog niet opgevallen, maar zijn idd dunner dan die dan de rechter aardlek. Zijn deze per definitie te dun (krachtgroep is tbv 2fase inductie)?

Best leerzaam hier btw 👍
We bedoelen idd de kabels naar de linker groepen en krachtgroep. Het verschil valt vooral op omdat de nuldraad dikker is...
Wat betreft kabeldikte kun je hier kijken: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Daar staat het netjes uitgewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door joerij op 28-09-2022 15:42 ]

Pagina: 1