Plaatsen pompschakelaar of pomp aansluiten op cv?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluz
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 11:02
Mijn woning is voorzien van radiatoren in combinatie met een cv ketel (Bosch 30HRC 2).
Alleen in de keuken is een klein vloerverwarmingscircuit. Deze wordt aangestuurd door een 24/7 draaiende pomp. Dit wil ik niet meer permanent hebben, maar slimmer schakelen. Ik zie twee eenvoudig uit te voeren opties:
1 plaatsen van een pompschakelaar die reageert op aanvoer temperatuur.
2 pomp aansluiten op speciale aansluiting op cv ketel voor secundaire pomp (mag tot 100W). Pomp gaat dan alleen draaien bij cv gebruik. Geen warm water.

Mijn voorkeur heeft optie 2, alleen kan ik nergens vinden wat er met de pomp gebeurt in de zomermaanden. Er staat nergens dat hij periodiek even aan gaat.

Graag jullie gedachten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er is nog een optie 3. Ik gebruik een master/slave schakelaar. Zodra de ketel stroom gebruikt, dan gaat mijn vloerverwarming pomp draaien. Hij draait dus ook altijd ten minste 1 minuut per dag. Enige nadeel zou kunnen zijn dat de pomp ook gaat draaien bij warm water/douche vraag. Als jouw ketel een externe aansluiting voor een pomp heeft dan zou ik die gebruiken. Verwacht dat ze die ook elke dag even aansturen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

xah5kiDe schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:22:
Er is nog een optie 3. Ik gebruik een master/slave schakelaar. Zodra de ketel stroom gebruikt, dan gaat mijn vloerverwarming pomp draaien.
Ik vraag mij af hoe goed dat werkt, je wilt juist dat de vv pomp nog wat blijft nadraaien om gelijkmatig de warmte te blijven afvoeren/verdelen. Ook gaat niet iedere cv continue verwarmen en soms zelfs (bijna) uit bij laagste modulatie stand, dan zal de vv pomp ook uitgaan ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mij bevalt het al acht jaar prima zo. Ik heb de contact doos destijds bij Conrad gekocht. Ik heb ook een modulerende pomp maar bij elke stand is het verbruik meer dan de schakel drempel. Dat nadraaien is iets wat de CV ketel overigens bepaald. De vloerverwarming draait dus met zo lang na.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Optie 4:

Voor een tientje een wifi stekker kopen.
Met een simpel tijd schemaatje in de app kun je hem bijv 3 x per week een paar uur laten draaien in de zomer.
In de winter laat je hem gewoon aan of zet je hem zelf aan via de app als je gaat verwarmen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024