Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypma
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-08 09:50
Hi mede-tweakers!

Ik heb sinds kort een nieuwe woning en ben bezig een nieuw netwerk te ontwerpen. In de basis ligt een KPN 1 Gbit verbinding met een Fr!tzbox. Ik zou graag een UniFi netwerk willen oprichten en veel van die componenten inzetten. In ieder geval AP, camera's en deurbel G4 Pro
Belangrijk vind ik een goede 5Ghz dekking. Elke ruimte heeft een UTP aansluiting laag op de muur. Ik ben voornemens om die allemaal te voorzien van PoE+ door een dream machine of switch (?) in de meterkast aan die aansluitingen te voeden.
Ik wil buiten een drietal camera's en 2 binnen op de begane grond. Bij voorkeur ook gevoed door PoE maar hoe ik deze ga aansluiten moet ik nog uitvinden.

Huidig ontwerp uit de Unifi design tool: https://unifi.tiiny.site/
In de tool hebben ze nog niet de laatste versies van hun apparatuur staan dus ik heb placeholders gebruikt.
Ik wil gebruik maken van:
Unifi 6 Pro AP
Unifi 6 Pro AP Long range (tegen tuin zijde)
Unifi 6 In-Wall (Bij tv begane grond, slaapkamer 1 en slaapkamer 4)
Unifi 4G Pro Doorbel
Unifi 4G Bullet
Unifi Switch Enterprise 8

Slaapkamer 4 wordt een kantoor met 2 werkplekken. Die wil ik op de in-wall AP aansluiten bedraad.

Ik ben opzoek naar mensen die eens kritisch naar mijn ontwerp kunnen kijken. Mis ik zaken? Overdoe ik het ergens? Nog andere handige tips die jullie hebben uit ervaring?

Hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
5 camera's, 3 In-Wall, enkele AP's... Dat ga je niet redden met een enkele 8-poort switch met PoE. Daar heb je meer voor nodig. Dus of een tweede 8-poort switch met PoE of een grotere met meer PoE poorten.

Voor een standaard vaste aansluiting voor PC, TV etc heb je geen PoE nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:50

nelizmastr

Goed wies kapot

De UDM serie heeft nagenoeg geen POE, alleen de UDM SE. Beter neem je een dedicated POE switch.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypma
Scherp, dus dan kan ik beter een dream machine en dedicated PoE Switch combineren (met meer poorten inderdaad.

Ik heb trouwens ook een Synology Diskstation waar ik het OS op kan draaien, dat was ik eerder van plan tot ik de camera's erbij wilde. Maar ik weet niet of ik die dan ook als NVR kan laten fungeren? M.a.w. heb ik eigenlijk wel echt een dream machine nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
Als het een moderne goed geïsoleerde woning is, komt er vrij weinig signaal door je buitenmuren heen. Een U6 Long Range is gemaakt voor open ruimtes zonder obstakels (aka muren), en gaat hoogstwaarschijnlijk niet beter werken dan een U6 Pro. Ook al plaats je deze vlak achter de muur. Heb je HR++ glas, dan komt er vrijwel niks door heen.

Als je goede dekking buiten in je tuin wilt, zal je toch een Access Point buiten moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypma
Dank, dat neem ik direct van je aan. Dan plaats ik een Long Range buiten aan tuin zijde en een gewone U6 Pro in het midden van de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wat is de reden dat je voor een U6 Pro gaat en niet voor een U6 Lite?
Exact dezelfde vraag voor de deurbel.

Het lijkt er op dat geld geen probleem is maar kennis juist weer wel. Ik zou de mogelijkheden nog eens goed onderzoeken en de verschillen goed afwegen. Uit je vraag over je Synology blijkt dat ook. Op de pagina van de 4G (niet Pro) deurbel staat het namelijk ook duidelijk vermeld:
Note: UniFi Protect is required to run this product with full functionality. We recommend adopting it with a Dream Machine Pro or Network Video Recorder.
Misschien moet je een duidelijk overzicht maken van wat je wilt, inclusief plattegrond(en), zodat er een advies gegeven kan worden op basis van de situatie en niet van de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypma
Hi sypie, ik heb de plattegronden en het volledige plan gelinkt in mijn openingspost. Ik denk dat je daar overheen hebt gekeken?
Er is niet per se een reden om voor de Pro versies te gaan ten opzichte van de Lite versies. Voor dat advies ben ik hier ook zeker! Ik kreeg de indruk dat de Pro versies een grotere doorvoer snelheid hadden en een krachtiger signaal. Nou heb ik geen villa, maar is de woonkamer een redelijk oppervlakte. Ik ben toen begonnen met de Pro versie in de woonkamer en ben die in de overige ruimtes ook blijven gebruiken. Ik kan dus prima voor de Lite versies gaan in alle gevallen?
Voor de deur deed ik het trouwens wel speciaal voor de vingerafdruk lezer, leek mij een leuke toekomstige upgrade om op die manier de deur te openen, maar waarschijnlijk kies ik voor de gewone versie en ga ik voor een Loqed slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Jep, zin met de link verkeerd gelezen... Heb nu de plattegronden bekeken.

Je woonkamer is 12 * 5 meter. Dat kan prima met een Lite model. De pro heeft inderdaad een hogere doorvoersnelheid maar daar heb je weinig aan wanneer het achterliggende netwerk 1Gbit is. Bovendien wordt je internet er niet sneller van maar mogelijk alleen je lokale netwerk, tenzij je ook je bekabeling en infrastructuur gaat aanpassen.

Voor de verdiepingen durf ik te beweren dat één AP op de overloop voldoende is, dus op elke verdieping een AP. Dit op voorwaarde dat de tussenwandjes van gipsblokken o.i.d. zijn en niet van dik gewapend beton. Ik snap heel goed dat apparaten op 5GHz een flink stuk hogere datadoorvoer hebben. Het is alleen zo jammer dat die 5GHz amper door een gipswandje komt, waardoor je toch al over moet schakelen naar de 2,4GHz band.

Voor je vaste apparaten (CV, magnetron, PC, TV etc) ga je natuurlijk zo veel mogelijk voor bekabelde verbindingen. Volgens mij waren die ook nog niet opgenomen in je switch-poort-telling.

Verder zou ik de AP in de woonkamer een flink stuk centraler plaatsen, tegen de schacht naast de trap bijvoorbeeld. Lekker centraal pakt de hele woonkamer mee. En omdat je buiten al een camera van plan bent kun je net zo goed daar je AP ook buiten plaatsen, er moet immers toch een kabel door de tuin. Daar zou je een OutDoor AP op kunnen hangen. Zo heb je daar geen last van een betonmuur of HR++ glas. Je zou deze AP ook op een verdieping tegen de gevel kunnen schroeven, zelfde idee andere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ypma
Je geeft in je advies aan om maar 1 AP centraal op te hangen, ten koste van de 5Ghz dekking, terwijl ik juist in mijn OP had aangegeven een goede 5Ghz dekking als doel te hebben. Ik dank je voor het meedenken, maar zal om die reden dus toch in alle ruimtes eigen AP gebruiken om dat wel te bewerkstelligen.
Ik neem je advies om de Lite modellen te gebruiken graag ter harte en zal dat aanpassen in mijn plan. Budget telt natuurlijk wel, al zeg je van niet, maar budget is gewoon rekbaar om het doel te bereiken.
Ook dank voor je tip om de buiten AP en camera meer bij elkaar te hangen om efficiënt de buiten bekabeling te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je hebt, op 160mhz, maar 2 vrije kanalen op de 5ghz en op 80mhz 4 vrije kanalen.. Als je teveel accesspoints gaat ophangen dan gaan die elkaar dus verstoren.

De lite kan trouwens "maar" 80mhz dus dan heb je niet dat "probleem". De LR en pro hebben 160mhz

- Ik zou het accesspoint uit de meterkast halen. Die plek is supoptimaal voor en AP want branddichte deur en hoop metaal daar.
- Dan je AP in de woonkamer naar het midden plaatsen, ergens bij de trap/keuken
- Dan apart outdoor AP ophangen (maar dat was je al van je plan lees ik) voor al je outdoor apparaten.

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2022 11:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:31
De link doet het niet (meer?).

Ik mis een router, wat ga je gebruiken? Als je geen Unifi-router gebruikt, heb je de goede dekking maar mis je een deel van de functionaliteit qua netwerken inrichten.

Ik raad je aan om eerst een AP te kopen en die lekker op te hangen. Daarbij een controller (kan in 1e instantie prima op een PC !)
En gewoon eens even proberen wat het doet met de dekking - want die is vrij goed. Voor je het weet kun je met 1 of 2 APs minder je hele huis afdekken. Ook op 5Ghz.

Je kunt ook apparatuur van één generatie ouder nemen. Die doet nog steeds Wifi-5, met veel MiMo, forse bandbreedte en goede dekking.
Wifi 6 is vooral bedoeld als je echt veel draadloze apparatuur hebt die allemaal veel bandbreedte vragen. Hij kan met meerdere apparaten tegelijk praten. Je hebt dat hoogst waarschijnlijk totaal niet nodig, tenzij je een camping aan het voorzien bent.
Het is alsof je meerdere banen op een snelweg aanlegt: Er kunnen meer auto's rijden maar ze gaan niet harder.
Een groot voordeel van Wifi6 is dat apparaten zoals de NanoHD ineens tweedehands worden aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 22:07
In een huis van 12 bij 5 is een U6-Lite op elke verdieping echt meer dan voldoende. Heb ik in mijn huidige nieuwbouwwoning ook, overal goed signaal op 2.4 en 5Ghz. Heb de bandbreedte op 40mhz gezet wat naar mijn mening meer dan voldoende is, mocht je echt performance nodig hebben op je werkplek dan sluit je die bedraad aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomEngelen
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-07 13:27
Ik ben het met Ascension eens.
In mijn huis hetzelfde verhaal. Heb op elke verdieping een in-wall ap hangen en dan heb je dus ook meteen 2 bedraade aansluitngen.
2.4 heb ik uitstaan en heb met 5ghz echt overal wel bereik. in de uitbouw heb ik wel nog een extra in-wall gehangen waarmee ik de tuin ook meteen gedekt heb.

De dream machine ben ik zelf niet zo over te spreken als router/firewall. Het lijkt echt een mooi product, maar heeft simpelweg nog veel rare issues. Heb ze voor mijn werk best veel uit mogen leveren, maar het presteert gewoon niet. Zelf thuis ook over gestapt naar een fortigate en de rest unifi gelaten.

Voor wat de switch betreft zou ikzelf eerder voor een Ubiquiti UniFi USW-24-POE gaan. je gaat met 8 poorten in totaal gewoon te kort komen.

De link doet het niet meer, maar ben wel benieuwd naar je tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Mijn mening:

Wifi spul van ubiquiti is prima spul, maar ik ben het ook met @Ascension eens dat je geen LR moet gebruiken.
Wifi is twee weg verkeer en het is zinloos heel veel power vanaf een AP te sturen maar je devices kunnen dat niet, met als gevolg wel een connectie, maar geen dataverkeer.

En de niet wifi netwerkspullen van ubiquiti zijn zwaar overprized en hebben nogal wat issue's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1