Foto's
:strip_exif()/f/image/Ebxmj3ppeTMuMpp966QLDXkF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het bovenste huis en noord is ook echt noord, het huis staat niet 100% op de windrichting.
De eigenlijke vraag
Is mijn aantal panelen oost-west logisch en hebben de panelen op zuid zin of maak ik het hier te gecompliceerd mee dat het überhaupt technisch qua omvormer niet mogelijk is (i.v.m. minimale vermogens)?Uitleg gedachten gang
In de ochtend werken de oost panelen, door de dag heen gaan de zuid panelen mee doen en de oost steeds meer afvlakken terwijl de west panelen juist bij springen. In of tegen de avond wordt de meeste energie verbruikt en dan heb ik op west de maximale capaciteit te pakken.Zo kan ik mooi mijn eigen energie door de dag heen opgebruiken en voldoen aan mijn actuele behoefte met in het achterhoofd zo weinig mogelijk te hoeven salderen.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik zelf heb gerekend met 170x113 400Wp panelen dan kom ik uit op:Oost max. 6 panelen (links en onder de dakkapel, niks rechts er langs).
Zuid max. 4 panelen (op het schuine van het aanbouwtje).
West max. 14 panelen (maximale dak oppervlak).
De dakkapel zelf zet ik liever niets en mijn garage die wel op zuid staat wordt op ten duur geblockt door het huis van de buren.
De dakhelling is volgens 3D BAG +/-41 graden, dit kan zeker kloppen.
Schaduw
De zuid panelen worden op ten duur geblockt door het huis zelf.De oost panelen onder de dakkapel zullen misschien iets sneller geblockt worden t.o.v. de andere oost panelen.
Jaarverbruik
n.v.t. we gaan nu wel meer verwarmen met L/L MHI 3.5kW en in de nacht wil ik de c.v. op 15 of 16 graden nog laten werken. In de toekomst zou een warmtepomp L/W ook mooi zijn mocht ik genoeg vermogen op kunnen wekken.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A (dus liefst ook een 3 fase omvormer)Budget en doel
Heel de boel aanschaffen en het dak "vol" leggen (onder het motto doe het in een keer goed maar niet ten koste van alles).Liefst een systeem om mogelijk in de toekomst een accu op te kunnen koppelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Het hoge dak zelf op voor te leggen is voor mij te spannend maar elektrisch ben ik zeker voldoende onderlegd en mechanisch voorbereidend werk is ook geen probleem.Bijhouden van data
Een app is nuttig natuurlijk maar hoe uitgebreid zou ik nog nog niet weten in eerste instantie.Reeds verkregen offertes
Nog geen, pas een ingediend bij een lokaal elektro bedrijf.Regio
Brabant zuid-oost[ Voor 10% gewijzigd door Vogels60 op 25-09-2022 19:53 ]
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB