Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01:13
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzYmLAI10kMAVexZ9KpsHLDNx8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ebxmj3ppeTMuMpp966QLDXkF.jpg?f=fotoalbum_large

Het bovenste huis en noord is ook echt noord, het huis staat niet 100% op de windrichting.
De eigenlijke vraag
Is mijn aantal panelen oost-west logisch en hebben de panelen op zuid zin of maak ik het hier te gecompliceerd mee dat het überhaupt technisch qua omvormer niet mogelijk is (i.v.m. minimale vermogens)?
Uitleg gedachten gang
In de ochtend werken de oost panelen, door de dag heen gaan de zuid panelen mee doen en de oost steeds meer afvlakken terwijl de west panelen juist bij springen. In of tegen de avond wordt de meeste energie verbruikt en dan heb ik op west de maximale capaciteit te pakken.
Zo kan ik mooi mijn eigen energie door de dag heen opgebruiken en voldoen aan mijn actuele behoefte met in het achterhoofd zo weinig mogelijk te hoeven salderen.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik zelf heb gerekend met 170x113 400Wp panelen dan kom ik uit op:
Oost max. 6 panelen (links en onder de dakkapel, niks rechts er langs).
Zuid max. 4 panelen (op het schuine van het aanbouwtje).
West max. 14 panelen (maximale dak oppervlak).
De dakkapel zelf zet ik liever niets en mijn garage die wel op zuid staat wordt op ten duur geblockt door het huis van de buren.
De dakhelling is volgens 3D BAG +/-41 graden, dit kan zeker kloppen.
Schaduw
De zuid panelen worden op ten duur geblockt door het huis zelf.
De oost panelen onder de dakkapel zullen misschien iets sneller geblockt worden t.o.v. de andere oost panelen.
Jaarverbruik
n.v.t. we gaan nu wel meer verwarmen met L/L MHI 3.5kW en in de nacht wil ik de c.v. op 15 of 16 graden nog laten werken. In de toekomst zou een warmtepomp L/W ook mooi zijn mocht ik genoeg vermogen op kunnen wekken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A (dus liefst ook een 3 fase omvormer)
Budget en doel
Heel de boel aanschaffen en het dak "vol" leggen (onder het motto doe het in een keer goed maar niet ten koste van alles).
Liefst een systeem om mogelijk in de toekomst een accu op te kunnen koppelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Het hoge dak zelf op voor te leggen is voor mij te spannend maar elektrisch ben ik zeker voldoende onderlegd en mechanisch voorbereidend werk is ook geen probleem.
Bijhouden van data
Een app is nuttig natuurlijk maar hoe uitgebreid zou ik nog nog niet weten in eerste instantie.
Reeds verkregen offertes
Nog geen, pas een ingediend bij een lokaal elektro bedrijf.
Regio
Brabant zuid-oost

[ Voor 10% gewijzigd door Vogels60 op 25-09-2022 19:53 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

3 fase omvormer is geen goed idee, te weinig panelen.

Ik zie eerder 2 enkel fase omvormers, je meter saldeert toch.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Dan zit ik met een grotere omvormer 14p op het westen en een kleinere 10p op zuid-oost?
Zijn twee omvormers geen behoorlijke meerprijs?
Ook gaat dit behoorlijk wat plaats innemen?
Mocht ik in de toekomst een batterij willen dan heb ik er dus ook twee nodig aangezien ik er van uit ga dat deze op de tussen kring van de omvormer zitten?
Misschien moet ik iets anders bedenken of zie ik teveel beren op de weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Een omvormer met 3 trackers kost nog meer. Die zijn enorm zeldzaam.

En die zijn dan voor zover ik weet 3 fase modellen die niet met dergelijke korte string overweg kunnen.

Suggestie van @Rol-Co is de minst dure.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vogels60 schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:01:
Dan zit ik met een grotere omvormer 14p op het westen en een kleinere 10p op zuid-oost?
Klopt, een 5kW op 1 fase of een dure 5kW 3 fase kopen maar het voltage is aan de lage kant voor een 3 fase omvormer. Maar je zou daar even naar kunnen kijken. Voor de kleine aantallen een 2500 of 3000W met 2 trackers op fase 2.
Zijn twee omvormers geen behoorlijke meerprijs?
Hoeft niet, een grote 3 fase omvormer is zeker niet gratis, en je kan de kleine strings niet aansluiten.
Ook gaat dit behoorlijk wat plaats innemen?
Meer dan 1 ja, als ik naar mezelf kijk (ik heb er 3) hangen er 2 op zolder en 1 in de schuur, niet echt in de weg.
Mocht ik in de toekomst een batterij willen dan heb ik er dus ook twee nodig aangezien ik er van uit ga dat deze op de tussen kring van de omvormer zitten?
Nee gewoon op de meterkast na de hoofdschakelaar en regelt daar het stroom verkeer, maar is toekomst muziek, salderen is nog niet weg, nog niet over nadenken.
Misschien moet ik iets anders bedenken of zie ik teveel beren op de weg?
Iets anders kan ook, micro omvormers op de kleintjes, kan je ook op fase 3 nog wat zetten, niet nodig of nuttig maar het kan. Zoals ik al zei, je meter saldeert over de fase.

Meerdere omvormers heeft ook voordelen, 1 kapot gaat de ander nog door, of 1 fase weg door derden.

• Vogels60
Stel ik ga met (eventueel allemaal) micro omvormers werken, gaat dit dan geen behoorlijke verliezen geven in de vorm van spanningsval aangezien je idealiter zo dicht mogelijk bij je kWh meter pas van DC naar AC wil gaan omdat de AC "afgeregeld" wordt.
Ik moet mij nog redelijk inlezen over omvormer vs. micro omvormer maar ik laat me graag informeren en bijsturen over de materie.

• Ronald
Micro gaat duurder zijn dan 2 enkel fase omvormers. En inderdaad, maar verlies aan AC kant. Minder in het DC traject. Lood om oud ijzer.

Enige afweging is dat spanningsval in het DC traject niet bijdraagt aan eventuele netspanning problematiek.

Stringomvormers dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:16

ErikVers

e-Duurzaam

Om antwoord te geven op je topic en vraag: ja t heeft zin op meerdere windstreken te plaatsen. Behalve op t noorden zou ik gewoon vol leggen.

Heb momenteel een contract voor een jaar vast met een terugleververgoeding van 45ct.
Dan heb je met goed 2 jaar alles al terugverdient.

En met twee string omvormers of drie

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Rol-Co

Rol-Co

ErikVers schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:07:
Om antwoord te geven op je topic en vraag: ja t heeft zin op meerdere windstreken te plaatsen. Behalve op t noorden zou ik gewoon vol leggen.

Heb momenteel een contract voor een jaar vast met een terugleververgoeding van 45ct.
Dan heb je met goed 2 jaar alles al terugverdient.

En met twee string omvormers of drie
Noorden niet omdat?

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Ik het persoonlijk te lang vind duren voordat je die hebt terugverdient. Uitgaande van >30gr hellingshoek.

Jij dan?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Rol-Co

Rol-Co

ErikVers schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:47:
[...]

Ik het persoonlijk te lang vind duren voordat je die hebt terugverdient. Uitgaande van >30gr hellingshoek.

Jij dan?
Stel je kan bijv 7000Wp op je dak kwijt waardoor je 6800-7400 kWh opwekt maar je hebt er incl je warmtepompje en sww oplossing 1000-1200kWh meer nodig dan kan je dus met huidige prijzen er 1000,- tot 1200,- mee verdienen per jaar, dat is toch niet zo gek dan?

Of je legt een stapeltje gebruikt spul wat 1100,- kost net als dit, en met €0,21 nu terugverdiend na 5 jaartjes.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=58452&t=y

Maar is 45 graden dus slechter dan 30.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:10:
[...]

Stel je kan bijv 7000Wp op je dak kwijt waardoor je 6800-7400 kWh opwekt maar je hebt er incl je warmtepompje en sww oplossing 1000-1200kWh meer nodig dan kan je dus met huidige prijzen er 1000,- tot 1200,- mee verdienen per jaar, dat is toch niet zo gek dan?

Of je legt een stapeltje gebruikt spul wat 1100,- kost net als dit, en met €0,21 nu terugverdiend na 5 jaartjes.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=12038&sid=58452&t=y

Maar is 45 graden dus slechter dan 30.
Uhm maar op t noorden weet je wat je opwek factor is tov WP icm 30-45gr? Die link die je stuurde je eigen set?

Uitgaande van €0,45 teruglevertarief (mijn contract voor 23) zie ik die bussinescase niet op t noorden. Ik dacht aan jou reactie te lezen jij wel? Ik heb ruimte zat op t noorden vandaar dat ik nieuwsgierig was of ik iets over t hoofd zie…
Factor 0,35 tov WP kom ik met huidige extremen tarieven op 5.12 jaar TVT maar als tarieven iets normaliseren zit je op 10+ jaren?

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 28-09-2022 15:32 ]

• Rol-Co

Rol-Co

ErikVers schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:24:
[...]

Uhm maar op t noorden weet je wat je opwek factor is tov WP icm 30-45gr? Die link die je stuurde je eigen set?
Ja, kosten 1100,- en zelf gelegd, dat wel.
Uitgaande van €0,45 teruglevertarief (mijn contract voor 23) zie ik die bussinescase niet op t noorden. Ik dacht aan jou reactie te lezen jij wel? Ik heb ruimte zat op t noorden vandaar dat ik nieuwsgierig was of ik iets over t hoofd zie…
45 is laag, ik heb al dik 60 cent tlv en 1 jaar vast, maar een kWh kost me 1,- dus als ik die niet hoeft te betalen is het 1,-
Een kWh kost straks 70 cent met plafond, erboven meer, ga daar maar van uit.
Factor 0,35 tov WP kom ik met huidige extremen tarieven op 5.12 jaar TVT maar als tarieven iets normaliseren zit je op 10+ jaren?
Noord moet zo goedkoop mogelijk, prijzen zijn nu wat hoog maar misschien veranderd dat nog, containers verplaatsen kost veel geld nu maar als dat lager gaat worden is het vast beter.
Of iets gebruikt oprapen, zag pas 220Wp voor 60,-ps, ook duur maar wel 20 stuks (4400Wp) voor 1200,- en doen 2000kWh per jaar op noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Ik heb weer een nieuwe brainfart.

Ik vind het moeilijk hoe ik nu het vermogen van de omvormer moet bepalen met mijn oost-west verhaal i.c.m.
genoeg spanning om op te starten dus om specs met de werkelijkheid te combineren.

Stel ik doe 12 panelen op west (6x2 portrait) 12x400=4800 is het dan wijs om een 5kW omvormer te pakken b.v. SolarEdge SE5000 of is juist een lager vermogen beter? Ik denk dat het sowieso wijs is om optimizers te pakken?

Met mijn oost zit ik nog te stoeien vanwege de dakkapel.
Stel ik doe er 2 links van de dakkapel in portrait, zou het dan wat zijn om er 4 in landscape onder de dakkapel door te leggen tot einde dak of zou je dan eerder kiezen voor 3 in landscape onderdoor en nog 1 in portrait rechts boven de dakkapel?
Dan zal ik ook overal optimizers nodig hebben aangezien onder de dakkapel eerder schaduw komt dan van de nok.
Wat is dan hier het benodigd vermogen van de omvormer? 6x400=2400 is het dan juist wijs om een 2200W omvormer te pakken bv. SolarEdge SE2200?

Slaat mijn beredenering om 2 omvormers te pakken sowieso ergens op of is dit weggegooid geld?
Zoals eerder genoemd ben ik als de dood dat ik met een te laag vermogen uitkom om dat ik met die oostkant zit die sowieso de helft van de panelen heeft en ook nog eventuele schaduw van de dakkapel.
Of gaat juist alles goed omdat als de zon op het zuiden komt te staan beide kanten een behoorlijk vermogen al opwekken?

Ik laat de panelen op zuid denk maar varen aangezien dit behoorlijk wat kosten mee gaat brengen t.o.v. het nu al niet zo'n hele hoge rendement.

De "zekere" persoon weer bij mij kijken en het first time right idee.
Wederom bedankt voor jullie reacties en "veld"kennis te delen want op papier kan alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Heeft iemand nog een verhelderende kijk op mijn gewijzigd plan en op de denkwijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Vogels60 Voor dergelijke vragen hebben we design tools ;-)

Sunny design zonder account. SolarEdge designer met.

Of iets meer met de vinger in de lucht: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
@Ronald Dat heb ik gezien in de O.P. van zonnepanelen, laat deze tools nou net Google Maps gebruiken en daar staat mijn huis heel schuin op (zo schuin dat de complete voorgevel met deur en ramen te zien is) zodat je bij de dakkapel totaal niet fatsoenlijk in kan tekenen waar het juist net het spannendste is.
Ik zoek eigenlijk een tool waar ik juist met bovenstaande foto kan werken die uit een programma ook uit die O.T. van zonnepanelen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Vogels60 SolarEdge Designer kun je eigen achtergrond in uploaden. Wel zelf even schalen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25

JT

VETAK y0

Vogels60 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:01:
Ik heb weer een nieuwe brainfart.

Ik vind het moeilijk hoe ik nu het vermogen van de omvormer moet bepalen met mijn oost-west verhaal i.c.m.
genoeg spanning om op te starten dus om specs met de werkelijkheid te combineren.

Stel ik doe 12 panelen op west (6x2 portrait) 12x400=4800 is het dan wijs om een 5kW omvormer te pakken b.v. SolarEdge SE5000 of is juist een lager vermogen beter? Ik denk dat het sowieso wijs is om optimizers te pakken?
Alles wat ik hier op lees zegt, neem iets minder vermogen dan je panelen bij elkaar. Je je topt een klein deel van het jaar af maar het hele jaar slaat je omvormer eerder aan. Dan is de vraag hoeveel je dan moet hebben. Dit plaatje komt uit de TS van het zonnepanelentopic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrN7dOmzYhAYuXM-Fx7vJPqmXbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kki8tGqUAofU85gariK5QOD9.webp?f=user_large

Zoals je kunt zien is west op 30 graden 82% van max vermogen, 40 graden geeft 79%. Laten we voor het gemak even 80 procent pakken. 4800 * 0,8 = 3840w. Dus theoretisch zullen je panelen niet meer dan pak hem beet 3900 watt geven. Gegeven dat je precies op west zit. Zeg dat je dan 10% kleinere capaciteit krijgt zodat je omvormer sneller aan gaat en later uit. Kom je uit op 3500 watt grofweg.

Ben wel even benieuwd of andere mensen met ervaring bovenstaande rekensom kunnen onderschrijven :)
Met mijn oost zit ik nog te stoeien vanwege de dakkapel.
Stel ik doe er 2 links van de dakkapel in portrait, zou het dan wat zijn om er 4 in landscape onder de dakkapel door te leggen tot einde dak of zou je dan eerder kiezen voor 3 in landscape onderdoor en nog 1 in portrait rechts boven de dakkapel?
Links/rechts zegt mij niet zoveel, is dat van buitenaf gezien kijkend naar de dakkapel of van binnenuit naar buiten kijkend? Ik zeg denk ik zoveel mogelijk onder de dakkapel door doen, die krijgt minder schaduw van de dakkapel. En dan zuidelijk zoveel mogelijk portrait naast de dakkapel.
Dan zal ik ook overal optimizers nodig hebben aangezien onder de dakkapel eerder schaduw komt dan van de nok.
Wat is dan hier het benodigd vermogen van de omvormer? 6x400=2400 is het dan juist wijs om een 2200W omvormer te pakken bv. SolarEdge SE2200?
Of je optimizers nodig hebt vind ik moelijk te zeggen. Als je alleen de laatste 2 uur van een dag schaduw erop hebt dan weet ik niet of dat interessant is. Vermogen, zie rekensom hierboven.
Slaat mijn beredenering om 2 omvormers te pakken sowieso ergens op of is dit weggegooid geld?
Zoals eerder genoemd ben ik als de dood dat ik met een te laag vermogen uitkom om dat ik met die oostkant zit die sowieso de helft van de panelen heeft en ook nog eventuele schaduw van de dakkapel.
Persoonlijk denk ik dat gezien de totaal verschillende situaties per kant het geen slecht idee is.
Of gaat juist alles goed omdat als de zon op het zuiden komt te staan beide kanten een behoorlijk vermogen al opwekken?

Ik laat de panelen op zuid denk maar varen aangezien dit behoorlijk wat kosten mee gaat brengen t.o.v. het nu al niet zo'n hele hoge rendement.

De "zekere" persoon weer bij mij kijken en het first time right idee.
Wederom bedankt voor jullie reacties en "veld"kennis te delen want op papier kan alles.
Ik zou eens simuleren of de panelen "op zuid" wel genoeg op gaan leveren. Ze staan gericht op zuid maar eigenlijk heb je vooral zon uit oost. Dus panelen weggedraaid van waar de meeste zon vandaan komt, want zo te zien ga je snel schaduw krijgen van je huis op (de meeste van) die panelen. Je neiging om dat te laten varen snap ik wel.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Ik ben inmiddels wat aan het stoeien geweest in SolarEdge designer.

Ik heb iets in mijn hoofd alleen pikt de designer dit niet, ik hoor graag van jullie of dit een "computer says no" is of ook iets wat echt niet kan. Probleem nu is dat de software minimaal 8 panelen aan een string verwacht.
  • Omvormer se5k-rwb (korte string variant dus)
  • Oost string met 6 DMEGC 400W panelen i.c.m. S500B optimizers
  • West string met 12 DMEGC 400W panelen i.c.m. S440 optimizers
Even voor de duidelijkheid, optimizers die nog niet werken zijn alleen maar verbruikers en wil je juist niet in een leverende string hebben?

Ik heb van het bedrijf een schets terug met behoorlijk wat rode balken in het systeem verlies diagram, schaduw instralings verlies 6.64%, reflectie verlies 3.61%, die stellen voor (toen er ook nog sprake was van zuid) een se6k, s440 en 22x 400W.
Ik vroeg hoe dan met zuid er uit, ja dat kan ook nog gewoon maar iets zegt mij dat ik dan heel veel "vroege zon" weggooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Dit is het rapport van het installatiebureau, wat is hier kritisch technisch over te zeggen?

Zou mijn hierboven geopperde idee beter uit pakken of zou ik beter naar Enphase gaan kijken?
Klein achtergrond verhaal, het installatiebedrijf is iemand uit de vriendengroep dus het SolarEdge spul i.c.m. panelen zal ik vermoedelijk nergens zo "goedkoop" als bij hem kunnen krijgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBGjEdykC9AHvLlE3jAoUw0Vh8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AFzoxD9CxPdeXJOPdGKMf972.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpNddINaW7Lv2MFbRe7QXRek5yw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1QRx577x2Rm8cVGXKkBciRJy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmu6Vg3UcV8yCEVr3BdIk2sZThM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GRvQHs7vfRvvgrJMkMHGI8Un.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Vogels60 op 15-10-2022 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmkRDawmlJoKBsUIdkv810vmgME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlTd7fAqmHTMehSTfN6SN1PK.jpg?f=fotoalbum_large

SEK5-RWB
string 1
oost 6x400W=2400W s500b
zuid 4x400W=1600W s500b
string 2
west 12x400W=4800W s440

Om maar weer even te reageren is het ondertussen gelukt om alles in te tekenen maar ik loop nog steeds tegen blokkades aan waarvan ik niet weet of ze stug door het programma afgewezen worden of het ook echt niet gaat.
Ik heb de zuid panelen toch maar weer bij gelegd om zo de oost panelen sneller op te laten starten maar nu zit ik weer met een overspanning op west.

Misschien wel een van de belangrijkste vragen:
Moet ik het zoeken in zo'n RWB omvormer of maakt dit in mijn geval totaal geen verschil met opstart(spanning) en dan maar een SE6K met 22 s500b's en hopen? Of is in het uiterste en vermoedelijke duurdere geval Enphase de enige redding?

Ik waardeer jullie ideeën en opmerkingen zeer.
Ik zie denk ik door de bomen het bos niet meer, mijn denkwijze klopt niet of het gaat gewoon real-life echt niet wat ik wil.

[ Voor 12% gewijzigd door Vogels60 op 16-10-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Ik had aangegeven, zou iets met minder panelen ook gaan aangezien ik zo wel heel veel kWh ga opwekken? (mochten meer panelen het complete rendement flink omhoog halen wil ik ze toch best op zuid hebben liggen)
Nu heeft hij voorgesteld om dan zuid te laten vallen en verder SE5K met S500B een offerte te gaan maken.
Ik heb alles ingetekend en volgens mij gaat dit toch niet echt de bedoeling van de SolarEdge basisregels zijn? (ook i.v.m. maar 6 panelen op een dakvlak?)
Ik heb niet perse het idee dat hij dit expres doet maar meer gewoon omdat het kan in SolarEdge Designer zal het wel acceptabel zijn alleen ik zou het jammer vinden als ik straks 10k uit ga geven aan iets waar ik nu al van weet dat het niet goed of veel beter kan.

Heeft iemand van jullie SolarEdge guru's een beter idee? Ik wil best het "basis" design van mijn huis beschikbaar stellen zodat iemand van jullie daar daar eventueel wat mee kan stoeien als dat uitwisselbaar is...

Ik hoop op jullie kennis _/-\o_

Wat dus zijn voorstel gaat worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U97P_N7wya-L-06G-aYtHEEhX2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi2sL2k7Phb7Jt6vmaAP52pV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSGbTqWkm36DYp0LiU75v74aIAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2an87am7GNfjgY5QdhO02goa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJsxpPji_NgHzL3kQGJdrQNQWi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw2P7Mradqy7QTjg9W1UPuHm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWCeeIWppa0J8rEYjZD8Ad_yydY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onZO5eZFjOuZkrLnp8fGFPMv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Vogels60 op 18-10-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wODw0DsEd_V9JsKBA-C6m-lCVWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x203oYcdJUzGcAnNoHA8hnEb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmJn1j-1kkfgk0m-9Kl--XlDBaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlxhpk8GVJCqdaMPOeJzrHal.jpg?f=fotoalbum_tile

Even nog een terugkoppeling.
Ik heb eieren voor m'n geld gekozen en alles gemaakt met Enphase.
Ik denk gezien de complexiteit met schaduwen en ook het weg vallen van panelen gedurende de dag de beste keuze.
Alles zelf aangelegd, mochten er vragen zijn hoor ik het graag.

Pagina: 1