Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdwesp
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-02-2023
Momenteel heb ik een Sunny Boy 3000 HF 30 met 12x 240V jingly panelen.
Gepositioneerd 3x4 rijen op het zuiden onder hoek van 20 graden, horizontaal.

Nu zag ik dat mijn omvormer 2 string aan kan.
Ik zat te denken om 1 panelen weg te doen, dus 9x240=2160WP op 1 string en ter vervanging 5x450=2250W op 1 string onder dezelfde hoek alleen dan vertikaal geplaatst ipv horizontaal.

Ik weet dat het wat overgedimensioneerd is, maar dat neem ik voor lief.

Kan dit ?! Ik ben erg benieuwd. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door evdwesp op 25-09-2022 19:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:42
Maximaal 3150w mag er aan een 3000HF 30 maar het lijkt mij ook dat de panelen op eenzelfde MPPT hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:29
Polystring noemt SMA dat, en het moeten dan inderdaad 2 gelijke strings zijn qua panelen en aantallen.
Voor jouw plannen heb je een omvormer nodig met 2 mpp trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdwesp
Ik had gelezen wanneer de 2 verschillende strings binnen de 10% marge vallen okee is. Dus 2160 om 2250 zit er mooi binnen. Overdimensionering kan voor 100% toch bij SMA of geldt dit alleen voor nieuwere modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 19:34
Dit is een slecht idee. Geen idee ook wat SMA ooit bezield heeft om parallelle DC ingangen zonder aparte trackers op dit soort kleine omvormers te monteren. Daar krijgen mensen alleen maar dit soort onverstandige ideeën door ;)

Ik lees in de NL talige handleiding:

Eisen aan de PV-modules van de aangesloten strings:
– identiek type
– hetzelfde aantal
– identieke oriëntatie
– identieke hellingshoek

En dat is met goede reden. Parallelle strings zijn residentieel zowiezo niet handig, maar als je het al doet moeten ze opgebouwd zijn uit precies dezelfde aantallen en typen panelen. Zo niet, dan krijg je door spanningsverschillen allerlei gekke dingen waardoor je omvormer op zijn best slechter presteert en met een beetje pech gewoon in storing gaat. Vergelijk het met twee batterijen/accu's met verschillende spanningen parallel schakelen in een stroomkring. Dat gaat ook niet goed.

Maareh, waarom zo krenterig eigenlijk. Met de huidige energieprijzen heb je een nieuwe omvormer er in een jaartje wel uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evdwesp
Het gaat om het principe. Er zitten 2 ingangen in en dan kan je dus 2 strings gebruiken. Volgens zeggen moet de totale Voc spanning van beide strings met een max van 10% van elkaar afwijken.
Het aantal is dan niet van belang maar de som van de Voc spanning per string. Hoek en oriëntatie, moeten uiteraard aan elkaar gelijk zijn.

Ik vraag mij dus af of dit klopt wat er wordt beweerd over de Voc spanning.
Pagina: 1