Dotpitch??

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:26
Volgens mij is het begrip dotpitch de ruimte die elke pixel van een monitor in beslag neemt. Dan geldt natuurlijk ook, dat hoe kleiner de dotpitch is, hoe scherper het beeld.

Kan iemand mij verklaren waarom het goedkope model monitor van de Philips (109S20) een kleiner dotpitch, namelijk 0,23mm, heeft dan het duurste model (109P20) in die serie. De 109P20 heeft een dotpitch van 0,24mm, geen groot verschil, maar toch.

Verwijderd

De ene wordt vaak diagonaal gemeten terwijl de goadkope modellen vaak de horizontale lijn als Dotpicth gebruiken...... Gebeurt wel is in ultracheapotroep....

In dit geval is het iets anders denk ik: de dure gebruikt een ander rastermethode en veel betere (en afgeschermde) componenten.... netto zijn de specs iets minder: de praktijk zal het tegendeel bewijzen.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Op dinsdag 28 augustus 2001 09:50 schreef TweakersOnly het volgende:
Volgens mij is het begrip dotpitch de ruimte die elke pixel van een monitor in beslag neemt. Dan geldt natuurlijk ook, dat hoe kleiner de dotpitch is, hoe scherper het beeld.
Dotpich of DP is de ruimte tussen de beeldpuntjes in (da's mij altijd geleerd i.i.g.).

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• ProGo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10
Ligt ook aan het type monitor, diamondtron/trinitron is heel anders als de normale CRT.

Diamond/Tritron heeft een AG-pitch, normale CRT Dotpitch.

De Aperture Grille Pitch (AG-pitch) is de afstand die horizontaal tussen de fosfor banen zit op een Diamondtron beeldbuis. Bij een FST beeldbuis wordt gesproken over de Dot Pitch dit is de diagonale afstand tussen twee dots. Wil men AG-pitch vergelijken met een Dot Pitch dan moet men de horizontale Dot Pitch vergelijken met de AG-pitch van een Diamondtron monitor.

Voorbeeld:

Diamondtron 17" monitor met een AG-pitch van 0.25 mm heeft horizontaal 325 mm/0.25 mm = 1300 lijnen.
Een FST 17" monitor met 0.26 mm diagonale en 0.22 mm horizontale Dot Pitch heeft 325 mm/ 0.22 mm = 1477 beeldpunten.
Beide 17" monitoren zijn dus in staat om 1280 x 1024 weer te geven zonder verlies van scherpte.

• bloasfist
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

Naar aanleiding van deze advertentie nog een vraagje over dotpitch. Ik heb gemaild naar die aanbieder, en de dotpitch is 0,28mm. Voor dat geld mag je ook geen supermonitor verwachten, maar ik zie dat de moderne monitoren allemaal een dotpitch van 0.24-0.26 hebben. (ongeacht de grootte van de monitor). Is een monitor met dotpitch 0.28 echt niet om aan te zien, of is het een miniem verschil met bijv 0.25mm dotpitch?

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

0.28 was een paar jaar geleden gewoon de standaard, dus zo slecht kan het neit zijn.

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

Op zaterdag 24 november 2001 09:38 schreef bloasfist het volgende:
Naar aanleiding van deze advertentie nog een vraagje over dotpitch. Ik heb gemaild naar die aanbieder, en de dotpitch is 0,28mm. Voor dat geld mag je ook geen supermonitor verwachten, maar ik zie dat de moderne monitoren allemaal een dotpitch van 0.24-0.26 hebben. (ongeacht de grootte van de monitor). Is een monitor met dotpitch 0.28 echt niet om aan te zien, of is het een miniem verschil met bijv 0.25mm dotpitch?
Het is een beetje afhanklijk van het formaat van de beeldbuis. Een 21" monitor met een dot pitch van .28 hoeft niet perse een slecht beeld te geven. De buis is immers groter. Het wordt dan pas duidelijk dat de dot pitch te laag is bij extreme resoluties. 1600x1200 kan bijvoorbeeld nog heel behoorlijk zijn, maar 2048x1536 niet om aan te zien.

Hoe dan ook, hoe lager de dot pitch, des te beter de buis.

• bloasfist
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

Op zaterdag 24 november 2001 10:00 schreef HlpDsK het volgende:
0.28 was een paar jaar geleden gewoon de standaard, dus zo slecht kan het neit zijn.
Zou je "een paar jaar" kunnen specificeren? Praten we dan over 5 jaar of over 2 jaar terug?
Ben wel benieuwd hoe oud dat ding is namelijk.
edit:

[url=http://www.tweakers.net/nieuws/1965?highlight=monitor]Dit is de meest recente review van een monitor die .28 dotpitch heeft. En daar wordt gesproken over:[quote]
he unit uses the brilliant Diamondtron CRT but only offers a meager .28 dot pitch, which sets it at the bottom of our line up in that category.
[/quote]

En dat is begin '99. Dus de standaard 0.28 dotpitch is wel een jaar of 5 geleden denk ik :(. Ik denk dat ik er maar gewoon langsga om hem werkend te zien. Gewoon even kijken of het er op 1600*1200 ook nog leuk uitziet.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

Paar jaar .. mja .. dat was ten tijde van de vroege Pentium :+

Ik weet niet wat bv. m'n eigen scherm voor dotpitch heeft.
Het schijnt .22 en .16 te zijn. En dat scherm is nu het 'uitlopende' model.

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 10:36

J.apiooo

FWN

Okay.. inhaken op dit oudere topic. Een 2e hands 17" scherm met een dotpitch van 0.28 mm... kan iemand aangeven hoe dit zit in vergelijking met een 17" met een dotpitch van 0.26 mm. Is dit verschil te verwaarlozen of hangt het inderdaad puur af van de kwaliteit van de onderdelen van het (CRT) scherm?

Jaap

Pagina: 1