[PC] Terra Invicta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kde9IBb6pXNyqGEHzzZM2xVvNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5kq2TB6qK89Vqbvn4FRpjhXn.png?f=user_large

Wat is Terra Invicta

Terra Invicta is een "grand strategy" game van Pavonis Interactive. Pavonis Interactive is de game studio die voorheen bekend stond als Long War Studios, de ontwikkelaars van de populaire "Long War" mods voor XCOM: Enemy Unknown en XCOM 2.

Na het succes van de Long War mods, zijn de ontwikkelaars begonnen aan hun eigen spel. Net als in de XCOM spellen, staat ook hier de plotselinge verschijning van buitenaardse krachten centraal.

Het verhaal van Terra Invicta begint vandaag de dag op Aarde, waarbij alle landen en hun onderlinge verhoudingen nauwkeurig zijn uitgewerkt, inclusief zeer recente ontwikkelingen zoals de oorlog in Oekraine. Maar de zaken lopen anders na de ontdekking van een buitenaards ruimteschip, waarbij het bij de landen van de wereld niet echt weten wat ze er mee aan moeten.

Terwijl de landen vooral met zichzelf en met elkaar bezig zijn, ontstaan er meerdere grensoverschrijdende facties met elk een eigen idee over hoe er gereageerd moet worden op de komst van de aliens. De Resistance wil ze bestrijden, de Protectorate wil dat de mensen zich overgeven aan de aliens en Project Exodus wil het zonnestelsel verlaten. En er zijn nog meer facties.

Spelverloop

Als speler kies je een van de facties om te leiden. Samen met de Councillors van jouw factie is je doel in eerste instantie om de de Aardse politiek zoveel mogelijk te beinvloeden om zo meer steun voor jouw plannen te winnen. Dit kan door het inzetten van beroemdheden die de publieke opinie doen omslaan of door het manipuleren van de binnenlandse politiek van een land. Langzamerhand vergaar je steeds meer controle over landen om zo onderzoek te sturen, inkomsten te vergaren en de concurrerende facties te dwarsbomen.

Nadat je zoveel mogelijk steun en middelen hebt vergaard, komt het moment om de Aarde te verlaten. En net als de Aarde is ook het zonnestelsel in detail nagemaakt. Je begint met een klein ruimtestation en bouwt in de ruimte verder aan je vloot (want alles vanaf Aarde lanceren is niet handig).

Zo openen er andere strijdtonelen waarin je jouw factie tegenover de andere plaatst. Uiteraard zijn de buitenaardsen ook steeds vaker van de partij en ontdek je meer over de bezoekers en wat ze komen doen.

Waar kun je Terra Invicta kopen?

Terra Invicta heeft een Kickstarter-campagne gehad en sommige niveaus van Kickstarter-backers hebben al een tijdje toegang tot de Beta. Het spel is op dit moment ook beschikbaar in Early Access, waar alle Kickstarter-backers toegang tot hebben en waar andere geinteresseerden aan mee kunnen doen door het spel te kopen.

De Early Access release bevat alle content die voor de daadwerkelijke release op de planning stond. Wel is er nog werk aan de winkel op het gebied van balans, AI en bugs. Zie ook deze post van de ontwikkelaars over de staat van het spel bij Early Access. De EA fase gaat naar verwachting een aantal maanden duren.

Na de volledige release komt er nog nieuwe content in de vorm van alternatieve begin-scenario's. In plaats van het verhaal dat begint in de huidige wereld, komt er de mogelijkheid om te beginnen toen de koude oorlog het heetst was of in een toekomstig scenario waarbij de mensheid zich al deels door het zonnestelsel heeft verspreid. Deze scenario's zijn behaald als stretch-goals van de Kickstarter en zullen dus gratis worden toegevoegd, maar in een later stadium.

De Early Access is beschikbaar op Steam. Het volledige spel zal ook DRM-vrij op GOG komen. Een release voor de Mac wordt onderzocht. Voor Linux is er niets gepland, maar enkele beta testers hebben het spel met succes op Linux gespeeld met Proton.

Links en Media

Steam Store
GOG
Kickstarter
Pavonis Interactive
Officiele Wiki

Changelog

• 2022-09-25: Eerste versie
  • 2022-09-26: Early Access begint, tekst over beschikbaarheid geupdate.

[ Voor 7% gewijzigd door Rannasha op 26-09-2022 17:41 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Niet heel populair zie ik? :P

De afgelopen dagen elke dag een paar uur gespeeld als The Servants; zou het makkelijkst moeten zijn. Inmiddels via controle over Frankrijk de EU kunnen vormen en een aantal nabije landen kunnen 'annexeren', o.a. het VK, de Benelux, Scandinavië en wat Oost-Europese landen (de nachtmerrie van menig EU-scepticus).

Maar wát een traag spel zeg. Ik ben best wat grand strategy games gewend, zoals de games van Paradox, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk weinig tijd heb om echt vooruitgang te maken. Ik denk dat het micromanagen van je councilors nog het meest vertragend werkt, maar ja ik gok dat dat ook wel de insteek is van het spel.

Op zich is het ook wel weer ontspannend, een beetje je councilors alle kanten opsturen, maar het is allemaal wel erg low-key. Ben net toegekomen aan een maanbasis en kan op zich ook al iets op Mars beginnen, maar dan zit je weer met de enorm trage opbouw van Boost.

Dus ik weet nog niet helemaal wat ik ervan moet vinden. Ik vind deze early game in elk geval redelijk ééndimensionaal, omdat je eigenlijk vooral rondklikt in de strategische laag met je poppetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:00
heb het op de verlanglijst en enkele playlists die ik nog moet kijken., maar hou het wss voor in 2023. heb nog genoeg in de backlog en ik doe niet meer aan early acces.

Heb nooit long war gespeeld, maar ben dol op xcom. En wil ook altijd me meer verdiepen in paradox games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
AntiChrist7 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:36:
heb het op de verlanglijst en enkele playlists die ik nog moet kijken., maar hou het wss voor in 2023. heb nog genoeg in de backlog en ik doe niet meer aan early acces.

Heb nooit long war gespeeld, maar ben dol op xcom. En wil ook altijd me meer verdiepen in paradox games
Paradox heeft natuurlijk Stellaris voor de ruimte. En Hearts of Iron IV voor WOII.

Het toffe aan dit spel vind ik dan weer dat het potentie heeft dat de overbruggen + veel tactische zaken. Maar het micromanagen van de councilors elke twee weken/maand weerhoudt me van het investeren van veel tijd.

Op zich wel blij ze gesteund te hebben en ben idd ook wel benieuwd wat er komend jaar te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
finsdefis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Paradox heeft natuurlijk Stellaris voor de ruimte. En Hearts of Iron IV voor WOII.

Het toffe aan dit spel vind ik dan weer dat het potentie heeft dat de overbruggen + veel tactische zaken. Maar het micromanagen van de councilors elke twee weken/maand weerhoudt me van het investeren van veel tijd.

Op zich wel blij ze gesteund te hebben en ben idd ook wel benieuwd wat er komend jaar te wachten staat.
Bwa space en WOII staan me niet zo erg aan als settings, heb het meer over EU4 en Crusader kings

Zie wel dat de paar steamvrienden van me die het al gekocht hebben er wel al een flink aantal uur inzitten, is wel een goed teken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Schijnt ook een enorm pittig spel te zijn, waar je niet zomaar even het spel gaat spelen? Curve schijnt er hoog te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ferio op 07-10-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Iedereen is gewoon veel te druk met spelen om hier te posten :)

Ik ben inmiddels aan mijn 2e poging bezig. De eerste, met de Resistance, heb ik moeten staken omdat ik vrijwel zonder strategie begon en dus op flinke achterstand de early game verliet.

Nu een spel met Project Exodus en dat gaat vooralsnog een stuk beter. Ik heb de controle over Noord Amerika, India en nog een paar kleinere landen en begin een forse verzameling basissen op te bouwen in de ruimte, vooral op en om Mercurius. Ik ben langzaam toe aan het werken naar het moment dat ik nuttige gevechtsschepen kan bouwen.

De Aliens hebben een paar keer geprobeerd hun eigen natie te stichten op Aarde (met hulp van de Servants), maar dankzij de hyperagressieve EU onder leiding van de Resistance, wordt dat vrij rap de kop ingedrukt.

Zojuist landde er een ruimteschip van de Aliens om hun eigen troepen uit te laden. Je hebt dan een korte periode waarin je het schip kunt aanvallen met je Councilors voordat de high-tech legers van de Aliens tevoorschijn komen. Dus ik heb al mijn Command orgs overgezet naar de beste persoon voor deze taak die uiteindelijk maximaal een 6% kans had. 2 andere Councilors erop af gestuurd die elk een slagingskans hadden van afgerond 0%. Veelbelovend.

De Servants slaagden helaas in een succesvolle liquidatie van mijn 6% kandidaat. Op zich niet onterecht, ik heb al heel wat van hun mensen om zeep geholpen. Maar ongelukkige timing. De eerste van de 2 overgebleven Councilors faalde zonder enige hoop. Maar de laatste die overbleef, met de minste kans op slagen, haalde een 0,1% kans om het gelande schip aan te vallen.

That's XCom Terra Invicta, baby!

Meteen een paar research-projectjes erbij en hopelijk kunnen we de volledige invasie nog even afwenden tot ik een voldoende solide aanwezigheid in de ruimte heb om de Aarde voorgoed achter te laten. Ik speel immers met Project Exodus.

Wat het spel zelf betreft: Ik kan me vinden in de mening van de anderen in dat het Councilors telkens maar weer missies geven een beetje een clickfest wordt. Vooral in de early game is dit een beetje jammer. Maar zodra het spel zich wat verder uitvouwt en er tussen de dagelijkse portie geopolitiek ook het beheer van je ruimtestations en het ontwerpen van je ruimteschepen komt, dan wordt het een stuk beter. En dan ben ik nog niet aanbeland bij de echte gevechten in de ruimte (ik heb er nu 3 gehad, 2 tegen de Servants die ik makkelijk won en 1 tegen een Alien Mothership met begeleiding, die ik nog makkelijker verloor).

Met wat polijstwerk kan dit spel zeker heel erg goed worden. Het is een behoorlijk sterk begin van de Early Access, met een op zich compleet spel met weinig echte bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Voor de spelers hier wat enkele vragen, gezien ik voor mijzelf op een dood punt ben beland:

Ik speel momenteel met de resistance en ik zit nog in het begin van 2023, 5 councilors en heb Frankrijk en Duitsland geheel ingenomen, zweden heb ik ook volledig en zit nu aan mijn CAP.

- Wat kan ik nu nog doen? Ik heb geen taken meer voor mijn councilors. Behalve onderzoek doen naar vijandige councilors of aliens. Gewoon idle en tijd skippen?

- Hoe gaan jullie om met research? is de Focus puur op aliens?

- Hoe ontwikkelen jullie de landen? Settings?

- Hoe gaan jullie om met de mogelijkheid om naar de ruimte te gaan? hoe ga je de ruimte in?

[ Voor 3% gewijzigd door Ferio op 11-10-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Ferio schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:04:
- Wat kan ik nu nog doen? Ik heb geen taken meer voor mijn councilors. Behalve onderzoek doen naar vijandige councilors of aliens. Gewoon idle en tijd skippen?
Vijandelijke Councilors onderzoeken kan erg lucratief zijn. Als je een Councilor hebt met de Hostile Takeover actie, dan kun je die uitvoeren op vijanden om zo hun Orgs te stelen. De stat die belangrijk is voor de kans op succes is Administration, dus vooral Orgs die Administration geven op je Hostile Takeover Councilor zetten. Administration verhoogt ook nog eens het aantal Orgs dat je kunt hebben, dus het is hoe dan ook een zeer sterke stat.

De vijand een paar keer onderzoeken (tot dat het missie-verslag zegt dat je inmiddels meer van de councilor weet dan z'n eigen factie, dat is het moment dat je een maximale bonus krijgt op diverse offensieve acties tegen die Councilor) en daarna Hostile Takeover. Eerst de Org pakken die het meeste Administration geeft. Dat verhoogt die stat bij jouw Councilor en verlaagt hem bij de vijand, waardoor de volgende Hostile Takeover een stuk makkelijker is.

Zo kun je de vijandelijke councilors helemaal leeg plukken. De Orgs verdeel je onder je eigen mensen. Dat geeft jouw councilors een flinke boost en vertraagt de concurrentie.

Een andere optie is Advise. Hiermee geeft je Councilor een boost aan een land, afhankelijk van z'n stats. Administration verhoogt het aantal "Investment Points" (die bepalen hoe een land zich ontwikkelt), Science de research output en Command de kracht van het leger. Vooral Administration, en in mindere mate Science, zijn nuttig hier. Er zijn flinke periodes waar ik 1 of 2 Councilors op permanente Advise missie zet op een land. Scheelt ook weer klikken.

Overigens, als je Duitsland en Frankrijk onder controle hebt, kun je kijken of je ze kunt verenigen onder de vlag van de EU. Frankrijk telt in TI als primaire natie van de EU, dus met Frankrijk kun je andere EU landen inlijven in een verenigde EU. Landen die op die manier verenigd worden, zijn op veel vlakken iets minder sterk dan dezelfde landen als ze onafhankelijk zijn, maar je hebt een stuk minder CP nodig om een verenigd land te beheren, dus je kunt je verder uitbreiden na het verenigen.
- Hoe gaan jullie om met research? is de Focus puur op aliens?
Hangt af van je doel. De Resistance wil vooral aliens tegenwerken, dus onderzoek doen naar de aliens is handig. Sowieso zijn veel van de projecten die het verhaal vooruit drijven in deze hoek.

Ik zou overigens eerst vooral inzetten op projecten die je op Aarde sterker maken. De vroege ruimteschepen zijn zwak en vrij nutteloos. Veel van de projecten voor deze low-tech aandrijvingen of wapens kun je overslaan.
- Hoe ontwikkelen jullie de landen? Settings?
Economy is goed om een land meer Investment Points te geven, waardoor alle ontwikkeling sneller verloopt. Maar het rendement van deze stat loopt sterk terug naarmate hij hoger wordt (IP schaalt met de derde-machtswortel van GDP), waardoor het minder interessant is om een economie die al sterk is (b.v. de VS) flink te boosten.

Knowledge, Welfare en Unity helpen op eigen wijze om het land stabieler te maken. Knowledge verhoogt ook de research die een land produceert.

Om een land te ontwikkelen voor de lange termijn is een combinatie van deze 4 prioriteiten het beste. Als er erg veel onrust is, dan is investeren in Military ook nuttig. Dit verlaagt de onrust en verhoogt de kwaliteit ("miltech") van het leger van het land.

Funding, Boost en Mission Control leveren meer inkomsten in de respectievelijke categorien als je hierin investeert. Merk op dat de reeds bestaande inkomsten niet verdwijenen als je niet meer investeert (tenzij er externe gebeurtenissen zijn), dus je kunt gerust de prioriteit weghalen als je voldoende van een bepaald soort inkomsten hebt.

Army en Navy bouwen legers en vloten. Vloten opereren niet onafhankelijk, maar zijn altijd gekoppeld aan een leger en vervoeren dit leger over de zee. Je hoeft hier niet in te investeren om je bestaande legers en vloten te behouden, enkel wanneer je er meer nodig hebt.

Tot slot zijn er de Spoils. Deze geven in korte tijd veel inkomsten, maar maken het land langzaam slechter (meer ongelijkheid). Zodra je stopt met punten in deze categorie te plaatsen, verlies je de inkomsten. Spoils zijn handig om snel bepaalde landen leeg te plunderen. Vooral landen met veel grondstoffen die je toch niet duurzaam wil ontwikkelen. Denk aan de oliestaten in het Midden-Oosten.

Zelf heb ik vooral ingezet op lange termijn ontwikkeling. Dus de bovenste 4 categorien. In kleine landen pak ik Mission Control, want die inkomsten schalen niet met bevolking. In grote landen kies ik vooral voor meer research, dus Knowledge. En wat Boost.
- Hoe gaan jullie om met de mogelijkheid om naar de ruimte te gaan? hoe ga je de ruimte in?
Je maakt eerst stations en basissen. Ruimteschepen komen later. In het begin kun je alleen een station in een baan om de Aarde bouwen. Alle andere bestemmingen (Maan, Mars, enz...) zitten verstopt achter onderzoek.

Het voornaamste doel in de ruimte is in het begin het delven van grondstoffen. Deze grondstoffen heb je nodig om meer basissen te bouwen, om ruimteschepen te bouwen, en om beiden te onderhouden.

Je eerste basissen bouw je door de benodigde spullen vanaf Aarde te lanceren. Hiervoor betaal je met geld en Boost. Hoe verder weg, hoe meer Boost. In het begin heb je vooral Boost nodig om je ruimteprogramma op te starten. Zodra je zelf genoeg grondstoffen hebt gedolven, worden deze direct vanaf je basissen doorgestuurd naar waar je aan het bouwen bent en heb je geen Boost meer nodig.

Een aardige volgorde om aan te houden is om eerst een Maanbasis te starten (of zelfs twee) met zoveel mogelijk grondstoffen. Zodra de wereld heeft uitgevonden hoe men naar Mars kan, pak je de beste plek(ken) op de rode planeet. En vervolgens de asteroidengordel. Hiermee hoor je flinke inkomsten op te kunnen bouwen, waarmee je later makkelijk nieuwe basissen en ruimteschepen kunt produceren zonder dat er nog spul vanaf de Aarde gelanceerd hoeft te worden.

Een station in een baan om de Aarde is niet per se nodig. Deze is vooral handig voor de research, want er zijn wat modules die een bonus geven op bepaalde research-groepen als ze in een lage baan om de Aarde gebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Weet iemand hier hoe ik een totaal overzicht kan zien met alle asteroïden en hun materialen, nadat ik er een probe heen heb gestuurd? Ik heb er zoveel gedaan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Ferio schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:13:
Weet iemand hier hoe ik een totaal overzicht kan zien met alle asteroïden en hun materialen, nadat ik er een probe heen heb gestuurd? Ik heb er zoveel gedaan.. ;)
Naar het Intel scherm gaan (meest rechter knop van het menu bovenin) en dan naar de tab Prospecting. Daar zie je alle mogelijke mining locaties waarvan je de opbrengst weet.

Overigens kun je in de solar system view op "P" drukken om te laten zien welke manen en asteroiden je nog niet gescanned hebt met een probe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Rannasha schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Naar het Intel scherm gaan (meest rechter knop van het menu bovenin) en dan naar de tab Prospecting. Daar zie je alle mogelijke mining locaties waarvan je de opbrengst weet.

Overigens kun je in de solar system view op "P" drukken om te laten zien welke manen en asteroiden je nog niet gescanned hebt met een probe.
Thanks!

Zit nu inmiddels tegen 2030 , ben benieuwd hoe en wat, tot nu toe alleen maar beetje landen pikken van elkaar en oorlogen. Ohja en bij mij in parijs is er een nuke afgegaan, ontploft. Sabotage? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Rannasha schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

*edit gevonden

[ Voor 11% gewijzigd door Ferio op 20-10-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChrist7
Ben begonnen met Potato mcwhiskey zijn playthrough te bekijken, en ik kreeg direct acute hoofdpijn bij het zien van die tech tree :p

Ik begin net EU4 wat deftig onder de knie te krijgen en dit lijkt 50 keer ingewikkelder.

Ik ga het in de gaten houden maar zolang het in early acces is begin ik er sowieso niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-09 15:19
Inmiddels al voor de 5-6e keer een playthrough aan het doen op de laatste versie.

Project Exodus genomen, kwestie van eens niet de Aliens onmiddelijk de kop in te slaan.
Via Indonesie / en Greater Malaysia en door de Pan-Asian combine een superstaat kunnen vormen van rond de 2.5miljard mensen met een GDP van +100 miljard$
Rusland defanged door ze hun nukes af te nemen en USA ook.
Enkel de EU heeft nog nukes en was heel lange tijd onder de controle van The Academy. Inmiddels heeft de Protectorate die over genomen dus daar ga ik deze avond eens naar moeten kijken.
De USA is ook onder mijn controle (gewoon omdat de servants deze bleven overnemen en constant nukes maakten)

10-12k research pompt deze 2 uit dus heel netjes.
Qua basis zit ik nog op tier 2 op Mars (3-4 settlements) en alles op Mercurius (ook tier 2)

Ik ben in blijde afwachting van 6(!) dropships die zich in de komende maand op aarde zal begeven.
Jammer genoeg is mijn ruimtepresence nog niet genoeg om deze af te schrikken.
Hopelijk zal de gezamelijke kracht van de USA (die wel klappen heeft gekregen) en de Pan-Asian combine sterk genoeg zijn.

ik heb inmiddels de EU al op rivalry gezet, en het hele Afrikaanse continent... dat ik snel genoeg kan ingrijpen.

tof spel om af en toe eens te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baasandre
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-08 22:14
maar eens binnengehaald, maar het slaat nog niet echt aan, te traag.
Misschien eens een paar yt videos gaan bekijken

[ Voor 27% gewijzigd door baasandre op 03-02-2024 22:28 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1