Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 19:47
Ik zou graag een rf detector app downloaden voor mijn smartphone via google play, om een oud mysterie op te lossen en een oud koppel wat gemoedsrust te geven.

Een oud koppel heeft nog een telefoonlijn van in de jaren '60. Ze zitten nog aangesloten aan zon oude grote cabine. Volgens de telecom provider is er niets aan de hand, maar ze hebben wel degelijk provlemen.

Zij vermoeden dat ze ten onrechte worden afgeluisterd. Hun wifi signaal doet ook vaak vreemd en tijdens telefoongesprekken naar zowel vaste lijnen als gsm bij zowel bellen als gebeld worden, is er regelmatig een mysterieuze biep te horen. Het is geen signaal van een tweede beller.
Ze hebben het met verschillende oude en gloednieuwe telefoontoestellen.

Dat koppel heeft nooit iets verkeerds gedaan.
Ze zijn zeer eerlijk in alles.

Vandaar de vraag: heeft iemand ervaring met een app die ik kan gebruiken om rf op te sporen die betrouwbaar is en geen malware bevat uit de playstore v Google?

Kan het zijn dat dit komt door een familielid?
Indien ja: hoe erachter komen wie?

Alvast dank u voor input.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nutteloos natuurlijk; een RF "app" scant maximaal een bepaalde afstand. Hoe ga je dan erachter komen "waar" ze afgeluisterd worden? Wie weet luistert de provider af in het datacenter.

Klinkt vooral als "van horen zeggen"; of je licht de politie in of je beweegt de provider tot verder onderzoek.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als er al een telefoon tap is gaat dat niet via RF. Eventueel geplaatste afluister apparatuur in huis zou wel zo kunnen zijn, wil je dat inzichtelijk maken moet je aan de slag met spectrum analyzers.. de vraag is alleen welk frequentie bereik.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kan het zijn dat dit komt door een familielid?
Indien ja: hoe erachter komen wie?
Hier zit dus de kern van het probleem, dit paar heeft dus onenigheid met de familie of een specifiek familielid en zijn van de oude stempel.

Op welke grond zou er in vredesnaam door een familielid een tap gezet worden op analoge telefonie?

Mobiele netwerk is encrypted, dus is niet af te luisteren aan de straat, taps gaan namelijk óf in de wijkkast, maar veelal gewoon bij de centrale.

Idem met wifi valt er vrij weinig af te luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:18
Wat is een WiFi-signaal wat "vreemd" doet?

Verder kan zo'n biep van alles zijn (te ver verwijderd van het basis-station, accu bijna leeg, tweede beller...), maar afluisteren lijkt me echt het meest onwaarschijnlijke. Als dat al het geval is dan wil je dat juist niet kenbaar maken natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Bedankt voor de feedback.
Nutteloos dus via app, dank u!

Vandaag hebben ze tijdens het bellen een vreemde mannenstem gehoord met de vaste telefoon. De wifi heeft regelmatig onderbrekingen zonder stoorfactoren op het 2.4 en 5 signaal en zelfs de wifi 6 valt geregeld weg. Hij verzendt soms ook meer op sommige momenten dan dat hij ontvangt raar genoeg op smartphone en laptops.
Nadien komt hij wel altijd paar minuten stabiel terug.
Maar de scans van de antivirus en adware /malware komen altijd negatief terug en ook geen verdachte achtergrondprocessen.

De lijn lijkt ook enorm slecht wanneer je er naartoe belt en enkel naar hun nummer valt mijn gsm signaal ook vaak weg (raar genoeg).

De mannenstem was akelig om te horen.
Wanneer ik bij hen later deze week gaan we provider bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:56
Is de telefoon een bedraad toestel of een draadloze? Het klinkt eigenlijk alsof er nog een 'ouderwets' non DECT draadloos toestel wordt gebruikt dat allerlei signalen oppikt en op zijn beurt weer verstoort.

Een leuk filmpje ter informatie en vermaak.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
Vorkie schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:16:
[...]

Hier zit dus de kern van het probleem, dit paar heeft dus onenigheid met de familie of een specifiek familielid en zijn van de oude stempel.

Op welke grond zou er in vredesnaam door een familielid een tap gezet worden op analoge telefonie?

Mobiele netwerk is encrypted, dus is niet af te luisteren aan de straat, taps gaan namelijk óf in de wijkkast, maar veelal gewoon bij de centrale.

Er waren momenten dat wij veel telefoon kregen van een neef die ooit tientallen jaren geleden enkele jaren bij hun inwoonde. Geen idee of daar iets fishy is want we werden een tijdlang langs alle kanten gebeld met mensen die naar hem vroegen... We gaven altijd het telefoonnummer van zijn moeder op daarop... Ook Google toonde ons adres en telefoonnummer terwijl hij in ander buurdorp woonde. Hij was wel zo vriendelijk om dat later na expliciete vraag te verwijderen maar toch...

Ook in het verleden wilden andere familieleden iets erg uithalen met een opa en ons gezin heeft zich daartegen gezet. Sindsdien denken ze dat het toen was dat die puut tonen (geen min teller) er waren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@mellinda

Aangezien je het over het RF protocol hebt vermoed ik dat de mensen welke deze vraag bij je neergelegd hebben nog over een, ooit privaat zelf dúúr aangeschafte 'Pre-DECT tijdperk' handzender/ontvangstation installatie beschikken en dat setje nooit vervangen hebben door een DECT versie? (Spul wérkt gewoon én koste tijdens die privé aanschaf in de jaren '70 / '80 van de vorige eeuw, toen dat spul nog High-End en super modern was, een klein KA-PI-TAAL voor hen).

Ook in België zijn, voor zover ik weet, alle ouderwetse analoge telefonie centrales bij de diverse providers (Belgacom / Telenet / ... / Noem ze maar op) al lang niet meer in gebruik. Analoge RF apparatuur welke je privé ooit aangeschaft hebt om in huis te kunnen gebruiken werkt uiteraard nog wel gewoon....

"Afluisteren" van dat RF protocol (of er zelfs op inbreken) is feitelijk niets meer dan bijvoorbeeld het luisteren naar FM radio.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 26-09-2022 18:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vorkie schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:16:
[...]

Een tap wordt anno 2022 gewoon digitaal gezet. Zelfs PSTN wordt tegenwoordig (uiteindelijk) digitaal geschakeld en eventueel daar afgetapt. Dus niet in een wijkkast of centrale, maar uiteindelijk (virtueel) in een datacenter.

Mobiel netwerk is overigens niet per se encrypted, sterker nog 2G/3G bellen is relatief eenvoudig af te luisteren (maar nee te moeilijk voor een willekeurige familievete).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Laatst online: 10-06 17:56

BLACKfm

o_O

Klinkt allemaal wat speculatief. En 'ik hoorde dit of merk dat' is niet erg tastbaar.

Kun je geen eigen 'tap' er bij plaatsen om de lijn af te luisteren of gesprekken op te nemen zodat je het beter kunt (laten) bestuderen? Een 'mannenstem' die er niet bij hoort is wellicht lastig op te vangen (als dat niet op gezette momenten gebeurt), maar die 'biep' is wellicht makkelijker op te vangen. Is daar vervolgens weer een patroon in te herkennen (x seconden na start gesprek, of onderling een gelijk aantal seconden/minuten, etc).

Verdacht netwerkverkeer is eventueel ook wel op te vangen door dat te monitoren op een computer, maar dan moet je zo mogelijk wel vóór de uitgaande verbinding zitten. In je meterkast direct na je modem.

Indien de modem over wifi beschikt, deze uitschakelen en een eigen router er achter hangen via een kabel-verbinding. Eventueel alle wachtwoorden en logins veranderen, en indien het een router/modem is waar custom firmware op gedraaid kan worden, deze herstellen naar de fabrieksinstellingen of zelf(s) een firmware(-update) installeren.

En wellicht is er ook nog wel een storingsbron / zender die naast het telefoonsignaal ook de wifi signalen verstoort/onderdrukt. Alles met een draadje aansluiten ipv draadloos moet al een hoop problemen oplossen denk ik. Maar als je echt 'afgeluisterd' wordt kan er natuurlijk vanalles zijn. Een tap kan non-invasief zijn, maar dan had ik toch wel wat moderne technieken ingezet zoals spy-cameras of microfoons op verder niet bijzonder opvallende locaties (wandcontactdoos, roodmelders, etc).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-06 18:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Er zijn wat problemen met je aannames...
mellinda schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:06:
Ik zou graag een rf detector app downloaden voor mijn smartphone via google play, om een oud mysterie op te lossen en een oud koppel wat gemoedsrust te geven.
Je kunt een smartphone niet gebruiken als een "general purpose" radio / RF-ontvanger. Er bestaat dus simpelweg geen app die doet wat je wilt.
Een oud koppel heeft nog een telefoonlijn van in de jaren '60. Ze zitten nog aangesloten aan zon oude grote cabine. Volgens de telecom provider is er niets aan de hand, maar ze hebben wel degelijk provlemen.
Wat voor "oude grote cabine"? Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Wat voor problemen?
Zij vermoeden dat ze ten onrechte worden afgeluisterd. Hun wifi signaal doet ook vaak vreemd en tijdens telefoongesprekken naar zowel vaste lijnen als gsm bij zowel bellen als gebeld worden, is er regelmatig een mysterieuze biep te horen. Het is geen signaal van een tweede beller.
Die problemen duiden op geen manier op een telefoontap. Als je telefoon wordt afgetapt gebeurt dat ten eerste digitaal bij de telefoonprovider, niet bij je huis zelf. Je gaat dit dus op geen manier kunnen detecteren met een "RF detector". Ten tweede merk je het niet als je telefoon wordt afgetapt.

Ook zie ik niet in wat WiFi-problemen met een telefoontap van doen zouden te hebben...
mellinda schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:06:
Vandaag hebben ze tijdens het bellen een vreemde mannenstem gehoord met de vaste telefoon.
Waarom denk je dat "een vreemde stem horen" indicatief is van een telefoontap? Ik zou het probleem (heel) ergens anders zoeken...

[ Voor 10% gewijzigd door Compizfox op 26-09-2022 17:47 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 20:18

neh

TheIbex schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:11:
Is de telefoon een bedraad toestel of een draadloze? Het klinkt eigenlijk alsof er nog een 'ouderwets' non DECT draadloos toestel wordt gebruikt dat allerlei signalen oppikt en op zijn beurt weer verstoort.
Ik vermoed eerlijk gezegd een lichte vorm van paranoia.

Het lijkt me niet logisch dat er een correlatie is tussen storing van wifi en telefoonverkeer aan de RF kant. mellinda spreekt over storing op zowel 2.4 als 5 ghz. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een enkel apparaat zo'n breed spectrum stoort.

Mocht er toch correlatie zijn is de bekabelde kant misschien logischer: komt het internet binnen via ADSL? Kan er sprake van crosstalk zijn op de koperbekabeling? Is KPN al eens gebeld met deze klachten?

Een officiele tap moet gezet worden onder stricte regels en heeft altijd een maximum duur. Een officiele tap geeft geen enkele storing op de lijn (het zou nogal contraproductief zijn als een afgeluisterde de tap kan horen).

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

neh schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:03:
[...]

Ik vermoed eerlijk gezegd een lichte vorm van paranoia.

Het lijkt me niet logisch dat er een correlatie is tussen storing van wifi en telefoonverkeer aan de RF kant. mellinda spreekt over storing op zowel 2.4 als 5 ghz. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een enkel apparaat zo'n breed spectrum stoort.

Mocht er toch correlatie zijn is de bekabelde kant misschien logischer: komt het internet binnen via ADSL? Kan er sprake van crosstalk zijn op de koperbekabeling? Is KPN al eens gebeld met deze klachten?

Een officiele tap moet gezet worden onder stricte regels en heeft altijd een maximum duur. Een officiele tap geeft geen enkele storing op de lijn (het zou nogal contraproductief zijn als een afgeluisterde de tap kan horen).
Wat kan KPN volgens jou gaan doen in het geval dat dit issue in België speelt? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neh

neh

Will_M schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:05:
[...]

Wat kan KPN volgens jou gaan doen in het geval dat dit issue in België speelt? :*)
Oh daar heb ik dan overheen gelezen. KPN kan in dit geval doorverwijzen naar de juiste instantie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

neh schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:08:
[...]

Oh daar heb ik dan overheen gelezen. KPN kan in dit geval doorverwijzen naar de juiste instantie :*)
Ik doe even de aanname dat de oudere personen in kwestie nog van 'ouderwetse' analoge RF handsets gebruik maken.... Zal wel iets van 'Alecto' als merknaam op staan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neh

neh

Will_M schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:12:
[...]

Ik doe even de aanname dat de oudere personen in kwestie nog van 'ouderwetse' analoge RF handsets gebruik maken.... Zal wel iets van 'Alecto' als merknaam op staan :9
Zoals ik zei, het lijkt me sterk dat het probleem aan de telefoonkant ligt tenzij deze 'ouderwetse' analoge RF handsets 3 GHz aan spectrum in gebruik hadden? (retorische vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

True schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:36:
Zelfs PSTN wordt tegenwoordig (uiteindelijk) digitaal geschakeld en eventueel daar afgetapt.
Ik neem aan dat je POTS bedoelt, PSTN kan ook digitaal zijn (ISDN).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

DukeBox schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:24:
[...]

Ik neem aan dat je POTS bedoelt, PSTN kan ook digitaal zijn (ISDN).
Volgens mij is POTS niet helemaal de juiste term, maar inderdaad analoge PSTN ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mellinda
De apparatuur aanschaffen lijkt me dan zinloos. Ik denk niet dat dit kan opgelost geraken. Talloze telefoontjes naar de klantendienst later, leverden ook niets op. Vast staat dat het geen minutenteller, tweede lijn oproep of iets met een station te maken heeft. Vroeger hadden we een vaste als echt vaste telefoon met draad aan de hoorn. Er is volgens de provider 1 "mogelijkheid" om er vanaf te geraken, maar geen tot weinig kans überhaupt op succes.

Ze hebben talloze keren de binnenkomende kabel in onze kelder overgeknipt doorheen de jaren en terug vluchtig aan elkaar gezet voor diagnose waar ze dan zon hoorn aanhangen dat geluid maakt in het binnenkomst punt in de kelder. Je zou het er eens moeten zien bijhangen... Nu zouden wij dan volgens hen nog die kabel opnieuw kunnen laten trekken maar dan zowel binnenwerken als ook op de oprit moet dan alles open worden gebroken. Enorm kostelijk en geen idee of dit het oplost... Telefooncentrale v ons nr staat wel in ander dorp, mss omdat de lijn zo oud is v die Kabine maar zelfs dat wimpelen ze af. Als het toch maar een kleine tot weinig kans van slagen heeft, waarom dan honderden euros voor de werken betalen.

Het is en blijft wel irritant in noodgevallen. Laatste tijd als we naar hun bellen geraken we soms zelfs niet! binnen en het telefoon signaal v onze gsm's wordt dan ook zwakker. Hangen we op en bellen we naar iemand anders hebben we dit niet. We zullen dit maar uitzitten en hopen dat de provider eens op een of andere manier de graafwerken kan deels vergoeden... Sinds ons telzfoonbedrijf tientallen jaren geleden geboren was zijn we er al klant bij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@mellinda Ik wil hier toch nog even op reageren omdat ik het idee heb dat je wat belangrijke dingen overslaat.

De bekabeling is kennelijk een zooitje wat inderdaad storing kan verergeren, maar meer dat de helft van de posts hier gaat over het gebruik van (oude) draadloze handsets. Daar ga je steeds maar niet op in, je komt qua informatie niet verder dan:
Ze hebben het met verschillende oude en gloednieuwe telefoontoestellen.
Bedraad? Draadloos? GSM? Wees daar nu eens specifieker in.
Als het gaat om draadloze DECT toestellen voor de vaste lijn kan het goed zijn dat die dingen ZELF de stoorzender zijn. Zet in dat geval dat hele spulletje eens uit en probeer het nog eens met een andere telefoon.

Verder kan ieder (draadloos) apparaat storing veroorzaken. Bijvoorbeeld oude draadloze koptelefoons of van die losse sets voor draadloos TV kijken (die noemen we hier op de zaak ook wel WIFI-killers). Je focust veel te veel op 'afluisteren' en op de telefoonlijn zelf. Waarschijnlijk ligt de oorzaak in hun eigen huis.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1