Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:52
Tijdens mijn verbouwing is er in een aantal ruimtes vloerverwarming gelegd. Dat is buiten het stookseizoen gebeurd, dus we gaan er nu voor het eerst gebruik van maken. In drie van de vier ruimtes hebben we de vloerverwarming indertijd al langzaam opgestookt, in de vierde ruimte (de badkamer) nog helemaal niet.
De vloerverwarming heeft dus minimaal een half jaar niets gedaan.

Wat is nou wijsheid? Gewoon in alle ruimtes het opstookprotocol volgen? Of alleen in de badkamer? Of is ook daar een half jaar droogtijd voor de vloer lang genoeg om gewoon te beginnen met verwarmen? Online vind ik prima 'standaard' opstookprotocollen, maar mijn situatie zie ik zo snel nergens terug komen.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Beste antwoord (via Wormaap op 30-09-2022 19:29)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Het idee van vloerverwarming opstoken in stapjes is dat uitzetten en krimpen geleidelijk gebeurt ipv dat er direct grote scheuren komen. Eindresultaat is een vloer met kleine haarscheurtjes die de uitzet en krimp op kunnen vangen.

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15

Croga

The Unreasonable Man

Kan een opstookprotocol kwaad? Is daar een risico aan verbonden of een mogelijk negatief gevolg? Zo niet, gewoon doen....

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het opstookprotocol voor een vloerverwarming gaat in de meeste gevallen uit van laag beginnen en dan elke dag een paar graden warmer. Aangezien vloerverwarming met lage temperatuur werkt ben je in een paar dagen door het protocol heen. Gewoon doen dus. Better be safe than sorry ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:42
Moet je in dit geval na het protocol dan ook de vv aan laten staan tot eind van het seizoen? Of kun je dit bijv ook een weekend of week (in geval van vakantie) uit zetten?

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Het idee van vloerverwarming opstoken in stapjes is dat uitzetten en krimpen geleidelijk gebeurt ipv dat er direct grote scheuren komen. Eindresultaat is een vloer met kleine haarscheurtjes die de uitzet en krimp op kunnen vangen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

slagroomsoes schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:44:
Moet je in dit geval na het protocol dan ook de vv aan laten staan tot eind van het seizoen? Of kun je dit bijv ook een weekend of week (in geval van vakantie) uit zetten?
Ook bij vv is nachtverlaging kostenbesparend, mits niet te veel (2 graden ofzo). Zijn meerdere artikelen/topics over te vinden. Maar je moet die keuze natuurlijk zelf maken. Hangt ook af van je woning. Een moderne woning van <5 jaar oud zal is veel beter geisoleerd dan een jaren 80-90 woning. Proefondervindelijk uitproberen dus hoeveel de temperatuur daalt en hoe lang het kost om het dan weer warm te krijgen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Wormaap
_JGC_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:54:
Da's op zich wel nuttig om te weten. Dus dan zou ik ook niet na elke zomer opnieuw voorzichtig op moeten stoken.

• Wormaap
Microkid schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:41:
[...]

Ook bij vv is nachtverlaging kostenbesparend, mits niet te veel (2 graden ofzo). Zijn meerdere artikelen/topics over te vinden. Maar je moet die keuze natuurlijk zelf maken. Hangt ook af van je woning. Een moderne woning van <5 jaar oud zal is veel beter geisoleerd dan een jaren 80-90 woning. Proefondervindelijk uitproberen dus hoeveel de temperatuur daalt en hoe lang het kost om het dan weer warm te krijgen.
De woonkamer verloor hier toen het laatst 's nachts 4 graden was minder dan 1 graad aan temperatuur terwijl er helemaal niet gestookt wordt. Dus ik denk dat een kleine nachtverlaging prima zou moeten kunnen :)
Jaren '50 woning, overigens, maar flink nageisoleerd.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-11 09:01
Tja terugstoken van 19 naar 20 graden met vv met eventuele overshoot vanwege trage reactie, is dat niet minder zuinig dan gewoon doorstoken op 20 graden met efficiente temperatuur?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:35
Eivogel1985 schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:17:
Tja terugstoken van 19 naar 20 graden met vv met eventuele overshoot vanwege trage reactie, is dat niet minder zuinig dan gewoon doorstoken op 20 graden met efficiente temperatuur?
Overshoot voorkom je door een thermostaat met goed algoritme. Dat is niet zo moeilijk zo’n ding snapt snel genoeg wanneer de temperatuur bereikt gaat worden. Dus geen nachtverlaging is altijd nadelig.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Het belangerijkste stuk van opstook-protocol is het afkoelen, dan komen de scheurtjes (idealiter in de uitzetvoegen); ook helpt opstoken om vocht uit de vloer te halen (zal intussen wel OK zijn).
Normaal ga je wel opstook-protocol volgen voor de afwerkvloer er is, je hebt behoorlijk in de afgelopen zes maanden al eens gewassen in je badkamer?

En @Eivogel1985, nachtverlaging is altijd zuiniger; als het binnen even koud is als buiten verlies je geen warmte, hoe groter het temperatuursverschil hoe meer verlies; dus door 's nachts niet te stoken beperk je het verlies.
Bij het aanwarmen zal een goed ingestelde ketel even efficiënt zijn als bij op temperatuur houden (retour van een koude vloer is kouder dan een warme vloer, maar beiden zijn ruim onder 50° dus gasketel kan optimaal condenseren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wormaap
Toen ik vandaag de vloerverwarming wilde gaan opstarten is na een paar uur troubleshooten vóór mij besloten wat ik qua opstookprotocol moet doen.
De installateur had namelijk de aanvoerventielen van vier van de vijf woonkamergroepen volledig dichtgedraaid, dus die werden niet warm 8)7 Omdat ik nu dus ook geen idee heb of die open of dicht stonden bij de eerste keer opstoken ga ik het hele feestje sowieso maar opnieuw doen :+

Pagina: 1