Voldoet deze NAS aan mijn eisen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18-05 22:31
Ik zoek een?
In het kort, NAS met Plex en wekelijkse backup werkbestanden die relatief simpel PnP is

Wat is je budget?
Zo rond de €1500 incl. btw

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Met de informatie die ik gevonden had heb ik de volgende producten gevonden die beschikbaar zijn. Hier loop ik dus tegen 2 dingen aan. Welke van de 2 schijven zullen het best fungeren in de NAS, en welke doet dit op een relatief normaal volume? Zou een upgrade naar WD gold label (of een andere schijf) beter zijn voor mijn doelen (zie hieronder). Is het geluid aanzienlijk minder tussen 5400rpm schijven en 7200rpm schijven? De NAS zou in de meterkast komen te staan maar tikkende schijven (zoals ik vaak lees bij de Ironwolf) zou ik kunnen horen vanuit mijn kantoor.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 8TB (ST8000VN004)€ 201,18€ 804,72
4Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 203,26€ 813,04
1NetwerkopslagSynology DS920+ (zonder harde schijven)€ 522,95€ 522,95
Totaal€ 2.140,71

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik had dus als een beetje gekeken naar mijn situatie en welke schijven ik daarvoor wilde gebruiken. Hieronder is een korte schets van de situatie bij mij in het appartement.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdwJxZ4qyxDISLqpqQmwruJfevg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9S1hKuuKEdW3pMizddLr0F5.jpg?f=fotoalbum_large
Rood is draadloze verbinding

1) Homemedia met PLEX
Op dit moment loopt er nog geen ethernet kabel direct naar de TV dus zit ik met de maximale snelheid van mijn router. Ik heb een 1Gbps aansluiting en op de TV meestal een snelheid van 450-500Mbps via speedtest. Voor homemedia wil ik Plex gebruiken op de NAS en ik denk dat ik met 4gb aan RAM dat wel moet redden. Mijn homemedia zijn soms best wel goeie 4K HDR BluRay rips met een bitrate van pak hem beet 30-50Mbps (soms uitschieters naar 60-80Mbps) en zou het liefst deze bestanden in de hoogste kwaliteit bekijken. Theoretisch zou het (voor zover ik het begrijp) mogelijk moeten zijn met deze setup maar vroeg mij toch af of andere met meer ervaring mij hier meer over zouden kunnen vertellen. Ben ik via deze setup in staat mijn content te bekijken zonder de kwaliteit daarvan te verminderen vanwege bottlenecks?

2) Backup bestanden
Dan als tweede wil ik een automatische wekelijkse backup maken van mijn werkbestanden (op dit moment ongeveer 500GB), wat persoonlijke bestanden op mijn telefoon, en de wat standaard dingetjes. Dit lijkt mij redelijk simpel in te stellen via de UI van Synology zelf. Ik had gelezen dat sommige tweakers hun NAS aan een UPS hebben aangesloten om op die manier eventuele stroomstoringen of fluctuaties te bestrijden. Is dit echt noodzakelijk of is het een veelvoorkomend probleem dat de drives kapot kunnen gaan door deze stroomfluctuaties? In de toekomst zou ik ook een offsite location willen hebben voor mijn data bij bijvoorbeeld mijn ouders thuis en volgens mij kon dat redelijk eenvoudig via hyperbackup.

3) Media toegang buitenshuis
Als laatste wil ik mijn homemedia ook buiten mijn netwerk kunnen gebruiken. Hierbij denk ik problemen te krijgen met de NAS. Transcoding 4K HDR media naar bijvoorbeeld 1080p op een smartphone zal waarschijnlijk veel processing power vragen van de NAS, maar ik dacht ik vraag het toch maar voor de zekerheid. Is dit een mogelijkheid of is het beter als ik bijvoorbeeld een splitsing maak in Plex tussen mijn 4K en 1K media en op die manier niet mijn mobiele data quota voor de dag opmaak in 10 minuten?

Dank voor het lezen en de eventuele tips :)

Beste antwoord (via hollandje op 28-09-2022 13:06)

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:57
Draai hier de DS920+ met een docker image voor de plex server.

Dat voldoet uitmuntend, lokaal hier in huis de hoogste 4k kwaliteit atmos/hdr
afgespeeld door een shield die aan mijn LG oled hangt. Geen enkel probleem.

Vervolgens voorziet de nas een aantal gebruikers de streams in 4k, of in 1080p getranscodeerd. Dit wel met een PlexPass. Dit werkt ook gewoon goed.

De 920 is een alles kunner, natuurlijk wel met de beperking dat het niet altijd allemaal
even vlot gaat. Maar het werkt, en gewoon goed.

Juist aan de gang gaan met de mogelijkheden die het apperaat kan, en niet alleen
zoals hierboven genoemd wordt "storage".

Ik draai er 14 docker images op, 2 vm's. reverse proxy en vpn services. En veel ruimte :)

- Heb er wel 16GB reepje geheugen bij geprikt
- En een nvme 2TB in het cache slot gedrukt, en als volume gemaakt voor bepaalde services.
(hier staat bijvoorbeeld plex op (cache en dergelijke) de docker en de VM's.)

[ Voor 17% gewijzigd door ppeterr op 25-09-2022 15:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Kennelijk wil je je NAS gaan inzetten als mediaplayer?
Zou ik niet doen.
Gebruik een NAS waar ie goed in is, namelijk storage.
En gebruik een echte mediaplayer, zoals een Nvidia Shield, voor dingen als Plex.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
GarBaGe schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:03:
Kennelijk wil je je NAS gaan inzetten als mediaplayer?
Zou ik niet doen.
Gebruik een NAS waar ie goed in is, namelijk storage.
En gebruik een echte mediaplayer, zoals een Nvidia Shield, voor dingen als Plex.
Dus in dat geval zou de shield dienen voor de Plex server en doet de transcoding e.d. en de bestanden zullen opgeslagen staan op de NAS? Deze zou de Shield dan kunnen accessen via het netwerk volgens bijvoorbeeld het onderstaande tabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiHfXFxS8O9pDuEjlhOttRgQofY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DETVVHrsTJ9GleUMlYFCgSOH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door hollandje op 25-09-2022 15:12 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr

Vervolgens voorziet de nas een aantal gebruikers de streams in 4k, of in 1080p getranscodeerd. Dit wel met een PlexPass. Dit werkt ook gewoon goed.

De 920 is een alles kunner, natuurlijk wel met de beperking dat het niet altijd allemaal

Juist aan de gang gaan met de mogelijkheden die het apperaat kan, en niet alleen

Ik draai er 14 docker images op, 2 vm's. reverse proxy en vpn services. En veel ruimte :)

- En een nvme 2TB in het cache slot gedrukt, en als volume gemaakt voor bepaalde services.

[ Voor 17% gewijzigd door ppeterr op 25-09-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
ppeterr schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:22:

Die begrijp ik niet helemaal, ik ben helaas niet thuis in docker, vm's e.d. dus ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld? Betekent dit in simpelere taal dat je shield gebruikt maakt van network storage i.p.v. de gebruikelijke USB storage?
Dus de NAS doet in dit geval de transcoding voor alles behalve de televisie (aangezien die het via de shield doet)?

Ik draai er 11 docker images op, 2 vm's. reverse proxy en vpn services. En veel ruimte :)

Ikzelf was niet van plan zoveel dingen erop te draaien, maarja, you never know hoeveel meer je erop draait zodra je de hardware in huis hebt. Hoe is het geluidsniveau van de NAS in jouw geval? Is het een geruis in de achtergrond of is het echt een geluid dat je opmerkt? Dank voor de reactie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Precies, zoals je het denkt.

De shield gebruik ik enkel als een speler. Hier lokaal in het netwerk is er geen beperking.
En wil ik het natuurlijk in de beste kwaliteit. Dus ik speel alles "orgineel", direct vanaf de
NAS via het plex account. De gebruikers hier verder in huis, bijvoorbeeld de kinderen, spelen hun content getranscodeerd af. Dus dan neemt de NAS de taak over om er 1080p van te maken. Dit werkt goed, heb je wel plex pass nodig.

Buiten het huis, over het internet. Die gebruikers raad ik altijd aan om ook de orginele kwaliteit te pakken. Mijn upload is daar geen beperking in, en laat ze dan of in 4k kijken, of
laat ze het transcode gedeelte zelf afhandelen, aan hun zijde. Dan wordt de NAS niet belast.

Kunnen ze dat niet, dan kiezen ze voor een 1080p stream, en handelt de NAS het af.
Dit werkt, goed genoeg, ook als er 2 tegelijk transcoderen.

Over het geluid...ik heb er wat "luidruchtige" schijven in gehangen, en ja daar ging ik mij
aan irriteren. Het gerommel in de meterkast, was te horen in de woonkamer. Nou ben ik
daar wel wat gevoellig voor, dus ik moest dat oplossen.

Ik heb dus een 2TB nvme in het cache slot geprikt. Het slot is normaal voor cache, maar
op een niet al te lastige manier kan je daar dus een volume van maken. Een plek op die
nvme waar ik de software op draai die de hdd's in beweging hielden.

Gevolg stil :) snel :) - Niet ondersteund door synology! (spannend 8) )

Snachts wordt alles wat op de nvme staat naar een backup geschreven.
En die backup, inclusief de andere belangrijke data wordt off-site naar een
andere identieke nas geupload.

Er loopt trouwens een topic, met heel veel info.

[Synology] Vraag en antwoord - deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Over je tekening. Ik denk dat het niet klopt zo.

Je wilt alles achter je router.

Dus:

Modem --> router --> switch --- de andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
ppeterr schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:52:
Precies, zoals je het denkt.

De shield gebruik ik enkel als een speler. Hier lokaal in het netwerk is er geen beperking.
En wil ik het natuurlijk in de beste kwaliteit. Dus ik speel alles "orgineel", direct vanaf de
NAS via het plex account. De gebruikers hier verder in huis, bijvoorbeeld de kinderen, spelen hun content getranscodeerd af. Dus dan neemt de NAS de taak over om er 1080p van te maken. Dit werkt goed, heb je wel plex pass nodig.

Buiten het huis, over het internet. Die gebruikers raad ik altijd aan om ook de orginele kwaliteit te pakken. Mijn upload is daar geen beperking in, en laat ze dan of in 4k kijken, of
laat ze het transcode gedeelte zelf afhandelen, aan hun zijde. Dan wordt de NAS niet belast.

Kunnen ze dat niet, dan kiezen ze voor een 1080p stream, en handelt de NAS het af.
Dit werkt, goed genoeg, ook als er 2 tegelijk transcoderen.

Over het geluid...ik heb er wat "luidruchtige" schijven in gehangen, en ja daar ging ik mij
aan irriteren. Het gerommel in de meterkast, was te horen in de woonkamer. Nou ben ik
daar wel wat gevoellig voor, dus ik moest dat oplossen.

Ik heb dus een 2TB nvme in het cache slot geprikt. Het slot is normaal voor cache, maar
op een niet al te lastige manier kan je daar dus een volume van maken. Een plek op die
nvme waar ik de software op draai die de hdd's in beweging hielden.

Gevolg stil :) snel :) - Niet ondersteund door synology! (spannend 8) )

Snachts wordt alles wat op de nvme staat naar een backup geschreven.
En die backup, inclusief de andere belangrijke data wordt off-site naar een
andere identieke nas geupload.

Er loopt trouwens een topic, met heel veel info.

[Synology] Vraag en antwoord - deel 3
ah okee, duidelijk! Dank! In dat geval ga ik denk ik voor de WD schijven aangezien die volgens het gros van de consumenten als een heel stuk stiller wordt geacht.
ppeterr schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:58:
Over je tekening. Ik denk dat het niet klopt zo.

Je wilt alles achter je router.

Dus:

Modem --> router --> switch --- de andere apparatuur.
Ah, is er een bepaalde reden dat je alles achter de router zou willen hebben, bijv. beveiliging? Ik wilde de router in een centrale plek in het appartement hebben en in de route naar deze centrale plek lopen de kabels door het kantoor dus dacht slim te zijn en de switch er dus tussen te gooien en zo mijn desktops aan te sluiten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
hollandje schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:18:
[...]
Ah, is er een bepaalde reden dat je alles achter de router zou willen hebben, bijv. beveiliging? Ik wilde de router in een centrale plek in het appartement hebben en in de route naar deze centrale plek lopen de kabels door het kantoor dus dacht slim te zijn en de switch er dus tussen te gooien en zo mijn desktops aan te sluiten :X
Een en ander is erg afhankelijk van het soort router, welke provider en soort modem.

Wellicht hebben anderen hier een goed antwoord op, ik weet er niet voldoende over
om echt een goede reden te geven. Misschien als je daar aan toe bent is het verstandig
een nieuw topic te openen om daar duidelijkheid over te verkrijgen.
En dan zou ik zeker de boel iets meer specificeren, welke ISP, staat je modem in bridge ?
Wat zijn de merken van switch en router, dat soort dingen.

Welke functie wil je de router laten invullen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Nog een voorbeeld, hoe je de NAS veelzijdig kan inzetten.

Je kan straks ook je PiHole draaien op je nas, vermoed dat je nu er een Rpi voor gebruikt.
Kan je pi voor iets anders inzetten :)

https://www.wundertech.ne...synology-nas-two-methods/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
ppeterr schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:22:

Ik heb begrepen dat de nvme ssd slots zijn voor cache. Is dat veranderd? Kan je er nu letterlijk een volume van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
GioStyle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:17:
[...]

Ik heb begrepen dat de nvme ssd slots zijn voor cache. Is dat veranderd? Kan je er nu letterlijk een volume van maken?
De nvme slots zijn voor een cache.

MAAR: Op een manier die niet ondersteund wordt door synology kan je daar dus een volume
van maken. Ik draai dat nu al bijna 2 jaar. Meerdere updates normaal doostaan. Met alle voordelen, die je maar kan bedenken.

Dus nee, het is niet een normale instelling, laat dat duidelijk zijn.
Pagina: 1