Gat 60mm door polycarbonaat plaat. Kan dat? tbv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:53
Wij willen graag een L/L warmtepomp (airco) in onze woonkamer. De buitenunit zal aan onze achtergevel opgehangen moeten worden, maar wij hebben daar een terrasoverkapping / serre met polycarbonaat dak dat over de gehele breedte van de achtergevel loopt. De leiding van de airco zal dan door een gat van 60mm moeten lopen door het dak. Is dit mogelijk om te doen in zo'n dak? Ik ben een beetje bang dat het heel snel gaat scheuren tijdens het boren. Daarnaast zal het gat ook waterdicht gemaakt moeten worden.

Is dit te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5M4M8Qg8d-BpGivDk4Z-gL-IzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7nUAw7Z6N7CWXmgK7USB16a.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 9% gewijzigd door ikswarom op 25-09-2022 14:39 ]

Beste antwoord (via ikswarom op 29-09-2022 19:23)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:46
Hou er rekening mee dat je zaagsel in de kanaaltjes krijgt wat je er niet of moeilijk meer uit krijgt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit zal altijd beunen worden leidingen krijg je er wel door maar hoe ga je dat netjes afwerken?

Gewoon aftapen en in het zicht laten bungelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
Sethro schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:34:
Dit zal altijd beunen worden leidingen krijg je er wel door maar hoe ga je dat netjes afwerken?

Gewoon aftapen en in het zicht laten bungelen?
Ik heb de afbeelding aangepast zodat je een beter beeld krijgt. Een klein stukje zal dan wel in zicht blijven, maar het is de bedoel dat ze onder de horizontale ligger meteen de woonkamer in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knijper1962
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-10 22:36
Hier precies hetzelfde. Volgende maand wordt er een nieuwe unit geïnstalleerd, en ik vroeg me hetzelfde af. Mijn idee was om alle doorboorde kanalen dicht te maken met polymeerkit en dan onder en boven een kunststofrozet te kopen of te maken omdat van onderaf het oog ook wat wil en omdat ik dat van bovenaf beter waterdicht kan maken.
Ander idee dat ik had ,was om dezelfde tapesoorten als boven en onder aan de pc- platen ook in het gat te plakken. Dus bovenste helft dichtmaken met de tape die normaal onderop de pc-platen zit en onderste helft van het gat met de tape die normaal bovenop geplakt wordt...
Iemand nog een ander idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:01
Er zijn dakdoorvoer voor polycarbobaat, o.a. ook voor kacheltjes.
Is echter bewerkelijk en blijft een zwakke plek. Je moet namelijk zo'n doorvoer op het polycarbonaat plakken/kitten en dat zorgt voor een verdikking. Zul je regelmatig moeten blijven inspecteren.

Het zagen van een gat zou mijn minste zorg zijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ikswarom schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:41:
[...]

Ik heb de afbeelding aangepast zodat je een beter beeld krijgt. Een klein stukje zal dan wel in zicht blijven, maar het is de bedoel dat ze onder de horizontale ligger meteen de woonkamer in gaan.
Die leidingen hebben best wel een grote buigradius. Wordt wel meer dan een stukje. Kun je niet vanaf boven de afkapping schuin door de muur boren?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:46
Hou er rekening mee dat je zaagsel in de kanaaltjes krijgt wat je er niet of moeilijk meer uit krijgt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
Polycarbonaat kun je zagen en boren..
Je moet de kanalen echt goed dicht maken anders zitten ze zo vol meuk en groene aanslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:28
Zaagsel in de kanalen kan je beperken door van onder af te boren en een gatenzaag met afzuiging gebruiken. Eventueel zelf iets knutselen.
Waterdicht afwerken kan door middel van doorvoeren met schroefdraad.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
Sethro schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:10:
[...]

Die leidingen hebben best wel een grote buigradius. Wordt wel meer dan een stukje. Kun je niet vanaf boven de afkapping schuin door de muur boren?
Dat gaat helaas niet lukken. Boven de overkapping zit je in de verdiepingsvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
ikswarom schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:35:
[...]

Dat gaat helaas niet lukken. Boven de overkapping zit je in de verdiepingsvloer.
Vandaar het schuin naar beneden boren..

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvandellen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12:41
Ik weet dat dit een oude post is maar ben benieuwd hoe u dit heeft opgelost. Ik heb nu nl. exact hetzelfde probleem. Hebben jullie voor het plaatsen er 1 plaat uitgehaald of gewoon de unit via het dak geplaatst? Zou fijn zijn als u een foto heeft van de oplossing. Mijn airco monteur stelt voor om het waterdicht te maken met Griffon HBS200. Schijnt superelastisch te zijn. Alvast dank voor uw reacties!

Gr.

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-10 18:40
PolyCarbonaat was (vroeger) de slagvaste vervanger van gietijzeren schakelkasten, tegenwoordig zijn bijvoorbeeld voorraad boxen gemaakt PC zo dun daar <druk> zó in gat in, versplintert ook nog een keer, de kans dat de dakplaat versplintert tijdens boren is zeker aanwezig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
Rickvandellen schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:20:
Ik weet dat dit een oude post is maar ben benieuwd hoe u dit heeft opgelost. Ik heb nu nl. exact hetzelfde probleem. Hebben jullie voor het plaatsen er 1 plaat uitgehaald of gewoon de unit via het dak geplaatst? Zou fijn zijn als u een foto heeft van de oplossing. Mijn airco monteur stelt voor om het waterdicht te maken met Griffon HBS200. Schijnt superelastisch te zijn. Alvast dank voor uw reacties!

Gr.

Rick
Wij hebben het uiteindelijk door een polycarbonaat zijpaneel (driehoek die boven de zijwand zit zeg maar) gedaan. Gat geboord en deze netjes gekit.
Pagina: 1