Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Hobstar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-04-2023
Goedemiddag Tweakers,

Met iets meer als een week krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis.
het huis is de afgelopen jaren aardig uitgeleefd dus word van onder tot boven opnieuw opgebouwd.

enkele kenmerken van de hoekwoning

Woonoppervlakte : 130m2
inhoud : 385 m3
bouwjaar : 1979
beglazing : dubbel glas

Nu zou ik graag de woning compleet van het gas afhalen maar de vraag is, Gaat dat zo makkelijk als ik hier beschrijf en bedacht heb.

Kruipruimte : Word geisoleerd
benedenverdieping : word vloerverwarming ( 32m2 ) en plafond word 15cm verlaagd ( IVM wegwerken draagbalk ) hier komt ook extra isolatie in.
bovenverdieping : alle radiatoren eruit. en op iedere kamer ( 3 ) een airco unit die in de zomer kan koelen en de winter eventueel bij kan verwarmen.
Zolder : dak word na geïsoleerd.

zit te denken aan het volgende.

LG Therma V 7.0 KW Rechtstreeks op vloerverwarming beneden.
2x LG WH20S TBV Tapwater in de douche. Douch krijgt 2x een stortdouche vandaar dat 200 of 270 liter te weinig is.
1x LG Triple Split 6.3 KW

voordeel van deze installatie is,

het allemaal voorraad is.
geen installateur nodig ( met uitzondering van het vullen van de airco )
kosten voor de installatie komen rond de 7500,- als de subsidie eraf is. zonder installateur.

natuurlijk komen er op het dak zonnepanelen.
zoals ik nu kan zien kunnen er 13 op.
als we in huis klaar zijn met verbouwen gaan we in de tuin verder met een overkapping. die zal rond de 4mx8m worden. deze zou ik dan ook vol willen leggen met zonnepanelen om de stroomvraag vanuit huis op te vangen.

een hele lap tekst....
maar dan nu de vraag.

wat vinden jullie van de installatie?
Kan het nog makkelijker ( of beter / zuiniger / anders )
Zie ik nog iets over het hoofd..
krijg ik het überhaupt wel warm..

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_
Hobstar.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:19
Hoe zit het met de isolatie van de muren, misschien is daar nog wat te halen? Wat is de leeftijd van het dubbel glas, wellicht vervangen door HR++?

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je bent de badkamer vergeten, die kan je niet met een a/c verwarmen denk ik.

Ik zou beide verdiepingen met vvw doen en eventueel een a/c voor de zolder als daar iemand gaat slapen. Wel een aparte regeling zodat het boven maar een klein beetje verwarmd kan worden t.o.v beneden. Badkamer vloer ook meepakken en alles zonder radiatoren.
Lucht water warmtepomp.

Douche met 2 stortdouches is niet echt meer van deze tijd of je hangt er ook een gewone bij om ff snel te douchen, 2 boilers 270 liter is vrij idioot natuurlijk en gaat je een zakcentje kosten, pv zo veel mogelijk maar is dat wel genoeg? Een 7-8000 kWh heb je wel nodig voor je huis dus pv richting de 10kWp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Hobstar
Spouw is geisolleerd. ( laten we checken en eventueel na isoleren door een bedrijf )

Zat eraan te denken om in de wc boven en badkamer elektrische mat te leggen zodat we die apart kunnen regelen.

Wat betreft de douche is 2x 200 liter naar mijn idee zat. hoeft niet persee de 270 liter te wezen. Douch word combinatie stort / regendouche met kleine kop. Of 2x normale douchkop met 1x een grote stort in het midden.

• Rol-Co

Rol-Co

Hobstar schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:08:
Spouw is geisolleerd. ( laten we checken en eventueel na isoleren door een bedrijf )

Zat eraan te denken om in de wc boven en badkamer elektrische mat te leggen zodat we die apart kunnen regelen.

Wat betreft de douche is 2x 200 liter naar mijn idee zat. hoeft niet persee de 270 liter te wezen. Douch word combinatie stort / regendouche met kleine kop. Of 2x normale douchkop met 1x een grote stort in het midden.
Douche vloer elektrisch cop1 terwijl je een warmtepomp hebt is niet heel logisch, 1 groep extra op de verdeler en je legt een vvw slang in de vloer, hij zit bij mij op dezelfde aansluiting waar vroeger de radiator aan zat op de boven verdeler, altijd open omdat je met een wp toch maar 32 graden warmt.

Douche heb ik een grohe smartcontrol gedaan met een 2 standen regendouche, wel is de inbouw unit de kleine versie voor de douchekop, heeft een speciaal nummer. 9,5l ipv de standaard 42l
https://www.installatieva...-5-l-min-messing-26484000

De hand douche heb ik vervangen voor een extra stang met douchekop zodat je dus ook gewoon simpel kan douchen. Gaat perfect en hebben 60 liter e-boier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVcd0WDCbDlwq1DVAWwQt-tscGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0be8rI5l3LZq9mMpDQALQnwY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 25-09-2022 16:35 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Mijn hemel, hoe wil je 6,3kW in 36m2 vloerverwarming kwijt....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Rol-Co

Rol-Co

ds23man schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:12:
Mijn hemel, hoe wil je 6,3kW in 36m2 vloerverwarming kwijt....
7kW!
De 6,3 is de multi split a/c
Maar de 7 moduleert wel terug naar een 3-3,5 bij 0 graden dus kan prima, al zou ik boven en badkamer erbij doen.
Ik heb ook 7kW op 59m2 vvw hoor, gaat super.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
De vraag is of er überhaupt 6kW door de vloer hoeft, ik had op ~50m2 1974 nog geen 4kW daggemiddeld in februari 2021.

Maar waarom 4 warmtepompen?

Met de voor alleen beneden waarschijnlijk overgedimensioneerde warmtepomp gewoon tapwater maken in een 400-500l boiler vat?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:18
Ik post net dit in relatie tot L/L: MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Als je wil koelen met L/W kan je toch met fancoils gaan werken?

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 25-09-2022 16:33 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Noot: Je krijgt geen subsidies als je het geheel zelf plaatst, enkel als je het gecertificeerd laat plaatsen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Als je nou zo ouderwets riant wil douchen, ga dan straks niet zeuren als salderen voorbij is en het allemaal duur wordt in de winter.

Beter trek je de portemonnee voor een echte recycle douche (zoals Upfall of andere) want dan kan je zo riant douchen zonder zoveel water en energie te verspillen, en gaat op de lange termijn zeker de goedkoopste optie zijn.

Want er komt gewoon een dag dat je niet meer kunt salderen en gewoon volle mep mag betalen in de winter, dus zou ik het daar op aanpassen.

Verder denk ik dat 5kW warmtepomp voor alleen beneden ook voldoende is. Of bovenverdieping ook alles met vloerverwarming doen. Of beneden ook airco, dat scheelt weer een hoop in het aanlegwerk/kosten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Rol-Co

Rol-Co

pagani schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:30:
Noot: Je krijgt geen subsidies als je het geheel zelf plaatst, enkel als je het gecertificeerd laat plaatsen.
Niet alles draait om subsidie, de L/L heeft dat toch al niet. Onderaan de streep kom je waarschijnlijk op het zelfde uit of goedkoper omdat die installateur ook een stukje subsidie pikt op de aanschafprijs.

• Hobstar
[quote]Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:01:
[...]

Douche vloer elektrisch cop1 terwijl je een warmtepomp hebt is niet heel logisch, 1 groep extra op de verdeler en je legt een vvw slang in de vloer, hij zit bij mij op dezelfde aansluiting waar vroeger de radiator aan zat op de boven verdeler, altijd open omdat je met een wp toch maar 32 graden warmt.

Douche heb ik een grohe smartcontrol gedaan met een 2 standen regendouche, wel is de inbouw unit de kleine versie voor de douchekop, heeft een speciaal nummer. 9,5l ipv de standaard 42l
https://www.installatieva...-5-l-min-messing-26484000

Is ook een goeie optie om naar te kijken

[quote]Ronald schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:22:
De vraag is of er überhaupt 6kW door de vloer hoeft, ik had op ~50m2 1974 nog geen 4kW daggemiddeld in februari 2021.

Maar waarom 4 warmtepompen?

De units boven zijn voornamelijk om te koelen.. werk om de week snachts..
Dat ze dan ook kunnen verwarmen is een leuke extra.
!null schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:37:
Als je nou zo ouderwets riant wil douchen, ga dan straks niet zeuren als salderen voorbij is en het allemaal duur wordt in de winter.

Beter trek je de portemonnee voor een echte recycle douche (zoals Upfall of andere) want dan kan je zo riant douchen zonder zoveel water en energie te verspillen, en gaat op de lange termijn zeker de goedkoopste optie zijn.

Want er komt gewoon een dag dat je niet meer kunt salderen en gewoon volle mep mag betalen in de winter, dus zou ik het daar op aanpassen.

Verder denk ik dat 5kW warmtepomp voor alleen beneden ook voldoende is. Of bovenverdieping ook alles met vloerverwarming doen. Of beneden ook airco, dat scheelt weer een hoop in het aanlegwerk/kosten.
Check... word wel een stroom vretende installatie ben ik wel achter nu..

• Ronald
  • Laatst online: 01:33
De units boven zijn voornamelijk om te koelen.. werk om de week snachts..
Ik bedoelde de warmtepomp boilers, de 3 binnenunits van de airco zijn toch echt 1 WP.

Je mag je ook afvragen of een zeer water intensieve douche wel nodig is. Misschien ben ik een rare fluiter… maar ik heb een hele hele fijne douche ervaring met mijn Damixa 9l/m regendouche (model Silhouette)
Gecombineerd op speciaal verzoek met pine serie handdouche (6l/m, i.p.v. ook 9 voor de silhouette handdouche)

Verkoper van Sanidump en vertegenwoordiger Damixa konden mijn oog voor dit detail zeer waarderen en hebben de ruil geregeld.

Gecombineerd met douche warmte terugwin kom je een heel lang eind met een enkele boiler.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hobstar
!null schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:37:

Upfall systeem is wel heel erg mooi.. scheelt in aanschafkosten van een grote buffer / warmtepompboiler..

Kosten : 5300 voor de kranenset🙈

Orbital heeft zo'n zelfde systeem..
Is alleen niet leverbaar in nederland. Word je op een wachtlijst gezet.

Hamwells heeft ook een systeem. Ga ik eens prijzen en informatie van opvragen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Hobstar schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:18:

Check... word wel een stroom vretende installatie ben ik wel achter nu..
Wat bedoel je? Die recycle douches nemen juist heel weinig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Rol-Co

Rol-Co

Recycle is nog wel duur en niet nodig denk ik, ook als salderen er af is kan je prima een boiler warmen op zonnekracht overdag en in de avond gebruiken. Geeft alleen maar voordeel als je weinig krijgt voor je zonnestroom.

Recycle douche heeft onderhoud of filters nodig? Vast niet gratis?

• pagani
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:38:
[...]

Niet alles draait om subsidie, de L/L heeft dat toch al niet. Onderaan de streep kom je waarschijnlijk op het zelfde uit of goedkoper omdat die installateur ook een stukje subsidie pikt op de aanschafprijs.
De TS benoemt in de TS zelf de subsidie, dus blijkbaar draait het er wel om... Hetzelfde geldt ook voor de isolatiemaatregelen.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 25-09-2022 19:08 ]

• Hobstar
pagani schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:08:
[...]

De TS benoemt in de TS zelf de subsidie, dus blijkbaar draait het er wel om... Hetzelfde geldt ook voor de isolatiemaatregelen.
Naja de subsidie is een leuke extra.
Betreft isolatie, dakisolatie doe ik zelf. Dus daar krijg ik geen subsidie op. Voor de rest laten we het doen. Dus daar dan wel weer.

• pagani
  • Niet online
Hobstar schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:31:
[...]

Naja de subsidie is een leuke extra.
Betreft isolatie, dakisolatie doe ik zelf. Dus daar krijg ik geen subsidie op. Voor de rest laten we het doen. Dus daar dan wel weer.
Maar dan moet je wel ook de gevel isoleren (je moet immers minimaal twee isolatiemaatregelen treffen, kiezende uit dak/gevel/vloer)

Of doel je op de BTW-aftrek voor de panelen?

(al zal het een aardig kunstje zijn om de combi panelen en omvormers nog dit jaar geleverd te krijgen, volgend jaar is de boel BTW-vrij)

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 25-09-2022 20:02 ]

• _JGC_
  • Laatst online: 01:36
pagani schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:01:
[...]

Maar dan moet je wel ook de gevel isoleren (je moet immers minimaal twee isolatiemaatregelen treffen, kiezende uit dak/gevel/vloer)

Of doel je op de BTW-aftrek voor de panelen?

(al zal het een aardig kunstje zijn om de combi panelen en omvormers nog dit jaar geleverd te krijgen, volgend jaar is de boel BTW-vrij)
Dan trekt ie zijn jaren 70-80 dubbelglas er bij uit voor HR++, zit ie ook op 2 maatregelen. Overigens gaat die regel eraf.

@Hobstar Weet niet wat je nu aan glas hebt, maar als dat oude niet-HR meuk is uit de jaren 70-80-90 zou ik dat zeker vervangen. Scheelt je in verlies een factor 2-3, in comfort is het verschil nog veel groter.

• Hobstar
_JGC_ schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:05:
[...]

Dan trekt ie zijn jaren 70-80 dubbelglas er bij uit voor HR++, zit ie ook op 2 maatregelen. Overigens gaat die regel eraf.

@Hobstar Weet niet wat je nu aan glas hebt, maar als dat oude niet-HR meuk is uit de jaren 70-80-90 zou ik dat zeker vervangen. Scheelt je in verlies een factor 2-3, in comfort is het verschil nog veel groter.
zover ik kan zien inderdaad oud dubbel glas.... dus dan ( als we toch bezig zijn >:) ) ook maar gaan informeren voor HR++ glas.

• Hobstar
Even een Kleine Bump..

inmiddels mooi op weg in de woning met isoleren. en de rest van de verbouwing
Vloerverwarming komt door de hele woning. de buis die gebruikt word voor de vloerverwarming word 5 laags PE-RT 16x2mm
Hart op Hart 10cm met max 100m per groep.
dit alles per ruimte te regelen doormiddel van thermostaten met zonemotoren.

Toch ervoor gekozen om een hybride setup neer te zetten ipv een all elektric. dit ivm dat het tapwater nog via de ketel kan en de ketel pas 7 jaar oud is.

de setup word.

Warmtepomp word de LG therma V 9KW
de ketel die er nu hangt is een Remeha Tzerra M 24C plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1-ZFnCq1pyjLdBmc6os_bdEeww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1Zk2jeH7ocJT9BKJdHIaAl4.jpg?f=fotoalbum_large

heb een afbeelding bijgevoegd.
om het 1 en ander te verduidelijken.
verder de componenten zoals beschreven worden in de installatiehandleiding van de LG worden er wel tussen gezet. ( magnetisch filter, afsluitkleppen, bypass ventiel.
maar dan was de vraag,

is het nodig om er een open verdeler tussen te zetten? ( remeha Duo open cv verdeler )
is het het beste om de verdeler boven bij de ketel te zetten?
maakt het uit in welke volgorde de vloerverwarming aangesloten word? VVV 3- VVV2-VVV1 of VVV1-VVV2-VVV3?
ben ik nog een extra buffervat nodig? of heeft de vloerverwarming 130m2 genoeg waterinhoud?

hoe maak ik de koppeling tussen ketel en warmtepomp. dat zodra de warmtepomp het niet meer aan kan de ketel bij springt?
thermostaat van de ketel laten hangen en indien nodig wat hoger te zetten dat hij gaat stoken?

met vriendelijke groet
Henk-Jan

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Ik denk dat je niet heel veel hoef te doen.

Ik heb een half vrijstaande 2 onder 1 kap uit 1978 van 155m2 met rondom hr++ glas, geïsoleerd dak en vloer.

Met de bestaande spouw isolatie (4-5cm steenwol) en alleen beneden vvw 10cm hoh kan ik het huis warm houden op 38 graden.

Op deze lage aanvoertemperatuur en 2 graden nachtverlaging maakt de cv lange runs en kan ik boven af met T22 radiatoren. In de douche heb ik een elektrische mat op een timer en dat gaat dikke prima zonder al teveel verbruik.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• _JGC_
Ik denk dat je je heel wat gedoe kunt besparen door hybride uit je hoofd te zetten. Die 9KW warmtepomp verwarmt je huis bij -10 nog met 2 vingers in de neus. Zet die ketel nog even in als solo toestel voor tapwater en vervang dat ding later door een warmtepompboiler of voorraadvat.

Ik heb een 2/1 kap woning van 1978, die gaat tzt een 4,5KW warmtepomp krijgen, ketel gaat er later alsnog uit voor een warmtepompboiler.

• Hobstar
En dan de vloerverwarming er direct op aansluiten?
Heb ik dan genoeg waterinhoud zodat de warmtepomp niet continu aan en uit slaat?

• _JGC_
Hobstar schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:42:
En dan de vloerverwarming er direct op aansluiten?
Heb ik dan genoeg waterinhoud zodat de warmtepomp niet continu aan en uit slaat?
Je hebt 130m2. 35 in, 25 retour, 20 graden ruimtetemp, 10cm hoh is 59W/m2, zit je op 7,6KW.

Ik denk dat die 9KW pomp ook gerust een boilervat warm kan stoken in de tussentijd.

En aan/uit zal je toch krijgen met dat vermogen, want 7,6KW is meer warmte dan je hele huis verliest als je isolatie een beetje fatsoenlijk is. Dan moet je kiezen tussen opstoken naar 25 graden of je warmtepomp tussentijds uitschakelen.

• Hobstar
_JGC_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:02:
[...]

Je hebt 130m2. 35 in, 25 retour, 20 graden ruimtetemp, 10cm hoh is 59W/m2, zit je op 7,6KW.

Ik denk dat die 9KW pomp ook gerust een boilervat warm kan stoken in de tussentijd.

En aan/uit zal je toch krijgen met dat vermogen, want 7,6KW is meer warmte dan je hele huis verliest als je isolatie een beetje fatsoenlijk is. Dan moet je kiezen tussen opstoken naar 25 graden of je warmtepomp tussentijds uitschakelen.
Een stap kleinere warmtepomp is de 7kw versie.. dat is dan net aan de krappe kant als er eventueel in de toekomst ook nog een boilervat achter komt te staan. Of hebben we dan nog voldoende capaciteit?

Met vriendelijke groet

• _JGC_
Hobstar schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:37:
[...]

Een stap kleinere warmtepomp is de 7kw versie.. dat is dan net aan de krappe kant als er eventueel in de toekomst ook nog een boilervat achter komt te staan. Of hebben we dan nog voldoende capaciteit?

Met vriendelijke groet
Dat is voor mij de reden om 2 gescheiden systemen aan te schaffen. Is ook 2x subsidie overigens.

Benodigd vermogen kan je berekenen met gasverbruik. Formule is m3*8/1650 en dan afronden naar boven. Als ik dat doe voor mijn gasverbruik kom ik onder de 4KW uit. Pak ik de koudste dag in 3 jaar erbij, moet een pomp van 3,5KW vermogen bij -7 zo'n 20 uur lang stoken om dat gasverbruik te halen (dat was een dag dat ik thuiskwam van middagje schaatsen en de waterleiding in de toen nog ongeïsoleerde tochtige halfsteens berging was gesprongen).

• Hobstar
_JGC_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:51:
[...]

Dat is voor mij de reden om 2 gescheiden systemen aan te schaffen. Is ook 2x subsidie overigens.

Benodigd vermogen kan je berekenen met gasverbruik. Formule is m3*8/1650 en dan afronden naar boven. Als ik dat doe voor mijn gasverbruik kom ik onder de 4KW uit. Pak ik de koudste dag in 3 jaar erbij, moet een pomp van 3,5KW vermogen bij -7 zo'n 20 uur lang stoken om dat gasverbruik te halen (dat was een dag dat ik thuiskwam van middagje schaatsen en de waterleiding in de toen nog ongeïsoleerde tochtige halfsteens berging was gesprongen).
heb de woning net 4 weken.... dus exacte gasverbruik berekenen zal lastig worden. het is meer giswerk.
maar een 9KW warmtepomp kan toch terug moduleren naar wat de vraag is?

• _JGC_
Hobstar schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:04:
[...]

heb de woning net 4 weken.... dus exacte gasverbruik berekenen zal lastig worden. het is meer giswerk.
maar een 9KW warmtepomp kan toch terug moduleren naar wat de vraag is?
Ik ken de door jou uitgekozen warmtepomp niet en modulatie bereik kan ik ook niet makkelijk vinden online.
Net als een CV ketel heeft een warmtepomp ook een minimaal vermogen.

In jouw geval zou ik afgaan op de schatting van de energieleverancier of wat de vorige eigenaar verbruikte. Dan berekenen wat je isolatiemaatregelen doen aan het reduceren van warmteverlies en dat van het benodigd vermogen aftrekken, kom je al redelijk in de buurt.
Pagina: 1