Toon posts:

Verschil tussen kookgroep en 2x B16 eindgroep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rallytalk
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-03 10:49
Beste Tweakers,

I.v.m. de komst van zonnepanelen was er een aanpassing in de groepenkast nodig. Omdat er in het verleden al eens extra groepen naast waren geplaatst heb ik besloten de hele kast te laten vernieuwen.
Daarin was mijn wens ook rekening te houden met wensen voor de toekomst.

Momenteel koken wij nog op gas, maar we willen voorbereid zijn om een overstap naar elektrisch te kunnen maken. En er moest ruimte blijven om een aansluiting voor een warmtepomp te realiseren.

De werkzaamheden zijn uitgevoerd en in eerste instantie werd deze kookgroep geplaatst:

Nu is het bedrijf later teruggekomen en hebben nog enkele aanpassingen gedaan. Hierbij is toen de kookgroep vervangen door 2x een B16 eindgroep.

Is er een verschil in deze uitvoering of komt het technisch op hetzelfde neer? Waarom zou je voor het één of juist voor het ander kiezen?

Is er iemand die mij advies kan geven?

Thnx! Groet, Jurgen

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De eerste is in ieder geval beter dan de tweede. Een kookgroep moet gekoppeld zijn. Anders heb je de helft van de plaat nog op spanning staan terwijl jij denkt dat die er af is, voor onderhoud of storing bijvoorbeeld. Uit ervaring kan ik je zeggen dat 230V best kan kriebelen...

Dus laat die monteur maar terugkomen en een brugje plaatsen.

EDIT: Die eerste was trouwens ook een B16, daar zit dus geen verschil in. Waarom die het dan heeft veranderd?

[Voor 14% gewijzigd door sypie op 25-09-2022 12:59]

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:29
Een kookgroep is een kookgroep zodra er een brug over beide installatie automaten staat (zodra 1 van de 2 automaten uitgaat, deze de andere meeneemt) en verder 2 bruine, 2 blauwe en een aarde draad naar het aansluit punt in de keuken gaan. Deze 5 draden moeten in een en dezelfde buis.

Deze brug erop, en je bent klaar:
https://www.elektramat.nl...23xwy7EAQYASABEgLuw_D_BwE

[Voor 32% gewijzigd door lucas321 op 25-09-2022 13:43. Reden: link toegevoegd.]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je misschien een overzichtsfoto van het geheel?

Life is not about specs, it is about joy!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27

Vliegvlug

Flight Simple

@Rallytalk Eerste vraag is of je een 1 of 3-fase huisaansluiting hebt?

De reden dat ze die automaten vervangen hebben is gissen (vraag ze het gewoon ;)) maar kan zijn dat ze het niet netjes vonden dat de oude automaat op de rij met aardlekschakelaars zat en ‘m daarom liever bij de andere eindgroepen hadden (is ook makkelijker aansluiten)
Aangezien jij een busboard kast hebt zijn er flexomaten die op dat busboard passen geplaatst.
Zoals eerder gezegd: Voor deze als kookgroep wordt ingezet moeten de twee hendels nog wel gekoppeld worden zodat je de kookplaat met één handeling spanningsloos kan maken.

Als beide foto’s van dezelfde (linker) kast zijn zitten die twee automaten op dezelfde fase gezien de drie stuks 1 fase aardlekschakelaars eronder, dus heb je nu een kookgroep.

Bij een 1-fase aansluiting is dat de manier om toch een 7,4KW plaat te kunnen aansluiten, die geschikt is voor een dergelijke aansluiting (en dat zijn ze niet allemaal, dus let daar op bij aanschaf! Is een typisch Nederlands dingetje)
Mocht je echter over een 3-fase aansluiting beschikken dan zou ik dit niet zo accepteren en een krachtgroep eisen (aardlekautomaat of op een losse 3-fase aardlekschakelaar).

Dan is het netjes over de fasen verdeeld en heb je volledige vrijheid in de keuze van je toekomstige kookplaat of fornuis en ben je niet beperkt tot een 7,4KW plaat die op zo’n kookgroep functioneert.

• Rallytalk
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-03 10:49
@sypie Dank voor je reactie. Ik heb geen idee waarom ze voor deze aanpassing hebben doorgevoerd. Kan ik ze uiteraard vragen en zal ik ook zeker nog even doen. Maar wilde op voorhand even gebruik maken van de expertise hier.

@lucas321 Dank voor je duidelijke uitleg en linkje naar de brug!

@bartvl Zeker, zie hieronder.

@Vliegvlug Momenteel 1 fase. Maar ik had begrepen dat zodra we naar elektisch koken of warmtepomp zouden gaan we naar 3 fase zouden moeten.
Ik heb daarom bij deze aanpassing van mijn meterkast alvast een hoofdschakelaar 3 fase laten plaatsen.
De meterkast was nu aan de beurt, maar had me verder nog niet verdiept in eventuele kookplaten. Goed om te weten dat ook daar dus verschil in zit en niet alles zondermeer past.
Mogelijk is dan voor deze aansluitwijze gekozen omdat er momenteel sprake is van 1 fase.

Is mijn conclusie dan juist dat:
in deze laatste situatie ik maximaal een kookplaat van 7,4 kw kan plaatsen ( op 1 fase)
En dat zoals het in eerste instantie aangesloten was, die wijze geschikt was voor 3 fase met vrije keuze van kookplaat?

[Voor 4% gewijzigd door Rallytalk op 26-09-2022 09:01]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
Niet die brug, die past niet op deze automaten. Je moet deze hebben:
https://www.elektramat.nl...uisgroep-1spf006906f0155/
Rallytalk schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:51:
in deze laatste situatie ik maximaal een kookplaat van 7,4 kw kan plaatsen ( op 1 fase)
En dat zoals het in eerste instantie aangesloten was, die wijze geschikt was voor 3 fase met vrije keuze van kookplaat?
Je hebt nu een 1-fase huisaansluiting, daarin is een kookgroep de enige optie en daar kun je inderdaad een kookplaat van max 7,4kW aansluiten.

Mocht je overgaan naar 3 fasen 3x25A, dan zit de kookgroep op deze wijze aangesloten achter één van de 25A hoofdzekeringen. Dat betekent dat je samen met nog 3 andere eindgroepen maar 25A oftewel 5,75kW ter beschikking hebt. In een 3-fasen installatie gebruik je beter gewoon een 3-fasen eindgroep zodat het vermogen van de kookplaat over 2 of 3 fasen (afhankelijk van de kookplaat) verdeeld wordt.

De vorige kookgroep was ook geen 3-fasen groep.

Zo te zien heeft men met de zonnepanelen ook geen rekening gehouden met dit verhaal: https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
En je hebt 5 groepen achter één aardlekschakelaar, dat is niet conform NEN1010:2015.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je nu nog niet electrisch kookt is het weinig zinvol om een kookgroep te plaatsen.

Je weet nl. niet welk fornuis met bijbehorende aansluitwaarde je gaat aanschaffen.

Daarnaast lijkt het alsof je per aardlek meer dan de toegestane 4 eindgroepen hebt aangesloten.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27

Vliegvlug

Flight Simple

Rallytalk schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:51:
@Vliegvlug Momenteel 1 fase. Maar ik had begrepen dat zodra we naar elektisch koken of warmtepomp zouden gaan we naar 3 fase zouden moeten.
Ik heb daarom bij deze aanpassing van mijn meterkast alvast een hoofdschakelaar 3 fase laten plaatsen.
Dan heb je daar zeer waarschijnlijk de reden te pakken dat ze die dubbele automaat hebben vervangen door twee flexomaten.
Met twee stuks kan je een kookgroep voor een 1-fase kast realiseren, en in een 3-fase kast kan je er dan één toevoegen om er een krachtgroep van te maken:

(linkje 123groepenkast.nl GebruiksAanwijzing ABB HAF 1 Fase FornuisGroep 3 Fase KookGroep)

Daarom zijn nu ook de twee automaten niet verbonden omdat je voor beide situaties een andere set nodig hebt, dus is het zonde om nu al een set voor 2 stuks aan te schaffen die je mogelijk nooit gaat gebruiken.

Wanneer je overgaat naar een 3-fase aansluiting heb je naast een extra flexomaat en koppelset ook een ander busboard nodig om zo’n gekoppelde 3-fase krachtgroep goed te laten functioneren. Plus een 3-fase ALS.

Maar waar is trouwens je derde aardlekschakelaar gebleven?
In je voor-foto stond die nog wel.
Dus naast die eerste kookgroep hebben ze ook meteen je derde ALS meegenomen :?

Ik ging er met die 3 aardlekschakelaars vanuit dat je zo’n busboard zou hebben:

Dan worden de fasen netjes in 3 delen gesplitst van 4 posities elk en kan je nooit meer dan 4 automaten per ALS

Want zoals hierboven ook al gezegd heb je nu 9 groepen (kookgroep telt als 1 indien gekoppeld) op 2 aardlekschakelaars en dat is er één teveel.

Waarschijnlijk heb je nu zo’n busboard gekregen:

12 posities opgedeeld in tweeën.

Ik zou ze terug laten komen en dan de derde aardlekschakelaar weer terug laten plaatsen en een 3 x 4 modulen busboard erin.

Enige ver gezochte reden dat ik kan bedenken dat ze het nu zo gedaan hebben is dat je nu op de 4 vrije posities rechtsonder een 3-fase aardlekautomaat kwijt kan waar je een kookplaat op kan aansluiten wanneer je eenmaal over bent op een 3-fase aansluiting en dan die twee automaten die voor de kookgroep bedoelt zijn als losse groepen inzetten.
Maar dan hebt je ipv 1x 5 eindgroepen op één ALS (wat al fout is), er 2x 5 (wat nog fouter is) en bovendien je hele huis op maar 2 van de 3 fase van je aansluiting muv 1/3 van je kookplaat in het beste geval. En mogelijk de PV groep.
Maar dan zit je kast al vol dus hoe daar dan nog een krachtgroep voor een warmtepomp bij moet?

Je moet er naar mijn idee om klaar te zijn voor all-electric in de toekomst sowieso nog een kast(je) bij plaatsen, hopelijk heb je nog voldoende ruimte aan de rechterkant, dat kan ik niet zien op je laatste foto.
De meterkast was nu aan de beurt, maar had me verder nog niet verdiept in eventuele kookplaten. Goed om te weten dat ook daar dus verschil in zit en niet alles zondermeer past.
Mogelijk is dan voor deze aansluitwijze gekozen omdat er momenteel sprake is van 1 fase.
[...]
Klopt. Als je zo’n koppelsetje voor 2 automaten plaatst.
Nee, dat was een 1-fase kookgroep.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-04 16:42

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee