Dell latitude 9430 (2-in-1) vs precision 5470

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 16:59
Hallo allemaal,

Ik wil op korte termijn een nieuwe zakelijke laptop aankopen en heb 2 modellen in het vizier:
- Dell precision 5470
- Dell latitude 9430 2-in-1

Qua gebruik
- zakelijk gebruik op kantoor: combinatie van werken op m'n werkplek maar heel vaak ook in allerlei meetingrooms: teams meetings, office toepassingen, ...
- privé: 's avonds surfen/youtube/wat werken vanuit de zetel of bed als ik het beu ben achter mijn vaste pc/bureau.
- op reis: een paar keer per jaar een betrouwbare pc mee hebben met voldoende batterijduur om tijdens een vlucht wat naar filmpjes te kijken en om op locatie nog mijn werk te kunnen doen.
- Geen gaming (dat kan op de snelle vaste pc + toch geen tijd voor)

=> niets fancy dus. Ook geen "content creation" zoals ze dat graag noemen.

Ik baseerde me ook al op volgende reviews:
Precision 5470:

Latitude 9430:

Wat trekt me vooral aan:
- 14" form factor (13" vind ik te klein en 15" is dan weer minder mobiel)
- 2560x1600 resolutie (1920x1200 zou ik denk ik net weer te klein vinden)
- fingerprint sensor
- beide mooi design

Waar twijfel ik vooral aan:
- Bij de 9430 is de 2-in-1 versie de enige met een 2560x1600 schermoptie. (de clamshell is 1920x1200). Ik denk dat ik die presentatie/tablet mode eigenlijk nooit echt zal gebruiken en hem altijd als gewone laptop wil gebruiken. => hebben die scharnieren dan geen nadelen tov "gewone" scharnieren?

- De precision 5470 is echt een mobile workstation en heeft nog snellere cpu (i7 12800H) en aparte GPU. In de 9430 zit de i7 1265U serie, maar die lijkt zeker ook niet traag.
Voor het werk dat ik doe zijn beide geschikt, maar ik heb graag dat mijn laptop meerdere jaren mee kan (ik vervang niet graag iets wat het nog voldoende doet).

- Batterijduur: de 9430 (60Wh accu) gaat paar uur langer mee. Maar ik vraag me af of de 5470 (72Wh) dan ook niet in powersave mode dezelfde duur kan benaderen.
Het lijkt me vooral aangenaam om vlot een hele werkdag door te komen of op een transatlantische vlucht met 1 lading toe te komen.
(met mijn huidige laptop haal ik nog maar 1 uur, dus het verschil zal sowieso enorm zijn).

- Poorten: de 9430 heeft nog een hdmi en usb A poort. Dat lijkt me handig om niet steeds een dongle nodig te hebben als ik een extern scherm op 't werk aansluit (die hebben namelijk nog geen usb-c/thunderbolt).

In het algemeen: hoe schatten jullie deze 2 toestellen in. Iemand met hands-on ervaring met een van deze toestellen?

Thanks!

Nick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvisser
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
@ndedecke ik stond voor dezelfde keuze. Ik heb voor de Precision 5470 gekozen, maar met jouw wensen zou ik juist de 9430 2in1 kiezen, ook gezien dat je reist.
Redenen voor jou om voor 9430 te kiezen:
- USB-A en HDMI is flexibeler zonder gedoe met dongle
- USB-C laden op 65 watt, terwijl de 5470 130watt nodig heeft anders wordt hij aanzienlijk gethrottled. 65 watt wordt door monitoren met USB-C PD meestal minimaal geleverd en ook door laptop en generieke laders die andere mensen bij zich hebben mocht je die van jou vergeten zijn. 130 Watt is speciale Dell standaard en kan alleen met Dell lader of dockingstation, dus heb jij voor de 5470 altijd je Dell lader nodig. Ik heb nu nog 65Watt laptop en gebruik Baseus lader waarmee ik tegelijkertijd andere apparaten kan opladen en Baseus accupack.
- scherm setup wat flexibeler, let maar op dat je situaties tegenkomt dat je hem wel degelijk in tabletstand gebruikt of bijvoorbeeld openslaat naar ander aan de overkant om je powerpoint of scherm even te delen.
- hogere resolutie, maar die kan je ook bij de 5470 krijgen (met 500 nits)
- FHD 1080P camera (5470 heeft slechts 720P HD)

Redenen waarom ik voor mijzelf toch voor de 5470 koos:
- 32GB en 2TB SSD (9430 gaat tot maximaal 1TB)
- 500 nits, bij de 9430 had ik via mijn werkgever alleen de optie voor een 1920x1200 scherm van 300 nits)
- ik heb overal USB-C monitor of docking en heb er voor thuis een Dell docking erbij met die 130 watt zodat ik niet steeds ook mijn voeding hoef aan te sluiten en met 1 USB C kabel alles aangesloten heb (monitor, camera, toetsenbord en muis).
- hogere resolutie kan ik niets mee doordat ik wat ouder ben. En dan is 1920x1200 goed, ook voor filmpjes kijken in vliegtuig is die resolutie voldoende. En ik werk meestal op dubbele monitor of thuis 49” monitor en niet op laptop zelf anders dan presenteren en aantekeningen maken en dan is 1920x1200 goed genoeg.
- USB-C dongle heb ik nu ook altijd bij me als backup voor andere aansluitingen en voor anderen die hem vergeten en ik ben verder al ver op USB-C gestandaardiseerd met andere apparaten.

Nog geen gebruikservaringen maar kan wel wat punten beantwoorden:
- scharnieren 9430 kan je in reviews van voorgaande/andere Dell modellen wel lezen. In het algemeen goed, maar zal toch minder duurzaam zijn dan de 5470, zeker omdat je zegt dat je er jaren mee wilt doen. Dus als je netjes ermee omgaat weinig aan de hand, maar als je je tas wel eens op de grond laat ploffen/vallen dan ben je blij als je je scharnier boven en niet onder hebt verwacht ik en dan nog zal het minder lang mee gaan.
- CPU performance zijn verschillen alleen bij multicore merkbaar, ga je niet vaak merken, beide zijn echt snel zat voor jaren. De 12e generatie is goed.
- in de 5470 moet je als het goed is je nVidia grafische kaart kunnen uitschakelen en de geïntegreerde Intel Iris Xe Graphics kunnen gebruiken. In dat geval zal je als je scherm niet op volle 500 nits zet vergelijkbare accuzuur of theoretisch misschien zelfs iets beter kunnen hebben vanwege de iets grotere accu. Lagere resolutie scherm betekent ook langere werktijd.
- de nVidia grafische kaart gebruik ik voor 3D applicaties soms, gamen doe ik niet maar als je het af ertoe doet is het geen geweldige kaart maar wel stuk beter dan de ingebouwde Intel Iris. Voor gamen speelt natuurlijk ook resolutie van je scherm een rol voor de performance. Verder soms specifiek toepassingen voor CUDA of Iris zoals encoden etc.

Je leest het al, het was voor mij een heel lastige keuze, maar voor wat jij schrijft zou ik de 9430 2in1 nemen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
@cvisser bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik ga voor de 9430 gaan en bevestig hem normaalgezien maandag.
Een paar weken terug kon ik hem via de Dell website nog configureren met 32 GB maar die optie is nu al 2 weken verdwenen (zowel op BE als NL website).
In België hebben ze ook geen telefonische sales of online chat, maar gisteren kon ik via de NL website wel via online chat een salespersoon te pakken krijgen en vervolgens alles via mail afhandelen.

Zij kunnen namelijk wel nog de 32 GB optie kiezen. Ik moet de laptop nu wel in Nederland laten leveren, want voor België is enkel bestellen via de website mogelijk.
Gelukkig heb ik familie net over de grens waar ik kan laten leveren. Factuur en dergelijke kan wel prima op mijn belgische firma.

Qua scherm denk ik dat ook voor mijn ogen 2560x1600 wat te klein zal zijn, maar in sommige situaties lijkt het me wel prettig dat ik wat meer excel kolommen op het scherm kan krijgen.

Sinds corona werk ik nog steeds 80% van de tijd van thuis op mijn vaste pc, met 2 grote schermen en alles wat ik nodig heb.

Laptop zal dus vooral gebruikt worden voor de dagen op kantoor waarbij ik steeds allerlei meetings heb.
Dan zal het ook handig zijn om nog een hdmi en usb-a poort te hebben. Sommige zalen hebben nog van die Barco dongles met die usb-a aansluitingen of een hdmi kabel voor aan een projector te hangen.

Met de huidige oude laptop had ik die aansluitingen ook en was ik vaak degene die vlotst kon aansluiten omdat collega's nooit de juiste dongles hadden.

Thuis gebruik ik nooit mijn laptop maar wil dat nu wel gaan doen: ipv tot 's avonds laat achter m'n bureau te blijven zitten wil ik wat vaker wat werken/surfen/prutsen vanuit de zetel.

Gamen of video editing zal ik er niet op doen, als ik er al tijd voor zou vinden doe ik dat op mijn vaste pc (die heeft een 6900XT die ik eigenlijk ook nog nooit nodig gehad heb), dus de integrated graphics is meer dan voldoende.

Benieuwd of ik af en toe iets met de tablet mode ga doen, we zien wel.

Verwachte delivery zal eind oktober worden, ik kijk er al naar uit :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvisser
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
@ndedecke veel plezier straks met de 9430!
32GB is toekomstzekere keuze, ik merk nu al dat 16GB te weinig is en mijn laptop veel aan het swappen is.
Ik wacht nog op mijn 5470. Voor de 5470 zijn de levertijden heel wisselend tussen 4 en 8 weken. Herken wel wat je zegt dat hoge resolutie belangrijk is met Excel. Thuis heb ik gelukkig 49” 5120x1440 en op de zaak dual screen daarvoor.
Op werk in meetings is het PowerPoint en OneNote, die gaan prima op lagere resolutie, zolang je maar niet meerdere apps naast elkaar wilt.
Ben ook benieuwd hoe vaak je de tabletfunctie gebruikt. Je hebt geen pen besteld?
Voor op de bank gebruik ik mijn iPad met name. Het toetsenbord en de pen gebruik ik weinig. Opbergplek voor je pen zodat je hem altijd erbij heb is een vereiste om hem veel te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
@cvisser gisteren de 9430 ontvangen en ben er momenteel heel positief over.
blij ook dat ik voor de 32GB ben gegaan.

Fingerprint en windows hello-gezichtsherkenning werken ook beter dan ik had verwacht.
Alles loopt heel vlot en bij gewoon gebruik blijft de laptop stil en loopt hij niet te warm.
Ook al even getest met mijn nieuwe exern scherm en met de integrated graphics is de 5120x2160 (LG40WP95C) geen probleem.
Van de laptop zelf bevalt de 2560x1600 resolutie me wel. Standaard stond windows op 200% scaling maar dat heb ik teruggebracht naar 175%. Misschien dat ik het zelf naar 150% zet, maar 175% lijkt momenteel prima.
Het touchscreen heb ik al meer gebruikt dan ik dacht. Gewoon snel iets aantikken ipv met de trackpad te werken is handiger dan ik dacht.

Het toestel is niet het allerlichtste maar voor mij persoonlijk prima om 's avonds vanuit de luie zetel op te werken.
Speakers zijn beter dan wat ik verwacht had van een laptop, het was zowaar aangenaam en vol geluid.

Tabletmode nog maar kort even geprobeerd (ben nog bezig eerst al mijn software te installeren). Ik denk dat ik 's avonds hem misschien zo zal gebruiken om wat youtube te kijken of te surfen, al zal dat dus beperkt zijn.

Een pen heb ik nog nooit gebruikt, maar ik ben sowieso ook geen schrijver/tekenaar op papier en grijp sneller naar het keyboard om dingen te noteren (typ sneller dan ik schrijf).

Ik heb hem besteld met de compacte lader (60W), is ook een stuk kleiner en lichter dan de gewone.
Met de klassieke usb poort en hdmi poort kan ik ook zonder dongles prima de dag doorkomen.

Kortom: blij met mijn keuze/aankoop. Hopelijk gaat hij nu een aantal jaartjes mee.