Bitlocker op OS schijf kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 19:28
Misschien een stomme vraag maar ik krijg het niet gegoogled.
Ik heb alle schijven beveiligd op win11 met bitlocker.
Het lijkt erop dat ik dat ook op de systeemschijf C kan toepassen.
Kan dat idd veilig en hoe moet ik me dat voorstellen eerst wachtwoord van je
win11 account ingeven en tussendoor ergens het ww van bitlocker?

Viel me met overzetten van pc data op hoeveel er nog aan gegevens te achterhalen was van de C schijf op een andere computer vandaar het wel fijn zou zijn die ook te beveiligen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Beste antwoord (via ErikRo op 25-09-2022 20:29)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:00
jack zomer schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:52:
Nee je hoeft alleen je winwachtwoord in te toetsen.
Windows regelt het daarna zelf met de c schijf, en alle andere schrijven die staan op unlock bij win login.
hangt er vanaf, je kan hem wel zo instellen (is niet default) dat je een PIN moet intikken of een unlock key vóórdat windows start.

totaal niet praktisch en ik zie het in de praktijk ook maar weinig maar het kan wel.

default=alles is transparant en de TPM chip op je mainboard dient als key om hem te unlocken. zit dit TPM er niet in omdat je bv een nieuw mainboard hebt dan moet je een recovery key intikken alvorens je verder kan.

A wise man's life is based around fuck you

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Windows regelt het daarna zelf met de c schijf, en alle andere schrijven die staan op unlock bij win login.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
jack zomer schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:52:
hangt er vanaf, je kan hem wel zo instellen (is niet default) dat je een PIN moet intikken of een unlock key vóórdat windows start.

totaal niet praktisch en ik zie het in de praktijk ook maar weinig maar het kan wel.

default=alles is transparant en de TPM chip op je mainboard dient als key om hem te unlocken. zit dit TPM er niet in omdat je bv een nieuw mainboard hebt dan moet je een recovery key intikken alvorens je verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Lijkt te kloppen volgens mij geheugen.

Volgens mij heb ik zelfs een keer een waarschuwing gehad toen ik de cschijf op appart wachtwoord wou zetten.

Heb zelf 2 schijven die unlocken met Windows, en 1 die een secundair wachtwoord vereist. Maar alleen als ik bij de data van die schijf wil, geen constante popup

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Het is gelukt maar andere schijven die al gebitlocked waren moet ik nog wel handmatig ww ingeven elke keer. Die worden niet automatisch mee ontlocked.
Maar dat is niet zo erg.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
ErikRo schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:41:
Het is gelukt maar andere schijven die al gebitlocked waren moet ik nog wel handmatig ww ingeven elke keer. Die worden niet automatisch mee ontlocked.
Maar dat is niet zo erg.
https://learn.microsoft.c...view=windowsserver2022-ps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Grappig ontdekte vanmorgen toevallig een optie in de verkenner om Auto Unlock in te schakelen op de andere drives maar toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:07
Zwelgje schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:58:
[...]

Niet het meest praktisch wellicht, maar wel de veiligste keuze. Bij zo ongeveer alle bedrijven die ik tegenkom die Bitlocker toepassen hebben dit ook gewoon aanstaan. Je kan ook voor TPM-only mode gaan (mits de computer een TPM chip heeft), maar dit is te omzeilen door hackers. Niet makkelijk dat geef ik toe, maar een heel stuk makkelijker dan als je eerst de schijf moet unlocken middels de PIN. Even los van de mensen die voor een Windows wachtwoord niets ingesteld hebben staan.

Voor @ErikRo : zorg AUB dat je je recovery key op een veilige plek buiten je device opslaat. Zonder deze key kan je in geval van nood niets doen. Dit kan bijvoorbeeld op een andere schijf, in je MS account of gewoon op een stuk papier.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Drardollan schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:35:
[...]

Niet het meest praktisch wellicht, maar wel de veiligste keuze. Bij zo ongeveer alle bedrijven die ik tegenkom die Bitlocker toepassen hebben dit ook gewoon aanstaan. Je kan ook voor TPM-only mode gaan (mits de computer een TPM chip heeft), maar dit is te omzeilen door hackers. Niet makkelijk dat geef ik toe, maar een heel stuk makkelijker dan als je eerst de schijf moet unlocken middels de PIN. Even los van de mensen die voor een Windows wachtwoord niets ingesteld hebben staan.

Voor @ErikRo : zorg AUB dat je je recovery key op een veilige plek buiten je device opslaat. Zonder deze key kan je in geval van nood niets doen. Dit kan bijvoorbeeld op een andere schijf, in je MS account of gewoon op een stuk papier.
Ik laat hem altijd naar naar mijn ms account wegschrijven. Snap ook niet niet dat mensen perse zonder ms account willen inloggen is toch veel makkelijker. Maar soit.
En heb alles wat belangrijk in OneDrive gebackupped. Dus als alles echt zou mis gaan dan is er niks niets ergs aande hand alleen lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:07
ErikRo schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:39:
[...]

Ik laat hem altijd naar naar mijn ms account wegschrijven. Snap ook niet niet dat mensen perse zonder ms account willen inloggen is toch veel makkelijker. Maar soit.
En heb alles wat belangrijk in OneDrive gebackupped. Dus als alles echt zou mis gaan dan is er niks niets ergs aande hand alleen lastig.
Heel verstandig. Al snap ik de mensen die geen MS account willen ook wel, ik heb er ook geen enkele behoefte aan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1