Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC voor Flight Simulator (en development)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• b.laverman
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 08:45
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Twee hoofdtaken: Flight Simulator (Lockheed Prepar3D, MSFS 2020, X-Plane) en development. Echter, gegeven dat FS doorgaans een stevige CPU vereist en een lekkere dot geheugen (32GB) al redelijk standaard aan het worden is voor high-end, lijkt mij dat het eerste doel zorgt dat het tweede ook goed gaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Gegeven dat FS werk niet echt wint met een tweede grafische kaart of het echt steile deel van de "cost vs performance" grafiek, denk ik dat een limiet van 3000 euro dicht in de buurt van "geen limiet" komt. Ik heb echter geen zin om met open beurs het beste en duurste op de markt binnen te halen, dus gevoelsmatig is voor mij belangrijker hoever ik in die stijgende lijn zit. Heb ik met de laatste stap een hoop geld uitgegeven voor minimale winst?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een uitstekende 27" Dell Ultrasharp (1440p) als mijn hoofdmonitor. Extra/vervangende monitoren? Mogelijk, dus ga er van uit dat 4K goed moet gaan. Qua storage heb ik een allegaartje die wel wat "opruiming" gaat vragen, maar met een 2TB 970 EVO Plus als "C:". Geen haast maar kan beter? Scenery zit (onder meer) op een 4TB QVO, omdat dat voornamelijk om "read-only bulk" gaat. Daar ga ik wel in aanpassen, maar op dit moment is dat alleen een beperkende factor tijdens het opstarten. Eenmaal in de lucht werkt zelfs de HGST Deskstar nog prima. Is wel de eerste om er uit te gaan, dat wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Goeie grafische kaart, beter dan mij huidige 1080, maar top-dollar niet nodig. CPU is nog steeds het belangrijkste voor FS. Stabiel systeem, goed gekoeld onder langdurige belasting. Mijn huidige doos was geleverd met een water-koeling (NZXT Kraken X42) op alleen de CPU, maar die begaf het vlak na verlopen van de garantie en ik heb nu een Scyte Mugen. Ben niet bang voor wat knutselwerk, maar weinig tot geen ervaring met complexe/complete waterkoeling sets. RGB zooi is aan mij niet besteed. Leuk de eerste keer dat je de bak aan iemand laat zien, maar hij staat onder mijn tafel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
"Traditie" voor FS is om te gaan voor Intel+NVidia, maar dat is waarschijnlijk door een hoop FUD in de FSX tijd. Ik was altijd anti-bloat, en daarom niet zo happy met AMD's Catalyst software, maar NVidia is tegenwoordig ook erg pushy met hun GeForce Experience zooi, dus dat maakt al niet zoveel meer uit. Logisch lijkt me AMD+AMD of Intel+NVidia, maar ik ben niet de expert.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voornamelijk stabiliteit onder langdurige (zware) belasting voor vluchten van een paar uur. Genoeg monitoren kunnen aansluiten is ook een dingetje, maar effectief is dat 3 of 4, dus niet extreem. Ik heb geen plannen om voor VR te gaan.

Ga je overklokken?
Nee. MB mag best op "Dynamisch" ingesteld, maar ik ga niet spelen met de instellingen om het onderste uit de kan te halen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de gelukkige omstandigheid dat ik momenteel genoeg budget beschikbaar heb om niet door compromissen gedwongen te worden over 2 jaar weer ontevreden te zijn. (even redelijk blijven in de toekomstvoorspellingen.) Mijn CPU is niet slecht (i7-8700K) maar het MB (Z370 AORUS Ultra Gaming CF) is momenteel duidelijk de limiet qua PCIe lanes. Drie NVME disks betekent 1 minder SATA, en volgens mij krijgen ze niet allemaal de x4 die ze aankunnen. Een nieuw MB voor mijn NVME disks betekent dat ik toch meteen een CPU en memory upgrade kan doen, en als we dan toch bezig zijn is de 1080 op de keper beschouwd een compromis.

Last, but not least: Ik wil wel eens zien wat het advies voor een FS systeem zou zijn, liever dan een "kunnen we er nog wat FPS uitpersen" game-monster. Je stelt meestal 30 tot 40 FPS in als target, en de simulator probeert zoveel mogelijk "vergezicht" te geven daarvoor. Strikt gesproken zie ik mezelf niet als een gamer, want ik wil een simulatie van de werkelijke wereld, niet een hack'n slash feest in een duistere fantasy wereld. Ah well, het zal de leeftijd zijn. (Wie herinnert zich nog het doorgebrande MB toen als test de koeler van een 1GHz Athlon werd afgetrokken? De corresponderende 1GHz Pentium overleefde Doom wel...)

Voorzet:

CPU: Met Intel is de i5-12600K (10 core) voldoende. Voor 100 Euro meer 2 extra cores met de i7-12700K is interessant, maar dan meer voor een Kubernetes-clustertje en wat zwaarder dev werk. Op EuroGamer is het verschil tussen deze twee en de i9 met MSFS op 4K verwaarloosbaar. De Ryzen 7 5800X3D wordt op de Flightsim forums nogal gehyped, maar is een tikje duurder dan de i7-12700K met 4 minder cores. Single-core performance met "meer dan 4 cores" lijkt op dit moment echter wel de mantra bij MSFS.

Qua grafische kaart lijkt een 3070Ti op dit moment substantieel aantrekkelijker dan een 3080 of 3090, als zijnde nieuwer en goedkoper, met vergelijkbare performance in FS. De AMD 6900XT zou veel sneller moeten zijn, maar er was een hoop discussie over CTDs eerder dit jaar. Google kan mij niet recentere posts dan april geven, en daar heerst de CTD discussie. Laatste wat ik zie is dat niet de driver maar Asobo (de makers van MSFS 2020) er van langs krijgt, onterecht aangeduidt als "Microsoft".

Ok, het MoederBord... Gegeven de hoeveelheid TBs aan Scenery die ik nu al heb voor Prepar3D en X-Plane-11, is het aantal disks dat ik full-speed kan gebruiken een duidelijke overweging, en in mijn huidige systeem de voornaamste reden om eens te gaan rondkijken. Het lijkt een standaard beperking dat er 1 M.2 slot is die in "SATA mode" kan werken, en dan een SATA slot afpakt. Ik heb volgens mij ook wel eens zien staan dat er een vergelijkbaar effect kan zijn met PCIe slots versus M.2 slots, maar kan dat niet zo terugvinden. Hoe dan ook lijk ik voor Intel op een Z690 bord to komen in de 300 Euro klasse, alhoewel er misschien ook eentje is te vinden van vergelijkbare specs en dan zonder WiFi. Vrijwel alle DDR5 borden hebben dit echter zowieso. Enfin, met een ROG Strix of een AORUS Pro zou ik goet moeten zitten. De AMD moederborden zijn doorgaans goedkoper, maar je levert in op het aantal M.2 slots, SATA pporten, en DDR5 support? X670 lijkt daar een oplossing, maar (nog) geen prijzen.

Samenvattend:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 447,29€ 447,29
1MoederbordenGigabyte Z690 AORUS PRO (rev. 1.0)€ 299,90€ 299,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 739,-€ 739,-
Totaal€ 1.486,19

Grote twijfels of ik me met de tocht naar DDR5 niet onnodig in de vingers snijd.

[ Voor 27% gewijzigd door b.laverman op 25-09-2022 17:13 ]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:14
Een Ryzen 7 5800X3D kost ongeveer hetzelfde, maar verbruikt minder stroom dan de 12700K. Samen met een RX 6800 XT moet dit minstens evenveel frames opleveren, voor een lagere prijs. Als moederbord heb ik er nu gewoon het goedkoopste ingezet dat ik kon vinden met 3 M.2 slots, mogelijks moet je daar nog op zoek naar een iets duurder model.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II€ 139,90€ 139,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC€ 699,-€ 699,-
Totaal€ 1.277,90

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
Welke videokaart en voeding heb je nu?

Heb je ook gekeken naar Zen 4 die er net is en de 13e gen Intel die eraan komt?

• b.laverman
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-11 08:45
Ik heb nu een 1080 (niet Ti) van Gigabyte, de nieuwe processors heb ik naar gekeken, maar voor AMD wordt uit de vorige generatie een nieuwe kaart genoemd die een beter optie is voor veel situaties. Ben nu niet thuis, dus kom niet bij de precieze typeaanduiding, maar er zaten een paar letters en cijfers extra.

De nieuwe Intel generatie nog geen tijd gehad om naar te kijken.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Als je het bij een huidige Intel houdt zou ik geen DDR5 nemen: DDR5 of toch nog DDR4?/Twee generaties werkgeheugen getest. Maar eerlijk gezegd zou ik een paar weken wachten op de komst van de volgende generatie Intels voor ik deze knoop zou doorhakken. En eens met @LievenD, staar je niet blind op NVidia GPU's, bv de ASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC is krachtiger voor iets minder geld dan de kaart die je nu op het oog hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 04-10-2022 22:06 . Reden: RX6800XT opmerking ]

Pagina: 1