HR++-glas geplaatst: hoort dit zo?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11-2023
Beste tweakers,

Onlangs heb ik dubbel glas laten vervangen voor HR++-glas. Omdat mijn vensterbank binnen wat hoger zit dan buiten hebben ze het raam wat minder hoog ingemeten en een extra latje geplaatst. Dat zag er optisch mooier uit. Mij viel vrij snel daarna op dat ik wat meer geluid hoorde van buiten, maar dat weet ik in eerste instantie aan het ventilatierooster dat in het zijraam dat is vervangen is geplaatst.

Nu zag ik bij nadere inspectie dat je, als je tussen het 'extra' latje en het gebruikelijke deklatje kijkt, ónder het raam doorkijkt...

Je ziet het niet goed op de foto, maar voor het beeld:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0KzC8J18/IMG-3473.jpg

Als je licht in die gleuf schijnt kijk je dus tegen de achterkant van mijn vensterbank aan...

Nu is mijn vraag: hoort het raam te 'zweven'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:52

rdejongjr

Gnome

De ruit zal nooit strak in het kzijn zitten, anders is het plaatsen onmogelijk en barst het bij het minste uitzetten.
En bij houten kozijnen zodat het kan ademen zodat het niet gaat rotten.
Ze horen alleen wel netjes glasband te gebruiken en goed afkitten tegen geluid en tocht.

Roosters laten inderdaad ook aardig wat geluid door.

Kijk je niet gewoon tegen de achterkant van je kozijn aan of staat de ruit op een extra latje waardoor deze aan de binnenkant onder niet tegen het kozijn rust? Hadden ze beter de neuslat dikker kunnen maken.

[ Voor 35% gewijzigd door rdejongjr op 25-09-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcorn
rdejongjr schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:54:
De ruit zal nooit strak in het kzijn zitten, anders is het plaatsen onmogelijk en barst het bij het minste uitzetten.
En bij houten kozijnen zodat het kan ademen zodat het niet gaat rotten.
Ze horen alleen wel netjes glasband te gebruiken en goed afkitten tegen geluid en tocht.

Roosters laten inderdaad ook aardig wat geluid door.

Kijk je niet gewoon tegen de achterkant van je kozijn aan of staat de ruit op een extra latje waardoor deze aan de binnenkant onder niet tegen het kozijn rust? Hadden ze beter de neuslat dikker kunnen maken.
Grote kans dat dit het is… al kan ik dat zelf niet goed beoordelen.

Ik maak me zorgen om niks dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het raam behoord te "zweven" op 2 glas blokjes en de onderste glaslat behoord af te wateren (schuin naar beneden) en daarnaast te ventileren , het is niet normaal dat je onder het glas door kan kijken, normaal hebben ze daar ventilatie latten voor die voorkomen dat maar ik kan het allemaal op de foto niet erg goed beordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 18:26
Ik begrijp uit je verhaal dat het onderste latje is bijgeplaatst en dat hierop het raam is gezet? Dan ga ik er even van uit dat het bovenste latje de neuslat is. De neuslat zit dan wel erg hoog en je zou bij een vooraanzicht daar niet zo in moeten kunnen kijken. Maar als je dat wel kan, dan kijk je dus tegen de binnenkant van de kozijn, daar waar het glas (met glasband) ook tegenaan is gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0AwNecHBapo_Ii7ZFNGMK8Bca0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6c2pKEj7STaXtp4rQvVLUk4D.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Perseus op 25-09-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcorn
Perseus schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:48:
Ik begrijp uit je verhaal dat het onderste latje is bijgeplaatst en dat hierop het raam is gezet? Dan ga ik er even van uit dat het bovenste latje de neuslat is. De neuslat zit dan wel erg hoog en je zou bij een vooraanzicht daar niet zo in moeten kunnen kijken. Maar als je dat wel kan, dan kijk je dus tegen de binnenkant van de kozijn, daar waar het glas (met glasband) ook tegenaan is gezet.

[Afbeelding]
Klopt, de bovenste lat is de neuslat. Het gat tussen het kozijn en de onderste lat mag dicht worden gekit gaf de zetter aan, de opening tussen de twee latten in absoluut niet.

Als ik naar mijn vensterbank kijk lijkt het raam me wel vrij hoog te zitten; hij zal weinig overlap hebben met het kozijn.

Maar goed, als ik jullie begrijp hoef ik me geen zorgen te maken al waren er wellicht iets nettere oplossingen geweest?
Pagina: 1