Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Mijn zoon van 7 doucht altijd met de temperatuur op maximaal, waarom weet ik niet.
Hij kan uiteraard het knopje van de 38 blokkering indrukken en dan doet hij zn ding.

Met de huidige gasprijzen wil ik niet dat de ketel het water tot die temperatuur staat op te stoken plus ik vind het niet gezond. Er steeds bij blijven staan terwijl hij alles zelfstandig kan heb ik ook geen zin in.

Is er iets te verzinnen waardoor de douche niet heter wordt dan bijv 45 graden, of je de temperatuur nou verder draait of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Lensent schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:45:
Mijn zoon van 7 doucht altijd met de temperatuur op maximaal, waarom weet ik niet.
Hij kan uiteraard het knopje van de 38 blokkering indrukken en dan doet hij zn ding.

Met de huidige gasprijzen wil ik niet dat de ketel het water tot die temperatuur staat op te stoken plus ik vind het niet gezond. Er steeds bij blijven staan terwijl hij alles zelfstandig kan heb ik ook geen zin in.

Is er iets te verzinnen waardoor de douche niet heter wordt dan bijv 45 graden, of je de temperatuur nou verder draait of niet?
Warm water op de ketel terugschroeven? <- niet handig ivm legionella inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door LAD93 op 25-09-2022 13:41 ]

per aspera ad astra

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:02
Niet doen: legionella

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:26

charrel

Cortisol4life..

Wij hebben een douchekraan die je uit elkaar kan halen en afstellen voor de juiste temperatuur, dus misschien even een gebruiksaanwijzing zoeken?
Bij ons staat de max dus op 42c op de kraan.

[ Voor 13% gewijzigd door charrel op 25-09-2022 09:48 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wlmpie
  • Laatst online: 14:58
Als je nu al kunt douchen terwijl de temperatuur voorbij de veiligheidsbegrenzing op max staat, dan is je tapwater waarschijnlijk al te koud om legionella te doden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij maakt het niks uit wat je op de kraan instelt. Het water wordt toch wel zo warm opgestookt door de ketel. Het enige verschil met een thermostaatkraan is dat er een bepaalde hoeveelheid koud water bij gemengd wordt om het op de juiste temperatuur te krijgen. De kraan geeft niet aan de CV door hoe warm het water moet worden...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:44
Lijkt mij meer een opvoedkundig probleem dan een technisch. Leg je zoon uit waarom het slecht is om zo heet te douchen. En maak er een sport van om zo koud mogelijk te douchen. Dat werkt hier tenminste.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Duidelijk maken aan je zoontje dat dat niet de bedoeling is????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Laatst online: 14:58
Overigens is heet douchen wel goed tegen teken. Die houden daar niet van.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

...plus ik vind het niet gezond. Er steeds bij blijven staan terwijl hij alles zelfstandig kan heb ik ook geen zin in.
Je vindt het al niet gezond. Het kost teveel (zeg je). En je wil er niet bij blijven staan. Dan is de oplossing "techniek" ipv een goed gesprek (al moet het 200x dat gesprek)?

Het zal vast geen populaire mening zijn maar "vroegah" had ik na 2x niet doen gewoon een ouderwetse pets te pakken. Mag tegenwoordig allemaal niet meer ofzo. Dus dan moet je heeeeel goed uitleggen waarom iets niet meer mag. En handhaven op een manier waar jij (en anderen) zich wel goed bij voelen.
Ant Joy schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:50:
Lijkt mij meer een opvoedkundig probleem dan een technisch. Leg je zoon uit waarom het slecht is om zo heet te douchen. En maak er een sport van om zo koud mogelijk te douchen. Dat werkt hier tenminste.
Kennis van me heeft dat ook met zijn kinderen besproken; hoe korter en kouder (maar schoon) er gedoucht wordt, des te meer geld houden papa en mama over voor leuke dingen met het gezin, cadeautjes, ben je lief voor de Sint, etc.

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 25-09-2022 09:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:13
sypie schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:50:
Volgens mij maakt het niks uit wat je op de kraan instelt. Het water wordt toch wel zo warm opgestookt door de ketel. Het enige verschil met een thermostaatkraan is dat er een bepaalde hoeveelheid koud water bij gemengd wordt om het op de juiste temperatuur te krijgen. De kraan geeft niet aan de CV door hoe warm het water moet worden...
Het maakt wel uit, precies vanwege je eigen uitleg. Een thermostaatkraan mengt er koud bij. Dus als de temp lager staat, is het aandeel koud water groter. Dus hoeft de CV minder heet water te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09
Hoe heet is het douche water daadwerkelijk op “Max”?

Wij mensen zijn bijzonder slecht in temperatuur meten. Wat zegt de thermometer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
t14wo schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:55:
[...]

Het maakt wel uit, precies vanwege je eigen uitleg. Een thermostaatkraan mengt er koud bij. Dus als de temp lager staat, is het aandeel koud water groter. Dus hoeft de CV minder heet water te stoken.
Ik denk dat hij reageerde op de legionella-issues. Dat je warm water niet warm genoeg is ingesteld als je er bij de max nog onder staat. Zolang de ketel +40 graden levert zou dat die uit mogen maken, dan mengt je kraan gewoon geen koud water bij. (Werking is gebasseerd op een bepaalde legering die afhankelijk van de temperatuur uitzet/krimpt en zo de kouddosering regelt.

Uiteraard kan iedereen begrijpen dat bij warmer douchen (je in dezelfde tijd) meer gas/energie erdoor jaagt.

Ik zou ook eens de temperatuur controleren, zal vast wat variatie zitten op de compositie van de legering en daarmee tolerantie van temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Knurft op 25-09-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sypie schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:50:
^^ Puur dit

Je bespaart alleen op koud water, de rest boeit niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Toen ik een paar jaar geleden mijn thermostaat kraan verving zag ik dat buiten het 'knopje' er ook een ring in zit om een maximale temperatuur in te stellen. Deze was bedoeld voor zaken als begeleid wonen waar er een groter risico is op verkeerd gebruik. Mogelijk zit er zoiets ook op jouw kraan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
Edit: was al gemeld.

[ Voor 82% gewijzigd door guido66 op 25-09-2022 10:20 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hangt er sterk vanaf of het koude water ook echt voorkomt dat het debiet aan warm water minder wordt. Met een waterbesparende douchekop gaat dat misschien op, met een regendouche een heel stuk minder.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het klinkt flauw maar als je op een zevenjarige al geen overwicht hebt maar het in technische oplossingen moet zoeken dan komen er nog zware jaren voor jou. Dat kind is over een paar jaar zover dat ie jouw “oplossingen” zelf weer ongedaan maakt.
Ik zou dit niet benaderen als een technisch probleem maar eerder op zoek gaan naar goed opvoedkundig advies. Kost wat meer moeite maar daar heb je veel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:18
Als het goed is kun je de knop van temperatuur instelling demonteren en deze een paar tandjes verdraaien zodat deze bij een lagere temperatuur tegen de maximale aanslag zit. Even uitproberen welke de gewenste stand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Zou een waterbesparende douchekop hier nou helpen?
Naast gesprekken natuurlijk, onze zoon douchte ook enorm lang, maar al het nieuws over droogte en de rivier hier die dit laar het vroegste ooit droog kwam te staan en tot nu droog is hebben hem zelf doen besluiten korter te gaan douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 13:57
Als je de temperatuur niet kunt meten kun je misschien de warm water kant voelen. Linkerkant van de kraan. 60 graden doet echt zeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
@Hooglander1 Nee, nog steeds onzin. De temperatuur en de uitstroomhoeveelheid waarmee je doucht bepaalt hoeveel warm water er nodig is en dus hoeveel energie.

Warmer en meer volume = meer energie.
Kouder en minder volume = minder energie.

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 25-09-2022 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:24
Als je een CV ketel hebt, dan zou ik niet lager gaan dan 55 graden. Dat is dan al aan de lage kant, zeker als er een mini buffervat inzit om snel warm water te leveren. Dan moet je na een aantal dagen stilstaan zeker je kranen door laten lopen (via de kraan, of de douchekop in een emmer koud water, legionella verspreidt zich via waterdruppeltjes).

Een thermostaatkraan mengt dat water vervolgens naar een acceptabele temperatuur. Boven de 40 graden vinden een hoop mensen al niet fijn meer, dus het zou me verbazen als je zoontje de 42 graden haalt. Ergo, er wordt altijd koudwater bijgemengd.

Bij 65 graden wordt meer koud water bijgemengd om 40 graden te krijgen dan bij 55, daarmee is het debiet en het gasverbruik dus hoger bij 65 dan bij 55, en de straal harder.

De beste manier om te besparen is om een warmtewisselaar in de afvoer van je douche te plaatsen. Hiermee kun je de aanvoer van warm water beperken en bespaar je echt op je gasrekening.

Alles is overigens relatief. Een gezin van 4 personen gebruikt misschien een paar honderd kuub voor douchen, maar zomaar 1000 kuub voor verwarming. 18 graden en een trui is een stuk goedkoper en effectiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:29
DukeBox schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:17:
Toen ik een paar jaar geleden mijn thermostaat kraan verving zag ik dat buiten het 'knopje' er ook een ring in zit om een maximale temperatuur in te stellen. Deze was bedoeld voor zaken als begeleid wonen waar er een groter risico is op verkeerd gebruik. Mogelijk zit er zoiets ook op jouw kraan.
Tot je kind natuurlijk bij een vriendje doucht en daar ook de kraan op 50 graden zet. "Want thuis doe ik dat ook en dat is een fijne temperatuur."

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Wat voor een ketel heb je trouwens @Lensent ? Hoe warm staat uitgaand water ingesteld?
Want idd wat hierboven geschreven is vanaf 55C voelt het alsof je je verbrand en meeste mensen trekken 50 en hoger echt niet en 60 al helemaal niet, dus ik had onze ketels in Amsterdam allemaal op 50 gezet, werkte prima voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:26
Geen wetenschap maar:
  • Kinderen zijn kleiner, water is meer afgekoeld voordat het hen bereikt.
  • Temperatuurverschillen van de douche zullen niet zo groot zijn als je denkt, 2 graden meer of minder is het verschil tussen lauw en heet.
  • Korter douchen zal meer impact hebben op je gasrekening dan een graadje kouder.
Als je wilt weten of je kunt besparen, moet je meten hoe warm het water echt is en rekening houden met de lengte van de douchebeurt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weten we dat zeker?

Bij een doorstroomverwarmer (de meeste combi-ketels) die je meerdere keren per dag/week gebruikt kun je voor zover ik weet prima de temperatuur op 45 graden zetten. Het water wordt immers meerdere keren per dag / week volledig ververst.

Mocht de TS een boilervat hebben, dan is het een ander verhaal. Maar ook dan kan de temperatuur prima op 45 graden of lager. Zolang je maar 1x per week een legionella-run doet waarbij het vat verder wordt verhit. Dat is wat eigenlijk iedereen met een warmtepompboiler doet.

Dus simpelweg stellen dat je je tapwater nooit op 45 graden mag instellen, want 'gevaarlijk!' is een beetje kort door de bocht. Met kleine doorstroomverwarmers ga je niet eens 50+ graden tapwater halen en die kun je in de praktijk ook veilig gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 25-09-2022 10:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:29:
[...]

Weten we dat zeker?

Bij een doorstroomverwarmer (de meeste combi-ketels) die je meerdere keren per dag/week gebruikt kun je voor zover ik weet prima de temperatuur op 45 graden zetten. Het water wordt immers meerdere keren per dag / week volledig ververst.

Mocht de TS een boilervat hebben, dan is het een ander verhaal. Maar ook dan kan de temperatuur prima op 45 graden of lager. Zolang je maar 1x per week een legionella-run doet waarbij het vat verder wordt verhit. Dat is wat eigenlijk iedereen met een warmtepompboiler doet.

Dus simpelweg stellen dat je je tapwater nooit op 45 graden mag instellen, want 'gevaarlijk!' is een beetje kort door de bocht. Met kleine doorstroomverwarmers ga je niet eens 50+ graden tapwater halen en die kun je in de praktijk ook veilig gebruiken.
Het blijft een risico (natuurlijk af te wegen, maar als opa en oma regelmatig douchen is anders dan een studenthuis). Altijd op 45 graden betekent dat legionellabacterien zich kunnen nestelen op leidingen ed.

Overigens geldt dat net zo hard voor koudwaterleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RocketKoen schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:26:
[...]

Tot je kind natuurlijk bij een vriendje doucht en daar ook de kraan op 50 graden zet. "Want thuis doe ik dat ook en dat is een fijne temperatuur."
Dat is toch niet erg? Op 50% verbrand je nog niet, het voelt alleen niet lekker. Pas boven 60% wordt verbranding een risico en dan vooral voor mensen in bad die niet goed temperatuur kunnen voelen. Het gaat in de praktijk eigenlijk alleen fout met zuigelingen en demente bejaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:33

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RocketKoen schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:26:
Bedoel je dat hij deze fysiek op 50 zet omdat dat thuis (gelimiteerd op) 37 is ? De ring waar ik het over heb is een fysieke blokkering, je kan deze niet op 50 draaien, er zijn geloof ik 3 standen.

Edit: dit is wat ik bedoel: https://www.sanitairwinke...ratuurbegrenzer-43-graden
Die stop je in de ring (onder de knop) waarmee je ook de temperatuur kalibeert.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 25-09-2022 11:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
downtime schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:23:
[...]

Het klinkt flauw maar als je op een zevenjarige al geen overwicht hebt maar het in technische oplossingen moet zoeken dan komen er nog zware jaren voor jou. Dat kind is over een paar jaar zover dat ie jouw “oplossingen” zelf weer ongedaan maakt.
Ik zou dit niet benaderen als een technisch probleem maar eerder op zoek gaan naar goed opvoedkundig advies. Kost wat meer moeite maar daar heb je veel meer aan.
Wat fijn dat je mij en mn zoon zo goed kent en daar een generaliserend relaas op los laat. Fijne zondag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Silent7 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:28:
Wat voor een ketel heb je trouwens @Lensent ? Hoe warm staat uitgaand water ingesteld?
Want idd wat hierboven geschreven is vanaf 55C voelt het alsof je je verbrand en meeste mensen trekken 50 en hoger echt niet en 60 al helemaal niet, dus ik had onze ketels in Amsterdam allemaal op 50 gezet, werkte prima voor iedereen
ATAG i28ECZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red14
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-05 12:36
.

[ Voor 98% gewijzigd door red14 op 26-09-2023 16:20 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mitalp schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:29:
Geen wetenschap maar:
  • Kinderen zijn kleiner, water is meer afgekoeld voordat het hen bereikt.
Ja, want die 50cm verschil in hoogte wordt op aarde in minder dan 0.1s overbrugd; ik denk dat water echt niet zo snel afkoelt dat het niet "schadelijk" is voor de kortere mens onder de douche. En daarmee is dus de casus om de kraan warmer te zetten eigenlijk onbeantwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Lensent schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:13:
[...]

Wat fijn dat je mij en mn zoon zo goed kent en daar een generaliserend relaas op los laat. Fijne zondag!
Generaliserend? Hij heeft een goed punt lijkt me. Het kind is 7. Zeggen dat iets niet mag en uitleggen waarom lijkt me vrij normaal en de voor de hand liggende oplossing.

Beetje omgekeerde wereld dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Ja, kinderen van 7 luisteren altijd fantastisch.. alleen of ze het horen is een tweede en of ze iets met de info gelijk doen is een derde ;) Uitleggen altijd goed, maar dat is niet altijd voldoende.

https://www.hanze.nl/nld/...g/cognitieve-ontwikkeling

Onze kids luisteren echt wel goed, 6 en 10 maar als je er niet bij bent, dan ben je er niet bij. Naar wie moeten ze dan luisteren? Tot 18 (22-23) jaar oud hebben ze af en toe toch een extern "geweten" nodig.
Als je er even niet bij bent is een begrenzing op de temperatuur toch een prima oplossing?

[ Voor 29% gewijzigd door charrel op 25-09-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

charrel schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:37:
Ja, kinderen van 7 luisteren altijd fantastisch.. alleen of ze het horen is een tweede en of ze iets met de info gelijk doen is een derde ;) Uitleggen altijd goed, maar dat is niet altijd voldoende.

https://www.hanze.nl/nld/...g/cognitieve-ontwikkeling

Onze kids luisteren echt wel goed, 6 en 10 maar als je er niet bij bent, dan ben je er niet bij. Naar wie moeten ze dan luisteren? Tot 18 (22-23) jaar oud hebben ze af en toe toch een extern "geweten" nodig.
Als je er even niet bij bent is een begrenzing op de temperatuur toch een prima oplossing?
Ik ben het met je eens hoor. Niemand verwacht dat kinderen altijd gehoorzaam doen wat papa vraagt. Of dat ze nooit zondigen. Maar opgeven en het in technische oplossingen zoeken lijkt mij niet de goede weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01
Gaat het je puur om de temperatuur beperking, of wil je energie beperken? Zoals meerdere aangeven heb je kans dat als je de temperatuur lager zet, het enige effect is dat er meer water stroomt en het gedeelte dat verwarmd wordt door de ketel, gelijk blijft. Dit is uiteraard afhankelijk van wat voor douche en thermostaat kraan je hebt, maar die van ons is in elk geval zo 'dom' (heter draaien is zachtere straal).

De enige manier om op temperatuur dan echt te besparen is inderdaad bij de ketel al op 40 zetten, maar ondanks dat Legionella weinig voorkomt zou ik dat zelf niet doen.

Maar als het om energie besparen gaat kun je beter (ook) goed kijken naar hoe je de hoeveelheid water beperkt. Zo'n simpel ringetje wat de waterdoorlaat beperkt kost heel weinig en levert veel besparing op. Uiteraard lever je ook in op comfort, voor wat meer geld kun je ook prima waterbesparende douchekop aanschaffen.

Naschrift: 'veel besparen ' is hier relatief, met huis verwarmen gebruik je in de winter makkelijk een 10 tot voud aan gas versus douche water.

[ Voor 17% gewijzigd door jurjen_g op 25-09-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

downtime schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:44:
[...]

Ik ben het met je eens hoor. Niemand verwacht dat kinderen altijd gehoorzaam doen wat papa vraagt. Of dat ze nooit zondigen. Maar opgeven en het in technische oplossingen zoeken lijkt mij niet de goede weg.
Het kan toch beide? Jouw keukenkastje met chemische troep hoeft geen kinderbeveiliging omdat je het hebt uitgelegd dat die mooie rooie vloeistof geen limonade is. De kokendwater kraan hoeft geen beveiliging omdat ze snappen dat er heel heet water uit komt? Je zwembad buiten behoeft geen toezicht/ hek omdat ze uitgelegd hebben gekregen dat ze nog niet kunnen zwemmen?
Het gebeurt toch meestal beide, hier is het gevaar anders/ minder aanwezig maar het kan nog steeds toch gewoon beide?

Daarnaast kan je beter gewoon de tijd beperken van het douchen dan de temperatuur, dat gaat geen besparing opleveren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door charrel op 25-09-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

charrel schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:50:
[...]

Het kan toch beide? Jouw keukenkastje met chemische troep hoeft geen kinderbeveiliging omdat je het hebt uitgelegd dat die mooie rooie vloeistof geen limonade is. De kokendwater kraan hoeft geen beveiliging omdat ze snappen dat er heel heet water uit komt? Je zwembad buiten behoeft geen toezicht/ hek omdat ze uitgelegd hebben gekregen dat ze nog niet kunnen zwemmen?
Het gebeurt toch meestal beide, hier is het gevaar anders/ minder aanwezig maar het kan nog steeds toch gewoon beide?
Als het om veiligheid gaat dan mag het geen enkele keer fout gaan. Natuurlijk moet je dan (ook) fysieke maatregelen nemen. Maar volgens mij is er hier geen veiligheidsprobleem en is het geen ramp als het resultaat imperfect is en er af en toe wordt gezondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

downtime schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:58:
[...]

Maar volgens mij is er hier geen veiligheidsprobleem en is het geen ramp als het resultaat imperfect is en er af en toe wordt gezondigd.
Dunno. Longshot. Uitglijden tijdens warmer draaien van kraan. En kraan draait dus warmer. Hoe koud/warm is die setting dan en hoe veilig/ramp is die temperatuur op de huid?

Overigens, is er niet een mogelijkheid om het debiet van die ene warme leiding te beperken? Dus dat kraan helemaaaaal open alsnog maar zorgt voor een mengtemperatuur van maximaal 38 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MAX3400 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:02:
[...]

Dunno. Longshot. Uitglijden tijdens warmer draaien van kraan. En kraan draait dus warmer. Hoe koud/warm is die setting dan en hoe veilig/ramp is die temperatuur op de huid?
Dat is eigenlijk niet aan de orde. Uit een normale hete kraan komt 70 graden want dat is de veilige grens (zolang je er geen bad in neemt). Een thermostaatkraan mengt bovendien altijd koud water bij en kan hooguit onplezierig maar nooit gevaarlijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Primaire doel was energie besparen.
Hij doucht al zelfstandig met een timer op 6 minuten waar hij ook braaf op acteert zonder interventie vanuit ons (!).

Als de tijd meer impact heeft dan de temperatuur hoeven we verder niks te veranderen.

Tapwater temperatuur staat op 50 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
Is er iets te verzinnen waardoor de douche niet heter wordt dan bijv 45 graden, of je de temperatuur nou verder draait of niet
Ik douche sinds 2 weken met een emmer. Wij hebben geen vaste contract meer. Klinkt raar maar om gas te besparen. Ik laat koud water vullen in de emmer en dan doe ik nog eens 2 keer 1.5L water warm maken met onze waterkoker. Als het puur om besparen gaat. Mijn vrouw douche wel gewoon maar doet de kraan steeds uit.

1 emmer is voldoende voor 1 douche. Zelfs stroom besparen wij. Wij doen ons wasmachine sinds 2 weken op 20-graden ECO-STAND waar we nog in de vaste contract uit 2019 op 30 graden ECO-STAND deden

[ Voor 13% gewijzigd door Van der Berg op 25-09-2022 13:26 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Thermostaatkraan afstellen is het simpelste, maar ook een mengventiel net na de cv kan een permanente oplossing zijn. Dat hebben wij na onze boilers zitten om de hoge temperatuur wat terug te schroeven.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:29
Van der Berg schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:23:
[...]

Ik douche sinds 2 weken met een emmer. Wij hebben geen vaste contract meer. Klinkt raar maar om gas te besparen. Ik laat koud water vullen in de emmer en dan doe ik nog eens 2 keer 1.5L water warm maken met onze waterkoker. Als het puur om besparen gaat. Mijn vrouw douche wel gewoon maar doet de kraan steeds uit.

1 emmer is voldoende voor 1 douche. Zelfs stroom besparen wij. Wij doen ons wasmachine sinds 2 weken op 20-graden ECO-STAND waar we nog in de vaste contract uit 2019 op 30 graden deden
Water verwarmen met de HR ketel is nog steeds een stuk goedkoper dan met de waterkoker.
1 kuub gas in een HR ketel verwarmt ongeveer evenveel water als 9-10 kWh elektriciteit in een waterkoker.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Lensent schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:05:
Hij doucht al zelfstandig met een timer op 6 minuten waar hij ook braaf op acteert zonder interventie vanuit ons (!).
Dit is opvoedkundig toch heel netjes? Om daar nog een extra regel bovenop te leggen is alleen maar verwarrend voor een 7 jarige. De redenatie zal dan al snel zijn: als ik kouder douche kan ik ook langer douchen....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
...

Volgens mij wordt 55-60 geadviseerd om de kans op legionella te minimaliseren. Maar ik ben geen professional :) De mijne staat daarom op 58

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 25-09-2022 13:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als hij maar 6 minuten per dag er onder staat dan is de besparing toch eigenlijk te verwaarlozen tov ander verbruik in huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Van der Berg schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:23:
Ik douche sinds 2 weken met een emmer. Wij hebben geen vaste contract meer. Klinkt raar maar om gas te besparen. Ik laat koud water vullen in de emmer en dan doe ik nog eens 2 keer 1.5L water warm maken met onze waterkoker. Als het puur om besparen gaat.
Er van uitgaande dat je ons niet loopt te trollen.

De tijd sterk limiteren (wat je zo gedwongen ook doet) helpt natuurlijk heel veel. Een douchekop die max 5 l/minuut doet ook.

Water met COP=1 elektrisch verhitten echter niet: dat kost zowel jou meer geld, als in totaal meer energie.

Beter dus een watersparende douchekop ophangen met restrictie, als die er niet al is. En idd heel kort douchen, paar minuten.

Als je verwarmt met CV is douchen trouwens al snel maar een heel klein stukje van het bedrag. Maar da's weer een andere vraag.

Voor TS geldt zelfde, zorg voor een douche die weinig water verbruikt. De temperatuur kan nooit echt heel veel verschillen zoals gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Wilke
Water met COP=1 elektrisch verhitten echter niet: dat kost zowel jou meer geld, als in totaal meer energie.
Dat kan zijn maar het is soms gas verplaatsen naar stroom, die laatste is op te wekken met zonnepaneeltjes, bij gas is dat een stuk lastiger.
Dus ja cop 1 maar geen gas.

Vroeger ook een boiler voor de cv gehad, i.v.m gas naar stroom verplaatsen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Gaat een cv doorstroom ketel niet altijd op 100% bij warm water vraag?

Bij een boiler begrijp ik waarom je de flow zou willen beperken daar je dan minder uit de boiler haalt.

Maar zoals al vermeld is in het topic, mijn grohe douchekraan kan ik handmatig afstellen door de knop te verwijderen en dan de afstelling te veranderen.

Dat dan de 38 graden positie niet meer overeenkomt is bijkomstigheid.

Blijf dan wel terug komen bij punt een, je wint niks aan gasverbruik aangezien deze nog steeds 100% open staat.

Enkel voor de verwarming kan je de temperatuur verlagen waardoor de ketel minder hoog brand waardoor je effectief meer energie kan ontrekken voordat het via het afvoer kanaal naar buiten gaat.

Wil je echt energie besparen is een wtw afvoer een van de weinige mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wat wordt er een hoop onzin verteld…

Legionella is van toepassing bij een voorraad toestel waarbij het water op temperatuur word gehouden, dus je wilt niet in de ideale temperatuur van Legionella opzoeken.

Bij een doorstroom toestel is dit niet van belang want:
- Er word geen water in een voorraad toestel (boiler) opgeslagen.
- De warmwater leiding koelt vrij snel af waardoor legionella nagenoeg geen mogelijkheid heeft tot groeien.
- Legionella wordt voornamelijk bij stilstaand water geconstateerd wat echt wel >1 week stilstaat.
- Een voorraad toestel heeft het probleem dat goed doorspoelen lastiger is dan een wisselaar en wat leidingwerk.

Toestellen in NL zijn specifiek gekeurd voor de NL markt en mogen niet in het buitenland geïnstalleerd worden en omgekeerd.
Als het echt niet zou mogen hadden fabrikanten de minimale warmwatertemperatuur begrensd, + daaronder dat je hem alleen uit kan zetten.

Ook willen ze de regelgeving omtrent Legionella aanpassen, hierover een hele discussie geweest in het lucht/water warmtepomp topic.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 25-09-2022 14:32 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
DutchWing schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:30:
Wat wordt er een hoop onzin verteld…

Legionella is van toepassing bij een voorraad toestel waarbij het water op temperatuur word gehouden, dus je wilt niet in de ideale temperatuur van Legionella opzoeken.

Bij een doorstroom toestel is dit niet van belang want:
- Er word geen water in een voorraad toestel (boiler) opgeslagen.
- De warmwater leiding koelt vrij snel af waardoor legionella nagenoeg geen mogelijkheid heeft tot groeien.
- Legionella wordt voornamelijk bij stilstaand water geconstateerd wat echt wel >1 week stilstaat.
- Een voorraad toestel heeft het probleem dat goed doorspoelen lastiger is dan een wisselaar en wat leidingwerk.

Toestellen in NL zijn specifiek gekeurd voor de NL markt en mogen niet in het buitenland geïnstalleerd worden en omgekeerd.
Als het echt niet zou mogen hadden fabrikanten de minimale warmwatertemperatuur begrensd, + daaronder dat je hem alleen uit kan zetten.

Ook willen ze de regelgeving omtrent Legionella aanpassen, hierover een hele discussie geweest in het lucht/water warmtepomp topic.
Buiten het feit dat ik me redelijk kan vinden in deze post, adviseert atag in de handleiding de warm water temperatuur op 60 graden in te stellen en na een week geen gebruik de installatie 5 minuten op warm water door te spoelen met het raam open.

Dit is wat de handleiding aangeeft voor deze ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
TRAXION schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:29:
Gaat een cv doorstroom ketel niet altijd op 100% bij warm water vraag?
Nee, die kan ook dan gewoon terugmoduleren.

Bij de meeste ketels is het rendement alsnog lager dan voor verwarmen, omdat er geen retourleiding is om tegenaan te condenseren. Althans, zo is dat bij de meeste ketels niet aangelegd. Bij enkele wel (Intergas Xtreme o.a.).

[ Voor 42% gewijzigd door Wilke op 25-09-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TRAXION schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:44:
[...]

Buiten het feit dat ik me redelijk kan vinden in deze post, adviseert atag in de handleiding de warm water temperatuur op 60 graden in te stellen en na een week geen gebruik de installatie 5 minuten op warm water door te spoelen met het raam open.

Dit is wat de handleiding aangeeft voor deze ketel.
Dat komt omdat niemand zijn handen eraan wilt branden.

Officieel moet een warmtepompboiler of warmtepomp met externe boiler ook op 55 graden gehouden worden + 1x per week een legionella run van 60+ graden.
Maar hoeveel zetten deze op max 48 graden ivm hogere COP.

Maar deze regelgeving strookt niet met de werkelijkheid, daarom willen ze deze ook aanpassen zover ik weet, alleen dit kost tijd…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ant Joy
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:44

Als de tijd meer impact heeft dan de temperatuur hoeven we verder niks te veranderen.

Energie besparing is natuurlijk niet alleen een technische oplossing. Het zit m ook in ons gedrag en de bereidheid om een stukje comfort op te geven.

Aangezien we toch en tweakers zijn toch een technische oplossing van deze pedagoog. Een waterbesparende douchekop die hier al een paar keer geopperd is bespaard natuurlijk niet alleen water maar ook gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Wilke schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:00:
[...]

Nee, die kan ook dan gewoon terugmoduleren.

Bij de meeste ketels is het rendement alsnog lager dan voor verwarmen, omdat er geen retourleiding is om tegenaan te condenseren. Althans, zo is dat bij de meeste ketels niet aangelegd. Bij enkele wel (Intergas Xtreme o.a.).
Dan zou de flow beperken dus wel een besparing kunnen opleveren, ik heb onderhand al ruim 15 jaar stadsverwarming dus zou niet weten hoe de huidige ketels daar mee omgaan.

Mijn referentie materiaal ging gewoon full power bij warm water vraag.

Dus voor ts zou de temperatuur beperken en een waterbesparende douchekop een besparing op kunnen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:58
Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je er een probleem van maakt.

Leidingwater heeft in de winter een temperatuur van een graad of 10. Als je op 36 graden doucht moet de CV het dus 26 graden verwarmen. Douche je op 42 graden (veel hoger dan dat is toch écht niet comfortabel), moet het 32 graden verwarmd worden, ofwel 23% meer. Een douchebeurt van 5 minuten kost iets van 0.2m^3 gas, dus met de temperatuur begrenzen bespaar je 0.05m^3 ofwel 15 eurocent (tegen de huidige tarieven).

Voor dat geld zou ik m'n zoontje gewoon op de temperatuur laten douchen die hij lekker vindt.

Als je wil besparen op gas, zet de thermostaat een half graadje lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
RocketKoen schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:28:
[...]

Water verwarmen met de HR ketel is nog steeds een stuk goedkoper dan met de waterkoker.
1 kuub gas in een HR ketel verwarmt ongeveer evenveel water als 9-10 kWh elektriciteit in een waterkoker.
Dus gas is nog goedkoper:

Gas €2.60 per kuub m3
Stroom ongeveer €0,70 cent per kwh

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Sorry hoor, ik wil niet vervelend zijn maar 6 minuten douchen is toch prima ? Je hebt kinderen/pubers die 20 minuten onder een hete douche staan..

Wees blij dat hij braaf de timer op 6 minuten zet :)

Ik douche 5 minuten op 38 graden. Kouder vind ik helemaal niks. Daar ga ik niet op besparen.

Tip : Zet je verwarming in huis 0.5 graden lager standaard. Daar bespaar je meer mee.

[ Voor 16% gewijzigd door Rockvee2 op 25-09-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Dat was precies het hele punt van degene die je quote ;)

En inderdaad, zolang stroom per kWh boven 10% van een kuub gas zit, is gas goedkoper.

(Overigens mocht ik willen dat ik 2,60 per kuub betaalde. Essent doet daar rustig nog een euro bovenop vanaf 1 oktober.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-05 21:58

MieJuul

3970Wp

Dido schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:42:
[...]
(Overigens mocht ik willen dat ik 2,60 per kuub betaalde. Essent doet daar rustig nog een euro bovenop vanaf 1 oktober.)
De knetters!
Wij zitten bij powerpeers, per 1 oktober ga ik 2,48 per kuub betalen....

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:27
MAX3400 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:17:
[...]

Ja, want die 50cm verschil in hoogte wordt op aarde in minder dan 0.1s overbrugd; ik denk dat water echt niet zo snel afkoelt dat het niet "schadelijk" is voor de kortere mens onder de douche. En daarmee is dus de casus om de kraan warmer te zetten eigenlijk onbeantwoord ;)
Ik heb een tijdje zittend moeten douchen en ik merkte duidelijk verschil in de temperatuur van het water toen de douchekop boven aan de stang zat of onder op de stang.

Misschien ben ik een watje :+.

Misschien een idee voor ts om de douchekop eens vast te houden bij het douchen op verschillende hoogtes bij de kleine, misschien dat een langere/lagere glijstang het probleem ook oplost.
Pagina: 1