Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:06

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Wij zijn van plan 14x 400Wp panelen (DM400M10-54HBB/-V) te laten plaatsen.
Veel schaduw hebben we niet.
De vraag is nu of we deze gaan aansluiten op een GroWatt string omvormer of Enphase micro omvormers.

Gezien de documentatie van de Enphase micro omvormers aangeeft dat deze maximaal 295VA output heeft en 290VA continue doet mij meer neigen naar de String Omvormer.
Dan gaat er toch best veel energie van die 400Wp verloren en zou je bij die 14 panelen dus maximaal 3540Wp van die 4800Wp max kunnen halen.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
We willen op den duur deze gaan koppelen aan een 48V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
Je ziet het goed, Enphase heeft bij jouw omschreven situatie geen nut.

Het verlies wat je beschrijft is 1 a 2%, de panelen doen niet zo heel veel uren meer dan 290VA

Enphase kan niet gekoppeld worden aan accu: ja er is een systeem van Enphase, maar dat is inherent via AC gekoppeld, precies als een ander merk. Het is ook een aparte module met aparte kosten.

Als je accu voorbereiding wil: in detail kijken wat de accu ondersteuning is. Let ook op kosten: accu ondersteunende omvormers kunnen vors duurder zijn, neem dat mee in overweging wanneer je denkt dat accu rendabel gaat zijn.

Je legt toch wel je dak vol?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
We hebben nu 10 panelen van 275Wp op de voorkant deze worden vervangen omdat er over een paar weken een warmtepomp wordt geplaatst en we dan dus meer zonne energie willen om dat deels te compenseren.
Aan de voorkant passen maximaal 12 panelen en op de dakkapel aan de achterkant komen er ook nog 2 richting het zuiden.

Doordat de Warmtepomp op het dak geplaatst wordt heeft het verder op de achterkant van het huis geen zin meer om daar panelen te plaatsen die zouden namelijk de meeste tijd in de schaduw van de warmtepomp zitten.
Van de huidige 10 panelen komen er 4 of 5 afhankelijk van wat er past op het dak van de garage.

[ Voor 17% gewijzigd door RVerheijden op 25-09-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
Ik zou geen dak vrijhouden vanwege schaduw van de Warmtepomp, die maakt op schaduw dagen weinig verschil, toch een watt extra die dan direct de WP in kan ;)

De 2 op de dakkapel is even opletten, weinig string omvormers die met slechts 2 panelen om kunnen gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Topicstarter
Ok bedankt zullen waarschijnlijk wel in een van de strings aan de voorkant gekoppeld worden denk ik.