Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Vraag
Alle reacties
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Als 'ie over die afstand wil gaan lopen met z'n telefoon én daarbij continue bereik wil hebben middels WiFi dan heb je een andere 'uitdaging' dan dat je hebt als je een 'vast' netwerk over 300 meter middels WiFi (stabiel) wilt gaan uitbreiden.
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 24-09-2022 22:59 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als hij 300 meter bereik wil hebben naar bijvoorbeeld zijn auto ? Dan zal niet gaan. Je kan wel een sterkere zender plaatsen maar als je aan 1 kant hard schreeuwt en aan de andere kant terug fluisterde heeft dat geen nut.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 24-09-2022 22:57 ]
Richtantenne's zijn trouwens erg richtingsgevoelig .. als je mobieltje aan de verkeerde kant staat heb je weer geen WiFi..
Dus vertel ons de use-case eens wat ie wil
300m is met bijv een sector-antenne probleemloos met line-of-sight. Hamvraag is of je line-of-sight hebt (en grotendeels vrije fresnel-zone). Heb je obstakels? Dan heb je een grotere uitdaging...
Die "UniFi" - welke UniFi UAP exact? En staat het binnen of buiten? Een UAP AC Lite binnen gaat niet 300m verderop buiten helpen. Een UAP AC mesh of 6 mesh buiten trekt het waarschijnlijk probleemloos.
[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 24-09-2022 23:29 ]
Oslik blyat! Oslik!
:strip_exif()/f/image/DLiaHMgOOwiE36V8RGkccmvY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/umbOTg9dQurBMIyvlExby8Rx.png?f=fotoalbum_large)
Testing, one, two ...
Access point die momenteel het dichtst bij de straat staat is een UAP-AC-M-EU. Misschien die antennes al eens waar beter proberen richten?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.5.0)
Hangt er vanaf, staat het ap binnen of buiten?nujtrug schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:25:
Bedoeling is om al WiFi te hebben vanaf dat hij binnen komt rijden en had graag wat smart devices (2,4GHz die geen snel internet nodig hebben) bij de poort.
Access point die momenteel het dichtst bij de straat staat is een UAP-AC-M-EU. Misschien die antennes al eens waar beter proberen richten?
Indien binnen dan ap eerst buiten plaatsen
CISSP! Drop your encryption keys!
Hangt reeds buitenlaurens0619 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:28:
[...]
Hangt er vanaf, staat het ap binnen of buiten?
Indien binnen dan ap eerst buiten plaatsen
Dan zou ik een 2e unifi daar ophangen met wireless uplink
Als de poort stroom heeft, of een lamp in de buurt, kun je ook proberen een extra access point via een powerline adapter aan te sluiten. Bijvoorbeeld de TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset heeft al een accesss point ingebouwd. Let op: geen garanties dat powerline werkt, zeker over 300m!nujtrug schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:25:
Bedoeling is om al WiFi te hebben vanaf dat hij binnen komt rijden en had graag wat smart devices (2,4GHz die geen snel internet nodig hebben) bij de poort.
Kost je wel maandelijks geld
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Voor die smart devices bij de poort zou je ook voor zwave kunnen kiezen, dat heeft een maximaal bereik van 300m zonder obstakels ertussen.
Als er toch obstakels in de buurt zijn maar ergens onderweg wel netspanning beschikbaar is kun je daar een zwave device plaatsen ter ondersteuning.
Zwave is namelijk een mesh netwerk dus een device halverwege functioneert ook als repeater.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Het is kiezen of delen….
Dus graafmachine huren in een weekend en een geul graven waar bekabeling in kan..(ook glasvezel)
Eenmaal bij de poort aangekomen, een glasvezel mediaconverter naar utp en stroom + waterdichte doos kan een hoop helpen, maar het begint met bekabeling leggen
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
Mijn inziens ook dé manier om dit stabiel op te lossen - andere manieren zijn afhankelijk van ontvangst.
https://www.kabelshop.nl/...RL2430-i19685-t24487.html
Wifi ontvangst bij de poort is issue 1 :nujtrug schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:25:
optie 1 is met 2 richtantenne's en opnieuw een AP bij de poort
optie 2 is kijken of er een vrij stroompaarpaar in de signaalkabel van de poort is (ik neem aan dat een huis met een 300m oprijlaan ook een vanuit-huis-gestuurde poort heeft)..
als dat er is kan je dit gebruiken

dit is een setje dat zn eigen VDSL signaal maakt .. je hebt alleen een vrij stroompaar nodig .. maar ze spreken dat je stroomdraadje max 1.4KM mag zijn
(en met stroompaar bedoel ik 2 draadjes van de signaalkabel.. die zijn vaak 0.8mm2 en zijn max 100volt, google bv maar eens naar SVV of VVT kabel)
Optie 3 is inderdaad een graver inhuren en glasvezel leggen,wat je duidelijk niet wil
alle opties hebben dus wel stroom nodig ,maar die gaat er vast wel zijn bij de poort..
Issue 2 is : ik neem aan dat hij wifi wil houden tussen de poort en het huis ? dan ga je wel naar sterkere zenders moeten gaan vrees ik.. ik heb die UAP-AC-M-EU al wel is gezien en dat was bedroevend op pakweg 15meter al.. geen dode zone hebben tussenin gaat opnieuw een challenge worden
[ Voor 39% gewijzigd door ijske op 25-09-2022 12:04 ]
Optie 3: poe powered repeaters, kun je tot 1.5km via utp
https://mikrotik.com/product/gper
1. Het AP op de bestemming dient uit te zenden, omnidirectioneel. Ga er vanuit dat er niet té veel bereik is óm dat wifi heen.
2. Dat AP zelf moet een aansluiting met de rest van je netwerk hebben. Omdat wifi nou eenmaal maar zó veel zendvermogen heeft, en mag hebben, wil je eigenlijk werken met een richtantenne.
Tenzij je zelf met pringlesbussen en TV antenna aan de gang gaat, dan is dat duur. Punt. Denk aan een setup met dit soort zaken erbij: https://eu.store.ui.com/c...os=3&_sid=9dcf3b89a&_ss=r
Daarmee maak je dus een straalverbinding tussen de twee AP's, waardoor het tweede AP met je bestaande SSID en beveiliging eigenlijk gewoon een dependance is van je primaire AP.
Gaat het je om dekking in een 300m radius, dus een diameter van 600, dan moet je ~28 hectare kunnen afdekken. Dat gaat lastig zijn. Zeker als er ook obstakels zijn, én bandbreedte verwachtingen. Meerdere AP's met elk een eigen draadloze backhaul zal wenselijk zijn, maar de performance zal afzien zijn (zeker als ze geen dedicated verbindingen hebben maar op het uiterste van elkaars range hun eigen client gaan her-uitzenden waardoor je de gabage-in-garbage-out paradox krijgt, als in: copy paste een jpeg 200x en wat is er nog over...), waardoor een bekabelde backbone al snel wenselijker is.
Puur voor domotica zou ik zeggen dat er betere technieken zijn dan wifi... ZWave of Zigbee werkt een stuk eenvoudiger. Voor wifi in een auto (wat an-sich al een kooi is waar lastig dingen binnen komen)... oef... succes
Dus @nujtrug mischien even aangeven wat die vriend exact wil. Of het prive terrein betreft, heb je stroom op 300 meter of is het openbare weg ? Enz enz.
Een wifi-antenne op het dak van je auto monteren en dat probleem is ook weer opgelost. Met name camperaars lossen dat zo op.Ben(V) schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:34:
Gaat denk ik nooit lukken, niet alleen kun je 300m alleen met een richt antenne behalen, maar in de auto zit je ook nog in een kooi van Faraday en daar komt wifi erg moeilijk binnen.
Zendertjes zendertjes zendertjes!
Zou je dat zelf gaan doen bij je eigen auto??FONfanatic schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:19:
[...]
Een wifi-antenne op het dak van je auto monteren en dat probleem is ook weer opgelost

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Graag wil ik van de topic starter een bevestiging hiervan hebben.
Prima dat de eigenaar een wifi puntje wil hebben bij de toegangspoort maar dan moet ie wel openstaan voor graafwerk, anders word het em gewoonweg niet
Enige oplossing is graven en kabels leggen. Leg dan direct stroom en netwerk vanaf de woning met elke 75m een AP voor de zekerheid.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
- er mag geen kabel heen
- er is geen stroom aanwezig (ook niet in schuur?)
- er moet wifi dekking zijn
Ik zou de use case nog verder uitzoomen, waarom moet daar wifi zijn?
Als het gaat om een device binnen: permanente vpn op zijn telefoon als ie niet op wifi zit.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hij zou de nieuwe watermeter van Homewizard willen gebruiken en de watermeter staat daar aan straat.laurens0619 schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:36:
Ok dus:
- er mag geen kabel heen
- er is geen stroom aanwezig (ook niet in schuur?)
- er moet wifi dekking zijn
Ik zou de use case nog verder uitzoomen, waarom moet daar wifi zijn?
Watermeter van Homewizard werkt blijkbaar ook op batterijen. Wel jaarlijks vervangen waarschijnlijkThe Eagle schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:53:
Waar moet dat smart device fysiek staan? Bij de poort is geen stroom, hoe ga je dan een device van stroom voorzien? Draadloze stroom over 300m wordt hem niet, Nikolas Tesla is helaas al dood
Als het gaat om een device binnen: permanente vpn op zijn telefoon als ie niet op wifi zit.
Je zou kunnen proberen om een wifi access point met sector antenne op een hoog punt buiten te bevestigen. Zorg dan dat er zo weinig mogelijk gebouwen en bomen in de line of sight staan.
Helder, maar die watermeter van homewizard heeft ook stroom nodig toch?nujtrug schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:58:
[...]
Hij zou de nieuwe watermeter van Homewizard willen gebruiken en de watermeter staat daar aan straat.
edit:
ah die watermeter kan ook op batterijen
Zon klein dingetje gaat never nooit een wifi signaal van 300 meter verder oppikken.
Aangezien er geen kabels gelegd mogen/willen worden & er geen stroom is moet je aan de slag met straalzenders, accus en zonnepanelen
Aangezien die al ubiquiti heeft: https://solar.ui.com/

is dat het allemaal waard?
[ Voor 42% gewijzigd door laurens0619 op 26-09-2022 10:29 ]
Je zou de eigenaar van het huis aan begin van de straat kunnen vragen of je daar een p2p zender + een wifi zender aan de muur. Betaal je hem 50/100 euro stroom per jaar en opgelost.
En anders gebruik maken van een vpn. Maar ik vermoed dat die 'vriend' graag wil dat er bij het inrijden van de laan bepaalde lampen ed gaan branden ? Dan zou je ook nog iets met geofencing kunnen doen.
Tenzij je mogelijkheid hebt twee masten te plaatsen van minstens een meter hoger dan dat gebouw, gaat WiFi rechtstreeks tussen die locaties niet vliegen.nujtrug schreef op maandag 26 september 2022 @ 06:46:
Ik heb onderstaand plaatje gekregen ter verduidelijking. In vogelvlucht staat er precies toch nog een gebouw tussen ook.
[Afbeelding]
Dat gebouw zelf biedt echter mogelijkheden. Is dat ook van dezelfde 'friend'?
En wat wordt met "220+POE" bedoeld? PoE kan volgens (802.3af) spec max 100m reiken. Er zijn non-standaard oplossingen die verder kunnen, maar dan wordt het erg relevant om exacte hardware en configuratie te weten
Oslik blyat! Oslik!
Ja, anders zou ik het hier niet aanraden. Bij de kabeldoorvoer is het uiteraard zaak die waterdicht uit te voeren dmv wartels en rubber doorvoerringen.shure-fan schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:29:
[...]
Zou je dat zelf gaan doen bij je eigen auto??
Zendertjes zendertjes zendertjes!
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse