• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Members only: vraagje
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 96% gewijzigd door Danny Phantom op 06-11-2022 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Kun je niet alvast op zoek naar een bedrijf waar je je afstudeerstage kan gaan doen? Daar kan je dan beginnen te werken voordat je hem mag starten om zo ingewerkt te raken en wat geld te verdienen. Wanneer je de vakken dan gehaald hebt, kun je meteen een vliegende start maken met je afstudeerstage.

Zeker als je zo ver bent zou ik altijd proberen dat papiertje te halen.

edit: je zou ook kunnen overwegen bij de examencommissie een uitzondering aan te vragen. Als je het verhaal ongeveer zo uitlegt, dan zien zij waarschijnlijk ook wel in dat het nogal onhandig is als je niet kunt beginnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Gropah op 24-09-2022 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Persoonlijk zou ik NIET stoppen met je opleiding, dat papiertje is te belangrijk.

Wel kan je project gebasseerd werken, er zijn veel projecten die 9 maanden (of korter) duren. Mogelijk mag je daar ook je afstudeerstage doen (al dan niet betaald). EN ja, veel bedrijven geven je gewoon half jaar verlof als je dat niet kan, maar beloofd terug te komen. Je bent veel te waardevol.

Ik zou niet bang zijn om na 9 maanden half jaar weg te moeten om studie af te maken. Dit is juist een "ik groei" moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:02
In deze tijd kun je vast wel een leuk bedrijf vinden dat flexibel is. Werken en eventueel ook stage daar doen bijvoorbeeld. Papiertje zeker halen maar in deze tijd kom je ook wel ergens binnen zonder.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:13
Zou niet stoppen met je opleiding. HBO papiertje is zo belangrijk om het begin van je carrière een lekkere boost te geven.

Doe er alles aan om het te halen zou ik zeggen, werken kan altijd nog.

Dat is mijn mening ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:39

Zenix

BOE!

Je kan er ook voor kiezen om helemaal niet te gaan werken en je volledig te focussen op de studie, zodat je 100% zeker de vakken gaat halen. En tegelijk je volledig voorbereiden op het afstuderen. Zijn de afstudeereisen en beoordelingscriteria duidelijk vanuit de opleiding? Dan kan je bijvoorbeeld al documentatie en templates maken (of info vragen bij je oud klasgenoten die aan het afstuderen zijn) Je hebt namelijk al vertraging opgelopen, mijn doel zou dus zijn, om niet meer vertraging op te lopen. En een half jaar wat minder werken en wat meer genieten kan ook geen kwaad als je nog jong bent, dan ga je ook met frisse moed afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Danny Phantom op 06-11-2022 23:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 20:40

s3.

Pas hiermee op.

Zodra je centjes begint te verdienen en je aardig wat skills opbouwt, willen vooral de kleinere bedrijven je meer taken en verantwoordelijkheden geven tegen een iets hoger salaris.

Voor je het weet zijn de centjes relatief gezien (voor een student) te leuk om je nog op je studie te focussen.

Je gaat daardoor steeds uitstellen en uitstellen totdat je geen motivatie meer hebt. Voor je het weet ben je jaren verder en zit je vast aan het bedrijf (want geen papier).

Been there done that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezien de huidige vraag naar ICT personeel moet het denk ik niet moeilijk zijn om aan een baan voor 32 uur te vinden. Hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf wilt qua richting.

Al eens met school besproken of je de rest in deeltijd / avond af zou kunnen maken? Meeste scholen bieden die optie wel volgens mij. Dan zoek je een bedrijf waar je mogelijk ook zou kunnen afstuderen en stroom je gewoon door.

Zou eens wat detacheerders benaderen als ik jou was. Weet niet welke regio je zoekt, maar als je weet wat je wilt wil ik best eens een blik op je cv werpen en kijken of mijn detacheerder (ca 60 man, maar hele leuke organisatie) er iets mee kan. DM staat open iig, voel je vrij :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Ik kan over een paar dingen meepraten uit mijn eigen ervaringen in een ander technisch vakgebied. Allereerst:
Danny Phantom schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:33:
Helaas, ik heb dat al geprobeerd maar doordat mijn docent mijn stage cijfer nog niet heeft ingevoerd wilden ze dat niet.
Ga die docent platmailen en als hij niet reageert, ga de EC erin betrekken. Het is verdomme begin van het schooljaar een cijfer invoeren is voor hem een paar minuten werk, het kost jou straks een jaar aan werkervaring + collegegeld. Betrek je SLBer erin en des noods een decaan als je geen resultaat krijgt. Die decaan staat iets verder van het geheel en gaat belangen afwegen. Daar gaat, bij een goede decaan, onherroepelijk een schop onder de kont van die docent uit volgen, even er vanuit gaande dat je deze stage vorig schooljaar hebt of nog eerder afgerond. Kijk ook je OER na hoe lang een docent hierover mag doen, dat soort zaken zijn namelijk gewoon vastgelegd en zijn de reden waarom die decaan een schop gaat uitdelen.

Als je de docent mailt, vraag dan niet of hij het gaat doen, maar wanneer. Vraag om concrete data, maak een duidelijke afspraak waaraan je hem kan houden. Dan sta jij ook sterker richting EC, SLB of decaan.

Ook rondom de uitzonderingen kan het lonen met een decaan contact te hebben. Die gaan via andere manieren druk zetten dan jij bij een examencommissie kan. En opeens kunnen dingen dan wel die eerst absoluut onmogelijk waren. Op basis van mijn eigen ervaringen zou ik je sowieso willen adviseren eens de decaan te contacten, al is het alleen maar om eens van gedachten te wisselen over hoe je dit het beste kan aanpakken. Die decaan is ook daarvoor.

Kijk daarnaast ook alvast wat je moet doen voor je afstuderen. Zoek een opdracht, ga verkennen wat je aan documentatie in moet leveren. Schijf in grote lijnen alvast een plan van aanpak, dat is best een berg werk en kan goed vooruit gedaan worden. Officieel mag je dan niet starten, maar je kan zo'n PVA al prima een keer officieus laten proeflezen. Als je hem voor 80% klaar hebt, scheelt dat een hoop druk tijdens je echte afstuderen. Ga alle voorbereidingen alvast doen zodat je straks een vliegende start maakt, immers hoef je voor het opstellen van een hypothese, onderzoeksvragen en dergelijke nog helemaal niet gestart te zijn. En 20 weken is de gehele afstudeerstage inclusief scriptielezen en verdediging, dat is kort! Reken erop dat je na week 10 echt serieus met je scriptie aan de gang moet zijn, ergens rond week 12-14 een proefversie in moet leveren en dat deze ergens week 14 tot 17 van de scriptieperiode definitief ingeleverd moet zijn. Door alvast voor te werken koop je kostbare tijd die je aan je onderzoek of opdracht kan besteden. En als je ook al een opdracht hebt die goedgekeurd is, kan je je hierin alvast voorbereiden. In mijn tweede afstudeerpoging (zie tl:dr onder volgende quote) had ik in week 2 of 3 mijn plan van aanpak klaar en iets later ook goedgekeurd gekregen. Bij een terugkomdag over het PVA was ik dan ook meer andere peers aan het sturen dan dat ik er zelf wijzer van werd. Ik had hem immers al.
Danny Phantom schreef op zondag 25 september 2022 @ 23:03:
Ik weet precies hoe het werkt, in mijn omgeving verschillende mensen die ditzelfde probleem hebben. Nu hoop ik dat wanneer de tijd komt ik sterk genoeg in mijn schoenen staan om dit te voorkomen
Wellicht helpt mijn ervaring hierin: Mijn eerste poging tot afstuderen verliep erg stroef (bedrijfsbegeleider die in een burn out terecht kwam, opdracht die niet aansloot en een docent die niet goed op de net veranderde overgangseisen had gelet, maar mij feedback en dergelijke gaf op basis van de oude overgangsnormen). Ik was mijn eerste baan al kwijt voordat ik überhaupt begonnen was. Ik had geen HBO diploma, dus was deze werkgever niet meer geïnteresseerd.
Ik ben niet heel kieskeurig, zolang het software engineering is. En liefst bij een klein bedrijf, dat is dan ook wat ik eerst eens ga proberen, bij detacheerders heb ik altijd een beetje een raar gevoel. Regio is Emmen, Drenthe/Overijssel zeg maar. En dat deeltijd is een goed idee, ga ik me eens in verdiepen!
Persoonlijk neig ik ernaar te zeggen: kies een iets groter bedrijf. Kies een bedrijf waar een aantal seniors zitten waaraan jij jezelf kan optrekken. En als je van plan bent na je afstuderen daar door te gaan, zorg dat je nu alvast afspraken gaat maken over salarisgroei met een HBO diploma. Later nog meer eisen kan je altijd doen als het je niet aan staat, maar ook hier weer: zorg ervoor dat je iets hebt om naar terug te grijpen.

Als het echt nog 9 maanden duurt voordat je kan beginnen, dan heb je na je afstuderen gewoon een jaar werkervaring op HBO niveau. Die 3 vakken en die afstudeerstage maken jouw kennis echt niet anders meer. Iets om rekening mee te houden, je kan dus prima nu alvast gaan aangeven dat je straks een salaris van 3k + inflatiecorrectie verwacht. Als ze je nu dan 2k aanbieden, weet je dus dat je naar een verhoging van 1000 euro + inflatiecorrectie moet gaan zoeken. Als ze dat niet willen is het denk ik geen partij waar je heel lang wilt blijven. Vele Tweakers roepen altijd dat je een plek moet zoeken waar je kan groeien boven salaris, ik ben van mening dat dit, zeker in de techniek, prima hand in hand kan gaan. Een leerzame plek kan ook een prima salaris betalen. En als ik jou was, zou ik hem deeltijd inzetten. Met in je contract een knetterharde voorwaarde dat jij voor school ALTIJD vrij krijgt, no matter what. Al staat het hele pand in de fik, zitten al je collega's thuis met corona en ben jij de enige die de telefoon kan beantwoorden, als jij naar school moet ben jij naar school en zoeken ze het maar uit.

Bottom line: Staak je studie niet, haal dat diploma.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Hier iemand die uiteindelijk nooit zijn studie heeft afgemaakt. Inmiddels 10 jaar geleden, HBO informatica. Qua traject heb ik het als volgt gehad; eerste twee jaar voltijd, derde jaar deeltijd, vierde jaar gestopt.

Ik heb zeker de eerste paar jaar echt een stuk harder moeten werken om aan te tonen dat mijn niveau minstens gelijk lag als mijn collega's, inmiddels ben ik op een punt dat er niet meer wordt gekeken naar of ik het laatste jaar heb afgemaakt of niet. Toch blijft het altijd een beetje wringen, vooral omdat ik in mijn achterhoofd weet dat ik mijzelf in mijn laatste jaar zelf teveel heb verleid door het verdienen van euro's.

Als ik iets tegen mijn jongere ik zou mogen zeggen, dan zou het toch wel zijn "Maak dat laatste jaar nou toch af, dat maakt de komende paar jaar een heel stuk eenvoudiger!". Het is allemaal niet onmogelijk, maar je zal je altijd meer druk op je hebben om te bewijzen dat je je salaris waard bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
.

Pagina: 1