Wind + zonne panelen op stalen balken M8 vast schroeven.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• thefunnydog
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-02-2023
Ik zie vaak dat Zonne panelen middels soort T klemmen vast worden gezet
op een onder balk.

Ik heb een 3 tal panelen middels M8 bouten op 2 stalen balken vast geschroefd.
Onder zonnepanelen zitten namelijk ook al gaten in het frame.

Ik vraag me af is zoiets wel stevig. Zit wel erg goed vast. Maar dan zit alles per
paneel met 4 X M8 vast. M8 bouten zal het probleem niet zijn. Die kunnen heel erg veel aan. Maar ik vraag me af is het Aluminium frame hier wel sterk genoeg voor.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips. :)

De onder constructie is ook stevig. Maar het a Aluminium lijkt me dan de zwakste schakel. :X

Als ik namelijk dit google: solar panels wind damage
Dan zie je nog al wat drama's. Zeker wind en storm kan zo te zien nog al wat aanrichten. :F

Alle reacties

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Schade aan de panelen valt onder de opstalverzekering. Lees de voorwaarden goed door.

Als je alles gedaan hebt wat je redelijkerwijs kon doen en je hebt schade is het schouders ophalen en contact opnemen met de verzekeraar.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Die T klemmen zijn puur gedaan uit montage gemak zodat je van boven kunt bevestigen. Jouw manier van montage is omslachtig, maar werkt verder prima.

Theo

• thefunnydog
Resistor schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:36:
Schade aan de panelen valt onder de opstalverzekering. Lees de voorwaarden goed door.

Als je alles gedaan hebt wat je redelijkerwijs kon doen en je hebt schade is het schouders ophalen en contact opnemen met de verzekeraar.
Bedankt voor je reactie _/-\o_

Ook als je deze zelf installeert ? Ik ben redelijk handig. Mechanische zaken en elektronica.
Moet dit normaal niet door een erkend bedrijf dan gebeuren ? Bepaalde certificering of ? :?

• thefunnydog
xah5kiDe schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:45:
Die T klemmen zijn puur gedaan uit montage gemak zodat je van boven kunt bevestigen. Jouw manier van montage is omslachtig, maar werkt verder prima.
Bedankt voor de reactie _/-\o_

Het ging mij er inderdaad om dat dit stevig blijft zitten op de balken.
Omdat de T klemmen min of meer de panelen van boven naar onder op het frame drukken.

Mijn constructie met M8 zit aan de onder kant vast. Dus krijg je denk ik meer een trek kracht.
Dus tussen de M8 en de het aluminium frame. Als het zo ook prima blijft zitten , buiten dat het misschien omslachtig is. :+ (is inderdaad lastiger)

Ik heb alles namelijk op een verankert frame gezet. En denkelijke kan de wind er onder komen.
Wat natuurlijk de nodig kracht kan uit oefenen. Dus ga mee eerst eens bekijken met 3 panelen hoe dat in de praktijk uit pakt voor ik er nog 5 bij plaatst. Of is dat misschien te ver gezocht ? 8)7

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
thefunnydog schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:29:
Ik zie vaak dat Zonne panelen middels soort T klemmen vast worden gezet
op een onder balk.

Ik heb een 3 tal panelen middels M8 bouten op 2 stalen balken vast geschroefd.
Onder zonnepanelen zitten namelijk ook al gaten in het frame.

Ik vraag me af is zoiets wel stevig. Zit wel erg goed vast. Maar dan zit alles per
paneel met 4 X M8 vast. M8 bouten zal het probleem niet zijn. Die kunnen heel erg veel aan. Maar ik vraag me af is het Aluminium frame hier wel sterk genoeg voor.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips. :)

De onder constructie is ook stevig. Maar het a Aluminium lijkt me dan de zwakste schakel. :X

Als ik namelijk dit google: solar panels wind damage
Dan zie je nog al wat drama's. Zeker wind en storm kan zo te zien nog al wat aanrichten. :F
Volgens de spec sheet van onze panelen zijn deze gaten inderdaad bedoeld voor montage.
Je zou er nog een carrosseriering tussen kunnen zetten zodat je bout wat meer "vlees" op het aluminium heeft.

Pin me er niet op vast, maar ik heb wel eens gelezen dat de "zuigkracht" van de wind net zo sterk is als de wind die onder het paneel kan komen. Alles hangt natuurlijk ook af van je setup (hoek, dominante windrichting, windbrekers/bomen/gebouwen in de omgeving).

• thefunnydog
boxlessness schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:38:
[...]

Volgens de spec sheet van onze panelen zijn deze gaten inderdaad bedoeld voor montage.
Je zou er nog een carrosseriering tussen kunnen zetten zodat je bout wat meer "vlees" op het aluminium heeft.

Pin me er niet op vast, maar ik heb wel eens gelezen dat de "zuigkracht" van de wind net zo sterk is als de wind die onder het paneel kan komen. Alles hangt natuurlijk ook af van je setup (hoek, dominante windrichting, windbrekers/bomen/gebouwen in de omgeving).
Dank voor de reactie _/-\o_

Ah als de gaten inderdaad voor montage bedoel is. Lijkt me dan ook dat dit de nodige kracht kan weerstaan. O-)
Omdat ik namelijk bijna overal T stukken tegen kom. En dus niet vaak montage direct via de gaten
onder het paneel. Inderdaad misschien ter extra versteviging een carrosseriering. Of Iets van een breed
plaatje i.p.v. een moer ring of iets dergelijks. Zal er eens goed over nadenken. Een upgrade voor de echte herfst
winden er aan komen. :X

Ok, dus de wind "zuigkracht" zeg maar van boven, net zo krachtig als eventueel via de onder kant.
Is natuurlijk de zelfde oppervlakte. Ik krijg nu dankzij iedereen die reageert een beter beeld van de complete
materie. Beter beeld over de sterkte van het paneel zelf, dus m.b.t. de montage gaten e.d.

Dank aan iedereen. _/-\o_ Meer tips e.d. zijn welkom. Ik zal eens kijken dat ik wat foto's kan maken.
Pagina: 1