Verbouwing bedrijfspand = nieuw netwerk plan

Pagina: 1
Acties:

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-05 15:35
Beste allemaal,

Ik weet niet of ik dit topic in het de juiste categorie open, maar toch!

Ik werk bij een digitaal communicatie bureau en we zijn bezig met een verbouwing van ons nieuwe gekochte pand. We maken vooral websites, apps en andere digitale middelen. Het pand is +/- 19 meter bij 16 meter groot en er zijn diverse ruimtes zoals vergaderruimtes, belhokken en en grote zaal waarbij flexplekken zullen zijn. Ik ben zelf bezig met een netwerk plan en ik zou graag mijn ideeen met jullie delen en schiet hier vooral op (daarvoor alvast dank).
We zijn momenteel met +/- 30 medewerkers en groeiende. We hebben momenteel een Ziggo Zakelijk lijn en binnenkort is glasvezel beschikbaar :=)
Nu we alles aan het verbouwen zijn krijg ik de kans om een plan te maken, dat toekomstbestendig en goed is. Als echte Tweaker wil ik dat natuurlijk ook goed doen. Internet is voor ons erg belangrijk omdat het meeste wat we doen online is.

In de grote zaal zullen op alle bureua's beeldschermen (uitvoering: Dell UltraSharp U2720Q Zwart) staan. Deze beeldschermen hebben we al. Iedereen werkt bij ons op Macbook Pro's of Air's. Middels USB-C kan is het kwestie van inprikken en gaan. In ons vorige pand hadden we een Unifi opstelling en dat werkte best goed. We hebben daarom nog wat hardware over wat we graag opnieuw willen inzetten.

- uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro
- uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (48-poorts, 500W PoE+)

In de Technische Ruimte (ruimte linksbovenin) zal bovenstaande hardware komen te staan

Plan 1 (Alles draadloos doen)
- 2x https://eu.store.ui.com/c...ss/products/u6-enterprise in de grote zaal
- 3x uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Long-Range in verschillende ruimtes
Volgens Unifi Design Center heb ik hiermee goede 5GH/Z en 2.4G bezetting. Zie ook bijlage hiervoor.

Plan 2 (Toch alles bedraad gaan doen)
- Cat6 leggen vanaf de Technische Ruimte naar de tafels. We kunnen USB adapters aan de schermen hangen om zo via USB-C zowel beeld, energie en ethernet te krijgen.
- 4x uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Long-Range in verschillende ruimtes om voldoende dekking te hebben voor overige apparaten dan de macbooks

Wat denken jullie? De meeste mensen zullen zeggen dat bedraad altijd beter is en daar ben ik het mee eens, maar hoe doe je dat dan zo 'clean' en makkelijk mogelijk? We zullen echter ook alles zo 'clean' willen mogelijk doen om zo min moglijk zichtbare draden hebben.

Wat vinden jullie? Nog ideeen waar ik niet aan gedacht heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYyuCGy48n5IIrbvzjkD5pVTtko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZgfulxQSKnDyamrmJwKQaStf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niy9j-pqMmjkHoUSsKx9e-ZDHCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GyO08KHI1dOUBVkJ0eO5SDmX.png?f=fotoalbum_large

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
Ik zou toch kijken naar dual cat6 aan elke werkplek + een goede berekening van WiFi

Maar even terug van nul.. is er nu totaal geen enkele infra ? als je vrije kaarten hebt qua inrichting is het simpel om wat ap's tegen het plafond te schroeven .. je printer, de vaste telefoons , de vaste pc's enzo zou ik ten aller tijde bekabeld aansluiten.
Hoe kan dat zo netjes mogelijk ? geen idee wat de mogelijkheden zijn.. Sommige mensen boren een gat naar de kelder, sommige zetten een paal naar het valse plafond naar boven weg ..

wat zou je van zoiets vinden voor op het bureau voor 'flex-deskers" (of hoe dat ook noemt).. kostelijk maar gelijk klaar Afbeeldingslocatie: https://www.sotel.de/out/pictures/master/product/1/1000114437-bachmann-desk-2-tischsteckdose-3-fach-farbe-inox-002.jpg
of deze ? (noemt een Energiezuil)
Afbeeldingslocatie: https://www.legrand.be/sites/default/files/styles/1_3_dblock/public/producten/Energiezuilen/collonnes_gamme.jpg.webp?itok=vzj79fKj

(en de LR's laten voor wat het is, gelijk voor de Pro's gaan, en de 2.4ghz gewoon ditchen... gelijk 5ghz only gaan)

[ Voor 26% gewijzigd door ijske op 24-09-2022 23:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom kiezen mensen überhaupt voor 'LR' (Longe Range) AP's in een ruimte met een (relatief) laag plafond? Die dingen stralen juist zó af dat je ze aan een hoog plafond kunt bevestigen waarbij ze op de vloer alsnog een 'normaal' bereik hebben qua oppervlakte.

Je moet het WiFi bereik van een AP gewoon eens gaan zien alsof dat het een paraplu is...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:03

Zenix

BOE!

Met maar 30 medewerkers kan je ook voor de Unifi 6 lite gaan, die kan 300 clients aan.

Ik zou sowieso niet gaan mixen met type AP's. Alles lite, alles pro of alles enterprise, want je kan de client niet dwingen om te roamen.

[ Voor 61% gewijzigd door Zenix op 24-09-2022 23:29 ]

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-05 06:59
Mss werken met CP-boxen in het vals plafond en stopcontacten waar je dan later datapunten en stroom kunt afnemen voor zuilen die je dan kan kiezen hoe je ze plaats in functie van hoe je tafels plaats. En kijken voor Cat6A U/UTP bekabeling dan ben je toekomst gericht ingericht.

https://www.netwerkproduc...oor-6-of-12-x-keystone-ja

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ7hD2qS6uZZiUMYZ1N74sXaC8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9EH7SkvI8sbIZYVwwmR2jEPi.webp?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Dyckie op 24-09-2022 23:31 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Werken ze allemaal lokaal op de Mac of loggen ze in in een VMware Horizon, Citrix, Azure omgeving?

Indien dat laatste WiFi werkt prima aangezien bandbreedte gebruik niet zoveel is dan. Dat werkt perfect je zit dan ook niet als je van plek gaat met connectie verlies. Van LAN naar WiFi omschakeling.

Je WiFi x2,5 medewerker doen (naast de laptop, ze hebben denk ik ook nog prive telefoon en of telefoon van de zaak)

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Of ze nou lokaal of via Citrix werken maakt wmb weinig uit.

Voor de rest ga ik mee met @ijske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:05
Je moet 'het probleem' opdelen in deelproblemen dan wordt het beter aan te pakken en op te lossen.

Wat voor netwerkverkeer genereren de clients? Moet er alleen wat slack verkeer heen en weer of worden er ook grote databases/VM images/photoshop/film bestanden heen en weer gekopieerd?
Is er een lokaal backend of staat alles in de cloud?
Je moet toch wat karakteristieken weten van het toekomstige netwerkverkeer, want slack zal wel prima gaan werken met één U6 Lite, maar hopeloos vastlopen in de andere scenario's.

En verder moet je een idee gaan vormen over hoe je je vaste aansluitingen begroot (het aantal) en waar je ze plaatst en hoe je ze afwerkt. Een AP heeft ook een vaste aansluiting nodig.
Mbt afwerken is de keuze voor afwerkpunten wel de meest flexibele optie. Nu één keer kabels trekken en later tijdens de groei naar behoefte kabels doortrekken naar waar dan ook de werkplekken staan. En meestal kom je dan uit op een aantal aansluitingen per vierkante meter of 10 vierkante meter afgewerkt op afwerkpunten.

Wifi-dekking. Vaak zie je in grote gebouwen om de 8 meter (globaal) een AP hangen. Om een beetje performance over te houden kies je voor kleinere cellen met minder gebruikers per AP. Bepaal ook hierin wat je behoefte zal zijn.

Één ding weet je zeker als je blijft groeien: de indeling van de ruimte zal over 1,2 of 3 jaar heel anders zijn dan nu. Idealiter moet je netwerkplan daar tegen bestand zijn.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
ijske schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:04:
Ik zou toch kijken naar dual cat6 aan elke werkplek + een goede berekening van WiFi

Maar even terug van nul.. is er nu totaal geen enkele infra ? als je vrije kaarten hebt qua inrichting is het simpel om wat ap's tegen het plafond te schroeven .. je printer, de vaste telefoons , de vaste pc's enzo zou ik ten aller tijde bekabeld aansluiten.
Hoe kan dat zo netjes mogelijk ? geen idee wat de mogelijkheden zijn.. Sommige mensen boren een gat naar de kelder, sommige zetten een paal naar het valse plafond naar boven weg ..

wat zou je van zoiets vinden voor op het bureau voor 'flex-deskers" (of hoe dat ook noemt).. kostelijk maar gelijk klaar [Afbeelding]
of deze ? (noemt een Energiezuil)
[Afbeelding]

(en de LR's laten voor wat het is, gelijk voor de Pro's gaan, en de 2.4ghz gewoon ditchen... gelijk 5ghz only gaan)
Bedankt voor al jullie reacties. We zijn dus ook het plan van de infra aan aan het maken. Daarbij komen ook alle aansluitingen op. Oftewel we hebben vrij spel. Goed om de melden dat het pand een oude 'drukkerij' met nog steed de originele vloer. Die laten we ook zitten. Echter aan de wanden / plafonds word alles vernieuwd en alle kabels moeten nog worden getrokken. Plafond in die grote zaal is ook echt hoger dan een gemiddeld plafond. 5.2 meter. Bij dit plan hoort ook verlichting etcetera. In veel schakelaars zullen ook Shellies komen op de lampen op afstand aan/uit te zeten, of de schakelaars op een ander moment andere lampen te kunnen aan zetten. Er zullen plus minus 30 van de shellies worden geplaatst.
RobbyTown schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:40:
Werken ze allemaal lokaal op de Mac of loggen ze in in een VMware Horizon, Citrix, Azure omgeving?

Indien dat laatste WiFi werkt prima aangezien bandbreedte gebruik niet zoveel is dan. Dat werkt perfect je zit dan ook niet als je van plek gaat met connectie verlies. Van LAN naar WiFi omschakeling.

Je WiFi x2,5 medewerker doen (naast de laptop, ze hebben denk ik ook nog prive telefoon en of telefoon van de zaak)
Iedereen werkt lokaal op de mac, geen vms oid.
Skynett schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:10:
Je moet 'het probleem' opdelen in deelproblemen dan wordt het beter aan te pakken en op te lossen.

Wat voor netwerkverkeer genereren de clients? Moet er alleen wat slack verkeer heen en weer of worden er ook grote databases/VM images/photoshop/film bestanden heen en weer gekopieerd?
Is er een lokaal backend of staat alles in de cloud?
Je moet toch wat karakteristieken weten van het toekomstige netwerkverkeer, want slack zal wel prima gaan werken met één U6 Lite, maar hopeloos vastlopen in de andere scenario's.
Natuurlijk chatten we allemaal met elkaar. De meeste designers van ons werken in Figma; gewoon een mac app die lokaal draait maar alles synced naar de cloud. Onze devs werken allemaal met GIT en we maken veel gebruik van FTP, grote databases en we hebben een Google Drive omgeving waar al onze bestanden staan (die niet in GIT staan). Dat syncen we weer naar de mac met gebruik van de Officiele mac app van Google. Vroeger deden we alles lokaan op de NAS maar die tijden zijn voorbij.
Skynett schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:10:
Mbt afwerken is de keuze voor afwerkpunten wel de meest flexibele optie. Nu één keer kabels trekken en later tijdens de groei naar behoefte kabels doortrekken naar waar dan ook de werkplekken staan. En meestal kom je dan uit op een aantal aansluitingen per vierkante meter of 10 vierkante meter afgewerkt op afwerkpunten.
Één ding weet je zeker als je blijft groeien: de indeling van de ruimte zal over 1,2 of 3 jaar heel anders zijn dan nu. Idealiter moet je netwerkplan daar tegen bestand zijn.
Daar ben ik het helemaal mee eens en dat is precies de reden dat ik het hier vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Overigens, We zouden natuurlijk ook gewoon switches kunnen plaatsen onder de tafels. Vanuit daar uitvoering: Startech.com USB 3.0 naar Gigabit Ethernet Netwerkadapter die we in schermen stoppen. Dan houd je alsnog maar 1 USB-C kabel van de Mac naar het display en zou je (technisch) gezien de mac kunnen voorzien van Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

FreakNL schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:50:
Of ze nou lokaal of via Citrix werken maakt wmb weinig uit.

Voor de rest ga ik mee met @ijske
Er zijn een aantal applicaties (die moet je dan net gebruiken) die niet tegen dipjes kunnen (ondanks goede wifi dekking) en klappen er dan uit. Met een Citrix of iets anders heb je daar geen last van.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
Switches onder tafel zou ik niet doen, dat is beheerstechnisch een hel waar je na drie weken al spijt van hebt. SD-lan achtige technieken kunnen de pijn nog een beetje verzachten, maar de keren dat iemand zijn iPhone lader denkt los te trekken en toch de switch los haalt 8)7 sta jij de volgende dag te vloeken omdat 7 man van de omliggende bureaus 'geen internet' meer heeft en er iemand op zijn knieën onder tafel moet.

Koop een dikke kabelgoot, trek 10 kilometer UTP en ga 20 jaar genieten van deze investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:43
In ieder geval niet aan long range AP's beginnen, die zijn volkomen nutteloos.

Wifi is tweeweg verkeer dus heel veel vermogen van een AP is nutteloos want je devices hebben dat bereik niet.
En te veel overlap in bereik is heel erg slecht voor goed roaming gedrag en ze kunnen elkaar ook in de weg gaan zitten als het teveel wordt.

En lampen bedienen met wifi is echt een heel slecht idee, neem daar een zigbee platform voor die is daar voor ontworpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Ben(V) schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:22:
In ieder geval niet aan long range AP's beginnen, die zijn volkomen nutteloos.

Wifi is tweeweg verkeer dus heel veel vermogen van een AP is nutteloos want je devices hebben dat bereik niet.
En te veel overlap in bereik is heel erg slecht voor goed roaming gedrag en ze kunnen elkaar ook in de weg gaan zitten als het teveel wordt.

En lampen bedienen met wifi is echt een heel slecht idee, neem daar een zigbee platform voor die is daar voor ontworpen.
Thanks voor het advies. Toch maar direct naar de uitvoering: Ubiquiti UniFi 6 Professional dan.

Het gaat hier trouwens om de https://shelly.cloud/shelly-plus-1/. En dan bedienen over MQTT. Er zijn ook zigbee alternatieven maar die zijn wel flink duurder. Het gaat overigens alleen om het 'aan/uit' zetten van schakelaars. De lampen zelf zijn gewoon dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
jadjong schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:06:
Switches onder tafel zou ik niet doen, dat is beheerstechnisch een hel waar je na drie weken al spijt van hebt. SD-lan achtige technieken kunnen de pijn nog een beetje verzachten, maar de keren dat iemand zijn iPhone lader denkt los te trekken en toch de switch los haalt 8)7 sta jij de volgende dag te vloeken omdat 7 man van de omliggende bureaus 'geen internet' meer heeft en er iemand op zijn knieën onder tafel moet.

Koop een dikke kabelgoot, trek 10 kilometer UTP en ga 20 jaar genieten van deze investering.
Thanks! De switch heeft toch genog inputs. En dan wel iets van een patchpanel onder/bij de tafels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
[quote]Space21 schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:28:
[...]

In veel schakelaars zullen ook Shellies komen op de lampen op afstand aan/uit te zeten, of de schakelaars op een ander moment andere lampen te kunnen aan zetten. Er zullen plus minus 30 van de shellies worden geplaatst.

[...]

Als je dan toch met hoogtewerkers aan de slag moet, en grote kans nog kabelgoten moet laten aanleggen..
ga dan via zoveel mogelijk via KNX oid modules in de kast werken..
dat beetje xmvk (of was het nu ymvk) kabel in de goot pleuren is nu ook het grote issue niet

vergeet ook zeker dingen zoals toegangscontrole of ip-camera's niet als je de kabels laat aanleggen
hoogtewerkers zijn veul te duur om zoiets te vergeten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Het lijkt mij dat besparen op de kosten van zigbee modules voor een bedrijfspand een gevalletje micro management is.
En die shelly (en wifi) hiervoor zou ik persoonlijk nooit aan beginnen, wifi is gewoon niet geschikt voor IOT functies.
30+ shelley devices die op de 2.4Ghz band werken is echt een ramp, niet aan beginnen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Je kunt ook verlichting met een logo aansturen. Waar je dan in u logo programmeert dat de verlichting na 18:00 uur uitschakeld en dat je na dit uur nog met een drukknop het licht terug kunt aanschakelen voor 1 uur bijvoorbeeld waarna het licht na dit u terug uitschakeld. Dit voor als er mensen overwerken ofzo.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Tegenwoordig wordt in bedrijfspanden enkel nog verlichting met bewegingssensors gebruikt.
Zelf verlichting aan/uit schakelen is zo erg uit 19xx.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 25-09-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Dyckie schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:57:
Je kunt ook verlichting met een logo aansturen. Waar je dan in u logo programmeert dat de verlichting na 18:00 uur uitschakeld en dat je na dit uur nog met een drukknop het licht terug kunt aanschakelen voor 1 uur bijvoorbeeld waarna het licht na dit u terug uitschakeld. Dit voor als er mensen overwerken ofzo.
Zou TS weten dat je een Siemens Logo bedoeld ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
ijske schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:08:
[...]

Zou TS weten dat je een Siemens Logo bedoeld ? :X
Haha! Uiteindelijk wil ik alles in Home Assistant gaan doen. Er komen ook diverse airco's te hangen die ik ook via HASSIO wil gaan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Ik laat op dit moment ook een kantoor inrichten (voor mijn eigen team)… Er wordt een loods/opslagplek omgebouwd tot kantoor-ruimte. Dus je praat over datapunten, elektra, verlichting, bureaus, keuken/pantry etc etc…

Maar No way dat ik me bezig ga houden met de aansturing vd airco’s en verlichting. Ik laat me informeren en stuur bij waar nodig.. Maar dit wil je toch niet in eigen beheer doen? Daar is mijn tijd iig te kostbaar voor.

Of werk je bij Facilities @Space21 ?

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 25-09-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
FreakNL schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:17:
Ik laat op dit moment ook een kantoor inrichten (voor mijn eigen team)… Er wordt een loods/opslagplek omgebouwd tot kantoor-ruimte. Dus je praat over datapunten, elektra, verlichting, bureaus, keuken/pantry etc etc…

Maar No way dat ik me bezig ga houden met de aansturing vd airco’s en verlichting. Ik laat me informeren en stuur bij waar nodig.. Maar dit wil je toch niet in eigen beheer doen? Daar is mijn tijd iig te kostbaar voor.

Of werk je bij Facilities @Space21 ?
Wat is er moeilijk aan het aansturen van airco's en verlichting? Verlichting is aan/uit en een airco is het een kwestie van een temperatuur instellen. Het stukje netwerk is waar ik me over laat informeren omdat ik dit topic start. Mijn eigen huis draait al ruim 3 jaar met HASSIO en ook daar heb ik in geautomatiseerd. Ik snap dat een huis iets anders is dan een office, maar om alles zomaar uit te besteden zit niet in mijn nieuwsgierig karakter haha. Het is veel leuker om het erover te hebben ipv zomaar met geld te smijten.

Goed om de melden dat de installatie zelf wel uitbesteed word!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja als je hobby oplossingen gaat toepassen in bedrijfssituaties krijg je in je bedrijfspand ook hobby problemen.
En die kosten in tegenstelling tot thuis meteen veel geld als bijvoorbeeld je verlichting niet meer werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 25-09-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Space21 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:42:
[...]

Thanks! De switch heeft toch genog inputs. En dan wel iets van een patchpanel onder/bij de tafels
Je hebt prachtige dingen die je tegen de muur kan plakken, vloerpotten of van die paaltjes met 8x UTP en 4x stroom.

Als je toch nog switches gaat kopen, kijk eens naar iets wat ook een vorm van SD access ondersteunt. Dat is van Cisco, maar andere fabrikanten hebben ook vergelijkbare systemen. Niet meer klooien met poorten in vlans, verschillende afdelingen die wel/niet in elkaars netwerk mogen rondneuzen of printers die alleen vanaf een bepaald SSID bereikbaar zijn.
Elke user logt in op het netwerk met een uniek ID/pass(ook bekabeld) en aan de slag. Ook geen gezeik meer met wifi codes die 'lekken' en waarop iedereen weer opnieuw in moet loggen.
Jij maakt vervolgens een policy en zet users, al dan niet via groepen, in een policy.

Het klinkt op dit moment misschien een beetje overkill, zie het als voorbereiding op mogelijke groei. Als een kantoor opnieuw ingericht wordt hoef jij niet de bekabelde poorten opnieuw in te stellen en wanneer er onverhoopt een tweede vestiging bij komt kan je daar ook het net netwerk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Space21 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:23:
[...]

Wat is er moeilijk aan het aansturen van airco's en verlichting? Verlichting is aan/uit en een airco is het een kwestie van een temperatuur instellen.
Wat doet de airco met ventilatie of (vloer)verwarming? Wat doe je met temperatuurverschil in de ruimte zelf? Ik kom regelematig op plekken waar het aan de raamkant 24 graden in de zon en en de airco staat te stampen om dat ook zo laag te houden, maar mensen 15 meter verder met een dikke trui zitten want de airco staat te stampen....
Wie zet de airco uit als iedereen naar huis is?
Heel veel what, if, else, then & or die je er nog tussen mag bedenken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
jadjong schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:00:
[...]

Wat doet de airco met ventilatie of (vloer)verwarming? Wat doe je met temperatuurverschil in de ruimte zelf? Ik kom regelematig op plekken waar het aan de raamkant 24 graden in de zon en en de airco staat te stampen om dat ook zo laag te houden, maar mensen 15 meter verder met een dikke trui zitten want de airco staat te stampen....
Wie zet de airco uit als iedereen naar huis is?
Heel veel what, if, else, then & or die je er nog tussen mag bedenken. :+
Ik snap niet zo goed het probleem; dit soort dingen zijn gemakkelijk te automatiseren in Home Assistant. Ik ben zelf Lead Dev van de club dus ik weet wel hoe je kunt programmeren :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Space21 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:29:
[...]

Ik snap niet zo goed het probleem; dit soort dingen zijn gemakkelijk te automatiseren in Home Assistant. Ik ben zelf Lead Dev van de club dus ik weet wel hoe je kunt programmeren :-)
Ik heb hier in huis ook een stuk of 30 Shellies hangen, en je moet soms best wat trukerij uithalen om ze online te houden. Ze staan nu niet bepaald bekend om hun Wifi-bereik, zeker niet met interferentie. Als je wil schakelen, schakel dan bedraad. Kijk dan eerder naar KNX, dat is ook prima in Home Assistant te integreren.

Fijn dat je kunt programmeren, maar besef wel dat je Home Assistant simpelweg promoveert tot een productieapplicatie waar 30+ mensen straks van afhankelijk zijn. Dat is niet bepaald de doelgroep (hence "Home"). Het zou verstandiger zijn om te kiezen voor een systeem dat off-the-shelf met support komt voor je verlichting en je klimaat.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01
Heb laatst nog bij een klant die veel grafisch doet alles naar bedraad omgezet. Zeker voor bedrijfs situaties zou ik niet vertrouwen op wifi als internet de core van je bedrijf is. Mijn motto is altijd dat wifi leuk is voor mobieltjes en iPads. Werken doe je bedraad. Daarnaast er zijn tegenwoordig genoeg dockingstation oplossingen zodat je alleen even de usb moet inpluggen en alles werkt.

Elke werkplek minimaal 2 aansluitingen. Werkplek + eventuele telefoon. Minimaal cat 6 (hoger kan maar heeft geen echte toegevoegde waarde).

Daarnaast vergeet die LR accespoint is totaal zinloos. Je kan beter meerdere 'normale' versies nemen en die goed op elkaar afstemmen wat betreft kanalen en zendvermogen.

Die router heb je al ? Persoonlijk ben ik geen fan van die Unifi routers. Leuk voor thuis die dingen maar zakelijk zou ik die nooit inzetten (is mij te beperkt).

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 25-09-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Als ik u was zou ik zoals ik op het plan geposioneerd heb Consolidation Points boven het plafond plaatsen waar je dan met netwerkkabels kunt vertrekken naar de werkplekken via zuilen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoQBQ8OgPMj3oK07xrJPwu7WoII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lqGo8FMENyJTSRtPljigYJMk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou er sowieso CAT6A kabels neerleggen. Een beetje high density AP doet tegenwoordig al 5 Gbps en kabels leg je voor een veel langere levensduur aan dan AP’s of switches.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-05 21:18
Bedraad is mijn inziens beter. Ik zou zeker voor cat6a gaan naar elke user/tafel.

Neem voor de switch in ierdergeval ook minstens een PRO versie en misschien zelfs een enterprise versie. Dit ivm doorvoersnelheid van switch naar router. Standaardswitch is maar 1Gbit.

[ Voor 6% gewijzigd door dark_angel1969 op 25-09-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
Jan-man schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:45:
Heb laatst nog bij een klant die veel grafisch doet alles naar bedraad omgezet. Zeker voor bedrijfs situaties zou ik niet vertrouwen op wifi als internet de core van je bedrijf is. Mijn motto is altijd dat wifi leuk is voor mobieltjes en iPads. Werken doe je bedraad. Daarnaast er zijn tegenwoordig genoeg dockingstation oplossingen zodat je alleen even de usb moet inpluggen en alles werkt.

Elke werkplek minimaal 2 aansluitingen. Werkplek + eventuele telefoon. Minimaal cat 6 (hoger kan maar heeft geen echte toegevoegde waarde).

Daarnaast vergeet die LR accespoint is totaal zinloos. Je kan beter meerdere 'normale' versies nemen en die goed op elkaar afstemmen wat betreft kanalen en zendvermogen.

Die router heb je al ? Persoonlijk ben ik geen fan van die Unifi routers. Leuk voor thuis die dingen maar zakelijk zou ik die nooit inzetten (is mij te beperkt).
Dyckie schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:08:
Als ik u was zou ik zoals ik op het plan geposioneerd heb Consolidation Points boven het plafond plaatsen waar je dan met netwerkkabels kunt vertrekken naar de werkplekken via zuilen.

[Afbeelding]
Bedankt voor de adviezen! We hebben al ervaring met UniFi en die is eigenlijk heel erg goed. De access poiints die we nu hebben zijn aan de oude kant en we willen sowieso graag naar Wifi6.

Eigenlijk zegt iedereen: "Lekker bedraad doen" en daar ben ik het mee eens!
Eigenlijk zegt iedereen ook: "Geen switches onder tafels oid", maar directe Cat6A kabels via eventuele patchpanels/consolidation points/in wall.

Ik ga maar eens naar het tafelplan vragen! Bedankt allemaal!

Pagina: 1