Klassieker buiten stallen - tips?

Pagina: 1
Acties:

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-05 14:14
Hi mede Tweakers,

Ik snap dat de beste oplossing in dit geval is dat je een oldtimer gewoon in een droge garage stalt. Maar stel het is niet mogelijk en je moet hem ook in de koude en natte maanden buiten neer zetten, wat te doen om de auto zo goed mogelijk bij te houden?

Vragen waarmee ik bijvoorbeeld zit:
- water / regen zou geen kwaad moeten kunnen?
- wel of geen zeil?
- waar nog meer rekening mee houden?

Ik vond bijvoorbeeld dit lijstje:
https://www.catawiki.com/...-goede-conditie-te-houden

Sowieso goed poetsen en polijsten voor een bescherm laagje? Graag tips en advies!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Naast de tips in het artikel: goed schoonhouden. Meteen bladeren en vogelpoep verwijderen.

Ventilatieroosters minimaal open (zodat ze niet dichtgeplakt raken en je ze kapottrekt bij openen)
Smeernippels volduwen met schoon vet.
Bewegende delen smeren. (GEEN WD40, EN DAT ZEKER NIET OP RUBBER)
Accu er uit en binnen maar in een geventileerde ruimte aan een druppellader, desnoods met een tijdschakelaar die hem 1x in de week een uur inschakelt (digitale tijdschakelaars kan je een weekprogramma geven)
Vochtvreter er in en regelmatig controleren, bij vorst er uit.
Als het droog, helder vriesweer is even de ramen en deuren open om te luchten.
Regelmatig controleren op ongedierte zoals marters.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Westland1940
Top, mooi lijstje van dingen om in de gaten te houden!

Wat betreft regen, als de auto buiten geparkeerd staat dan kan regen toch geen kwaad lijkt me? Sneeuw is de laatste jaren al vrij uniek in Nederland, hooguit een paar dagen, regen niet. En dan nog vorst.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Je hebt speciale autohoezen waarmee je de auto beschermt tegen de elementen maar die wel ademen waardoor je minder kans op condensvorming hebt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien ook wel handig om te weten: Wát voor een 'klassieker' (een oldtimer is iets anders) praten we nu over?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:24
Ik doe dit nu zo'n 13 jaar en het lijkt allemaal goed te gaan. Geen pronkstuk, dat zou ik zonde vinden maar gewoon een solide auto eventueel te gebruiken als dagelijks vervoer.
November is de laatst APK keuring ooit want over 2 jaar verdwijnt de APK plicht bij z'n 50ste verjaardag.

Regen, sneeuw, vorst geen enkel probleem.
Geen afdekzeil aangezien ik daar niet in geloof.
Wanneer gereden is over wegen die gestrooid zijn met strooizout zo snel mogelijk de onderkant afspoelen met schoon water want zout is niet best voor de onderkant. Dat veroorzaakt enorm veel roest.
Geparkeerd op een verharde ondergrond en niet op grond of gras vanwege het vocht vanuit de grond.
Verder staat deze altijd in de wind waardoor snel droog.
Minimaal om de 2 weken er mee rijden en zeker nooit lang stil laten staan want dat is de aller grootste boosdoener. Liever nog wekelijks of dagelijks.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@Will_M Betreft een Volvo Amazon!
@Nielson Aha, want ik lees ook her en der dat je autohoezen juist niet moet gebruiken.

@RaRo74 Kijk aan, 13 jaar zonder problemen klinkt aardig overtuigend. Dat minimaal om de 2 weken rijden moet lukken, ik wil juist zo vaak mogelijk de weg ermee op. In mijn dorp heeft iemand een Volvo Amazon en een oude Opel Kadett ook al jaren op een parkeerplaats staan bij een appartementencomplex, de eigenaar heeft dus kennelijk geen garage, zo snel gekeken zien die er nog steeds gaaf uit.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een P122 moet wel wat kunnen hebben qua weer, maar... Inderdaad dát wat @RaRo74 ook al zegt: Je moet het ding niet stil gaan zetten onder een hoes maar er gewoon mee blijven rijden (juist om 'm goed te houden).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 24-09-2022 22:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:30
Onder zijde Deuren en kokers met speciaal vet behandelen ,heb een DS gehad werkt prima maar hij gaat altijd achteruit bij altijd buiten staan, blijft gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:36
De tip die ik ooit heb gekregen: leg een paar stukken buisisolatie onder je afdekhoes, zodat de hoes vrij ligt van de auto er er lucht onder kan circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
@Will_M Ik zag al dat de Amazon sowieso een van de betere klassiekers zijn vandaag de dag voor dagelijks gebruik! Mits goed onderhoud uiteraard. Valt me helaas ook op, zo'n 10 jaar geleden zag ik her en der nog wat klassiekers reden, ongeacht het seizoen. Dit is echt flink gedaald, de enige klassiekers die ik af en toe nog zie zijn o.a. Volvo Amazon's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Afhankelijk van de staat van de auto zou ik de keuze maken om hem wel of niet onder een hoes te plaatsen.

Heb er een aantal, en 1 staat permanent buiten (soort van daily, geen concours staat) en die gaat wel onder de hoes. Al is het alleen maar om hem 'schoon' te houden.

De meeste hoezen geven uiteindelijk toch krassen in de lak, of waaien stuk. Gewatteerde hoezen zijn leuk, maar goed voor de auto zijn ze wat mij betreft nooit.

Overigens moet je even opletten met de zgn. 'oldtimers'. Deze mogen dus 3 maanden van het jaar niet op de openbare weg staan. Maar dat hoef ik je vast niet uit te leggen ;-)

Edit:
Bedoel je met stallen ook echt stallen? Dus niet gebruiken? Als in, die 3 maanden waar ik het over heb? (of langer) of wil je hem gewoon occasionally blijven rijden?

[ Voor 12% gewijzigd door Koekstra op 25-09-2022 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 08-05 16:33

MeesterPieter

PnP Pinball

Hou er rekening mee dat een hoes buiten in weer en wind gebruiken als een soort schuurspons voor je lak werkt door stof/zand/wind

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:35
Zonnebescherming aan de binnenkant: zorg dat je dashboard afgedekt is, ook in de winter schijnt de zon, achter glas warmt dat snel op en de gebruikte materialen vertonen dan vaak droogtescheuren.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Wat zijn nog handige tips voor tijdens de winterslaap? Ik zal nu weinig tot niet met de Amazon rijden de aankomende maanden. Af en toe gewoon starten in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:31

-tom-562

Oliesjeik

Nee, dat zou ik ook niet eens doen. Accu aan de druppellader en zorgen dat er euro 98 in de tank zit (en dan niet omdat euro 98 'beter' is, maar omdat het minder ethanol bevat, en dus beter bestand is tegen lang stil staan).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
-tom-562 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:52:
Nee, dat zou ik ook niet eens doen. Accu aan de druppellader en zorgen dat er euro 98 in de tank zit (en dan niet omdat euro 98 'beter' is, maar omdat het minder ethanol bevat, en dus beter bestand is tegen lang stil staan).
Mijn Amazon loopt uitsluitend op LPG dus heb er geen benzine in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Zorg dat de gaatjes onderin de deuren die het water van de ruiten afvoeren goed vrij blijven, anders roest je deur van binnen uit.

Mijn schoonpa (een zweed die 1 kattenrug en 2 amazones heeft gehad) gooide altijd transmissie olie in de deur om hem roestvrij te houden. Maar ik vraag me af hoe effectief dat echt is, en tranmissieolie stinkt ook nogal haha.

En in de zomer een doek over het dashboard omdat het dashboard nogal snel gaat scheuren door uitdroging.

[ Voor 12% gewijzigd door _eLMo_ op 06-12-2022 09:05 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Wat betreft het dashboard verhaal, helaas hebben vorige eigenaren dit waarschijnlijk niet gedaan haha, zitten al scheuren in.

Maar kortom, bijna niks eraan doen is kennelijk goed genoeg voor zijn winterslaap? Ik wil hem uiteraard zo goed mogelijk bijhouden. Helaas met deze temperaturen is klussen eraan ook niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Even wat leven brengen in dit topic, bijna 2 jaar later.

Ondertussen heb ik een nieuwe klassieker, en deze kan op korte termijn helaas niet de garage in ivm ruimte gebrek. Het doet al 'pijn' om hem telkens zeiknat te zien staan. Ik zat eraan te denken om een hoes/zeil te gebruiken aangezien ik geen andere en betere mogelijkheden zie. Misschien zijn er hier mensen die dat wel weten, of überhaupt tips om hem nog beter winter-proof te maken.

Ik ga mij eens verdiepen in hoezen (geen goedkoop dingetje, maar dan wel een goeie, als die er zijn ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:48
Westland1940 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:54:
Ik zat eraan te denken om een hoes/zeil te gebruiken aangezien ik geen andere en betere mogelijkheden zie. Misschien zijn er hier mensen die dat wel weten, of überhaupt tips om hem nog beter winter-proof te maken.
Als hij op eigen grond staat / je lieve buren hebt:

https://duckduckgo.com/?q...hone&iax=images&ia=images

Een buitenhoes is m.i. meer voor nood voor een nacht. Een garagetent houdt de hele winter de sneeuw en ijs van de auto.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Westland1940 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:54:
Even wat leven brengen in dit topic, bijna 2 jaar later.

Ondertussen heb ik een nieuwe klassieker, en deze kan op korte termijn helaas niet de garage in ivm ruimte gebrek. Het doet al 'pijn' om hem telkens zeiknat te zien staan. Ik zat eraan te denken om een hoes/zeil te gebruiken aangezien ik geen andere en betere mogelijkheden zie. Misschien zijn er hier mensen die dat wel weten, of überhaupt tips om hem nog beter winter-proof te maken.

Ik ga mij eens verdiepen in hoezen (geen goedkoop dingetje, maar dan wel een goeie, als die er zijn ;))
Ik begrijp het niet goed, alle tips zijn hierboven toch al gegeven?
Gewoon goed onderhouden, alsof je er elke dag in rijdt.
Nat is geen probleem wanneer alles in de lak / wax en in het vet / olie / vaseline staat.
Vocht binnenin is een kwestie van raampjes open bij schraal weer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kun je 'm niet gewoon in een (winter) stalling zetten ergens? Hoeft ook geen vermogen te kosten.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1