Toon posts:

het verhaal van de master browser...

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
master browser: een bekend probleem voor een win95/98 netwerk.
Situatie hier:
Linux server, Samba, Win95/98, MAC clients. Aanpassing voor Samba & Linux voor het register geinstalleerd.

Het is heel lang goed gegaan, terwijl alles op master browser enable stond (kende toen het probleem nog niet). Nu echter sinds kort veel problemen om het netwerk zichtbaar te krijgen op meerdere PC's. De MAC shared de server via Appletalk en is geen probleem. Het gaat puur om de Win-clients onderling in de Netwerkomgeving.
Nu kan ik een PC op master browswer zetten (die het meest aan staat) en de rest disablen, maar dat is eigenlijk geen duurzame oplosssing. Immers het gebeurt ook dat die PC niet aan staat en dan willen we eigenlijk ook zaken delen.
Op alle PC's zijn hetzelfde geconfigureerd, met TCP/IP, Clients voor MS, printer en bestandsdeling.
Vanaf alle PC's kan geinternet worden. Netkaarten OK, allen dezelfde werkgroep en domein.
De laatste tijd geen herinstallaties gedaan. En toch veel meer problemen met het vinden van et netwerk. Eerst was met "verversen" het netwerk nog wel zichtbaat te krijgen maar dat lukt nu ook niet altijd.
Op mijn eigen PC heb ik de server als schijf gedeeld staan en dat werkt prima en toch.......niets te zien onder netwerkomgeving....zelfs mijn eigen PC niet......
Via "Computer zoeken" lukt het nu wel om de PC te vinden maar nog steeds niet zichtbaar in netwerkomgeving.
Suggesties voor een duurzame oplossing welkom.

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

Kort maar krachtig.
NT of win2k server met wins.

I believe what I want to Believe

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle tip.
Helaas dan moet ik NT of 2000 kopen....
En Linux heb ik al prima werkend.....
Met respect zou ik toch graag gaan voor een oplossing vanuit de huidige situatie.

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

Samba Masterbroswer nummer ophogen zodat Samba de masterbrowser is? of is dat juist het probleem is samba de master browser?

I believe what I want to Believe

Verwijderd

Heb je soms 3 subnetten of zo in je linux abkkie hangen? check dan het bridging-topic!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 09:45 schreef Torrac het volgende:
Samba Masterbroswer nummer ophogen zodat Samba de masterbrowser is? of is dat juist het probleem is samba de master browser?
wat is het "Samba Masterbrowser nummer"?
Zelf denk ik dat het niets met samba te maken heeft. Immers je hebt ook al delen van schijven gewoon onder windows.
Samba biedt de login optie voor delen van schijven op de server.
Als je gewoon zonder server bijv 4 win-PC's aan een hub hangt en TCP/IP installeer, Microsoft client, MS delen van schijven&printers.......dan moet het lokale onderlinge netwerk al werken.
Ik zie normaal dan alles ook twee maal staan, onder samba werkgroep (zo heet ie) en onder netwerkomgeving direkt.
De domeinnaam van alle PC's en de server is identiek.
Funkties als "net view" (in dos-mode)lukken ook niet als het netwerk nog niet zichtbaar is, en dat lijkt me logisch.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 28 augustus 2001 10:14 schreef Masta-T het volgende:
Heb je soms 3 subnetten of zo in je linux abkkie hangen? check dan het bridging-topic!
neen, ik heb maar een netwerk onder een net.
internet: dynamisch IP
server "uit": 192.168.0.1
client range 192.168.0.x waarbij x uiteraard verschillend is voor de diverse clients.
Gateway 192.168.0.1
Dit werkte altijd probleemloos en nog steeds op dit probleem na.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 19:33
Op dinsdag 28 augustus 2001 17:47 schreef andre_at_home het volgende:

[..]

wat is het "Samba Masterbrowser nummer"?
Wat de poster hierboven bedoelt is dat je misschien het versienummer waarmee Samba zich presenteert kan ophogen?

Verschillende Windows versies hebben verschillende rangnummers waarmee ze zich melden als er een "election" is m.b.t. welke PC master browser wordt. Zo heeft Windows 98 voorrang op Windows 95, Windows NT voorrang op Windows 98, etc.

Als je er nu voor kunt zorgen dat de Samba-server altijd "de baas" is, blijft deze altijd de master browser en krijg je dus geen problemen als je andere PC's aan- en uit zet.

Zie o.a. hier:

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q102/8/78.asp
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q136/7/12.asp

Hier kun je een Word-bestand downloaden met technische info over network browsing:

http://www.microsoft.com/ntserver/techresources/commnet/browser/ntbrowser.asp

En ik vond ook nog deze :):

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q168/8/21.ASP

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
ff iets anders, iemand had het over een wins server waarvoor je nt of w2k voor nodig had,

je hebt echter linux draaien, en met samba kun je ook een wins server draaien, dit lijkt me een veel betere (lees=duurzame,goedkopere) oplossing

check je samba help file (of samba.org) voor uitleg hoe je dit goed instelt,

suc6

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de weblinks, ik had er zelf uit de knowledge database al enkele maar deze nog niet. Effe bestuderen.
Dat met die voorrang had ik wel een gelezen, maar wist niet dat dit zo heet, weer wat geleerd.
Tav Linux en WINS, daar ben ik nog nooit ingedoken. Nog niet nodig geweest en ben ook een relaiteve beginner. Er is doc genoeg over linux dus dat spoor vind ik wel.
Voorlopig weer wat te doen. Ik post wel weer bij met evt vragen.
Thanx. Suggresties blijven uiteraard welkom.

PS mijn linux installatie staat op www.prolinux.f2s.com voor geinteresseerden. Op een enkel detail na klopt het nog precies.

Verwijderd

Zorge dat de volgende regels in je smb.conf onder [global] staan, en je samba bak wordt altijd browsemaster:

local master = yes
os level = 40
preferred master = yes

die 40 is in 99% v/d gevallen afdoende om tijdens een browsemaster verkiezing van elk M$ OS te "winnen"
Wil je helemaal op safe spelen, zet je hem op 60
Pagina: 1