Advies gevraagd aanschaf pc audiobewerking 2022

Pagina: 1
Acties:

• GeronimoS
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Hoi, ik wil graag advies vragen voor onderstaand systeem en weet ongeveer wat ik wil, maar ben bang dat ik door onwetendheid een systeem in elkaar zet dat niet optimaal samenwerkt. Dat ik bijvoorbeeld een snelle processor aanschaf, maar dat door het kopen van de verkeerde koeling niet gebruik wordt gemaakt van de volledige capaciteit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil graag een nieuwe pc aanschaffen voor het professioneel werken met Cubase. Mijn oude systeem zal dan als slave samples streamen via Vienna Ensemble Pro.
Op de nieuwe master wil ik graag 200+ tracks kunnen inladen met de gangbare vst libraries (spitfire, orchestral tools etc) en meteen kunnen mixen met behulp van plugins zoals fabfilter, waves, etc. Ik gebruiks ook de videofuncties van Cubase voor commercials en film

Wat mag het systeem gaan kosten?
richtprijs is 1500, maar tot 2500 zou kunnen als dat echt beter is. Ik denk dat de processorsnelheid belangrijk is. Eventueel consessies doen door voor 64gig Ram te kiezen en later 64gig erbij te kopen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
slave pc is al aanwezig met windows 10, externe geluidskaart en beeldschermen tevens aanwezig

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

-Snelle i9 is het belangrijkste. Ik had gelezen dat snelheid per core belangrijker is dan heel veel cores.

-moederbord dat iig uitbreiding tot 128 gig ram mogelijk maakt

-ram 64 of 128 gig

-Ssd1: operating system: 512g of 1tb
-Ssd2: (snelle ssd) samples: 2tb of meer
-Ssd3: projects: 1 of 2 tb
-Evt 3"5: backups 4 tb?
Maakt het uit wat via NVMe gaat?

-videokaart voor 3 beeldschermen

-verbinding met slave, LAN?
-is thunderbolt handig voor verbinding geluidskaart of slave?
-wifi
-stille koeling
-liefst 8+ usb poorten (aantal usb3, niet noodzakelijk allemaal)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
sowieso Intel

Ga je overklokken?
hier heb ik weinig verstand van, zou het handig zijn?

Wat verwacht je van ons?
Ik zou erg blij zijn met advies over het juiste systeem, maar ook over mogelijke valkuilen met het samenstellen van een dergelijke pc. Ook al werk ik al jaren met samengestelde pc's en wil ik alles in elkaar laten zetten door het lokale computerservice bedrijf.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:47
Wat doe je met garantie? Is het je baan?
Als je pc 2 weken niet werkt, is dat een probleem?

Voor rest: je maakt wel heel veel SSD's.
Nvme is sneller, zeker de 980 pro. Voor de rest 970 plus of 980 pakken , voor opslag gewoon een goedkope ssd.

Heb je ook al naar rest van componenten gekeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:07
Kijk dit filmje eens - het is van een Engelse systeembouwer, het geeft aardige informatie. Mijn conlusie is dat een i7-12700K niet heel veel minder presteert dan een i9, maar wel een stiller systeem op zal leveren - de i9 wordt erg warm - het scheelt onder load bijn 100 Watt (bron) - daarmee kom je op het terrein van waterkoelers om dat koel te houden, de i7 houd je met een flinke luchtkoeler prima koel. Maar als er zijn use cases voor de i9.... Ook heeft DDR5 RAM duidelijke voordelen, een snellere SSD is minder zinnig.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 24-09-2022 22:15 ]

• Shadowslasher
  • Laatst online: 27-09-2022
Modbreak:*knip* elk nieuw lid moedigen we aan om actief mee te doen in topics. Dit advies bevat echter zoveel fouten dat je TS hier het bos mee instuurt. Mijn advies, lees lekker mee en geef hier en daar beperkt advies want dit gaat miskopen opleveren.

[ Voor 108% gewijzigd door br00ky op 25-09-2022 05:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sorry, maar je advies raakt echt kant nog wal. Je komt aan met DDR4 geheugen in een moederbord dat alleen DDR5 ondersteunt en dan heb ik het nog niet eens over de combinatie moederbord en processor. Zo'n bord zonder enige vorm van heatsinks op de VRM samen met zo'n i7 is echt vragen om problemen. Nog afgezien van het feit dat er 64GB RAM minimaal wordt gevraagd door de TS.

Ontopic:
Een goed uitgangspunt is de Best Buy Guide van juli: review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2022 . Ik weet niet in hoeverre je software heeft bij een snelle videokaart, indien dat niet uitmaakt kan je de RTX3080 uit die lijst vervangen met een (veel) simpeler model als 'ie toch alleen maar beeld hoeft te geven naar je drie schermen.

[ Voor 57% gewijzigd door br00ky op 25-09-2022 05:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Voor Cubase met veel VST plugins heb je nodig een processor met veel cores en veel geheugen, videokaart is bijzaak.maar meerdere monitors is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowslasher
Modbreak:*knip* elk nieuw lid moedigen we aan om actief mee te doen in topics. Dit advies bevat echter zoveel fouten dat je TS hier het bos mee instuurt. Mijn advies, lees lekker mee en geef hier en daar beperkt advies want dit gaat miskopen opleveren.

[ Voor 244% gewijzigd door br00ky op 25-09-2022 05:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 14:54
@Shadowslasher ik zou je willen aanraden om te stoppen met advies geven want je maakt alleen jezelf belachelijk.

Er staan constant foute configuraties in je lijstjes, je noemt een hele hoop irrelevante dingen en je schrijft het op een manier dat het lijkt alsof je er veel verstand van hebt. Op deze manier doe je meer kwaad dan goed.

Iedereen moet ergens beginnen, maar misschien kun je beter wat langer rondkijken naar de adviezen die anderen geven om te kijken wat wel en niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowslasher
Sartsj schreef op zondag 25 september 2022 @ 02:10:
@Shadowslasher ik zou je willen aanraden om te stoppen met advies geven want je maakt alleen jezelf belachelijk.

Er staan constant foute configuraties in je lijstjes, je noemt een hele hoop irrelevante dingen en je schrijft het op een manier dat het lijkt alsof je er veel verstand van hebt. Op deze manier doe je meer kwaad dan goed.

Iedereen moet ergens beginnen, maar misschien kun je beter wat langer rondkijken naar de adviezen die anderen geven om te kijken wat wel en niet werkt.
Wat is er mis met die configuraties? Dat zou pas echt een relevante reactie zijn op mijn post. Je hebt het niet eens over welke onderdelen een verkeerde combinatie zijn. Ik blijf erbij dat een RTX 3080 overdreven is voor audiobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Shadowslasher schreef op zondag 25 september 2022 @ 01:15:
[...]
Maar goed dat trollen niet zonder meer wordt gepermitteerd op dit forum
Sprak de troll

@TS let niet op deze klets.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 14:54
@Shadowslasher
  • ddr5 mobo met ddr4 ram
  • later weer een ddr4 mobo dit keer met ddr5 ram
  • 3 cpu koelers in een lijstje en de opmerking dat TS moet kijken hoeveel cpu koelers er in zijn case passen
  • een opmerking bij je lijstjes dat de combo van mobo en gpu misschien verkeerd is. Geen idee hoe je daarbij komt maar als je het niet zeker weet waarom post je het dan?
  • random itx borden in je lijstjes zonder reden

[ Voor 6% gewijzigd door Sartsj op 25-09-2022 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeronimoS
Thx allemaal, heel fijn dat ik hiermee verder kon uitzoeken wat het beste is. Door onvolledigheid was het topic gesloten, maar na het heropenen heb ik een offerte van de lokale pc leverancier. Omdat de details er niet bij stonden heb ik geprobeerd met de pricewatch een overzicht te maken. Het voorstel van de leverancier staat eronder.

Ik zit met name nog te twijfelen over het volgende:
Volgens de test genoemd door martyw is de i9 12900k nog altijd de snelste optie, maar de leverancier offreert ddr4 ram. Zou dat beter zijn dan bijv een i7 12700k met ddr5?
En mis ik iets? Ik weet bijv niks over de geoffreerde koeling.

Volgens mij valt het met de kosten iig mee, daar kan ik het iig niet zelf voor in elkaar zetten.

Het gaat om een setup die vooral vst libraries en mixing plugins gebruikt. En vst libraries leest vanuit een slave pc via Vienna Ensemble Pro.
Single core performance is belangrijk.

Hartelijk dank

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-12900K Boxed€ 658,51€ 658,51
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,90€ 199,90
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Carbide 275Q Quiet Midi Tower Case€ 94,99€ 94,99
1NetwerkadaptersEdimax EW-7612 PIn V2 - 300Mbps WLAN PCI Express Adapter€ 13,17€ 13,17
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 132,95€ 132,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 214,90€ 214,90
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 500GB€ 56,90€ 56,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 169,71€ 169,71
Totaal€ 1.541,03

De oorspronkelijke offerte vd leverancier:

MSI Z690 moederbord – i7-12700K – 64 GB DDR4 3200 – 500 GB NVME – 2 TB NVME – 4 TB HDD – 650 Watt – Wifi - 275Q kast of vergelijkbaar – W10 Pro    

€ 1999,00

Meerprijs i9-12900K ipv i7-11700k          + € 249,00

GTX1650 videokaart (3 monitoren)         + € 239,00

128GB DDR4 3200 ipv 64 GB                      +

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 12:28

Thomg

Aww yiss

Beetje dooddoener, maar als je zoveel geld tegen een computer aan gaat gooien zou ik nog even een paar weken wachten. Intel komt met Raptor Lake op de 20e en AMD komt deze maand met goedkopere moederborden waardoor AM5 ook een serieuze optie word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeronimoS
Dankjewel Thomg,
Ik zat ook te twijfelen of het niet goedkoper kan, maar omdat ik geen expert ben en zelf niet handig is het een hele zoektocht.

Het is sowieso misschien wel een goed idee om te wachten tot de 20ste
Pagina: 1