PC upgrade voor nieuwe monitor nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patrickdigrande
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Ik wil mijn huidige 22 inch full HD monitor gaan vervangen voor een groter exemplaar. Het liefst een 27 inch QHD. Belangrijkste reden daarvoor is dat ik door mijn nieuwe simracing rig verder van het scherm af zit. Het uiteindelijke selecteren van een monitor komt wel goed, ik heb jullie advies vooral nodig m.b.t. de mogelijke upgrade van mijn pc.

Huidig systeem

Mijn huidige systeem is nu vier jaar oud:
MSI B450 TOMAHAWK
AMD Ryzen 5 2600X
16 GB DDR4
Radeon RX 580 8 GB nitro+
550W voeding

De vraag

Nu heb ik wat research gedaan en kom ik tot de voorzichte conclusie dat mijn huidige systeem (of eigenlijk de GPU) moeite gaat hebben met een 27 inch met QHD en dat dat ten koste zal gaan van de in-game settings. Klopt deze beredening?

En zo ja, kom ik ermee weg om alleen een nieuwe videokaart te steken? Of stop ik dan een Ferrari motor in een Fiat Panda? Voor de GPU denk ik dan bijvoorbeeld aan een RX 6750XT.

Ik ben geen enorme veeleisende gamer. Speel voor Assetto Corsa Competizione, Hell let loose, Football Manager en wil straks met enig fatsoen een game zoals Company of Heroes 3 kunnen draaien.

Voor een upgrade heb ik een budget van ongeveer 1000 euro (monitor + GPU). Hoor graag jullie advies.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja, een 580 zal wat moeite hebben met 1440p, maar je kan ook even proberen.
Zet instellingen iets lager, en hoeveel FPS heb je nodig?

Probeer anders nu vast met 1440p instelling, werkt het prima, dan maakt het niets uit dat hij 27 inch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 12:24
Ik heb geen ervaring met race games, wel met gaming. Mijn GTX 980Ti had moeite met mijn gaming monitor (27” 1440p). Ik kon op het tweede scherm (27” 4K) geen 4K YouTube filmpjes kijken tijdens het gamen. Ik zou aanraden om sowieso een nieuwe graphics card te overwegen. Ik heb een 3060 gekocht met 12GB. Ineens game ik veel makkelijker. Je CPU vervangen is misschien ook een goed idee. Ik heb ook een 2000 serie en zelfs voor World of Warcraft is die wat magertjes als je kijkt naar recommended specs. Ik zou voor jouw games ook de aanbevolen eisen checken. Wat bij mij ook heeft geholpen is bios update van mijn moederbord. Daar alleen al mee loopt mijn systeem soepeler. Ik heb een 470 chipset en met de update kan ik nu ook de CPU vervange voor een 5000 serie.

Oh ja… mijn monitor van LG was 300 volgens mij, mijn grafische kaart van MSI 400 en de CPU die ik op het oog heb 205 (5600X)

[ Voor 7% gewijzigd door DocMac op 25-09-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-05 22:51
Het is geen Ferrari motor in een Fiat Panda om de GPU te vervangen. Als de games op dit moment naar behoren draaien is alleen een GPU upgrade genoeg. Met een hogere resolutie zal de GPU hooguit minder frames van de CPU opvragen dus is de kans dat die overbelast raakt klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickdigrande
Dank voor jullie reacties!

@99ruud99 Ik heb geprobeerd de resolutie voor de games aan te passen, maar ik kan in alle games die ik geïnstalleerd maximaal voor een 1920x1080 resolutie gaan. Hoger kan ik niet kiezen.

Ik denk dat ik eerst mijn GPU ga upgraden, maar nog even de AMD launch begin november afwacht. Wellicht wordt de huidige generatie iets goedkoper.
Kan ik daarna altijd nog de CPU upgraden.

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-04 07:57
Ik denk dat ik eerder prioriteit zou geven aan een CPU.
Met race sims zoals ACC moet je echt een goede CPU hebben; één met goede single core performance.
Je 2600X heeft bijv. praktisch dezelfde single core performance als een intel i5 3570K uit 2012.
Als je CPU de bottleneck is heeft een GPU upgrade niet heel veel zin.

Ik ben zelf net overgestapt van een Ryzen 5 2600 naar een 5800X.
Moet het met ACC nog testen (race de laatste maanden niet echt meer), maar bijv. met GTA 5 (ook een CPU heavy game) kwam m'n videokaart (RTX 2060 Super) niet aan werken toe door de CPU bottleneck (die draaide dan op max. 40% ofzo.
Nu met de 5800X staat de videokaart flink te zweten op volle kracht, zoals het hoort.
Ik verwacht bij ACC iets soortgelijks.

Probleem is dan alleen wel met de beoogde upgrade van 1080p naar 1440p (en dan minimaal iets van 144hz ook direct neem ik aan) dat je videokaart ook te kort schiet.
En als je een GPU upgrade gaat doen kom je met een 550Watt voeding niet heel ver, dus dan heb je ook nieuwe voeding nodig.
Ik ben niet zo thuis in de huidige AMD videokaarten, maar Nvidia raad voor een 3060Ti volgens mij al een 650W voeding aan (al red je dat denk ik ook nog wel met een 550W voeding).
Qua bang for the buck videokaarten zit je momenteel volgens mij het beste bij AMD.

Maar 1000 euro voor nieuwe CPU/GPU/PSU, en dan nog een medium refreshrate 1440p monitor erbij gaat em niet worden denk ik.
CPU minimaal een 5600X zou ik zeggen (al wil je nowadays eigenlijk liever minimaal een 8-core CPU) - 5600X is 200 euro.
GPU 400 euro voor een Nvidia 3060? (misschien dat je bij AMD wat goedkoper uit bent voor een kaart met vergelijkbare prestaties?
PSU 750Watt voor ongeveer 100 euro?
En dan nog 300 euro voor een leuke 1440p 144hz monitor.
Oh wacht, dat is precies 1000 euro samen, klaar is kees :)

Als 1000 euro echt de max is zou ik denk ik zelf 5800X CPU doen (300 euro), goede 750W voeding (beetje headroom wel fijn en some piece of mind hebben met een kwalitatief goede voeding in je PC) voor 125 euro ongeveer, monitor bijv. de LG GP850 voor 350,- (al zijn er ook wat goedkopere opties die op zich ook prima zijn).
Zit je op 775,- euro en dus nog 225 euro over voor videokaart.
Je 2600X verkopen voor 60 euro moet sowieso vlot lukken lijkt me, en de RX 580 vang je nog 90 euro voor denk ik?
Dan word je budget voor de videokaart 375 euro als ik goed reken.
Ik weet zo niet wat je daar bij AMD voor videokaart voor kan krijgen, maar bij Nvidia kom je dan nog net een paar tientjes te kort voor een leuk RTX 3060 kaartje volgens mij.
Dat is een flinke upgrade vergeleken met je 580 8GB, maar niet genoeg voor nieuwe AAA games op 1440p 144hz met hoge grafische settings.
Kan je misschien beter videokaart 2e hands doen, dan kan je wat dikkere videokaart doen.

Disclaimer: het is laat en ik ben moe dus hopelijk praat ik geen poep/kloppen m'n rekensommetjes, maar allicht helpt deze brainstormsessie je iets verder.

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickdigrande
Dank @BeetjeVreemd voor de uitgebreide reactie. Het heeft me verder aan het denken gezet. Op zich kan ik mijn budget wel een beetje oprekken. Kom er zelfs achter dat ik via mijn bedrijf een monitor twv 300 kan aanschaffen, dus dat zal al een deel van het budget vrijmaken voor een nieuwe voeding en CPU.

Heb nu in gedachten:
5600x
6700 XT
750 W voeding
Samsung g5 monitor

Volgens mij heb ik dan een mooie upgrade te pakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zit dit op de zondagochtend te lezen en denk: ik zou eerst de nieuwe monitor kopen, dan kun je altijd gamen op 1920x1080, want dat kan je cpu/gpu aan. Vervolgens zou ik gaan meten tijdens het gamen op de gewenste resolutie en settings om de bottleneck te vinden. Is dat de cpu, dan geef je die een upgrade (5600 X?), Is het de gpu, dan upgrade je die. Zie je in beiden problemen en heb je het budget, dan pak je de allebei aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:19
Ik heb zelf onlangs m'n videokaart vervangen omdat de oude R9 Fury kapot was gegaan. Er zit nu een Ryzen 7 1800X met een 5600XT videokaart in en 1440p loopt lekker, zelfs op hoge instellingen haal ik 55 fps.

Natuurlijk zal mijn 1800X het spul wat beperken, maar op 1440p is nog altijd de videokaart belangrijker dan de processor (zeker als je op hogere instellingen speelt).

Nu heb ik geen ervaring met de games die je noemt, maar het eerste om te vervangen is de videokaart en daarna pas de processor. Een 6750XT is een mooie kaart voor QHD, al zou ik zelf kijken voor een 2ehands 6700XT (goedkoper en minder warmte; de xx50-series zijn sneller vanwege de hogere kloksnelheden maar dus ook warmer).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Als de spellen nu naar tevredenheid draaien zou je complete systeem upgraden overkill zijn als het alleen om spellen gaat.

Door de hogere resolutie zal je videokaart zwaarder moeten werken dus als je enkel deze vervangt kom je netto op hetzelfde uit.

Je zou eens wat kunnen monitoren met tools hoe zwaar je cpu nu belast wordt.

Als je daarintegen denkt aan een hogere hz monitor dan dat je nu draait zou je cpu wel een bottleneck kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrankerik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-01 13:15

vrankerik

't Leven is van de simpele.

als het een goede 550w voeding is zou ik die toch houden. Geen reden om € 100 uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickdigrande
Bedankt voor alle aanvullende reacties. Ik blijf switched van plan! Goed idee om stap voor stap te upgraden/testen. Begin gewoon met de monitor en ga vanaf daar bouwen indien nodig. Denk dat we wel iets aan upgrade nodig is want zowel ACC als HLL hebben het nu al redelijk zwaar. We gaan het zien!

Mijn voeding is een Seasonic Focus Plus Gold 550W. Was toen ik het gekocht best getest bij HWI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Dat is een Seasonic met problemen. Valt uit met diverse videokaarten. 3060 Ti is er daar een van en misschien een 6700/6750 XT ook. Is een kwestie van proberen.
Pagina: 1