USB stick geeft foutmelding, werkt nog wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-10 16:59
Mijn huidige usb stick van 256 GB waar mijn backup's opstaan staat steeds voller dus een nieuwe gekocht van 512 GB. Dus wou alles overzetten van ene naar andere stick, beide usb's in een hub gedaan (waar meerdere poorten opzitten). De (duurste) van Kingston ging er wat moeilijk in maar dacht het zal de nieuwigheid wel zijn van de hub. De stick werkt nog gewoon en ben nu aan het kopiëren, maar sindsdien bij het inpluggen krijg ik steeds de melding 'er is een probleem gevonden' of iets in die trend. Mochten er wat pinnetjes binnenin verbogen zijn (al kan ik dit niet meteen zien), is dit dan erg .. ondanks hij nog normaal lijkt te functioneren ? Of zou hij binnenkort echt kapot kunnen gaan ?

*Ligt aan usb stick zelf, zonder hub dezelfde foutmelding.

[ Voor 4% gewijzigd door KL1987 op 24-09-2022 14:13 ]

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In dat schermpje waar staat dat er 'iets in de trend van een probleem gevonden' is zit waarschijnlijk ook een knopje waar je op kunt drukken om het probleem op te lossen?

En daarna je USB stick de volgende keer gewoon nétjes verwijderen met de tool welke Windows daar standaard voor aan boord heeft (icoontje staat in je systemtray). Het heeft er alle schijn van dat er nog nog ergens 'bestanden' in gebruik zijn óf open staan op het moment dat jij die USB Stick uit je computer trekt. Dat kán zelfs de verkenner gewoon zijn doordat je een kopieer-actie middels 'sleur-pleur' aan het uitvoeren bent geweest.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Gratis tip, gebruik een usb-stick niet (nooit!) als backup!
Als het onbelangrijke bestanden zijn wellicht, maar als wel belangrijk kijk dan naar online opslag buiten je eigen huis, drive, dropbox, onedrive, etc.

[ Voor 4% gewijzigd door AapBart op 24-09-2022 14:42 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
KL1987 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:11:
Mijn huidige usb stick van 256 GB waar mijn backup's opstaan staat
Hier ben ik gestopt met lezen. Een usb stick is niet bedoeld als backup. Voor dat doel zijn ze notoir onbetrouwbaar. Gebruik hem waar hij voor is: incidenteel meenemen van files die je ergens anders hebt (en op nóg een andere plek een backup van hebt zoal bijv hierboven beschreven). Een usb stick zelf als backup gebruiken is echt een no-go.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:45
@KL1987
Wil je nuttige reacties krijgen zal je je vraag moeten aanpassen in:
Na een post hier op tweakers ben ik erop gewezen dat een USB-stick ongeschikt is als back-up. Wat zou jullie advies zijn voor een goede back-up oplossing?

Wees blij dat je USB-stick nu een fout geeft en niet als je de back-up écht nodig hebt. Dus wees verstandig en ga je verdiepen in een echte backup oplossing.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 15:23
Maakt gewoon geen goed contact, stick terug sturen, en ander merk nemen.

• KL1987
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-10 16:59
Wat online dataopslag betreft was ik altijd nogal ouderwets en terughoudend, maar daar moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen inderdaad.
Ik kan ook altijd nog mijn externe HDD aanslingeren die ik heb, op zich nog goede schijf volgens mij, maar dacht juist altijd dat een gewone HDD juist kwetsbaarder was voor slijtage ivm bewegende delen, daarom dacht ik makkelijk te zijn met een usb stick.

De usb stick met foutmelding is nu nog steeds bezig met kopiëren naar nieuwe stick, nu zo'n 90%. Als dat gelukt is ga ik eerst eens kijken of ik op die foutmelding kan drukken, daarna zal ik hem eens netjes afsluiten/uitwerpen via de hardware veilig verwijderen tool.
Mocht ik die usb stick niet meer goed krijgen zou dat jammer zijn, dan heb ik hem blijkbaar kapot gemaakt door in die usb hub te steken. |:(

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
KL1987 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:43:
Wat online dataopslag betreft was ik altijd nogal ouderwets en terughoudend, maar daar moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen inderdaad.
Ik kan ook altijd nog mijn externe HDD aanslingeren die ik heb, op zich nog goede schijf volgens mij, maar dacht juist altijd dat een gewone HDD juist kwetsbaarder was voor slijtage ivm bewegende delen, daarom dacht ik makkelijk te zijn met een usb stick.

[...]
Mocht ik die usb stick niet meer goed krijgen zou dat jammer zijn, dan heb ik hem blijkbaar kapot gemaakt door in die usb hub te steken. |:(
Het is maar net wat je ermee doet. Gooien met een HDD is nooit een goed idee, al is een schijf die niet in gebruik en aangesloten is verrassend goed bestand tegen schokken. Bij gewoon netjes ermee omgaan is een HDD (of SSD) prima bestand tegen slijtage.

Met de opslag die jij nodig hebt kan je af met zo ongeveer alle gratis versies van bekende merken (Google, OneDrive, etc). Ik zou overstappen. Online backup heb je overal beschikbaar en kan niet kwijtraken. Als je een Android telefoon of iPhone hebt, heb je daar al je gratis online opslag aanhangen.

Een echte backup is trouwens alleen waar als je de 'originele' data ook nog hebt. Er komen nogal eens mensen langs waarvan de backup weg/corrupt is waarbij de originele niet bestaat, met andere woorden, de backup is niets anders dan het verplaatsen van documenten van de ene naar de andere plek. Dat is natuurlijk geen back up ;). Hier zou je in ieder geval geen probleem moeten hebben want je hebt de originele data nog én je kopieert een back up naar een nieuw back up medium. Gelukkig heb je de data dus nog op twee plaatsen. De nieuwe usb stick zou ik sowieso niet meer vertrouwen voor welke belangrijke data dan ook (of je het nou een backup noemt of niet).

[ Voor 24% gewijzigd door br00ky op 24-09-2022 17:15 ]

Pagina: 1