KL1987 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:43:
Wat online dataopslag betreft was ik altijd nogal ouderwets en terughoudend, maar daar moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen inderdaad.
Ik kan ook altijd nog mijn externe HDD aanslingeren die ik heb, op zich nog goede schijf volgens mij, maar dacht juist altijd dat een gewone HDD juist kwetsbaarder was voor slijtage ivm bewegende delen, daarom dacht ik makkelijk te zijn met een usb stick.
[...]
Mocht ik die usb stick niet meer goed krijgen zou dat jammer zijn, dan heb ik hem blijkbaar kapot gemaakt door in die usb hub te steken.

Het is maar net wat je ermee doet. Gooien met een HDD is nooit een goed idee, al is een schijf die niet in gebruik en aangesloten is verrassend goed bestand tegen schokken. Bij gewoon netjes ermee omgaan is een HDD (of SSD) prima bestand tegen slijtage.
Met de opslag die jij nodig hebt kan je af met zo ongeveer alle gratis versies van bekende merken (Google, OneDrive, etc). Ik zou overstappen. Online backup heb je overal beschikbaar en kan niet kwijtraken. Als je een Android telefoon of iPhone hebt, heb je daar al je gratis online opslag aanhangen.
Een echte backup is trouwens alleen waar als je de 'originele' data ook nog hebt. Er komen nogal eens mensen langs waarvan de backup weg/corrupt is waarbij de originele niet bestaat, met andere woorden, de backup is niets anders dan het verplaatsen van documenten van de ene naar de andere plek. Dat is natuurlijk geen back up

. Hier zou je in ieder geval geen probleem moeten hebben want je hebt de originele data nog én je kopieert een back up naar een nieuw back up medium. Gelukkig heb je de data dus nog op twee plaatsen. De nieuwe usb stick zou ik sowieso niet meer vertrouwen voor welke belangrijke data dan ook (of je het nou een backup noemt of niet).
[
Voor 24% gewijzigd door
br00ky op 24-09-2022 17:15
]