Monteren thermostaatkraan douche

Pagina: 1
Acties:

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik heb even een korte vraag. Ik ben bezig met het voorbereiden van het vervangen van een thermostaatkraan voor in de douche.

Ik heb een Grohe Grohtherm 1000 performance aangeschaft en de handleiding brengt mij in verwarring.

In de handleiding staat de onderstaande illustratie welke betrekking heeft op de uitvoering welke ik wil monteren, namelijk de 12cm variant.

Nu is te zien dat er alleen een kunststof filtertje geplaatst dient te worden (zit bijgeleverd) tussen de koppeling en de kraan. Mijn gevoel zegt dat hier ook nog een fiberringetje tussen moet. Het kunststof dicht imo niet af.

Wat adviseren jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI5TxkFzsVOHdOXzEXL6w40DxrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVg566nTQMPi8bl4phmIITxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjboKS_2zWzsbLxu55dA_qhEsLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a38NF2qibm8XrRqTCT7aHt8W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-HdYfwN_wB4nTRc7mkBDFRInqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKXzwn5iW6KCcGyNXUMglrmT.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeZOFJgV0xzWv_ROHR5egkOuvL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqJErBxeg1H96qKsbVZLrO1z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Imperium op 24-09-2022 13:44 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo moet het kunststof afdekken/sluiten? Je gebruikt toch ook wel iets als PFTE tape?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:37
Fiber ring is niet nodig. Het kunstof van het filtertje is zacht en zal door het aandraaien vervormen en voor afdichting zorgen.

• Imperium
  • Niet online
Woody179 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:46:
Fiber ring is niet nodig. Het kunstof van het filtertje is zacht en zal door het aandraaien vervormen en voor afdichting zorgen.
Ah, helder. Dat verklaart het, gevoelsmatig klopte het niet omdat ik er van overtuigd was dat er nog een rubberen/fiber afdichting tussen moest. Ik ga de boel monteren. Dank.
MAX3400 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:45:
Hoezo moet het kunststof afdekken/sluiten? Je gebruikt toch ook wel iets als PFTE tape?
Ja klopt, ik voorzie de koppeling van PTFE tape.

[ Voor 23% gewijzigd door Imperium op 24-09-2022 13:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:37
Meestal zijn de filtertjes voorzien van een fiber of rubber ring, deze is idd volledig kunststof. Zou het ook zonder doen. Ptfe tape hoort niet thuis op deze verbinding.

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:37
Imperium schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:54:
[...]

Ah, helder. Dat verklaart het, gevoelsmatig klopte het niet omdat ik er van overtuigd was dat er nog een rubberen/fiber afdichting tussen moest. Ik ga de boel monteren. Dank.

[...]

Ja klopt, ik voorzie de koppeling van PTFE tape.
Ptfe tape doe je alleen tussen het kraanstuk (basis in de muur) en de S-Bocht. Niet tussen de S-Bocht en de kraan, daar is dat filter rigetje voor.

[ Voor 14% gewijzigd door Woody179 op 24-09-2022 14:33 ]

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Ring zorgt voor een goede afdichting.

Ptfe tapen hoort hier niet in thuis.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:21
MAX3400 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:45:
Dat dacht ik dus ook bij het vervangen van mijn thermostaatkraan een tijdje geleden. Flink spijt van en veel gedoe door gehad. Die dingen zijn gemaakt om zonder tape al goed af te sluiten.

The devil is in the details.

• Imperium
  • Niet online
Helder. Geen tape dus. Ik laat de bestaande koppeling met rust, die is prima. Dus dan is het een kwestie van de oude er af en de nieuwe er op. Dank voor het advies!
Pagina: 1