Goede middag,
Met het doel om volledig zelfvoorzienend te worden, zowel gas als elektriciteit, wil ik mijn bestaande set zonnepanelen uitbreiden. Op twee dakdelen A en B liggen al panelen, C kan nog volgelegd worden.
Bestaande configuratie:
- 14 panelen op A, Risen 245 wp, SolarEdgde SE3000,optimizers type onbekend, installatie medio 2014
- 10 op platdak B, JA Solar 305 wp, SolarEdge SE3000H, P404 optimizers dacht ik, installatie najaar 2020
Daarbij heb ik van verschillende installateurs aantal opties gekregen:
- Zonnepanelen met minste WP naar dakvlak C, nieuwe panelen op vlak A. Daarbij panelen op vlak A en B op aparte strings op een nieuwe omvormer, dakvlak C op de bestaande omvormer
- Zonnepanelen met minste WP naar dakvlak C, nieuwe panelen op vlak A. Alle panelen op A, B en C op een nieuwe 3-fase omvormer
- Zonnepanelen met minste WP verkopen, nieuwe panelen op vlak A en C. Op vlak C passen 4 extra panelen t.o.v. dakvlak A. Alle panelen op A, B, C op een nieuwe 3-fase omvormer.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6YK7lzToaxveqWnEFbXj24vI.jpg?f=user_large)
Dakvlak B plat dak, panelen liggen nu zuid/zuid-oost georienteerd op het dak
Dakvlak C
- 14 nieuwe zonnepanelen DMEGC 400wp op A, bestaande panelen naar dakvlak C op bestaande SolarEdge omvormer. Nieuwe Huawei omvormer 8kW 3 fase gekoppeld aan dakvlak A en B met 14 optimizers. Totaalprijs €6200 ex BTW
Offerte 2:
- 14 nieuwe zonnepanelen Jinko Solar 405wp op A, bestaande panelen naar dakvlak C op bestaande SolarEdge omvormer. Nieuwe SolarEdge SE4000H omvormer gekoppeld aan dakvlak A met 14 keer S440 optimizers. Dakvlak C wordt gekoppeld aan bestaande SolarEdge omvormer. Totaalprijs: €7450 ex BTW
Offerte 3:
- 14 nieuwe zonnepanelen DMEGC 400wp op A, 18 nieuwe panelen DMEGC 400wp op dakvlak C. Huawei omvormer 10kW 3 fase gekoppeld aan dakvlak A, B en C. Op alle panelen een optimizer, Totaalprijs €9600 excl BTW. Bestaande panelen en omvormers kan ik daarbij nog verkopen
Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen alle offertes, opzet is ook anders waardoor vergelijken moeilijk wordt.
Afgaande van de dingen die ik op dit forum gelezen heb, zijn de meeste adviezen:
- 1 dakvlak per MPPT
- Optimizers alleen indien nodig.
Dan kom ik uit bij de eerste offerte. Derde offerte spreekt mij ondanks hoge prijs toch aan:
- volledige dakvlak C wordt benut met full black zonnepanelen, oude panelen zijn 10 jaar oud, blauw monokristallijn dacht ik.
- Meest simpele installatie, optimizers even daargelaten. Wel 3 dakvlakken en slechts 2 MPPT ingangen op de omvormer.
Voor welke optie, mag ook een andere zijn
, raden jullie aan?
Met het doel om volledig zelfvoorzienend te worden, zowel gas als elektriciteit, wil ik mijn bestaande set zonnepanelen uitbreiden. Op twee dakdelen A en B liggen al panelen, C kan nog volgelegd worden.
Bestaande configuratie:
- 14 panelen op A, Risen 245 wp, SolarEdgde SE3000,optimizers type onbekend, installatie medio 2014
- 10 op platdak B, JA Solar 305 wp, SolarEdge SE3000H, P404 optimizers dacht ik, installatie najaar 2020
Daarbij heb ik van verschillende installateurs aantal opties gekregen:
- Zonnepanelen met minste WP naar dakvlak C, nieuwe panelen op vlak A. Daarbij panelen op vlak A en B op aparte strings op een nieuwe omvormer, dakvlak C op de bestaande omvormer
- Zonnepanelen met minste WP naar dakvlak C, nieuwe panelen op vlak A. Alle panelen op A, B en C op een nieuwe 3-fase omvormer
- Zonnepanelen met minste WP verkopen, nieuwe panelen op vlak A en C. Op vlak C passen 4 extra panelen t.o.v. dakvlak A. Alle panelen op A, B, C op een nieuwe 3-fase omvormer.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6YK7lzToaxveqWnEFbXj24vI.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Dakvlak A in voor- en najaar ivm laagstaande zon en dak van de burenDakvlak B plat dak, panelen liggen nu zuid/zuid-oost georienteerd op het dak
Dakvlak C
Jaarverbruik
Op dit moment 6000 kWh, maar er komt een elektrische auto en airco aan.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
Budget is minder relevant, doel zo hoog mogelijk rendement icm een "eenvoudige" setup. Belanrijk aspect: Ik wil de omvormer t.z.t. aan een thuisaccu 10kW/15kW kunnen koppelen.Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurBijhouden van data
Leuk, maar niet noodzakelijkReeds verkregen offertes
Offerte 1:- 14 nieuwe zonnepanelen DMEGC 400wp op A, bestaande panelen naar dakvlak C op bestaande SolarEdge omvormer. Nieuwe Huawei omvormer 8kW 3 fase gekoppeld aan dakvlak A en B met 14 optimizers. Totaalprijs €6200 ex BTW
Offerte 2:
- 14 nieuwe zonnepanelen Jinko Solar 405wp op A, bestaande panelen naar dakvlak C op bestaande SolarEdge omvormer. Nieuwe SolarEdge SE4000H omvormer gekoppeld aan dakvlak A met 14 keer S440 optimizers. Dakvlak C wordt gekoppeld aan bestaande SolarEdge omvormer. Totaalprijs: €7450 ex BTW
Offerte 3:
- 14 nieuwe zonnepanelen DMEGC 400wp op A, 18 nieuwe panelen DMEGC 400wp op dakvlak C. Huawei omvormer 10kW 3 fase gekoppeld aan dakvlak A, B en C. Op alle panelen een optimizer, Totaalprijs €9600 excl BTW. Bestaande panelen en omvormers kan ik daarbij nog verkopen
Regio
West Brabant / ZeelandEr zit een behoorlijk prijsverschil tussen alle offertes, opzet is ook anders waardoor vergelijken moeilijk wordt.
Afgaande van de dingen die ik op dit forum gelezen heb, zijn de meeste adviezen:
- 1 dakvlak per MPPT
- Optimizers alleen indien nodig.
Dan kom ik uit bij de eerste offerte. Derde offerte spreekt mij ondanks hoge prijs toch aan:
- volledige dakvlak C wordt benut met full black zonnepanelen, oude panelen zijn 10 jaar oud, blauw monokristallijn dacht ik.
- Meest simpele installatie, optimizers even daargelaten. Wel 3 dakvlakken en slechts 2 MPPT ingangen op de omvormer.
Voor welke optie, mag ook een andere zijn