Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte uitbreiding zonnepanelen voor Cnorretje

Pagina: 1
Acties:

• Cnorretje
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-10-2024
Goede middag,

Met het doel om volledig zelfvoorzienend te worden, zowel gas als elektriciteit, wil ik mijn bestaande set zonnepanelen uitbreiden. Op twee dakdelen A en B liggen al panelen, C kan nog volgelegd worden.

Bestaande configuratie:
- 14 panelen op A, Risen 245 wp, SolarEdgde SE3000,optimizers type onbekend, installatie medio 2014
- 10 op platdak B, JA Solar 305 wp, SolarEdge SE3000H, P404 optimizers dacht ik, installatie najaar 2020

Daarbij heb ik van verschillende installateurs aantal opties gekregen:
- Zonnepanelen met minste WP naar dakvlak C, nieuwe panelen op vlak A. Daarbij panelen op vlak A en B op aparte strings op een nieuwe omvormer, dakvlak C op de bestaande omvormer
- Zonnepanelen met minste WP naar dakvlak C, nieuwe panelen op vlak A. Alle panelen op A, B en C op een nieuwe 3-fase omvormer
- Zonnepanelen met minste WP verkopen, nieuwe panelen op vlak A en C. Op vlak C passen 4 extra panelen t.o.v. dakvlak A. Alle panelen op A, B, C op een nieuwe 3-fase omvormer.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgL7sGcA398kw03zA5kFbhEjMco=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6YK7lzToaxveqWnEFbXj24vI.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Dakvlak A in voor- en najaar ivm laagstaande zon en dak van de buren
Dakvlak B plat dak, panelen liggen nu zuid/zuid-oost georienteerd op het dak
Dakvlak C
Jaarverbruik
Op dit moment 6000 kWh, maar er komt een elektrische auto en airco aan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Budget is minder relevant, doel zo hoog mogelijk rendement icm een "eenvoudige" setup. Belanrijk aspect: Ik wil de omvormer t.z.t. aan een thuisaccu 10kW/15kW kunnen koppelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Leuk, maar niet noodzakelijk
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
- 14 nieuwe zonnepanelen DMEGC 400wp op A, bestaande panelen naar dakvlak C op bestaande SolarEdge omvormer. Nieuwe Huawei omvormer 8kW 3 fase gekoppeld aan dakvlak A en B met 14 optimizers. Totaalprijs €6200 ex BTW

Offerte 2:
- 14 nieuwe zonnepanelen Jinko Solar 405wp op A, bestaande panelen naar dakvlak C op bestaande SolarEdge omvormer. Nieuwe SolarEdge SE4000H omvormer gekoppeld aan dakvlak A met 14 keer S440 optimizers. Dakvlak C wordt gekoppeld aan bestaande SolarEdge omvormer. Totaalprijs: €7450 ex BTW

Offerte 3:
- 14 nieuwe zonnepanelen DMEGC 400wp op A, 18 nieuwe panelen DMEGC 400wp op dakvlak C. Huawei omvormer 10kW 3 fase gekoppeld aan dakvlak A, B en C. Op alle panelen een optimizer, Totaalprijs €9600 excl BTW. Bestaande panelen en omvormers kan ik daarbij nog verkopen
Regio
West Brabant / Zeeland

Er zit een behoorlijk prijsverschil tussen alle offertes, opzet is ook anders waardoor vergelijken moeilijk wordt.

Afgaande van de dingen die ik op dit forum gelezen heb, zijn de meeste adviezen:
- 1 dakvlak per MPPT
- Optimizers alleen indien nodig.

Dan kom ik uit bij de eerste offerte. Derde offerte spreekt mij ondanks hoge prijs toch aan:
- volledige dakvlak C wordt benut met full black zonnepanelen, oude panelen zijn 10 jaar oud, blauw monokristallijn dacht ik.
- Meest simpele installatie, optimizers even daargelaten. Wel 3 dakvlakken en slechts 2 MPPT ingangen op de omvormer.

Voor welke optie, mag ook een andere zijn :) , raden jullie aan?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Je vergeet details te geven van de bestaande systemen, hoe oud, welk type panelen etc

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cnorretje
Ronald schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:51:
Je vergeet details te geven van de bestaande systemen, hoe oud, welk type panelen etc
Excuus, aanvullende info toegevoegd.

• Ronald
De Risen zijn 15% rendement, de vraag is of je een paar honderd wil uitgeven voor het verplaatsen van een bestaand, wat ouder, lager rendement systeem.

Offerte 1 en 2 lijken wellicht mede daardoor minder competitief.

Op marktplaats gaan gebruikte PV systemen voor relatief veel geld op moment… ik denk aan 3.
Het huawei systeem met overal optimizers zou vergelijkbaar moeten werken aan solaredge, misschien zelfs beter omdat er denk ik geen vaste string spanning zou moeten gelden wat wat beperkingen uit voort komen.
Al heb ik de technische eigenschappen van huawei niet scherp tot dat detail.
De huawei zou in elk geval met accu om moeten kunnen gaan. Check even welke modellen accu ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cnorretje
@Ronald duidelijk verhaal.

Uit de specificaties van de huawei omvormer herleid ik dat er minimaal 200v opstart vermogen nodig is. Datasheet staat hier: https://solar.huawei.com/...%2FSUN2000-3-10KTL-M1.pdf

Nog issues waar we rekening mee moeten houden met verdeling van de panelen over beide strings?

Edit: nog een belangrijk detail. Ik heb nu twee solaredge omvormers gekoppeld aan een account. Ik neem aan dat ik bij mijn vorige installateur moet zijn om de omvormers en optimizers te resetten/ontkoppelen van mijn account? Anders wordt het vrij lastig om alles door te verkopen

[ Voor 27% gewijzigd door Cnorretje op 24-09-2022 16:01 ]

• Ronald
Zolang elk dakvlak in de string individueel die 200V kan maken is dat het minimum wat je uit een volledig beoptomizerde string zou moeten krijgen. Minder presteren panelen ruilen spanning in om de stroom van het beste paneel te matchen.

Alles in 1 string zal niet lukken, zelfs de 2 kleinste daken gaan samen teveel string spanning maken.. ik denk dat het derde dak dus verdeeld zal worden… maar vraag het aan de installateur ;)

• Cnorretje
Uiteraard mag installateur zijn werk doen, maar ik wil graag vooraf meedenken. :-)

Er komen zeker geen nieuwe panelen meer bij na deze upgrades, dus alle panelen mogen over beide strings verdeeld worden. Als alle panelen een optimizer hebben, dan is het dakvlak toch niet meer relevant lijkt me.
Pagina: 1