Eigen risico en schadevrije jaren

Pagina: 1
Acties:

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:31
Mijn vrouw is zzp-er en heeft laatst tijdens werk-verkeer een aanrijding gehad. Nu lijkt het erop dat zij schuld heeft, maar gelukkig all risk verzekerd want het wat op een euro na 2000 euro schade. Nu komt wel de schadevrije jaren in het geding, dat kost de komende 5jaar 600 euro extra premie en 300 euro eigen risico wat we mogen aftikken. Schade postje van 900 euro dus. Helaas pindakaas zou je zeggen, zeker omdat de auto op privé staat. Nu is het zo dat als ik mijn privé auto in elkaar rijdt ik de onverzekerde schade (in elk geval de 600 euro bm korting en wellicht ook de 300 euro eigen risico) kan verhalen op mijn werkgever. Zeker omdat mijn werkgever niet anders te bereiken is dan met de auto.

Nu ben ik benieuwd wat de belastingdienst er van vind als de schade die mijn vrouw heeft geleden worden gezien als zakelijke kosten, en dus van de winst van haar onderneming worden afgetrokken, zelf zal ze hier altijd mee akkoord gaan (in werkgever werknemer relatie zal je altijd een zekere discussie hebben), maar de vraag is of de belastingdienst hiermee akkoord gaat.

Ps. kom niet met het antwoord: dat weet je accountant/fiscalist, want die zijn nogal behoudend, ivm hun triple a rating bij de belastingdienst waardoor ze weinig controles krijgen. Maar het hoeft ook niet ‘schimmig’ op het randje te zijn.

PS2 overdag heeft mijn vrouw haar auto ook gewoon nodig, want ze moet als waarnemend huisarts visites rijden.

Edit: het was feitelijk werkverkeer want haar bedrijfsadres is gelijk aan ons woonadres.

[ Voor 3% gewijzigd door Sammy_tukker op 24-09-2022 13:18 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"Wat zei de accountant"? ;)

Maar, andersom, er is een wetgeving dat alle ritten kunnen worden verhaald op de werkgever behalve als die exact vallen in der registratie "woon-werk". Was jouw vrouw op cursus voor werk geweest letterlijk 2 huizen verderop, dan was het verhaalbaar op de werkgever (haarzelf dus). Ook elke schade tijdens de rit (mits bewijsbaar geregistreerd) van artsenpost naar elke patient en terug naar artsenpost is verhaalbaar.

Maar ja, ZZP en auto prive en dus ook betalingen prive? Het enige wat je kan doen, mits (ook hier weer de accountant) het aanraadt, is uit de omzet gewoon een aantal prive-opnames doen en daarmee je prive verliezen (premie) dekken).

Ik vraag me dan ook af waar jij op baseert "Nu is het zo dat als ik mijn privé auto in elkaar rijdt ik de onverzekerde schade ... kan verhalen op mijn werkgever" want dat kan je niet? Of jouw werkgever heeft extra bepalingen opgenomen in het arbeidscontract dat ze alles vergoeden?

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 24-09-2022 13:13 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelino
  • Registratie: Januari 2018
  • Niet online
Dit zijn geen zakelijke kosten.

• Sammy_tukker
Waar ik vandaan haal dat ik schade kan verhalen: https://www.mkbservicedes...keer-wie-is-aansprakelijk omdat ik dus ook de auto nodig ben omdat ik niet anders naar mijn werk kan. (Maar eigenlijk is het niet relevant, want voor mijn vrouw zijn alle kilometers werk kilometers)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je vrouw trekt waarschijnlijk al 19 cent/km uit de zaak die ze met haar privé vervoermiddel maakt.

Met die 19 cent moet ze het doen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sammy_tukker schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:20:
Waar ik vandaan haal dat ik schade kan verhalen: https://www.mkbservicedes...keer-wie-is-aansprakelijk omdat ik dus ook de auto nodig ben omdat ik niet anders naar mijn werk kan. (Maar eigenlijk is het niet relevant, want voor mijn vrouw zijn alle kilometers werk kilometers)
Wat je dan doet is de schade nú direct (of binnen de door de verzekeraar gestelde termijn) volledig uit eigen zak betalen én vervolgens die kosten zakelijk (bij jezelf of je vrouw?) gaan verhalen. Je verzekeraar kan je vertellen binnen welke termijn je die schade moet (terug) betalen om geen terugval in schadevrije jaren en bonus/malus kortingen te krijgen.

Verzekeraars zijn geen filantropische instellingen, hè 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 24-09-2022 13:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MAX3400

MAX3400

(Maar eigenlijk is het niet relevant, want voor mijn vrouw zijn alle kilometers werk kilometers)
Nee, dat zijn het niet. Mijn eerdere linkje en jouw linkje zegt letterlijk "Als werkgever ben je echter in beginsel niet aansprakelijk voor de schade die je werknemer lijdt onderweg van huis naar het werk of omgekeerd."

Nogmaals, alleen als jouw vrouw dus bij het naar buiten stappen thuis direct "werkbaar" is en dat ook zo opgeeft aan de fiscus en dus ook de rijdende uren factureert aan haar opdrachtgever, dan kan je beargumenteren dat het "werk" is en dat het dus aftrekbaar is.

Kan je dat niet, dan zou ik jou (of beter gezegd, jouw vrouiw en de accountant) toch de optie geven om het in te dienen bij de fiscus en dan kijken wat de inspecteur ervan vindt. Het is namelijk niet per direct fout/strafbaar; je hebt alleen wel kans dat je dus wordt teruggefloten in een bepaalde aangifte; en dan weet je meteen de volgende stap die wel legaal/correct is.

• Sammy_tukker
Onderbouwing dat het onder werk uren valt: ze zijn niet declarabel maar vallen wel onder het uren criterium.

• Sammy_tukker
Will_M schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:32:
[...]

Wat je dan doet is de schade nú direct (of binnen de door de verzekeraar gestelde termijn) volledig uit eigen zak betalen én vervolgens die kosten zakelijk (bij jezelf of je vrouw?) gaan verhalen. Je verzekeraar kan je vertellen binnen welke termijn je die schade moet (terug) betalen om geen terugval in schadevrije jaren en bonus/malus kortingen te krijgen.

Verzekeraars zijn geen filantropische instellingen, hè 8)
Nee dat snap ik: die 600 is kosten terugval bm: die ‘neem’ je dan ineen keer op de zaak.

• MAX3400

MAX3400

Sammy_tukker schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:45:
Onderbouwing dat het onder werk uren valt: ze zijn niet declarabel maar vallen wel onder het uren criterium.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar. 9 weken in de tuin zitten en zeggen dat het mijn administratie is, valt ook onder een uren criterium en dan tegen de fiscus zeggen dat ik te weinig verdien, de kleine ondernemers regeling wil toepassen en mijn BTW wegsluizen ofzo? Ik ben geen ZZP'er maar iets zegt me dus nog steeds dat "niet facturabele uren" in een "prive voertuig" dus gewoon niet onder een aftrekbare post vallen.

Nu komt wel de schadevrije jaren in het geding, dat kost de komende 5jaar 600 euro extra premie
En dit is aangekondigd hoe? Want de meeste (niet alle) all-risk verzekeringen hebben een voorziening dat je niet bij elk schadeplekje een terugval kent. Of dat je niet je korting verliest. Etc.

Daarnaast is het niet ondenkbaar (eigenlijk wel maar je maakt er zelf 600 Euro van) dat de mogelijke premie-stijging/daling alsnog per loopjaar wordt berekend, al dan niet vermenigvuldigt met de dan geldende kortingen en/of tariefsverhogingen.

https://movemove.com/blog...ng-voor-zzpers-zo-zit-het
Met een privé-autoverzekering ben je dan niet gedekt voor zakelijke ritten.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 24-09-2022 13:52 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:52

FreakNL

Well do ya punk?

MAX3400 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:12:

Ik vraag me dan ook af waar jij op baseert "Nu is het zo dat als ik mijn privé auto in elkaar rijdt ik de onverzekerde schade ... kan verhalen op mijn werkgever" want dat kan je niet? Of jouw werkgever heeft extra bepalingen opgenomen in het arbeidscontract dat ze alles vergoeden?
Zeker wel, tenzij het woon-werkverkeer betreft.

In dit geval niet relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 24-09-2022 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-05 13:09
Jeetje mina. Schuld bij aanrijding en dan nog het verlies proberen weg te schrijven als "zakelijke kosten". Neem gewoon je verlies.

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:51:
[...]

[...]

En dit is aangekondigd hoe? Want de meeste (niet alle) all-risk verzekeringen hebben een voorziening dat je niet bij elk schadeplekje een terugval kent. Of dat je niet je korting verliest. Etc.

Daarnaast is het niet ondenkbaar (eigenlijk wel maar je maakt er zelf 600 Euro van) dat de mogelijke premie-stijging/daling alsnog per loopjaar wordt berekend, al dan niet vermenigvuldigt met de dan geldende kortingen en/of tariefsverhogingen.

https://movemove.com/blog...ng-voor-zzpers-zo-zit-het

[...]
Een schuldschade heeft altijd een negatief gevolg.
Je verliest hoe dan ook 5 schadevrije jaren. Wat wel zo kan zijn, dat er geen terugval in korting plaats vind. De korting wordt berekend aan de hand van de bonus/malus treden.

Wat jij bedoeld is een no-claim beschermer. Wel terugval in schadevrije jaren, geen terugval in b/m tredes.
Gunstig voor jou, je behoud de korting en gunstig voor de maatschappij want als je overstapt ben je wel de korting kwijt.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
Knip, onnodig.

[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 24-09-2022 15:22 ]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:42

MLLL

Palm Treo 650

(Maar eigenlijk is het niet relevant, want voor mijn vrouw zijn alle kilometers werk kilometers)
Waarom staat die auto dan niet op de zaak, als je de kilometers bijhoudt betaal je ook geen bijtelling én zijn alle kosten aftrekbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:13
De premie van de verzekering blijft hetzelfde! (Jaarlijkse verhoging niet meegeteld)

Ze krijgt alleen minder korting omdat ze anderen en zichzelf schade heeft toegebracht.
x86dev schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:01:
Jeetje mina. Schuld bij aanrijding en dan nog het verlies proberen weg te schrijven als "zakelijke kosten". Neem gewoon je verlies.
Dit dus

• MAX3400

MAX3400

MLLL schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:59:
[...]

Waarom staat die auto dan niet op de zaak, als je de kilometers bijhoudt betaal je ook geen bijtelling én zijn alle kosten aftrekbaar.
Omdat je dan (ook) nog een auto prive wil hebben en/of dat mensen geen zin hebben om dus dubbele administratie bij te houden en mogelijk bijtelling in te vullen. Dan vindt iedereen (ahum) het handiger om dus 1 auto te hebben, daar links en rechts dus zo kort mogelijk (fiscale) kantjes mee te ronden en dan krijg je inderdaad soms dit soort topics.
Nee, wat ik bedoelde is dat het bijna onmogelijk is "nu" te roepen dat je de komende 5 jaar exact 600 Euro extra aan premie gaat betalen. Onmogelijk. Tenzij, en dat staat haaks op jouw opmerking, er dus geen enkele terugval is en de verzekeraar 50 Euro per maand extra "eist" bovenop de huidige korting van 75%. Maar we weten ook dat elk moment prijzen veranderen; die 50 Euro per maand gedurende 60 maanden kan dus ook zomaar 51,25 worden per 2023. Of 57,90 per 2024.

Pagina: 1